
Tourbillion wie?
Hebben we ooit genoeg supercarmerken uit Italië? Nee. Daarom ontvangen we Giamaro Automobili uit Modena met open armen. Het bedrijf is in 2021 opgezet en presenteert nu zijn eerste creatie: de Giamaro Katla. Ferrari, Lamborghini, Bugatti en alle andere: maak je borst maar nat, want Giamaro neemt het serieus.
Giamaro neemt het goede voorbeeld van Enzo Ferrari en kopieert zijn strategie, maar dan in de huidige tijd. Het merk focust op een eigen gebouwde nieuwe V12. Het hot-V-blok ligt in een hoek van 120 graden en heeft een cilinderinhoud van 6.988 cc. Voor nog wat extra performance voegt Giamaro vier turbo’s toe.

Specificaties van de Giamaro Katla
Giamaro heeft het op dit moment over twee versies van de supercar. De instapper heeft een bescheiden power van 1.670 pk en 1.556 Nm. De echte durfallen willen de topper waarbij de twaalfcilinder 2.157 pk en 2.008 Nm produceert. Daarmee troef je de hybride Tourbillion met gemak af. Wat de topsnelheid en 0-naar-100-tijd is, maakt Giamaro Automobili niet bekend.




De Katla had ook prima uit Sant’Agata Bolognese kunnen komen. De weelderige looks en vleugeldeuren schreeuwen Lamborghini. Achterop vinden we een achtervleugel die omhoog kan komen en fungeert als luchtrem. De achterlichten lijken een aerodynamische functie te hebben. Van welke hoek je de auto ook bekijkt: hij ziet er gevaarlijk uit.
Lichtgewicht
Ondanks de gigantische krachtbron weegt het totaalpakket slechts 1.450 kilo. Dat komt mede door een koolstofvezel monocoque die maar 170 kilo weegt. Het totaalgewicht hangt net wat meer naar de achterkant. Om zeker te weten dat driften mogelijk is, gaat al bakken vermogen naar de achterwielen en door een sperdiff. Klinkt al angstaanjagend.
Schakelen gaat via een zeventraps versnellingsbak, al werkt het bedrijf ook aan een exemplaar met elf verzetten en een dubbele koppeling. Achter de 20- en 21-inch wielen huizen flinke remmen met tien zuigers voor en vier zuigers achter per klauw en 16,5-inch remschijven. Op iedere hoek zit een onafhankelijke dubbele wishbones. De dempers zijn elektrisch verstelbaar net als de rijhoogte. Daarmee kun je de Giamaro Katla afstellen voor circuitgebruik of voor op de openbare weg.
Het interieur is relatief eenvoudig ingedeeld. De cabine bestaat vooral uit aluminium en koolstofvezel. Je vindt er een klein middenschermpje, een verticaal middenconsole met een rits fysieke knoppen en nog meer echte knoppen op het stuur. Allemaal dikke prima, maar niet zo bijzonder als de De Tomaso P72.

Wat je kwijt bent voor de Giamaro Katla? Dat mogen alleen de geïnteresseerden weten. Ik kan me voorstellen dat een 7,0-liter V12 zonder elektrische hulp zorgt voor een flinke bonus voor de overheid aan bpm. Aan de andere kant: je rijdt wel in wat anders dan je buurman in Monte Carlo. Dus, liever deze van een nieuw merk of de Tourbillion van een bewezen macht?





7 liter. 2000pk.
Een beetje het algemene Amerikaanse recept van “verfijning en verbetering”. Hetzelfde maar gewoon meer of zelfs veel meer.
Zijn het pixels of kan het ding ook daadwerkelijk aangeraakt worden?
De auto op de beelden die vandaag verschijnen, zijn renders helaas
Nou, dan is het helemaal toevallig dat dit enorm lijkt op de McLaren W1…
@Bas Ledeberg, Renders?! https://www.instagram.com/stories/modenamotori/3638285138119571486?utm_source=ig_story_item_share&igsh=MW1nbTlhNHplZTZ6cA==
Zou het verhaal achter deze oto en de bouwer wel eens willen weten, nog nooit van Giamaro gehoord. Lijken ook geen website te hebben, alleen een Facebook en LinkedIn pagina. Met anderhalve like. De V12 zou uit de koker van Italtecnica Engineering komen, nog zo’n onbekende entiteit. Kortom : dit vergt verder onderzoek, voordat we enthousiast kunnen worden.
De vindbaarheid is inderdaad nog niet geweldig, maar er is daadwerkelijk een website waar je ook wat marketingblabla kunt vinden over de oorsprong vna het bedrijf: https://www.giamaro.com/origins/
Kolere, een gorilla trommelt minder hard op z’n borst. Nu eens kijken wat er in de praktijk van terecht gaat komen, er hangt een soort Cizeta 2.0 sfeertje omheen. Enfin, daar zijn er ook een paar van gebouwd, dus wie weet.
De website is de eerste hit die je tegenkomt als je googled op Giamaro….
Een achteruitkijkspiegel waarmee je door de bilspleet naar de spoiler kunt kijken?
Dit klinkt in alles als een bedrijf dat failliet gaat voordat de eerste auto gebouwd is. Maar ik heb het graag bij het verkeerde eind in deze.
Lijkt sterk op de nieuwe Ferrari. Een atmosferische motor had beter geweest. En een PininFarina ontwerp had ook gemogen.
Wie financiert deze luchtfietserij toch steeds? Er zijn genoeg van zulke supercarmerken die alweer omgevallen zijn voor de eerste auto goed en wel verkocht is (of alleen een paar showmodellen die al dan niet kunnen rijden gemaakt hebben). Hoeveel kosten maak je wel niet om zelf een motor en chassis te ontwerpen die aan alle Europese stress- en veiligheidstest voldoen? Zelfs een tracktoy zonder typegoedkeuring moet wel bestand zijn tegen enorme stress voor langere duur. En 2200 pk uit een 7 liter op de achterwielen, dan heb je een vermogenscurve die begint bij 200 pk en dan ergens tussen de 4000 en 6000 toeren naar de 2200 pk schiet? Slaat compleet zijn doel voorbij, elke tussensprint als je turbo’s beginnen te spoelen haalt je achterkant je in. Als je dat ook nog eens met heel veel hulpsystemen wil begrenzen als je over het randje dreigt te gaan, heb je technische systemen en knowhow nodig waar ferrari nog een puntje aan kan zuigen.
Succes!
Deze is al failliet voordat die de weg opgaat.
Alleen die uitlaat al geeft aan dat dit weer een onzinproject is. letterlijk niemand die serieus een auto bouwt gaat onnodig extra buis toevoegen om de motorruimte op te warmen.
Ok deze wil ik. Ik woon op een heuvel, kwestie van boven te geraken..