• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vision Neue Klasse: dit is het nieuwe BMW

Auteur: machielvdd, gepost 2 september 2023 om 10:38 – 41 Reacties

BMW gooit het roer helemaal om met de Neue Klasse: van drukke designs gaan de Duitsers naar überclean design.

Je hebt concept cars die volstrekt nietszeggend zijn, maar je hebt ook concept cars die een concrete voorbode zijn van wat er komen gaat. De Vision Neue Klasse is er eentje uit de laatste categorie. Dit is een hele belangrijke concept car, want deze auto laat zien hoe de volgende generatie BMW’s (de Neue Klasse dus) eruit gaat zien.

Qua design gooit BMW het volledig over een andere boeg, want alle overbodige fratsen gaan overboord. De Neue Klasse heeft juist een heel clean design, zonder onnodige lijnen of vouwen. Dit komt niet helemaal als een verrassing, want met de Vision Neue Klasse gaat BMW verder waar ze gebleven waren met de i Vision Dee.

Productierijp?

BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse

Bij het zien van deze auto denk je niet meteen ‘productierijp’, maar toch beloofde Oliver Zipse van BMW eerder dat de Vision Neue Klasse dicht bij de productieauto zou zitten. Het lijkt er dus op dat BMW een futuristische concept car gewoon in productie gaat nemen, zoals ze eerder deden met de i3 en i8.

Sharknose

Futuristisch of niet, het design van de Vision Neue Klasse is duidelijk geïnspireerd op het verleden. Zo maakt de sharknose een comeback en ook de brede grille met daarin de koplampen verwerkt is geïnspireerd op de klassieke BMW’s. Het zou leuk zijn geweest als ze ook de ronde koplampen weer terug zouden brengen, maar dat doen ze dan weer niet.

BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse

De Neue Klasse heeft ook de contouren van een klassieke sedan, al is de ‘motorkap’ wat aan de korte kant. Het is ten slotte een elektrische auto. In combinatie met de grote 21 inch wielen zorgt dit wel voor proporties die ietwat cartoonesk zijn.

Ook bijzonder is de rand onder de zijruiten. Dit zou heel vernieuwend zijn, ware het niet dat de Chevrolet Volt/Opel Ampera dit 12 jaar geleden al had. Het verschil is wel dat de rand gewoon doorzichtig is, waardoor je dus de weg naast je goed kunt bestuderen.

Lichtshow

BMW maar er ook een hele lichtshow van, met een animatie in de grille als welkomstceremonie. Of zoals BMW het zelf omschrijft: “een licht-enscenering met precieze driedimensionale animatie die zorgt voor een intuïtieve interactie, zodra de bestuurder de auto nadert.” Om de kermis compleet te maken zijn er ook oplichtende signalen aan de onderkant van de zijruiten.

iDrive

Naast een nieuwe designtaal debuteert in de Vision Neue Klasse een compleet nieuwe generatie van iDrive. De welbekende draaiknop was BMW al aan het uitfaseren, maar nu gaan ze nog een stapje verder in het uitbannen van fysieke knoppen. De bediening verloopt volledig via het bijzonder gevormde centrale beeldscherm en het stuur.

Verder is er belangrijke rol voor ‘BMW Panoramic Vision’. Dit is in feite een head-up display over de hele breedte van de voorruit. Naast de bestuurder kan ook de passagier hiervan meegenieten.

Het interieur van de Vision Neue Klasse is dus hartstikke futuristisch, maar toch zijn er ook hier wat klassieke elementen. Dan hebben we het eigenlijk vooral over de stoelen, die bekleed zijn met oranje corduroy stof. Dit geeft het interieur een beetje een jaren ’70-vibe.

Nieuwe accutechnologie

Qua techniek wordt het nog niet concreet, maar BMW past op de Neue Klasse in ieder geval nieuwe accutechnologie toe. Dankzij ronde cellen hebben de nieuwe accu’s een 20% hogere energiedichtheid dan de huidige batterijen van BMW. Dit moet resulteren in laadsnelheden die tot 30% hoger zijn. Bovendien is een 30% grotere actieradius mogelijk.

Dat is heel mooi natuurlijk, maar de vraag is: hoe lang duurt het nog voor deze auto’s in de showroom staan? Daarvoor moet je nog even geduld hebben, want het eerste productiemodel van de Neue Klasse-reeks komt pas in 2025. Maar goed dat het design zo futuristisch is.

Ook interessant!

  • BMW i Vision Dee
    BMW Neue Klasse is bijna productierijp!
  • De grille van de BMW Neue Klasse is... prachtig
  • 'BMW heeft elektrische 1 en 2 Serie in de pijplijn zitten'
  • BMW is klaar voor auto's met tot wel 1.360 pk!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, iaa-2023, Neue-Klasse, Video

Vorig bericht: « Zeekr 001 FR met 1.265 pk wil Tesla’s slopen
Volgend bericht: Toyota GR86 nu ook met bizar grote spoiler »

Lees Interacties

Reacties

  1. O plaat zegt

    2 september 2023 om 11:10

    Die achterlichten voelen aan alsof ze gestolen zijn van een 20j oude Lincoln. Dit design is mijn ding niet maar goed het zal wel verkopen in China en de echte fanboys kopen alles met een BMW badge, denk maar aan de spuuglelijke 4 serie of de één serie die een mini is met BMW badges.

    Login om te reageren
    • Jurgen zegt

      2 september 2023 om 13:09

      De 1 serie is wel vele malen mooier dan een mini, rijd ook veel beter, zeker met het M onderstel.

      Login om te reageren
      • smex zegt

        2 september 2023 om 13:45

        De nieuwe 1 serie is echt verschrikkelijk kwa design. De oudere 1 series daarin tegen zijn wel mooi. De nieuwe lijkt eerder op een 2 serie active tourer.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          2 september 2023 om 15:49

          De enige acceptable 1 serie qua uiterlijk is de vorige generatie lci

          Login om te reageren
          • Jurgen zegt

            2 september 2023 om 21:10

            Smaken verschillen, ik vind de 1 serie eindelijk volwassen geworden en de huidige dus mooier. Maar goed dat we niet allemaal hetzelfde mooi vinden, zou een saaie boel worden, een beetje hebben we dat al met die elektrische meuk die nu allemaal rondrijdt, ziet er gewoon niet uit naar mijn smaak.

            Login om te reageren
  2. cdlop01 zegt

    2 september 2023 om 11:13

    Fraai maar niet genieg het hoofd te bieden aan de Chinese vloedgolf aan EV’S en Tesla. Ook Bmw zal aan de giga casting press moeten en wlke 2 jaar modellen moeten vernieuwen zoals de Chinezen met succes doen. Hele Businessmodel moet omgegooid worden ten koste van honderdduizenden banen in Duitse auto industrie. Nieuw jasje niet voldoende. Toyota is al om, de Duitsers moeten rap volgen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 september 2023 om 13:06

      Wat maakt die pers uit? Dat is slechts een productie hulpmiddel (die Tesla kan gebruiken vanwege de persbaarheid van aluminium).
      Toyota loopt hopeloos achteraan en hoezo kosten elke twee jaar nieuwe modellen banen? Dat is toch juist meer werk? En hoe moet het verder met Tesla, die houden de modellen bijzonder lang op de markt met wat kleine aanpassingen en ontwikkelen nieuwe modellen tegenwoordig bijzonder traag. Ik denk dat BMW goed voorgesortrerd staat, op P3 na de Volkswagen groep en de Koreanen die duidelijk voorop lopen.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        2 september 2023 om 13:21

        Nadelen voor BMW zijn dat een aantal van hun USP’s wegvallen, bijvoorbeeld het maken van (over het algemeen) bijzondere motoren. Letterlijk waar de merknaam voor staat, immers. Aan een elektromotor valt niet zoveel te differentiëren, omdat er maar een handvol bewegende onderdelen zijn. Daarnaast ook een achterwielaangedreven basis. Tegenwoordig zie je dat op tal van EV’s omdat je net zo goed de achteras kan aandrijven. Case in point: de Volvo XC40 Recharge die FWD was maar nu opeens premium RWD.

        Tenslotte weet ik niet hoe BMW’s lijn is naar een steady supply hoogwaardige accu’s. Ze hebben een deal met NorthVolt, maar eigenlijk zit VAG daar volgens mij vooral vuistdiep in. Dus hoe gaat dat werken. Het enige wat ze potentieel nog overhouden om te differentiëren is dan een goede wegligging/chassis, extreem zacht plastic in het interieur, design (dat steeds gekker wordt…), iDrive (wat steeds minder wordt zonder draaiknop) en baaaaaaaaaaaadge. Ik betwijfel of dat voldoende is om de enorme investeringen te dragen die de EV-wende met zich meebrengen.

        Login om te reageren
        • mc96 zegt

          3 september 2023 om 09:41

          Je kunt ook bij elektromotoren nog wel onderscheid maken en dat doet BMW ook. In de gebruike materialen, de efficientie en de wijze waarop de kracht wordt afgegeven. Maar zo onderscheiden als bij brandstof motoren zal het niet zijn inderdaad.

          Login om te reageren
      • harrie zegt

        2 september 2023 om 14:44

        De gigapress is een enorme die-cast machine, waarmee ze in 1 shot een groot deel van het chassis spuitgieten.
        Dit scheelt een enorme berg aan geperst plaatwerk wat aan elkaar gelast moet worden.
        Het is 1 van de redenen dat Tesla zo’n bizar hoge marge per auto heeft.

        Login om te reageren
        • cdlop01 zegt

          2 september 2023 om 17:19

          En de reden dat Toyota het roer volledig heeft omgegooid en Tesla als voorbeeld heeft genomen en vanaf 2026 voor haar Bev’s ook gigacasting gaat gebruiken…. . Vlgs Toyota enige mogelijkheid te overleven.

          Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        2 september 2023 om 15:19

        Heel veel maakt dat uit, productiekosten gehalveerd, ontwikkelingstijd van schets tot productierijp model, max 1,5 a 2 jr. Om de twwe a drie jaar volledig nieuwe modellen met laatste stand van de techniek. De Chinezen en Tesla geven het voorbeeld, de Europeanen moeten om. Anders over en uit.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          2 september 2023 om 20:20

          Ontwikkel tijd van schets tot productie rijp model in 1,5 tot 2 jaar? We wachten al sinds 2019 op de Cybertruck en sinds 2017 op de roadster, dus kletskoek!
          Die pers is niet zo belangrijk. Dat uitgespaarde laswerk wordt door robots gedaan. Gewone fabrikanten lopen qua productie mijlenver voor op Tesla. Hun logistiek kan meerdere modellen in verschillende varianten met een keur aan klant specifieke opties aan. Tesla lukt het niet eens meer om rechtsgestuurde wagens te bouwen. Alleen dertien in een dozijn eenheidsworst kunnen ze produceren.

          Login om te reageren
    • vondick zegt

      2 september 2023 om 20:12

      Ik maak mij net zoveel zorgen als jij. Toch stemde mij het offensief van VAG en in het kielzog Mercedes en later BMW wel hoopvol. Totdat Herbert Diess, CEO VAG, opstapte. Hij had duidelijk een visie. Ik vrees dat conservatisme en gebrek aan vereniging uiteindelijk tot stagnatie leidt. En we daardoor links en rechts worden voorbijgestreefd door de Chinezen.

      Maar ik weet het niet zeker. Er is een kans dat het zetje van Diess voldoende was voor de juiste koerswijziging. De techniek van RIMAC bijv, is vooraanstaand. Dit wordt gebruikt door zowel Hyundai als VAG.

      Laten we het hopen, veel van onze welvaart drijft op de succesvolle Europese autoindustrie.

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        3 september 2023 om 07:56

        Hoop het maar de Duitsers innoveren niet zo snel als de Chinezen , Koreanen, Japoanners. Verkopen VW zakken in elkaar in China en in de VS al marginaal. Tesla en Chinezen kunnen vanaf blanco een fabriek bouwen, inrichten en afspraken met bonden, dit laatste uiteraard geen rol in China.

        Voorbeeld Toyota. Heeft 75! productielocaties wereldwijd….die bouw je niet 123 om, ze gaan het nu wel doen binnen hun nieuwe BEV Factory divisie, roer volledig om. Vw heeft ook tientallen fabrieken en bovendien zeer machtige ondernemingsraden en vakbonden die ingrijpende reorganisaties bijna onmogelijk maken. Er moeten honderduizenden banen geschrapt worden in de Duitse auto industrie, Europese industrie. Op geen 1 Europese bev wordt geld verdiend…niet bij VW, niet bij Audi, niet bij Stellantis, dat is niet vol te houden…. .

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          3 september 2023 om 12:00

          Je dramatiseert de boel. Uiteraard wordt op EV’s van Europese fabrikanten gewoon geld verdiend, daar worden helemaal dezelfde kostprijs berekeningen op toegepast als op modellen met verbrandingsmotoren. Maar kosten van de ontwikkeling van EV’s wordt op de EV’s afgewenteld (overigens betaald uit de opbrengsten van de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren) waardoor die modellen theoretisch verlieslatend zijn. Hoe meer EV’s geproduceerd hoe minder die ontwikkelingskosten doortellen. Daar is dus geen echt probleem.
          Tesla heeft het geluk een heel hoge beurskoers te hebben, dat hebben ze te ten gelde weten te maken door telkens nieuwe aandelen uit te geven (zie https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/shares-outstanding) daardoor lijkt het alsof ze heel veel geld verdienen aan de auto’s maar dat valt eigenlijk wel mee. Eigenlijk is Tesla pas sinds een jaar een volwassen onderneming. Nu werken ze met enorme prijsverlagingen om marktaandeel te kopen (ook omdat sommige concurrenten ze technologisch al voorbij zijn). We moeten zien hoe dat op de lange termijn gaat uitpakken.

          Login om te reageren
  3. Estate_of_mind zegt

    2 september 2023 om 11:13

    Best gaaf! Geen SUV! Moet ik nou een nieuwe bril of is dat oranje corduroy vrij geel?

    Login om te reageren
  4. jaapiyo zegt

    2 september 2023 om 11:19

    Niet heel mooi. Maar het heeft toch wel wat. In ieder geval mooier dan de nieuwe 5 en 7. Hoewel dat min of meer hetzelfde is als zeggen dat het mooier is dan een aardvarken met een anafylactische shock.

    Login om te reageren
  5. geespot zegt

    2 september 2023 om 11:35

    Heel mooi. 10 keer beter dan de laatste jaren.

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    2 september 2023 om 11:41

    Ik zie hier wel potentie in. Vooral het front vind ik erg gaaf. Het is stijlvol, vernieuwend en tegelijkertijd direct herkenbaar als BMW. De achterlichten mogen iets minder breed wat mij betreft. Misschien zelfs weer uit twee delen om daarmee terug te grijpen naar de herkenbare BMW-achterlichten. Maar verder gewoon een hele geslaagde concept dat mij weer hoopvol stemt voor wat betreft de designs van toekomstige BMW’s.

    Alleen nog een kleine tip: Kap nou toch eens met dat verstoppen van je merklogo. Eerst waren het de blackpacks waarbij de merklogo’s mee zwart worden gemaakt, toen was het Polestar dat het merklogo in carrosseriekleur meespuit, nu is het BMW dat het merklogo in het plaatwerk stempelt. Wees verdorie trots op je merk en je logo!

    Login om te reageren
  7. Richmond zegt

    2 september 2023 om 12:00

    zonder logo en begeleidende tekst, zou je niet kunnen zeggen dat het een BWM is. van de zijkant beetje quattroporte achtig, vooral de kont. Ook de verlichting van voren en achter totaal niet BMW. Ben benieuwd hoe ze dit gaan vertalen naar de regulieren modellen.

    Login om te reageren
  8. brent zegt

    2 september 2023 om 12:14

    ik snap niet waarom futuristisch mooi is.
    Ik vind al dat strakke lijnen en alles plat en nergens reliëf niet echt mooi ofzo. zelfs futuristisch kunnen ze toch wel een beetje aankleden. de hele buitenkant is plat, hoe saai wil je hebben.
    Daarom vind ik zoiets als de ford gt of mclaren p1 zo bloedmooi, het is gewoon anders maar nog steeds futuristisch. hoe tijdloos is de p1, en de gt gaat dat ook worden

    Login om te reageren
  9. dafmaf zegt

    2 september 2023 om 12:19

    Ik vind de Polestar 2 de mooiste auto die er nu bestaat. Zelfde cleane design. Doet deze BMW me ook aan denken. Niets meer aan doen.

    Login om te reageren
  10. lekkerlinksrijden zegt

    2 september 2023 om 12:21

    Achterkant geleend van Alfa?

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      3 september 2023 om 08:46

      Ik vind juist de neus wat weghebben van Alfa

      Login om te reageren
  11. mp014 zegt

    2 september 2023 om 12:23

    Ik geloof er helemaal niks van dat dit, en dan met name de buitenkant, het nieuwe design van de BMW toekomst gaat worden! Eerst zien dan geloven. Ik vind er trouwens ook geen R aan.

    Login om te reageren
  12. e38ossie zegt

    2 september 2023 om 12:24

    Freude am Fahren is verdwenen. Het is dus nu Freude forever. Hmmmm

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 september 2023 om 15:50

      Kan nog steeds goed rijden

      Login om te reageren
  13. str8six zegt

    2 september 2023 om 12:38

    Ja, vet!

    Login om te reageren
  14. Motomoto zegt

    2 september 2023 om 12:49

    De i3 en i8 gingen ook in productie maar zeiden beide weinig over het design van de rest van het gamma. Bovendien moest je in die tijd opvallen om te laten zien dat je ‘groen’ reed.
    Ik vraag me dus af of dit design op dit moment aan gaat slaan. Iedereen biedt ‘groen’ aan dus ontwerp gewoon een hele fraaie wagen met meer BMW-dna.

    Login om te reageren
  15. alper zegt

    2 september 2023 om 12:58

    Ik herken qua design de oude Maserati Ghibli (‘90). Zowel zij aanzicht alsmede de achterkant. An sich wel geslaagd concept.

    Login om te reageren
  16. mashell zegt

    2 september 2023 om 13:08

    Wat vindt Alfa Romeo ervan dat BMW het 156 en 166 design mixt en recycled?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      2 september 2023 om 13:13

      BMW heeft sowieso het plekje van Alfa Romeo gestolen. De 1602 was een minder fraaie en minder technisch vooruitstrevende originele Giulia. BMW is alleen iets beter gemanaged sindsdien, over het algemeen.

      Login om te reageren
  17. hehe zegt

    2 september 2023 om 13:16

    Ik vind het van alle kanten lijken op een alfa.
    Zou zo een opvolger van de 156 kunnen zijn.

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    2 september 2023 om 13:23

    Helmut , waar heb je de goudvissen gelaten?

    Login om te reageren
  19. ponnie zegt

    2 september 2023 om 13:23

    Ik vind het niet direct mooi, maar opzich wel leuk.

    Login om te reageren
  20. Wicos zegt

    2 september 2023 om 15:50

    Zullen de ontwerpers er aan gedacht hebben dat er nog een kentekenplaat op moet? Dan oogt het weer heel anders. Laten ze dat dan ook meenemen in de conceptplaatjes. Wel zo eerlijk. En dat vouwtje in de zijruiten gaat er natuurlijk meteen uit om het wagentje productierijp te maken.

    Login om te reageren
  21. MarcoM zegt

    2 september 2023 om 16:01

    Doet mij denken aan de eind jaren zestig CSi.

    Login om te reageren
  22. V8Vantage zegt

    2 september 2023 om 22:46

    Gaaf ding. De nieuwe 5 heeft toch ook al wat elementen uit dit design. Zeker vanaf de zijkant. Zag die trouwens nog rijden van de week. Zowel los als op de trailer. Ziet er in het echt ook goed uit.

    Login om te reageren
  23. tokosenang zegt

    3 september 2023 om 14:22

    Model lijkt veel op de peugeot 405. Mooie auto, die 405.

    Login om te reageren
  24. slakkie zegt

    4 september 2023 om 16:01

    Doet me eerder aan concept-car voor toekomstige Alfa 159 denken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North