• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Ford Focus RS vertraagd, wordt hybride?

Auteur: willeme, gepost 17 februari 2020 om 09:12 – 15 Reacties

Drie generatie Focus RS

De nieuwe Focus RS komt wat later en wordt progressiever dan ooit.

Het zijn van die zekerheidjes die je altijd hebt in het leven. Frans Bauer zal altijd nog een extra toegift zingen. Eddie van Halen plakt er nog een solo aan vast. Bij de Ford Focus weet je dat aan het einde er een RS-versie gaat komen.

Focus RS

Want bij de Ford Focus komt de RS-uitvoering pas aan het einde van de carrière. Met de huidige generatie zal dat niet anders zijn, alhoewel dat niet de bedoeling was.

Eerste generatie Ford Focus RS (DBW) '02

Uitstel

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Focus RS dit jaar al zou komen, maar het wordt minimaal 2022, wellicht zelfs 2023. Dat meldt het Britse Autocar. De reden voor deze vertraging is de CO2-uitstoot van de Focus RS. Deze was en is namelijk te hoog om het gemiddelde van de vloot lekker laag (minder dan 95 gram per km) te houden. Met zo’n Focus RS moet er enorm veel gecompenseerd worden.

Tweede generatie Ford Focus RS (DA3) '10 Achteraanzicht

Full-hybrid

Aanvankelijk werd er gedacht aan een verbrandingsmotor met 48V-ondersteuning. Dat blijkt niet voldoende te helpen, vandaar dat de Focus RS een ‘full-hybride’ wordt. Op welke manier dat gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. Naar het schijnt wordt de layout van de Ford Kuga Hybrid gebruikt. Het lijkt ons sterk dat de Atkinson benzinemotor gebruikt gaat worden. Die blokken zo vaak dermate lusteloos dat je beter meteen volledig elektrisch kunt gaan rijden. De Britse publicatie voorspelt 300 pk vanuit een viercilinder met nog eens 100 elektrische paarden.

Derde generatie Ford Focus RS (DYB) '17 (achteraanzicht)

Kosten

Vervolgens moet Ford gaan nadenken over het vierwielaandrijvingsysteem. Het systeem in de derde generatie Focus RS is bijzonder complex en prijzig. Erg gaaf, maar in combinatie met de hybride aandrijflijn zal het bijna niet mogelijk zijn gezien de kosten. Het blijft immers een C-segment hatchback. Naar het schijnt was het dusdanig lastig dt het Focus RS project al stopgezet was. Dankzij hoofd ingenieur Raj Naar komt er toch een Focus RS. Hij heeft beloofd het Focus RS project uit te kunnen voeren tegen lagere kosten.

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden
  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, focus-rs, Ford, Hybride, plug-in

Vorig bericht: « Dít is de geheel nieuwe Kia Sorento!
Volgend bericht: Bob Lutz: “Tesla-gekte is massa psychose” »

Lees Interacties

Reacties

  1. focusrs1 zegt

    17 februari 2020 om 09:16

    2023 is prima, koop ik dit jaar de Yaris GR ter overbrugging..

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    17 februari 2020 om 09:27

    Gek idee, maar als ze het model limiteren op 5.000 of 10.000 exemplaren, kan er dan geen uitzondering gemaakt worden? Gun de petrolhead ook nog wat!

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      17 februari 2020 om 09:33

      @dutchdriftking: wordt ie alleen maar duurder van :)

      Login om te reageren
    • basv zegt

      17 februari 2020 om 10:09

      @dutchdriftking: Ja want extra vermogen is heel vervelend…

      Login om te reageren
  3. joki zegt

    17 februari 2020 om 10:27

    Extra gewicht. Focus R.S. was eigenlijk al vrij zwaar tov bvb Civic Type-R. Hopelijk kunnen ze dat compenseren…

    Login om te reageren
  4. kminne zegt

    17 februari 2020 om 10:37

    De volgende generatie 4-cylinder Mustang (eind 2022) zal naar verwachting ook een full hybrid worden, dus die deelt straks ongetwijfeld zijn aandrijflijn weer met de Focus RS.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    17 februari 2020 om 10:50

    @basv als 50pk extra ook 200kg extra toevoegt wel ja….

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    17 februari 2020 om 10:52

    @davelepeef: heb je de verkoopcijfers van de vorige RS modellen bij de hand? De eerste was sowieso gelimiteerd, en ik vraag mij serieus af of de twee opvolgende meer als 10.000 exemplaren hebben gehad.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      17 februari 2020 om 11:02

      @dutchdriftking: hmm. Zit wel wat in! Met name de eerste 2 zaten toch wel in een bijzonder segment, de 3e was een stuk praktischer.

      Login om te reageren
  7. towi1989 zegt

    17 februari 2020 om 10:56

    Zelf wel zoiets worden als een elektromotor op de achteras om de kosten zo veel mogelijk te drukken, en dus alleen 4wd wanneer de elektronica vind dat het nodig is.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      17 februari 2020 om 19:13

      @towi1989: ja zat ik ook te denken. Of gewoon continu die 100pk leveren en zo permanente vierwielaandrijving hebben (en een soort torque vectoring op de achterwielen?). Zo verlaag je idd wel de complexiteit omdat je geen cardanas en diffs nodig hebt.

      Login om te reageren
  8. thomasthomas zegt

    17 februari 2020 om 13:34

    Als ie maar niet helemaal electrisch gaat worden…. ala Mustang.

    Login om te reageren
  9. mpgc zegt

    17 februari 2020 om 13:50

    Eigenlijk is de huidige ST goed genoeg voor een RS badge. De nieuwe RS zal ongetwijfeld een nog geweldigere en zeer vooruitstrevende machine worden, maar ik vind het de richting waarop dit soort auto’s zich ontwikkelen jammer. Het wordt een soort wedloop van zo hoog mogelijke vermogens en zo snel mogelijke acceleratietijden (Golf R, Mercedes A AMG enz). Het heeft weinig “racing heritage” meer. De RS producten waren oorspronkelijk pure homologatiespecials die in wegtim niet absurd snel waren maar alle ingrediënten boden voor de circuitversies (denk bijvoorbeeld aan de Capri 2600 en 3100 RS, de Escort RS 1600, RS1800 en 1600i en de Sierra RS Cosworth). Omdat het bouwen van homologatiespecials steeds duurder werd, zag je dat bij de diverse toerwagenklassen de vrijheid van aanpassingen groter werd gemaakt waardoor de noodzaak van het bouwen van homologatiespecials weg viel. Het zou mooi zijn als fabrikanten de ontwikkeling van hun topmodellen meer zouden zoeken in gewichtsbesparing, betere wegligging en betere aerodynamiek zouden zoeken.

    Login om te reageren
  10. oxidizers zegt

    19 februari 2020 om 00:02

    Zucht lekkere slappe hap weer, waarom niet eindelijk eens vol elektrisch?

    En doe dan maar gelijk een dikke variant met 400pk (dan kunnen wij Nederlanders ook eens voor een eerlijk prijs meegenieten van de performance versie zonder een kruiwagen bpm)

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      19 februari 2020 om 03:40

      @oxidizers: zucht slappe hap? Alsjeblief niet nog zo’n emotieloos electrisch hok, en noem hem dan al helemaal geen Focus RS. De naam Mustang betekent ook al niets meer. Oh, en laten we allemaal nog lekker benzine stoken. De elektromeuk wordt al snel genoeg ingevoerd door veel te machtige lobbyisten.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North