Huh? Volkswagen wil Jetta als merk introduceren

Auteur: , 45 Reacties

En wij krijgen de kleine sedan niet eens meer!

Jetta GLI

De Volkswagen Jetta is een vergeten auto in Europa. Origineel bedoeld als de sedan-versie van de Golf II werd hij halverwege de jaren ’90 opgevolgd door de Vento op basis van de Golf III. Bij de Golf IV werd het ineens Bora en bij de Golf V was Jetta weer de ideale naam. Vanaf de Golf VI werd de Jetta ook daadwerkelijk een auto met een relatief eigen gezicht. Elke Jetta/Vento/Bora was een Golf met een kofferbak eraan vast gelast, de Jetta (die als hybride nog best succesvol bleek) was een sedan vanaf het begin. Daardoor is de Jetta eigenlijk best een goed geproportioneerde auto. Al dan niet ietwat saai.

Volkswagen Jetta voor Europa

Aan beide andere kanten van Europa, te noemen China en de VS, is de compacte VW-sedan een hit. Misschien hielp het dat daar de Vento en Bora ook steevast als Jetta zijn verkocht. Waar ze in Europa een streep door de auto hebben gezet, ging de Jetta stateside en China-side(?) door met een auto die het losweken van de Golf wel heel letterlijk neemt. Het is welhaast een knappe auto.

Jetta achterkant

Dat terwijl vooral in China de markt der kleine Volkswagen-sedans niet bepaald ondermaats is. De Jetta moet zijn toneel delen met de Lamando en de Lavida. De Lamando is de sportieveling, de Lavida is het luxepaardje. De Jetta zit daar precies onder. Voor de vergelijking: je kunt de Lamando zien als een SEAT, de Lavida als een Audi en de Jetta als dé Volkswagen. Maar in de VS is er geen Lamando, wel een mildhete Jetta, de GLI. Verwarrend.

Volkswagens zijn tegenwoordig schrikbarend duur en sommige mensen willen nou eenmaal geen Skoda Octavia. Het andere dochtermerk SEAT levert niet in China. Bovendien is de markt al niet bepaald overzichtelijk wat betreft modellen die in China of de VS rondrijden. Wat nu? SEAT naar China halen? Nee joh, een nieuw merk uitvinden, aldus de Chinese tak van VAG. Misschien zijn Chinezen sceptisch richting Spanje sinds iemand paella met babi pangang wilde mengen, want SEAT in China introduceren zou het meest eenvoudige zijn.

In plaats daarvan wil het plaatselijke VAG genaamd Volkswagen-FAW volgens Sina Auto het merk ‘Jetta’ in leven roepen. Niet alleen als een merk om het goedkope broertje van de Lamando en Lavida te huisvesten, maar als heus budgetmerk. Het merk gaat wel nauw samenwerken met SEAT, getuige de versies van de Ateca en Tarraco die als VA3, VS5 en VS7 een Jetta-neusje kunnen verwachten.

Naast CUPRA kunnen we dus nog een VAG-dochter verwachten, wederom eentje waarvan we eigenlijk denken: hm, waarom? Maar goed, zonder diploma in marketing hoor je bij VAG niet thuis, dus de bollebozen van het concern zullen vast hun best hebben gedaan.



45 reacties

En dan beweren dat Duitsers geen grapjes maken.
Ok, grappig is het niet, maar anders lan het toch niet bedoeld zijn?
Lekker doen daar in China maar wel daar houden dan. Want buiten loempia’s Is er nooit veel goeds van die kant hierheen gekomen. Ja Sars misschien.
@gebruikersnaam3: Loempia is Vietnamees en jij bent dom.
@mcaa: Oorspronkelijk is de Loempia toch echt chinees, dus in het vervolg even googlen voor je iemand dom noemt…
@pallas: Ja en tulpen komen oorspronkelijk uit Turkije. De reden dat ik hem of haar dom vindt is de bekrompen reactie. En welkom bij autoblog we reageren vaker luchtig hier als je vragen hebt hoor ik het graag.
@mcaa: Dankjewel voor je luchtige reactie
@mcaa: ik reageerde luchtig en mij noemde je dom. Dat vind ik niet luchtig dat vind ik dom.
@gebruikersnaam3: godverdomme wat een domme reactie
@mcaa: schelden is pas dom
@sr20det: Je bedoelt vloeken, maar ik snap je punt heilige maria.
@mcaa: je bedoelt godverdomme luchtig?
@gebruikersnaam3: jij luchtig? Dat moet je ff uitleggen. Ik lees vooral vooroordelen en onzin in je reactie. Veel gebakken lucht die wat zwaar op de maag ligt.
@mcaa: …ik (…) vindt Dit zegt misschien meer over jezelf?

Er is verder ook niets luchtigs aan je reactie. Of je moet chili con carne hebben gehad voor het avondeten.
@RRRobert: Als je de slimme robert wil uithangen gebruik dan ook geen vraagteken als je geen vraag stelt slappe. En heb je die laatste zin zelf verzonnen?
@mcaa: nee hoor uit india, turkije en voornamelijk nederland hebben de bloem wereldwijd bekendheid gegeven.
@gebruikersnaam3: hey, je vergeet nu even Jackie Chan (Hong kong is China, maar de nuances slaan we toch over hier?)
@escort77:
Hongkong is pas in 1997 overgedragen aan China, toen Chan geboren werd was het dat dus nog helemaal niet…
Het valt me nog mee dat ze geen elektrisch submerk zijn begonnen, zoals bijvoorbeeld E-tron.
Jetta Cars…

Klinkt in elk geval wel als een budgetmerk…
@moveyourmind: klinkt als een occasion dealer die ik voorbij zou lopen
@moveyourmind: sowieso verzekerd van 100% IJSKOUD AIRKO 100%,GTI-v3lgen,100% 0rig1neel,100% betalen voor proefrit.
@str8six: vergeet niet de: FULL OPTIONS!!1!
“Daardoor is de Jetta eigenlijk best een goed geproportioneerde auto. Al dan niet ietwat saai.” Zie hier de definitie van een Volkswagen (uitzonderingen daar gelaten)
Je zou zeggen dat VAG genoeg merken in de kast heeft liggen. NSU comes to mind…
@potver7: of DKW. Dat was een écht budgetmerk met hun tweetakt motorblokjes.
@potver7: zo werkt dat niet. Waarom zou je een merk zonder enige betekenis verkiezen boven een merk met een goede reputatie (in USA en China)? NSU hebben ze daar nog nooit van gehoord en betekent dus niks en creëert dus geen toegevoegde (merk)waarde.
Doe mij dan toch maar een Octavia.
@dutchdriftking: als we spreken over The 100, dan sluit ik graag aan.
@ghost: wat een grafserie is dat zeg
@ghost: Dan ook!
De eerste Jetta was er (volgens mij) niet pas toen de Golf 2 op de markt te koop was. Er was ook al een Jetta obv de Golf 1.
@camber24: scherp!!!
@camber24: klopt. En het leuke is dat de mk1 en mk2 ook als 2-deurs leverbaar waren. Ik ben juist groot fan van die jetta’s. Heb 1 mk1 2-deurs gehad en heb nu mijn 2e mk2 4-deurs. Vindt ze juist erg goed geproportioneerd.
@bram_alkema: ik ook! Mijn broer had een MK2 Jetta als eerste auto. Goudkleurig en 4 deurs. Een heleboel plezier gebracht en echt een fijn ding.
Klopt, met deuren die tussen Golf en Jetta uitwisselbaar waren.
@potver7: ja, wel alleen als beide een 2 of 4-deurs waren. De neus was ook uitwisselbaar. Maar dat is naar mijn weten nog steeds zo, in ieder geval tot de mk5. Hoe dat met deuren zit, weet ik niet. Volgens mij in ieder geval tot de mk4, met als zelfde vuistregel, beide moeten wel een 2 of 4-deurs zijn.
Kicks voor nix: bezoek de website van VW China, zet de vertaling aan en geniet van de prachtige volzinnen waarmee de Volkswagen Polo wordt aanbevolen: http://brand.vw.com.cn/carmodels/models.php
Hey de nieuwe golf bovenaan op de foto!
Dit soort gegoochel ziet men wel bij meer merken.

De Renault Duster wordt in Zuid-Amerika als Nissan Terrano verkocht en in Rusland Als Renault

zie hier het artikel.van ons aller jaapiyo

https://www.autoblog.nl/nieuws/pardieu-de-dacia-duster-is-opeens-een-renault-104134

En PSA deed dit met DS

en vervolgens werd bij VAG Cupra een eigen merk…

En Audi brengt de TT in Oostenrijk zelfs als krant uit

https://www.tt.com
😉
Eigenlijk is een sedan toch de meest onptaktische carosserie te bedenken
@cloverleaf: Dat klopt maar sommige zijn gewoon te mooi

bv nieuwe 508 of giulia
@cloverleaf: tenzij je een vervelende schoonmoeder moet vervoeren. Die verdwijnt volledig uit het zicht.
nog meer gesjoemel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).