
Het middenscherm van BMW mag vanaf nu niet meer groter worden.
In de eerste volledige week van dit jaar onthulde BMW een compleet nieuw iDrive-interieur. Op het podium stonden bij de presentatie een gigantisch half stuur en een middenscherm op even grote schaal. Om een lang marketingverhaal kort te maken: BMW wil minder knoppen en meer schermen. Maar pas op: ook BMW wil niet te grote schermen.
Motor Authority sprak BMW’s ontwikkelingsbaas Frank Weber na de presentatie. Hoewel de interieurs van BMW straks over de gehele breedte een smal scherm krijgen én nog een middenscherm hebben, is hij tegen enorme schermen. ”Grotere schermen maken het moeilijk om alles op de goede plaats te krijgen zodat je het aan kunt raken. Voor de goede orde: het nieuwe middenscherm is 17,9 inch groot. Volgens Weber is dat de max.

Grotere schermen doen ze maar bij de concurrentie
Weber vindt dat het tijdens het rijden draait om de connectie tussen bestuurder en auto. Een te groot scherm zou deze connectie negatief beïnvloeden. ”Er gebeurt iets wanneer je zulke grote televisieschermen in je auto hebt die je gevoel weghalen bij de weg”, zegt Weber. Volgens Motor Authority doelt hij daarmee op het Hyperscreen van Mercedes. Hij zou ook nog een mopje vertellen over de naam van Mercedes’ scherm, maar dat grapje krijgen wij niet te horen. Lekker dan.
Je ontkomt niet aan het nieuwe BMW iDrive
Wie straks een BMW van de Neue Klasse koopt, zal altijd te maken krijgen met het iDrive-systeem. In de M-modellen, benzine-, hybride- en elektrische BMW’s keert iDrive terug. De iconische draaiknop in het midden is dus officieel verleden tijd. De set-up is dan in alle BMW’s gelijk, maar de grootte van het middenscherm kan nog wel verschillen. Mogelijk krijgen M-auto’s een kleiner scherm om de focus nog sterker op het rijden te leggen. Kom maar op met die nieuwe M3!
Heel leuk sensatiebericht, maar het maximale scherm in een Mercedes-Benz is 17,7”. Als de BMW-baas dus beweert dat dat te groot is, dan mag ‘ie wel eens in de spiegel kijken met BMW’s 17,9”…
Blijf het (volgens sommige verouderde) interieur van m’n Alfa Romeo Stelvio toch mooier vinden. Mooi schermpje weggewerkt in het dashboard en een draaiknop zodat ik het nooit hoef aan te raken.
Ja, dat is meer iets van een paar decennia terug inderdaad. Als het ouderwets moet, dan liever een echte klassieker met hout en aluminium…
Je vind zo’n rechthoekig scherm in een niet rechthoekig vak dat niet midden boven de ventilatieroosters zit mooi?
Wat een koekenbakker, commentaar op de concurrentie terwijl bij BMW’s het bedieningsgemak steeds minder wordt. Plaats op z’n minst wat basisknoppen en een draaiknop of touchpad. Dat systeem wat tegenwoordig in BMW’s draait vind ik ook maar een zooitje met al die kleine icoontjes. Jammer want ik wil BMW graag leuk en fijn vinden, maar het lukt me niet meer tegenwoordig.
Dat hyperscreen van Mercedes oogt dan ook wel bijzonder armoedig, grote glasplaat met drie losse schermen er achter, geen diepte, geen vorm. Maar of de BMW oplossing nou zoveel beter is? Dat het centrale scherm een niet rechthoekige vorm heeft staat me aan, de scherm rand bij de voorruit oogt vooral Chinees.
Doe mij maar auto´s zonder scherm/tablet. Als ik auto rij in het donker wil ik zelf ook zo donker mogelijk zitten,
Een Saab met Night Panel is prachtig. 1 druk op die knop en enkel de snelheidsmeter is nog verlicht.
Dat Night Panel van Saab was natuurlijk grote onzin, als je al afgeleid wordt door de toerenteller dan ontploft je brein bij de koplampen van de eerste de beste tegenligger.
Tegenwoordig willen veel mensen juist niet in het donker zitten en daarom hebben moderne auto’s ambiente verlichting. Saab zat met night panel helemaal op het het verkeerde spoor, opmerkelijk want met lage druk turbo’s liepen ze juist jaren voor op de andere merken.
De schermen kan je allemaal uitdoen behave de ene die voor je zit met de digitale klokken.
De functie van de saab was misschien wel fijn maar het interieur is altijd erg lelijk geweest waarschijnlijk ook 1 van de belangrijkste reden waarom ze failliet zijn want het exterieur was wel mooi vooral de laatste 9-5