Nieuwe milieuzone Amsterdam, dieselrijders de pineut

Auteur: , 105 Reacties

De hoofdstad krijgt een strengere milieuzone.

Nieuwe milieuzone Amsterdam, dieselrijders de pineut

Met je oudere dieselauto in en rondom Amsterdam opereren. Vergeet dat maar vanaf november 2020 want dan gaat er een nieuwe milieuzone in werking. Op dit moment is het zo dat bijvoorbeeld bestelauto’s met een dieselmotor (voertuigcategorie N1) van voor 01-01-2000 niet welkom zijn in en om Amsterdam. Die regels worden fors strenger volgend jaar.

Per november 2020 is het zo dat alleen diesels met een Euro 4/emissieklasse 4 of hoger binnen de ring A10 mogen rijden. Op de ring zelf rijden mag nog wel. Dit betekent dat diesels van vòòr 2005 niet langer binnen de ring van Amsterdam mogen komen. Amsterdammers die nu in het bezit zijn van zo’n diesel komen in aanmerking voor een sloopregeling. De gemeente heeft vier miljoen euro uitgetrokken om de sloopregeling te subsidiëren. Bezitters van zo’n diesel kunnen rekenen op een bedrag tussen de 500 á 2.000 euro. Men krijgt een brief van de gemeente met meer informatie.

De wirwar aan milieuzones gaat verdwijnen. Gemeenten kunnen vanaf volgend jaar kiezen voor twee soorten milieuzones. Diesels van 20 jaar of ouder zijn niet welkom, of een strengere variant waarbij diesels van 15 jaar of ouder al geweerd worden. Amsterdam kiest als eerste gemeente van Nederland voor het laatste.

Nederland kent momenteel zeven gemeenten met een milieuzone. Het gaat hier om Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht, Nijmegen en Arnhem.

Fotocredit: @ijoost via Autojunk



105 reacties

Prima! Oude diesels hebben gewoon een groot aandeel in de luchtvervuiling (milieu) in de stad. Door deze te weren houdt je de steden schoner. 100% schoon is het niet, maar het is wel weer een extra goede stap.
@widodh: dus stel ik ruil een 206 HDI uit 2004 in voor een Q7 V12 TDI uit 2006. Dat gaat zorgen voor minder luchtvervuiling?
@absgsxr: Ah, je hebt een uithoek gevonden in mijn opmerking en zet daar direct op in. Nee, natuurlijk lost dat niets op. Maar je moet ergens een grens trekken en dat gebeurd dus aan de hand van bouwjaar danwel Euro norm.

De gemeente Amsterdam zal dit hopelijk snel door trekken naar Euro 5 danwel een bouwjaar van ~2008 om zo de luchtkwaliteit nog verder te verbeteren.
@widodh: Punt is natuurlijk dat ze selecteren op bouwjaar i.p.v. daadwerkelijke uitstoot van vervuilende stoffen. Dat is in mijn ogen gewoon oneerlijk.
@viezefreddyw: thanks, dat is precies het punt ja! Bouwjaar zegt weinig over uitstoot.
Eerlijker zou zijn, hoe jammer ook voor ons, motorinhoud, wellicht in combinatie met gewicht?
@absgsxr: ik zou eerst de selectie eens maken op roetfilter of niet. Als je ziet hoeveel van die diesels tegenwoordig rondrijden zonder roetfilter..
@viezefreddyw: Hoe wil je dat precies doen en handhaven? Een datum stellen is veel makkelijker. Anders wordt het wel erg lastig om vast te stellen of de auto de zone in mag of niet
@widodh: Net zoals met de Duitsers een milieusticker plakken.
@viezefreddyw: Zou kunnen. Zijn altijd meerdere wegen naar Rome. Uiteindelijk moet je iets kiezen.
@widodh: in Rome geen milieuzones? Verhuizen. Beter weer ook 😉
@widodh: “Je moet iets kiezen.” Dus kies je maar het minst logische? Dit is dus wat mij het meeste tegenstaat van Tesla-rijders. Er moet wat gedaan worden, maar hoe maakt niet uit. Want zij zijn immers goed bezig want rij Tesla…

Nee, wil je echt problemen aanpakken moet je de problemen ook bij de kern aanpakken. In dit specifieke geval dus kijken naar daadwerkelijke uitstoot in plaats van naar een bouwjaartje. En het is heel makkelijk te handhaven. De Duitsers laten al jaren zien hoe.
@viezefreddyw: uiteraard hadden we altijd de sticker zoals in Duitsland moeten kiezen! waarom weer opnieuw het wiel uitvinden… en dan ook nog op een verkeerde manier (blind naar bouwjaar kijken).

Ik ken 3 mensen die zo hun zuinige diesel, die een paar jaar geleden wegenbelastingvrij was, weg hebben moeten doen omdat ze utrecht niet meer in mochten.

BELACHELIJK!!!
@widodh: Handhaven is heel makkelijk, een camera kan het het kenteken, en daarmee de auto en uitstoot herkennen.
@widodh: gebeurt bij vrachtwagen gewoon op kenteken. Voor de maasvlakte mag je alleen met met een euro 6 vrachtwagen betreden, Amsterdam is euro 5. Camera’s aan de rand voeren controle uit.
@viezefreddyw: dus dat, zelfde gebeurde destijds met scooters, men zei, pak alles van voor 2012 en weer die uit de stad, alles erna is “schoon”.

En dan zijn er nog die uitzonderingen zoals de Honda Zoomer uit 2000. Wat in Autoland hetzelfde betekent voor de Lupo 3L die 1 op 35 makkelijk haalt.

Volledig met je eens dat dit een beetje ondoordachte keuze is.
@viezefreddyw: bouwjaar is gelinkt aan euro norm. Euro norm is weer gelinkt aan uitstoot. Dus het verhaal
Klopt wel.
@widodh: je kunt het geld van de Q7 ook in je zak houden, parkeren met het oude barrel aan de Arent Janszoon Ernststraat te Amsterdam (gratis P) en met de metro in 21 minuten naar Amsterdam Centraal.
@erik2907: 21 minuten !!! en dan nog trap op- en af … pffff waarvoor heb je dan uberhaupt een auto. Vind dat altijd grappig wanneer mensen op kilometers afstand goedkoop met de auto gaan parkeren en dan met de tram/ kolere-vouwfiets of lopend naar het centrum, waar gewoon nog parkeerplekken te vinden zijn. Schrapers … die ene keer dat je je eigen hoofdstad bezoekt moet je tegenwoordig eerst een ballotage-commissie door om te bekijken of je levensstijl wel groen genoeg is
@widodh: Euro 5 diesels zijn van alle oude diesels toch wel de meest smerige diesels qua praktijkuitstoot.
Deze diesels hadden ze al in 2015 stil moeten zetten om ze op kosten van de fabrikant te laten nachrüsten, d.w.z. aanpassen zodat ze wel aan de geldende emissie normen voldoen. Nu moeten we nog jaren wachten tot die krengen verboden zijn.
@widodh: Jij doet zeker alles met de tram en fiets? Snel doortrekken naar 2008… Niet iedereen heeft effe het geld liggen om voor 30k een nieuwere diesel gezinsauto te kopen die Euro 6 is. Want het is wachten tot ze het in 2025 nog strenger maken. Dat is prima, maar burgers onredelijk treffen en dan een slooppremie van 2000 geven is niet realistisch. Iedereen moet bijdragen en de subsidies hoeven niet de halve auto te betreffen, maar teksten als “trek het zsm zo ver mogelijk door” getuigt echt van weinig realiteitszin.
@widodh: Als de overheid nou haar subsidies in (fatsoenlijke) slooppremies voor oudere auto’s steekt i.p.v. in elektrische of hybride auto’s voor de account managers onder ons, zou de uitstoot veel sneller verkleind kunnen worden. Al die PHEV en elektrische auto’s worden na de lease geëxporteerd. Wat bereiken we daar nou mee?

Je kan liever een groot percentage nieuwere(schonere) auto’s hebben dan een klein percentage elektrische of PHEV meuk hebben.

Het is natuurlijk weer wel zo dat bij het produceren van die nieuwe auto’s er ook vervuild wordt, maar zou het niet helpen als we net als bij de Renault Zoë gebruik maken van gerecycled materiaal(oude auto’s met hoge uitstoot)?
@absgsxr: En dat gaat in de praktijk ook gebeuren? Niemand rijdt een 206 HDI omdat het zo’n fijne auto is, de opvolger zal dan weer een kleine diesel zijn.
@absgsxr: ja die onzin om op basis van het bouwjaar de grens te stellen is echt waanzin..
We hebben niet voor niks kentekens, maak er mooi gebruik van!
@absgsxr: als jij dat gelijkwaardige auto’s vind prima joh!
@widodh: Niets prima, op zich het idee er achter daar kan ik mij in vinden maar de uitvoering slaat nergens op. Selecteren op bouwjaar en brandstof is gewoon debiel. Op papier klinkt het leuk maar in de praktijk betekent het dat ik met een VW lupo (81 gram CO2 per km) de stad niet in mag maar met een Land Rover Defender (300 gram CO2 per km) wel.

Wij hebben in Nederland en vloek en en zegen dat APK heet, daar wordt ook de uitstoot van elke auto gemeten. Wij hebben dus de mogelijkheid jaarlijks de uitstoot van bijna alle auto’s per auto te registreren, koppel het daar dan aan, veel eerlijker kan je het bijna niet maken.

Doe het goed of doe het niet, met dit soort geklooi schiet je niks op.
@robert110: Het gaat ook niet over Co2 maar over de andere stoffen. Hiervoor maakt het wel degelijk uit van welke tijd Euro klasse het is. Neem een eerste diesel Golf uit jaar kruik en een nieuwe Audi q8 tdi, de laatste zal schoner zijn maar wel meer Co2 uitstoten.

Wat je hooguit kunt zeggen isndat het jammer is dat rdw geen Euro klassificering op kenteken heeft, zodat ze daarop onderscheid kon maken ipv bouwjaar.
@robert110: waarvan akte.
@widodh: ja dat zal vast schelen aangezien de vliegtuigen dwars over de binnenstad vliegen vol subsidies en of de zeeschepen die op ruwe olie de havenstad binnenvaren ja zo.n milieuzone is echt grootste bulshit om de kas te spekken
@pascalio92: Nee, dat zie je verkeerd, volgens GL wordt de lucht in Amsterdam echt significant schoner. Immers wordt de vervuiling van vliegtuigen die hoger dan 100m in de lucht vliegen niet meegerekend ! Dat het wetenschappelijk gezien amper uitmaakt op de totale vervuiling rond de hoofdstad maakt niet uit, het gaat om de profilering en politieke winst …
@pascalio92: Zeeschepen mogen niet in Europa zomaar op zware olie varen(vanaf Spanje in SEPA gebied). Ze moeten of een scrubber gebruiken waarmee de uitlaatgassen gewassen worden, of overschakelen op diesel.
@widodh: als ik in Amsterdam zou wonen zou ik voor 100 euro een oude stinkdiesel kopen en deze aanmelden voor de sloopregeling.
@cloverleaf: Die moet dan wel eerst minimaal een jaar op naam staan, of iets wat daar op lijkt neem ik aan. Ze nemen af en toe vreemde en/of niet zo eerlijke maatregelen, maar zó stom zijn ze vast niet.
@baardmijt: half jaar wat ik begreep
@widodh: ik heb ineens zo’n zin in een Dodge Ram 2500 – MEGACABE/CUMMINS DIESEL 6.7 550 PK
@widodh: Helemaal niet prima. Het is de hoofdstad van alle Nederlanders. Niet alleen van hen die het groene evangelie verspreiden! Zwaar arrogant als je het mij vraagt.
@widodh: “In principle, if Fischer-Tropsch diesel were produced using low-carbon electricity sources and CO2 captured from the air or from smokestack emissions, rather than from fossil methane (natural gas) as it has conventionally been produced, its large-scale use could reduce net CO2 emissions from the diesel car fleet.”

Juist op het gebied van Diesel is enorm veel innovatie. Dan hebben ze zometeen helemaal schone synthetische diesel ontwikkeld, hebben we alle diesel motoren gesloopt!
Wat een heerlijk foute kamper Mercedes van oom Sjonnie! Vakkundig gedaan!
Mja, Amsterdam. Altijd wanneer je denkt dat het niet erger kan hoor je dit.
@viezefreddyw: en dat er dan ook nog lieden zijn die er graag willen wonen, voor minimaal €300k in een of ander kippenhok leven dan ben je toch niet goed wijs?
@str8six: wel veel lekkere wijven!
@cloverleaf: heb de mijne uit Amsterdam geïmporteerd. Top!
@str8six: ha ik ook, samen met een potje overwaarde ;)

Als ik dan weer op ADE sta mis ik het wel!
Nijmegen heeft geen milieuzone.
@barchettadriver: in Nijmegen lullen ze l8nks en vullen ze rechts 🤫
Andere steden, gemeenten en provincies komen binnenkort met de Amsterdamvrije zone. Dit zorgt voor een verminderen van de gebakken lucht uitstoot.
@larini: vermindering uiteraard
@larini: Het komt de kennis & uitspraak van de Nederlands taal, en fatsoensnormen & solidariteit ook ten goede.
@larini: we moeten ook op zoek naar een nieuwe hoofdstad, aangezien Amsterdam zich niet meer gedraagt als de hoofdstad van alle Nederlanders. Het is eerst de Hoofdstad van de groene evangelie gekkies. Daarna de hoofdstad van de buitenlandse toeristen. Daarna de hoofdstad van de grachtengordel/Hilversum en misschien als er nog een beetje ruimte is, is het daarna de hoofdstad van andere Nederlanders. Maar dan dus wel de Nederlanders die deze groene hetze kunnen en willen betalen.
Waarom zou je met je auto Amsterdam in willen (behalve als je er woont). De parkeerkosten zijn bijna hoger dan de boetes.
@leefvrij: waarom zou je überhaupt naar Amsterdam willen gaan???
@leefvrij: Inderdaad, p r aan de rand van de stad is een stuk voordeliger.
Is het al duidelijk of dezelfde zone worst aangehouden of deze wordt vergroot?
Hoe gaan ze dat handhaven?
@baklava: zoals ze nu al doen, camera’s scannen het kenteken en de acceptgiro komt automatisch thuis.
@baklava: camera’s net als overal ter wereld lijkt me…
Wat een belachelijk lage slooppremie. 500 tot 2000 Euro is 1 tot 4 maanden bijtellingsvoordeel van een leaserijder die normaal in een A4/3-serie klasse zou rijden. En En 2 tot 8 maanden voor een Golf klasse. Een leaserijder heeft er 60 tot wel 120 (of 180!) maanden profeit van, afhankelijk of je de mazzel hebt gehad om van Prius naar Outlander naar Model 3 te hebben kunnen overstappen door de jaren heen. En dat is nog zonder de andere torenhoge subsidies. Die sloop fooi zal de gemiddelde Euro 3 diesel rijder eerder in de problemen brengen dan dat hij/zij geld over heeft op zijn privé spaarrekening om een nieuwe(re) koets te kopen. Verschrikkelijk al die verhalen op social media van EV leasrijders over “hoe goed ze bezig zijn voor het milieu”, en “die stinkende vervuilende diesels”. Makkelijk praten als het gratis is.
De gemiddelde zzp’er met een mooie youngtimer diesel heeft een veelvoud van de maximale 2000 euro neergelegd. De overheid weet de markt altijd wel weer kapot te maken, want een pre 2005 diesel is vanaf nu nog slechter te verkopen dan hij al was door het anti-diesel beleid.
@mrselected: als je nu nog je oude diesel moet verkopen ben je sowieso traag, dit had je al wel langer kunnen zien aankomen.
Waar ter wereld ik ook kwam, 🎵
nimmer trof ik zo’n linkse bende
als in’ t stadhuis van Amsterdam
Welgezeten op het pluche,🎤
hebben ze de alleenheerschappij
Ultralinkse vogels met een enge visie
Met uit hun monden alleen maar links gebral, brengen ze het volk tot een knieval🎶
Die kunnen alleen nog maar knarsetanden
Want alle vrijheden gaan aan banden
En daar sta je dan in het gelid, bedolven onder lagen linkse shit 🎵
Ja, ’t is d’r links genoeg op de straat en in de Stopera, waar Femke de scepter zwaait, en als een een ouwe VARA-haan kraait🐓
Haar zoon al net zo’n psychopaat,
zit weer vast op bureau Warmoestraat🎼
Pakken ze hem net zo hard als z’n vader,
Die met zijn ouwe diesel betrapt wordt op de kade,🎵
wordt ’t wel een strafdossier van een metertje of twee
Amsterdam holadiee🎶
@moveyourmind: Ik heb tussen die GL gekkies gewerkt op het gemeentehuis in Amsterdam; het is in het echt minstens zo erg als je doet voorkomen, een grote inteelt-poel van wereldvreemde opportunisten die nog nooit een echte baan hebben gehad en die alleen maar politiek willen scoren; ten koste van alles en iedereen en alles draait er om vorm, niets om inhoud. Alle feiten en fictie verdraaid & verweven voor het eigen belang :(
@dawwg: Triest eigenlijk, maar ik ben bang dat het steeds gekker wordt, bij alle partijen.

En denk dat automobilisten er nog bekaaid vanaf gaan komen.

Onze agrarische sector, die het de afgelopen decennia al flink voor de kiezen heeft gekregen, gaan ze met een beetje pech helemaal kapot proberen te maken.
@moveyourmind: Nou, ik ben ook links, maar geen enkel statement klopt voor mij, er zal iets anders mis zijn denk ik.
Bouwen we toch een Biomassacentrale in Diemen. Is het voordeel weer weg. Zitten we er wel lekker warmpjes bij
ik ben uiteraard voor minder uitstoot, en zeker in de stad. Maar de manier waarop dit aangepakt wordt kan veel beter. Het “mooiste” voorbeeld vind je toch wel in Rotterdam waar vanaf Zuid komend aan de voet van de Erasmusbrug de milieuzone begint en de scanners staan om diesels van voor 2000 te registreren. Ongeveer 100 meter naar links ligt iedere week het cruiseship Aida dat daar een dag aan de kade volop ligt uit te stoten en waar niets aan gedaan wordt. Die schijnt daar per dag liggend (niet varen dus) net zoveel uit te stoten als alle auto’s in Rotterdam per maand….
@circlestorm69: klopt.

Om je een nog schokkender voorbeeld te geven. De 6 grootste containerschepen van de wereld (denk aan die grote jongens van Maersk Line.) stoten samen per jaar net zo veel uit als alle auto’s op de wereld in 1 jaar samen uitstoten. ALLE auto’s ter wereld! Dus niet alleen Nederland..

En om het plaatje dan nog mooier te maken. Er zijn maar liefst 22.000 van dat formaat zeeschepen met dezelfde uitstoot.

I rest my case! 🤦🏼‍♂️
@ghost: op zee wonen geen mensen, in de stad wel en auto’s en mensen in de stad gaat niet samen volgende GL.
@erik2907: je reactie getuigt niet van enig medeleven voor datgene wat wel op en in de zee leeft
@snel70: is de milieuzone dan ook voor de vissen in de vervuilde grachten van Amsterdam?

#snappie?
@erik2907: oh shit, hij heeft een hashtag gebruikt … dan zal ie wel gelijk hebben

#gelijk
@erik2907: op zee wonen geen mensen nee, behalve dan op wat eilanden groepen hier en daar. Maar heb je wel eens van wind gehoord? Denk je dat die uitstoot netjes op de plek blijft waar het uitgestoten wordt? En de schepen die aanleggen in, bijvoorbeeld, de Rotterdamse haven? Waar denk je dat alles wat zij uitstoten heen gaat…
@ghost: dat die uitstoot onder andere nox betreft maakt de huidige ‘stikstofcrisis’ alleen maar nog lachwekkender
@ghost: Check even de cijfers he. Wat je zegt klopt misschien wel, maar gaat vermoedelijk over zwavel. Of volgende kanshebber is wellicht stikstofoxiden. En sowieso niet over Co2.

Dat kadert het wel af. Komt ook omdat ze de goedkoopste smerigste olie gebruiken.
@ghost: edit: 6 moest 16 zijn. Bron staat hieronder, paar reacties verder.
Zitten flinke karrenwielen onder die S-klasse volgens mij, lijkt wel een Unimog.
Amsterdam, ooit een stad waar ik graag kwam, werkte, woonde, uitging…maar ik ben blij dat ik er niet meer woon. De puinhopen van al die jaren paars beleid hadden in mijn optiek de hoogtepunten allang bereikt maar het kan telkens weer gekker en slechter (doordacht). Toen Femke Halsema als burgemeester werd aangeprezen, was het slechts een kwestie van tijd…zie hier 1 van de vele blunders die Amsterdam erdoorheen jaagt. Geloof mij, het wordt er echt niet leefbaarder op, eerder nog kutter dan het allemaal al was.
@ghost: Nederlands is ook niet eens meer de primaire taal in Amsterdam; ingepikt door de Mocro mafia en kenniswerkers is er geen gemiddelde Nederlander meer te vinden (die op de Zuidas zijn ook wereldvreemd en alleen maar bezig met hun social media, imago, SJW bullshit en/of geld te verdienen met oogkleppen op; kan niet trots zijn op hoe mijn collega ‘young professionals’ historie, cultuur, kameraadschap, solidariteit, common sense en ziel verkopen voor wat stinkcentjes).
@dawwg: haha de Snuifas, been there, done that. Los van veel geld verdiend te hebben, zou ik liever sterven dan terugkeren!
@dawwg: De wijken met gemiddeld nog veel Nederlanders zijn er nog wel hoor. Maar ook veel wijken waar het niet het geval is. Gaat redelijk op met de huizenprijzen, maar niet 1 op 1.
@fanboy: alleen zuid en oud-zuid dan neem ik aan, want daar is alles in handen van blanke, rijke, welvarende personen. Op een enkele multiculti na, kan een gemiddeld persoon daar nog geen kamer van 35m2 betalen..
@ghost: Die wijken, maar ik denk ook de vele nieuwbouwwijken op plekken waar nog wel ruimte was. Dat wil zeggen, in Noord of Zuid-oost o.i.d. Eigenlijk vinex wijken die overal in Nederland hadden kunnen staan.
Is nog steeds wel meer gemengd dan een klein dorp, maar dat is ook helemaal niet erg. Belangrijkste is het niveau, en in hoeverre mensen hun eigen buurt verkl*ten zoals ik wel eens in de buurten heb gezien met sociale huur appartementjes van 300 euro in de maand. Wat een zooi.

Nou moet ik wel zeggen, dat ondanks de kritiek die de politici over zich heen krijgen en Amsterdam naar de kl*te zou zijn gegaan, zijn er serieus veel gebieden opgeknapt in de afgelopen 20 jaar. Hele wijken waar je vroeger echt niet wilde wonen, maar nu wel. Dus er is ook veel vooruitgang geweest. (nog steeds genoeg wijken waar je niet wil wonen maar ok)
@fanboy: wederom bekend met wat je zegt, maar toch niet helemaal eens met het feit of je er wilt wonen. Idd Geuzenveld, Bos en Lommer, etc. Allemaal flink opgeknapt maar dezelfde types die voor 300 per maand huurden, wonen er nog, en je wilt er nog steeds niet wonen. Noord is bij mij sinds jaar en dag bekend als Noord-Gestoord. Rare types wederom. Zuid-Oost is bijna iedereen lui of te lui om wat te doen. Om te janken, en ook daar staat zelfs je gloednieuwe leasebak niet veilig, diefstal is nog steeds orde van de dag. Misschien is het allemaal opgelapt maar van binnen nog steeds dat zelfde zooi’tje ongeregeld.
@ghost: De stadsdelen die je noemt hebben nogal verschillende wijken.
Ik woonde vroeger in Oost, in een nogal gemixed stukje. Daar stond een Porsche Cayenne naast een auto van 500 euro e.d., en het werkte eigenlijk wel aardig. Kilometer verderop was het al een zootje met alleen maar sociale huur.

Nu woon ik in Noord. En er zijn nog genoeg wijken waar Noord-Gestoord geld. Maar ik zit dus in 1 van die nieuwbouwwijken, en het is eigenlijk wel prima. Je woont er prettig, allemaal vrij jonge mensen / gezinnetjes en over het algemeen wil iedereen het gewoon netjes houden.
Ik zit zo op centraal, maar ik heb wel een ruim huis, ook een eigen oprit, een tuin, en de kids kunnen ook fijn spelen.
Enige nadeeltje is dat dat tegenwoordig dus niet meer te betalen is.
Nog even en een 159 op diesel is écht niet meer interessant. Stelletje idioten.
@dutchdriftking: Nog even en werken in of een dagje Amsterdam is écht niet meer interessant. Stelletje idioten.

There, fixed it for ya :)
@dutchdriftking: ik denk dat ze voor de 159 diesel wel een uitzondering maken toch?
@dutchdriftking: Jawel, voor de slooppremie! #heiligschennis
@fanboy: GroenLinks is rijp voor de slooppremie…
Reed de man van Halsema geen oude diesel? Hopelijk kan hij deze goed verkopen want meedoen aan de opkoopregeling zou al snel de schijn van belangenverstrengeling wekken.
@mashell: Ze hebben het geld nodig om de advocaten van hun vuurwapen gevaarlijke criminele zoon te betalen … Iemand die haar zoon niet kan opvoeden lijkt me niet erg gekwalificeerd om een (bijna) miljoenenstad te leiden, maar goed, gekkies genoeg in Amsterdam tegenwoordig.
@dawwg:
het zit diep hé?
@dawwg: daar sla je de spijker op de kop.
Is er een uitzondering voor klassiekers? Zo ja vanaf welk bouwjaar?
@shiva: klassieker (met een diesel) minimaal 40jr oud. Reken maar uit
@shiva: Ik denk het niet, maar de meeste klassiekers rijden op benzine dus die kunnen de stad nog in.

Je kunt ook al geen parkeervergunning meer krijgen voor benzineauto’s van voor 1992, ook zonder uitzondering voor klassiekers. Dat vind ik erg jammer aangezien de klassieker hiermee volledig uit het straatbeeld gaat verdwijnen.
Leeftijdsdiscriminatie, ik dacht dat dat verboden was ;)
Pyongyang aan de Amstel, bedankt!

Weer een stapje dichter bij de totale teloorgang van wat ooit een leuke stad was. Goed bezig!
Wanneer voeren jullie de hondenkar weer in? En de paardentram?

Oh btw, er ligt ook een vliegveld en een haven in de buurt. Stoten 1.000x meer uit dan de hele stad met auto’s.
Maar dat ligt buiten de ring inderdaad. Dus dat geeft niks. Toch? Grote slimmeriken? Respect!
Gelukkig mogen de ultrafijnstof uitbrakende moderne turboblokken nog wel. En mijn 50 jaar oude Daf 4-tonner natuurlijk. Of het hipster-camperproject van een oude brandweerwagen van mijn buurman. Dan de AX er maar uit en boodschappen met de Daf doen 😉
Waarom geen vignet, zoals Parijs, of registreren, zoals Antwerpen, maar dan ineens Europees. Nu ziet men met alle regels door de bomen het bos niet meer. In Frankrijk kan je een vignet aanschaffen dat geldt voor alle steden die hieraan meedoen, 3,60€ voor de levensduur van je wagen. In Antwerpen moet je je online registreren of je krijgt een boete van 150, 250 of 350 €, zelfs als je zonder probleem binnen mag met je auto. Dit moet je vervolgens in nog een aantal andere Belgische steden doen. Andere landen, steden hebben weer andere regels.
@katrien_thoen: precies jouw punt, we willen één munt… die is er inmiddels al een tijdje!
Nu het meest gebruikte vervoer om Europa te doorkruisen ook eens gelijk trekken lijkt me inmiddels geen overbodige luxe! Ben je ook meteen af van het eeuwige exporteren en importeren van auto’s.
Dat gesleep voorkomen kan een leuke winst in de CO2 en stikstof uitstoot betekenen!!!
@katrien_thoen: Ik ben het met je eens, alleen hebben landen verschillende motieven. Zo zou Duitsland dat behoorlijk tegenhouden met hun diesel auto lobby, al zijn ze nu heel hard aan het veranderen.
En in andere landen hebben ze het echt niet zo erg qua milieuvervuiling, of zou je iedereen genadeloos straffen omdat mensen bijvoorbeeld minder rijk zijn om een nieuwere auto te kopen.
Daarbij hebben we in Nederland eigenlijk relatief veel uitstoot dus is de noodzaak ook hoger.
@fanboy: In Nederland zijn we dan ook relatief zwaar overbevolkt. Dan is het logisch dat we meer uitstoten.
@dreetje: Klopt, maar vind ik wel iets te simpel. Het zijn ook zaken als de havens en vliegveld die van groter belang zijn dan alleen voor Nederland, dus meer gebruik -> meer uitstoot. En dat we wereldwijd nr2 zijn in voedsel exporteur helpt ook echt niet mee.

Hoe dan ook, ik vind het ook logisch dat we er iets aan proberen te doen, ook al is het niet perfect allemaal.
@por100: Daarom ontvluchten steeds meer autochtonen deze stad. Cohen gaf ze nog een trap na, je bent socialist of je bent het niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).