En wij krijgen de kleine sedan niet eens meer!
De Volkswagen Jetta is een vergeten auto in Europa. Origineel bedoeld als de sedan-versie van de Golf II werd hij halverwege de jaren ’90 opgevolgd door de Vento op basis van de Golf III. Bij de Golf IV werd het ineens Bora en bij de Golf V was Jetta weer de ideale naam. Vanaf de Golf VI werd de Jetta ook daadwerkelijk een auto met een relatief eigen gezicht. Elke Jetta/Vento/Bora was een Golf met een kofferbak eraan vast gelast, de Jetta (die als hybride nog best succesvol bleek) was een sedan vanaf het begin. Daardoor is de Jetta eigenlijk best een goed geproportioneerde auto. Al dan niet ietwat saai.
Aan beide andere kanten van Europa, te noemen China en de VS, is de compacte VW-sedan een hit. Misschien hielp het dat daar de Vento en Bora ook steevast als Jetta zijn verkocht. Waar ze in Europa een streep door de auto hebben gezet, ging de Jetta stateside en China-side(?) door met een auto die het losweken van de Golf wel heel letterlijk neemt. Het is welhaast een knappe auto.
Dat terwijl vooral in China de markt der kleine Volkswagen-sedans niet bepaald ondermaats is. De Jetta moet zijn toneel delen met de Lamando en de Lavida. De Lamando is de sportieveling, de Lavida is het luxepaardje. De Jetta zit daar precies onder. Voor de vergelijking: je kunt de Lamando zien als een SEAT, de Lavida als een Audi en de Jetta als dé Volkswagen. Maar in de VS is er geen Lamando, wel een mildhete Jetta, de GLI. Verwarrend.
Volkswagens zijn tegenwoordig schrikbarend duur en sommige mensen willen nou eenmaal geen Skoda Octavia. Het andere dochtermerk SEAT levert niet in China. Bovendien is de markt al niet bepaald overzichtelijk wat betreft modellen die in China of de VS rondrijden. Wat nu? SEAT naar China halen? Nee joh, een nieuw merk uitvinden, aldus de Chinese tak van VAG. Misschien zijn Chinezen sceptisch richting Spanje sinds iemand paella met babi pangang wilde mengen, want SEAT in China introduceren zou het meest eenvoudige zijn.
In plaats daarvan wil het plaatselijke VAG genaamd Volkswagen-FAW volgens Sina Auto het merk ‘Jetta’ in leven roepen. Niet alleen als een merk om het goedkope broertje van de Lamando en Lavida te huisvesten, maar als heus budgetmerk. Het merk gaat wel nauw samenwerken met SEAT, getuige de versies van de Ateca en Tarraco die als VA3, VS5 en VS7 een Jetta-neusje kunnen verwachten.
Naast CUPRA kunnen we dus nog een VAG-dochter verwachten, wederom eentje waarvan we eigenlijk denken: hm, waarom? Maar goed, zonder diploma in marketing hoor je bij VAG niet thuis, dus de bollebozen van het concern zullen vast hun best hebben gedaan.
UPDATE: vandaag (26 februari, 2019) heeft het merk bekendgemaakt dat Jetta inderdaad een eigen merk zal worden in China. Samen met het autobedrijf FAW wordt de joint venture opgestart. Aanvankelijk zal Jetta, dat zich op de jongere consument richt, drie verschillende auto’s op de markt brengen. Twee daarvan zijn sedans, de derde is een crossover. Vandaag krijgen we direct de eerste twee auto’s van Jetta te zien, volgende maand moet de derde (een sedan) worden onthuld.
tjorque zegt
En dan beweren dat Duitsers geen grapjes maken.
Ok, grappig is het niet, maar anders lan het toch niet bedoeld zijn?
gebruikersnaam3 zegt
Lekker doen daar in China maar wel daar houden dan. Want buiten loempia’s Is er nooit veel goeds van die kant hierheen gekomen. Ja Sars misschien.
str8six zegt
@gebruikersnaam3: wat een bekrompenheid
pomoek zegt
@str8six: dank u.
mcaa zegt
@gebruikersnaam3: Loempia is Vietnamees en jij bent dom.
Pallas zegt
@mcaa: Oorspronkelijk is de Loempia toch echt chinees, dus in het vervolg even googlen voor je iemand dom noemt…
mcaa zegt
@pallas: Ja en tulpen komen oorspronkelijk uit Turkije. De reden dat ik hem of haar dom vindt is de bekrompen reactie. En welkom bij autoblog we reageren vaker luchtig hier als je vragen hebt hoor ik het graag.
Pallas zegt
@mcaa: Dankjewel voor je luchtige reactie
gebruikersnaam3 zegt
@mcaa: ik reageerde luchtig en mij noemde je dom. Dat vind ik niet luchtig dat vind ik dom.
mcaa zegt
@gebruikersnaam3: godverdomme wat een domme reactie
sr20det zegt
@mcaa: schelden is pas dom
mcaa zegt
@sr20det: Je bedoelt vloeken, maar ik snap je punt heilige maria.
gebruikersnaam3 zegt
@mcaa: je bedoelt godverdomme luchtig?
vroaaar zegt
@gebruikersnaam3: jij luchtig? Dat moet je ff uitleggen. Ik lees vooral vooroordelen en onzin in je reactie. Veel gebakken lucht die wat zwaar op de maag ligt.
Robert zegt
@mcaa: …ik (…) vindt… Dit zegt misschien meer over jezelf?
Er is verder ook niets luchtigs aan je reactie. Of je moet chili con carne hebben gehad voor het avondeten.
mcaa zegt
@RRRobert: Als je de slimme robert wil uithangen gebruik dan ook geen vraagteken als je geen vraag stelt slappe. En heb je die laatste zin zelf verzonnen?
kosanostra zegt
@mcaa: nee hoor uit india, turkije en voornamelijk nederland hebben de bloem wereldwijd bekendheid gegeven.
escort77 zegt
@gebruikersnaam3: hey, je vergeet nu even Jackie Chan (Hong kong is China, maar de nuances slaan we toch over hier?)
StijnB zegt
@escort77:
Hongkong is pas in 1997 overgedragen aan China, toen Chan geboren werd was het dat dus nog helemaal niet…
gandini zegt
Het valt me nog mee dat ze geen elektrisch submerk zijn begonnen, zoals bijvoorbeeld E-tron.
moveyourmind zegt
Jetta Cars…
Klinkt in elk geval wel als een budgetmerk…
bierbuik zegt
@moveyourmind: klinkt als een occasion dealer die ik voorbij zou lopen
str8six zegt
@moveyourmind: sowieso verzekerd van 100% IJSKOUD AIRKO 100%,GTI-v3lgen,100% 0rig1neel,100% betalen voor proefrit.
bierbuik zegt
@str8six: vergeet niet de: FULL OPTIONS!!1!
bierbuik zegt
“Daardoor is de Jetta eigenlijk best een goed geproportioneerde auto. Al dan niet ietwat saai.” Zie hier de definitie van een Volkswagen (uitzonderingen daar gelaten)
potver7 zegt
Je zou zeggen dat VAG genoeg merken in de kast heeft liggen. NSU comes to mind…
Robert zegt
@potver7: of DKW. Dat was een écht budgetmerk met hun tweetakt motorblokjes.
vroaaar zegt
@potver7: zo werkt dat niet. Waarom zou je een merk zonder enige betekenis verkiezen boven een merk met een goede reputatie (in USA en China)? NSU hebben ze daar nog nooit van gehoord en betekent dus niks en creëert dus geen toegevoegde (merk)waarde.
Dutchdriftking zegt
Doe mij dan toch maar een Octavia.
ghost zegt
@dutchdriftking: als we spreken over The 100, dan sluit ik graag aan.
sr20det zegt
@ghost: wat een grafserie is dat zeg
Dutchdriftking zegt
@ghost: Dan ook!
camber24 zegt
De eerste Jetta was er (volgens mij) niet pas toen de Golf 2 op de markt te koop was. Er was ook al een Jetta obv de Golf 1.
marinepower zegt
@camber24: scherp!!!
bram_alkema zegt
@camber24: klopt. En het leuke is dat de mk1 en mk2 ook als 2-deurs leverbaar waren. Ik ben juist groot fan van die jetta’s. Heb 1 mk1 2-deurs gehad en heb nu mijn 2e mk2 4-deurs. Vindt ze juist erg goed geproportioneerd.
camber24 zegt
@bram_alkema: ik ook! Mijn broer had een MK2 Jetta als eerste auto. Goudkleurig en 4 deurs. Een heleboel plezier gebracht en echt een fijn ding.
potver7 zegt
Klopt, met deuren die tussen Golf en Jetta uitwisselbaar waren.
bram_alkema zegt
@potver7: ja, wel alleen als beide een 2 of 4-deurs waren. De neus was ook uitwisselbaar. Maar dat is naar mijn weten nog steeds zo, in ieder geval tot de mk5. Hoe dat met deuren zit, weet ik niet. Volgens mij in ieder geval tot de mk4, met als zelfde vuistregel, beide moeten wel een 2 of 4-deurs zijn.
pomoek zegt
Kicks voor nix: bezoek de website van VW China, zet de vertaling aan en geniet van de prachtige volzinnen waarmee de Volkswagen Polo wordt aanbevolen: http://brand.vw.com.cn/carmodels/models.php
ontploffer zegt
Hey de nieuwe golf bovenaan op de foto!
wahltiroler zegt
Dit soort gegoochel ziet men wel bij meer merken.
De Renault Duster wordt in Zuid-Amerika als Nissan Terrano verkocht en in Rusland Als Renault
zie hier het artikel.van ons aller jaapiyo
https://www.autoblog.nl/nieuws/pardieu-de-dacia-duster-is-opeens-een-renault-104134
En PSA deed dit met DS
en vervolgens werd bij VAG Cupra een eigen merk…
En Audi brengt de TT in Oostenrijk zelfs als krant uit
https://www.tt.com
?
cloverleaf zegt
Eigenlijk is een sedan toch de meest onptaktische carosserie te bedenken
wahltiroler zegt
@cloverleaf: Dat klopt maar sommige zijn gewoon te mooi
bv nieuwe 508 of giulia
bram_alkema zegt
@cloverleaf: tenzij je een vervelende schoonmoeder moet vervoeren. Die verdwijnt volledig uit het zicht.
henkhekje zegt
nog meer gesjoemel
Calimero zegt
mooi dat deels afgeplakte Dacia logo.
Het is eens wat anders dan een Santana met zijn zoveelste facelift.