Het is een release waar door velen vurig op wordt gewacht, de Ferrari Enzo-opvolger, in de wandelgangen bekend als F70. Vandaag verschenen er foto’s uit het hart van de testfaciliteit.
De veelgestelde vraag wanneer Ferrari’s hypercar zijn debuut zal maken, daar branden we onze vingers niet meer aan. Het antwoord is: wanneer Ferrari de tijd rijp acht, en niet vroeger (een gokje wagen laten we aan jullie over).
Stukje bij beetje worden onderdelen van de F70 wereldkundig gemaakt, met als laatste lekkermakers de carbon monocoque en een kijkje onder de kappen.
Vanuit Italië bereiken ons nu (statische) foto’s van een zwaar bekabelde F70 waarin de testpiloten druk bezig zijn met allerlei checks. Hieruit zijn stuur, flinke schakelflippers, en een al even forse tellerpartij te destilleren. Ook zien we flinke radiatoren op de wielkasten (we gaan er alhans van uit dat het andere achterwiel ook van een exemplaar is voorzien), want wat daar aan machinerie achterin ligt heeft alle koeling nodig dat het kan krijgen.
De foto’s werden op deze Italiaanse site geplaatst, en schijnen afkomstig te zijn uit het Ferrari Magazine. Ook wordt er een prijs van 1,5 miljoen euro genoemd, maar goed: iedereen kan een prijs verzinnen natuurlijk. Bekijk de foto’s in de gallery! (via autoforum.cz)
The_12oach zegt
Heerlijk die gekke testversies. Altijd vol met zoveel extra dingen die niks van netjes wegheeft!
Ben heel erg benieuwd naar de onthulling van dit monster!
mclarenmercedes zegt
Pff die kerel op foto 3 laat het lijken alsof hij bezig is met vuilnis opruimen ofzo.. Snap dat je niet elke x een stijve krijgt als je erin zit, maar de interesse lijkt wel erg ver te zoeken
renesf zegt
@mclarenmercedes: Denk dat die kerel wel wat meer gewend is.
exotic zegt
@mclarenmercedes: want Italiaanse test piloten kunnen niet geconcentreerd kijken…
bertuss zegt
@mclarenmercedes: Is dat niet Badoer ?
renesf zegt
@bertuss: Jep
JvT zegt
@mclarenmercedes:
Ook werken bij Ferrari is (soms) gewoon werken lijkt me. En soms is werken gewoon even kudt. En soms neemt iemand een foto terwijl je niet je meest charmante dicht trekt.
JvT zegt
@JvT:
dicht –> gezicht
meneersander zegt
@mclarenmercedes: die jongen die buiten die auto staat die geeft vast iets aan wat met die stijve te maken heeft.
C220AMG zegt
De afwerking is weer als van-ouds zie ik?
E34M5Touring zegt
@C220AMG: Zo is makkelijker te zien waar de rook vandaan komt.
stanny zegt
@E34M5Touring: Ik zie in ieder geval al een grote brandblusser klaarstaan op foto 4 !
kickass zegt
@E34M5Touring: Ik denk dat je een groter probleem hebt als deze in de fik vliegt, dan een productiemodel.
laatste-man zegt
Die foto’s komen uit Ferrari Magazine, een officiele online nieuwsbrief (http://magazine.ferrari.com/)
sir_smokalot zegt
Heb je opmerking ingevoegd.
RuVi zegt
Die kerel op foto 4 is net Kevin Costner of Don Johnson.
StijnB zegt
@RudyV:
Of een Italiaanse opa…
kaasboerin zegt
@RudyV:
kaeser zegt
@RudyV: fout, Dario Benuzzi. De Ferrari versie van Valentino Balboni.
gertjan2012 zegt
En die op foto nummer 3 lijkt wel Luca Badoer…….. verrek het is hem ook ;-)
mout zegt
Gelukkig zie ik op de artikelfoto (=foto 4) prominent vooraan de ingebouwde brandblusser!
larsdeijsbeer zegt
Die foto’s staan al weken op het ferrarichat forum ;).
kaasboerin zegt
@larsdeijsbeer:
larsdeijsbeer zegt
@kaasboerin: Originele reactie. Lang op gegoogled?
papa zegt
Wel cool in een fabriek werken met je zonnebril op…
moritzh zegt
@papa: Da’s Dario Benuzzi, testrijder van de straatferrari’s, heeft bijna altijd een zonnebril op :)
E34M5Touring zegt
@moritzh: Deed hij geen interview bij Top Gear of 5th Gear ook geheel met de zonnebril op? Toen zeiden ze ook dat hij hem bijna nooit afdeed.
topless zegt
@E34M5Touring:
In Italie schijnt nu eenmaal vaak de zon.
bertuss zegt
Een ding is duidelijk: vleugeldeuren !
stanny zegt
@bertuss: spijtig genoeg wel. Door deze soort deuren is de SLS roadster mooier dan de coupé…
francois_dees zegt
@bertuss: ik zie geen vleugeldeuren zoals bij de SLS hoor en in het dak zijn ook zo te zien geen bevestigingsspunten
norge zegt
Vurig wachten ,vingers branden, hint?
linealuna zegt
knoppen op het stuur? meh
pieter-jan_catteeuw zegt
Lijkt erop dat de oliekoeler (? voor electromotor) gebruikt word om de achterste remmen warm te houden. Dan zou het aan beide kanten moeten gebeuren.
Ook een integratie van de vooras met de monocoque tov een buizenframe combo zoals de Lambo/Bugatti. De motor dient waarschijnlijk opnieuw als chassis verbinding achteraan dus je kan spreken van een volledig composiet monocoque chassis. De vraag is dan, gaan ze dit een beetje verpesten door een logge V12 of word het een historisch verantwoorde V8T. KERS zal ook interresant zijn. Voor prestaties waarschijnlijk superieur aan de chemische batterij geladen Porsche Spyder – maar je kan hem wel niet op het elektriciteitsnet opladen. Porsche gaat voor groen, Ferrari voor prestaties.
De sesto elemento is hier niet echt een antwoord op – vooral gezien de niet straatwaardigheid – en het uiterlijk (behalve de achterkant). Hoe moeilijk is het om de R18 een Lambo makeover te geven en op nummerplaten te steken? Blijkbaar lukt het radical wel. Een tiental (50?) éénzitter lambos met vliegwiel hybdride 4WD en een hot-side-in V6sje – zou wel wild zijn. Dan steek je er standaard zo’n 360° camera op een aerodynamische en cinematische plaats om de morele steun vd passagier te vervangen. Er zijn vast wel een aantal rijke arabieren en chinezen te vinden voor zo’n avontuur.
Het zou ook de winsten vd LeMans Audi prototypes verzilveren. De bekenste racewagens – dus de beste PR – zijn degene die men nu nog op straat kan zetten: GT40, Dauer Porsche 962, Sierra Cosworth RS500 (ofzo), Ford RS200 (die nooit race succes kende), Audi Quattro Sport, Subaru WRX,… Track only wagens beperken de vrijheid en verpesten een beetje de fantasie. Het zijn de cross overs die legendes worden en zich in de toekomst laten herbeleven als gratis PR. Maak een straatLambo vd R18 en over zoveel jaren heeft die zich gewoon dubbel terug betaald als PR voor Lambo én Audi. No Competition :-p.
En plak maar een dikke Audi sticker op die Lambo want als je zelf al verlegen zit te doen over de associatie dan bevestig je gewoon de vooroordelen.
flippert zegt
@Pieter-Jan: pfff.. Doe ff normaal, wat een kaasverhaal!
imdoctorbob zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: Lang verhaal over audi. Echter gaat het hier gewoon om dat de F70 gewoon bijna klaar is. Deze is volgens mij ‘gewoon’ bedoelt als straat auto. Je verhaal over de R18 snap ik daarom niet echt. De Audi groep heeft toch al Bugatti? En hoe ‘cool’ lamborgini ook lijkt, die heeft nooit interesse gehad in het maken van race autos.
Verder lijk je oorzaak gevolg om te draaien. Veel (allemaal eigenlijk denk ik) van de auto’s die jij opnoemt MOEST een straatversie van zijn om ermee te kunnen racen. Homologatie heet dat.
linealuna zegt
@Pieter-Jan: google?
lowbird zegt
@Pieter-Jan Catteeuw:
Voor iemand die goed is met wikipedia heb je helaas over het hoofd gezien dat er in de nieuwe ‘F70’ een V12 komt. De feiten over de aandrijflijn waren de eerste zaken die bekend werden gemaakt. Btw, Ferrari is al druk aan het testen met de ‘F70’ en dat klinkt niet erg als een v8, vind je ook niet?
http://www.youtube.com/watch?v=6X1HTi-1s-s
En dan nog iets. Ferrari is van oudsher bij uitstek de bouwer van V12’s. Nog ver voor de V8 turbo kwam, was de V12 al bekend van o.a. de legendarische 250 GTO. Dus ik snap niet waar je die onzin als ‘historisch’ vandaan haalt?