• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW-topman haalt uit naar ”groot TV-scherm” van Mercedes

Auteur: Bas Leesberg, gepost 24 januari 2025 om 16:08 – 9 Reacties

Het middenscherm van BMW mag vanaf nu niet meer groter worden.

In de eerste volledige week van dit jaar onthulde BMW een compleet nieuw iDrive-interieur. Op het podium stonden bij de presentatie een gigantisch half stuur en een middenscherm op even grote schaal. Om een lang marketingverhaal kort te maken: BMW wil minder knoppen en meer schermen. Maar pas op: ook BMW wil niet te grote schermen.

Motor Authority sprak BMW’s ontwikkelingsbaas Frank Weber na de presentatie. Hoewel de interieurs van BMW straks over de gehele breedte een smal scherm krijgen én nog een middenscherm hebben, is hij tegen enorme schermen. ”Grotere schermen maken het moeilijk om alles op de goede plaats te krijgen zodat je het aan kunt raken. Voor de goede orde: het nieuwe middenscherm is 17,9 inch groot. Volgens Weber is dat de max.

Frank Weber voor het gigantische iDrive-interieur.

Grotere schermen doen ze maar bij de concurrentie

Weber vindt dat het tijdens het rijden draait om de connectie tussen bestuurder en auto. Een te groot scherm zou deze connectie negatief beïnvloeden. ”Er gebeurt iets wanneer je zulke grote televisieschermen in je auto hebt die je gevoel weghalen bij de weg”, zegt Weber. Volgens Motor Authority doelt hij daarmee op het Hyperscreen van Mercedes. Hij zou ook nog een mopje vertellen over de naam van Mercedes’ scherm, maar dat grapje krijgen wij niet te horen. Lekker dan.

Je ontkomt niet aan het nieuwe BMW iDrive

Wie straks een BMW van de Neue Klasse koopt, zal altijd te maken krijgen met het iDrive-systeem. In de M-modellen, benzine-, hybride- en elektrische BMW’s keert iDrive terug. De iconische draaiknop in het midden is dus officieel verleden tijd. De set-up is dan in alle BMW’s gelijk, maar de grootte van het middenscherm kan nog wel verschillen. Mogelijk krijgen M-auto’s een kleiner scherm om de focus nog sterker op het rijden te leggen. Kom maar op met die nieuwe M3!

Ook interessant!

  • Het nieuwe iDrive: weinig knoppen, veel scherm
    Het nieuwe iDrive: weinig knoppen, veel scherm
  • Mercedes verkoopt véél minder EV's dan BMW
  • BMW maakt je hele voorruit een scherm met Panoramic iDrive
  • Mercedes S-Klasse verslaat nieuwe BMW 7-Serie...en toch ook niet

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Frank Weber, iDrive, Mercedes

Vorig bericht: « Nieuwe Cobra is spotgoedkoop en dat heeft een goede reden
Volgend bericht: Volgende tegenslag voor Volkswagen: nóg een enorme boete »

Lees Interacties

Reacties

  1. rs133 zegt

    24 januari 2025 om 16:23

    Heel leuk sensatiebericht, maar het maximale scherm in een Mercedes-Benz is 17,7”. Als de BMW-baas dus beweert dat dat te groot is, dan mag ‘ie wel eens in de spiegel kijken met BMW’s 17,9”…

    Login om te reageren
  2. drime zegt

    24 januari 2025 om 16:36

    Blijf het (volgens sommige verouderde) interieur van m’n Alfa Romeo Stelvio toch mooier vinden. Mooi schermpje weggewerkt in het dashboard en een draaiknop zodat ik het nooit hoef aan te raken.

    Login om te reageren
    • rs133 zegt

      24 januari 2025 om 16:37

      Ja, dat is meer iets van een paar decennia terug inderdaad. Als het ouderwets moet, dan liever een echte klassieker met hout en aluminium…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 januari 2025 om 16:55

      Je vind zo’n rechthoekig scherm in een niet rechthoekig vak dat niet midden boven de ventilatieroosters zit mooi?

      Login om te reageren
  3. alfagtv6 zegt

    24 januari 2025 om 17:00

    Wat een koekenbakker, commentaar op de concurrentie terwijl bij BMW’s het bedieningsgemak steeds minder wordt. Plaats op z’n minst wat basisknoppen en een draaiknop of touchpad. Dat systeem wat tegenwoordig in BMW’s draait vind ik ook maar een zooitje met al die kleine icoontjes. Jammer want ik wil BMW graag leuk en fijn vinden, maar het lukt me niet meer tegenwoordig.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    24 januari 2025 om 17:14

    Dat hyperscreen van Mercedes oogt dan ook wel bijzonder armoedig, grote glasplaat met drie losse schermen er achter, geen diepte, geen vorm. Maar of de BMW oplossing nou zoveel beter is? Dat het centrale scherm een niet rechthoekige vorm heeft staat me aan, de scherm rand bij de voorruit oogt vooral Chinees.

    Login om te reageren
  5. Fernando zegt

    24 januari 2025 om 18:48

    Doe mij maar auto´s zonder scherm/tablet. Als ik auto rij in het donker wil ik zelf ook zo donker mogelijk zitten,
    Een Saab met Night Panel is prachtig. 1 druk op die knop en enkel de snelheidsmeter is nog verlicht.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 januari 2025 om 23:20

      Dat Night Panel van Saab was natuurlijk grote onzin, als je al afgeleid wordt door de toerenteller dan ontploft je brein bij de koplampen van de eerste de beste tegenligger.
      Tegenwoordig willen veel mensen juist niet in het donker zitten en daarom hebben moderne auto’s ambiente verlichting. Saab zat met night panel helemaal op het het verkeerde spoor, opmerkelijk want met lage druk turbo’s liepen ze juist jaren voor op de andere merken.

      Login om te reageren
    • rrfm zegt

      25 januari 2025 om 14:32

      De schermen kan je allemaal uitdoen behave de ene die voor je zit met de digitale klokken.

      De functie van de saab was misschien wel fijn maar het interieur is altijd erg lelijk geweest waarschijnlijk ook 1 van de belangrijkste reden waarom ze failliet zijn want het exterieur was wel mooi vooral de laatste 9-5

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North