
Nog geen € 25.000 voor een gloednieuwe Cobra! Maar er is een addertje onder het gras…
Het heeft even geduurd, maar hij komt er echt aan: een nieuwe AC Cobra! Dit bakbeest krijgt de 5.0-liter Coyote V8 uit de Ford Mustang, een krachtbron die goed is voor 460 pk. Het prijskaartje is wel wat minder mals met omgerekend zo’n € 320.000. Gelukkig is er een goedkoper alternatief. De goedkope Cobra replica van Factory Five Racing kost nog geen € 25.000. De lage prijs heeft een goede reden.
Factory Five Racing, een Amerikaanse bouwer van kit cars, doet dit al dertig jaar. Om dit jubileum te vieren, brengt het bedrijf een nieuwe creatie uit genaamd Mk5 Roadster. Hiervoor is een compleet nieuwe spaceframe basis gebruikt.

Lekker voor Nederlanders
Het nieuwe chassis moet stijver zijn en zorgen voor betere prestaties en meer veiligheid. Daarnaast zijn er meer motoren mogelijk, maar daar later meer over. De Mk5 is ook wat fijner voor ons Nederlanders. Een lagere vloer zorgt voor meer interieurruimte. Mensen tot 1,96 meter lang zouden nu prima in het Cobraatje passen.



Waarom de Cobra zo goedkoop is
Terug naar de motoren, want daar komen we een probleempje tegen. De Mk5 Roadster komt namelijk zonder motor, versnellingsbak, aandrijfsas en wielen. Hier moet je zelf voor zorgen. FFR past de motorruimte zo aan dat je er een bepaalde V8 in kunt tillen. Net als bij de nieuwe AC Cobra kun je kiezen voor de Mustang-V8. Zo’n motor kun je los bestellen voor ongeveer € 10.000. Hou je meer van andere Amerikaanse motoren, dan kun je ook nog gaan voor drie verschillende Big Blocks of een LS-motor.

Zonder extra opties kost de Mk5 Roadster van Factory Five 24.990 dollar. Dat is omgerekend ongeveer € 24.000. Dat is nog geen tien procent van de prijs van de AC Cobra, maar daar moet je dus nog wel de kosten voor de benodigde onderdelen bij optellen. Daarnaast heeft de koets die geleverd wordt nog geen lak. Bij de levering zit er een gepolijste donkerblauwe gelcoating op.
Volgens de verkoper is het bouwpakket eenvoudig in elkaar te zetten, mits je de handleiding volgt. Want dat doet natuurlijk iedereen, toch? Mocht je toch in knel raken, dan kun je het bedrijf bellen en helpen ze je bij de bouw. Ga je liever zelf bouwen dan een elektrische versie kopen?
Wel eens de mogelijkheid onderzocht om een kant en klare GTM van FFR vanuit de VS te importeren. Maar daarbij waren er wat hordes mbt het verkrijgen van een kenteken te overwinnen. Het idee dus toch maar uit het hoofd gezet.
Afgelopen week nog een video van Carwow op YT gekeken. Dragrace tussen de nieuwe Cobra, een Viper en een Ford Mustang. Wat een geweldenaar die Cobra. Wat mij betreft de vetste dragrace video van straatautos op YT!
@Bas: deze loopt niet helemaal lekker/dubbel:
“Daarnaast biedt het meer mogelijkheden voor verschillende motoren, maar daarover later meer. Daarnaast kunnen zijn er meer motorisering mogelijk, maar daar later meer over.”
Wat maakt het uit wat voor motor erin komt zou je haast zeggen? Een 4-cilinder zou ook best kunnen gezien de lol die je hierin kunt beleven. Met zo’n uiterlijk gaat dat zeker lukken. Wel een ander kleurtje dan zilvergrijs graag 😃
Die heb ik gemist. Ik pas het aan!
Bedankt!
En inderdaad: het rijgedrag zou best nog eens wat beter kunnen zijn met een wat lichter blok in het vooronder. Ik zou hem trouwens altijd metallic blauw met een witte streep over het midden laten spuiten. Wat jij?
Blauw met een witte streep is een mooie idd.
De kleur is ook om het even gezien de fraaiheid van het uiterlijk 😂 Maar donkergroen zou een goede optie zijn. Als er maar niet zo’n lelijke groene Duitse milieusticker op de voorruit komt.
Als je zo’n ding zelf in elkaar frutselt uit onderdelen die uit verschillende bronnen komen moet je dan ook BPM afdragen?
Ik vrees van wel, maar je eerste hobbel is een typegoedkeuring. En die heb je niet zomaar….
Sterker nog, ‘niet zomaar ‘ is hier een understatement. Je hebt geen chassisnummer, de hedendaagse eisen m.b.t. wat er tegenwoordig aan hulp- en veiligheidsvoorzieningen op moet zitten, en hoogstwaarschijnlijk zelfs geen nin-EU typegoedkeuring om op terug te vallen… Nee, dit is alleen te overwegen als je de fun ziet in het bouwproces en je ook mikt op een leuke anders dan anders trackday (only) car.
7.3 Godzilla met aan gepaste ‘cam’ niet voor de pure snelheid maar voor het geluid en de beleving. Heerlijk vrije tijd machine.
4cil? Neem dan een MX5.
Voor zover ik weet krijg je zo´n kitcar in de EU niet de weg op. Vroeger deden ze dat via het VK.
Iets handiger voor de wetgeving zou het gebruiken van een bestaand chassis zijn.
Je kunt m naar Lelystad brengen voor een individuele keuring. Zelf gedaan met een Fiat 500e. Voor deze moet je vantevoren wel zeker weten dat de uitstoot binnen de perken is.
Klinkt er leuk zo´n kop, maar eer dat je deze in Nederland hebt, met transportkosten, import belastingen, BTW en wisselkoers zit je op 50K. Dan nog een goede Mustang (10k) zien te vinden die je moet gaan slopen, want motor, bak, radiator, kabelboom, etc. Heb je nodig van deze door Mustang, dan zit op 60K, hierna IKS keuring in Lelystad, als alles mee zit 2.5K, maar met wat extra werk, zit je op 5k, dat maakt het totaal 65K. Want er is geen type goedkeur voor zelf gebouwde auto´s, vandaar een IKS keuring. En als merk krijgt deze dan Eigenbouw op het kenteken.
Spuiten + interieur komt er nog eens 10K bij, zit je al op 75K. En dan komt de douane of je ook nog de BPM-Co2 wilt afreken, voor een beetje V8 komt er dan nog eens 60 a 70K bij. Dat maakt het totaal plaatje iets in de richting van 135 a 140K.
Jammer dat dergelijke info niet vermeld wordt. Of vermeld dat je een factor X erbij moet tellen, wil meer als behalve op je oprit kunnen rijden.
Sorry voor de tikfoutjes, maar de edit knop had er geen zin meer in.