• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Mini wordt weer een echte Mini

Auteur: willeme, gepost 7 oktober 2019 om 16:20 – 23 Reacties

Mini Cooper S (R53) - Mini Cooper S (F56)


De huidige Mini was volgens Mini-adepten niet Mini genoeg.

Zelden was een retro-auto zo goed in de markt gezet als de New Mini van BMW. De Duitsers werkten samen met Rover in de jaren ’90 en dat ging niet al te best. BMW beëindigde de samenwerking en verkocht Rover voor 10 pond aan de Phoenix Group. Land Rover werd verkocht aan Ford, maar het lekkerste hield BMW voor zich zelf: Mini.

De eerste variant die in 2000 het levenslicht was briljant. Sterker nog, de eerste generatie (R50) was dermate geslaagd, dat de tweede generatie (R56) er sprekend op leek. Pas bij de derde generatie (F56) van de New Mini zien we duidelijk visuele verschillen. Maar of de Mini er mooier op is geworden? Bwoah, de neus moest heel groot zijn (voetgangersveiligheid), maar het geheel lijkt een beetje uit proportie. Ook is de Mini iets te groot geworden.

Rover Mini Cooper Concept '97

Gelukkig gaat daar waarschijnlijk verandering in komen. Dat meldt Autocar. In een interview met het Britse magazine laat Mini-baas (baas van Mini, het is geen kleine man) Bernd Körber weten dat de Mini eigenlijk te groot is te worden en dat hij het liefst de Mini weer ietsjes ziet krimpen. Volgens Körber zijn de proporties niet helemaal correct meer. Met name de frontoverhang van de driedeurs hatchback zit hem het meeste dwars.

Mini Cooper (R50) '00

Op dit moment worden er discussies gehouden omtrent proporties en design. Het zogenaamde packaging: de architectuur van de gehele auto. Wat komt waar, waar zijn de bevestigingspunten voor alles: dat soort dingen. Of de Mini daadwerkelijk kleiner wordt, laar Körber even in het midden, maar hij bevestigt dt de nieuwe Mini er in elk geval kleiner uit lijkt te zien.

Mini Cooper (R56) '06

Naast de Mini hatchback komt er een hele familie van Mini’s. Een vijfdeurs uitvoering, een cabriolet, een stationwagon (Clubman) en de crossover (Countryman). Daarnaast wordt er een crossover bóven de Countryman verwacht. De elektrische variant van die auto zal waarschijnlijk ‘Traveller’ gaan heten en nauw verwant zijn aan de volgende generatie van de BMW i3. Met name in China en de VS schijnt men een grotere Mini-crossover te wensen dan de Countryman. De vierde generatie Mini wordt verwacht rond 2023. De auto zal gebouwd worden in het Verenigd Koninkrijk (Oxford), China en Nederland (Born).

Mini Cooper (F56) '19

Afbeeldingen van boven naar onder:
Hoofdfoto: Mini Cooper (R50) ’02 en Mini Cooper S ’14 (F56)
Rover New Mini Concept ’97
Mini Cooper (R50) ’00
Mini Cooper (R56) ’06
Mini Cooper (F56) ’14

Meer lezen? Check hier onze special over het ontstaan van de New Mini!

Ook interessant!

  • Gelekt! De nieuwe MINI is een lekkere dikzak
  • Er klopt iets niet aan deze MINI Cooper
  • Nieuwe MINI! En dit zijn ze nog meer van plan
    Nieuwe MINI! En dit zijn ze nog meer van plan
  • Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
    Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

cooper, cooper-s, Elektrisch, hatchback, MINI

Vorig bericht: « Deze Fords in Rotterdam kun je in NL niet kopen
Volgend bericht: Zoveel betaal je voor beresterke Peugeots »

Lees Interacties

Reacties

  1. emping zegt

    7 oktober 2019 om 16:37

    Its all in the name!

    Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    7 oktober 2019 om 16:43

    Tijd voor de Rocketman!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      7 oktober 2019 om 17:53

      @gulli: Exact mijn gedachte. Hoe oud is die concept nu wel niet?

      Login om te reageren
      • massarati zegt

        7 oktober 2019 om 18:28

        @dutchdriftking: 13 jaar

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          7 oktober 2019 om 19:29

          @massarati: serieus? Ik dacht een jaar of 4….

          Login om te reageren
          • massarati zegt

            15 november 2019 om 00:43

            @dutchdriftking: Hij vroeg hou oud hij niet was, beetje flauw maar ik hap graag

            Login om te reageren
  3. itiswhatitis zegt

    7 oktober 2019 om 16:44

    Ik stap nog elke dag met heel veel plezier in mijn kart :)

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      7 oktober 2019 om 17:20

      @itiswhatitis: ik ook waarschijnlijk als mijn distrubutie ketting toendertijd niet was gebroken?

      Login om te reageren
      • itiswhatitis zegt

        8 oktober 2019 om 03:17

        @kennone: het zijn inderdaad niet de meest betrouwbare auto’s maar dat heeft ook wel weer z’n charme

        Login om te reageren
  4. Jantje_555 zegt

    7 oktober 2019 om 17:09

    was het niet zo dat mini bij BMW volledig in hoofdletters werd geschreven en de oude mini gewoon met een hoofdletter M?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      7 oktober 2019 om 18:26

      @Jantje_555: Nee, ook bij Austin was het MINI.

      https://images.app.goo.gl/8dJR52vU5nmBxxtj7

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        8 oktober 2019 om 11:41

        @rollingstoned: weer wat bijgeleerd

        Login om te reageren
  5. fendercd60 zegt

    7 oktober 2019 om 18:15

    Meh

    Login om te reageren
  6. maik96 zegt

    7 oktober 2019 om 18:15

    De hoofd foto is een R50 vs F56 als het een R53 (Cooper S) geweest was had deze andere roostertjes gehad (met een S erin) in de voorschermen.

    Login om te reageren
  7. PunicaOase zegt

    7 oktober 2019 om 18:19

    Dus in 2023 komt pas de eerstvolgende MINI? Komende jaren dus niks boeiends uit die hoek..

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      7 oktober 2019 om 20:10

      @punicaoase: laatste jaren wel?

      Login om te reageren
  8. jippie zegt

    7 oktober 2019 om 18:37

    Kleiner, klinkt goed. Doe dan ook gelijk wat minder kitsch van binnen. En dat alles dan ook tegen een wat kleinere prijs.

    Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    7 oktober 2019 om 18:51

    Ze kunnen het onderhand beter MAXI noemen nu.

    Login om te reageren
  10. JaxDryke zegt

    7 oktober 2019 om 19:33

    Wat een afgrijselijke grafbak zeg. Bah. Dit kan je toch geen opvolger noemen ? Ziet eruit als een legokart, rijdt als een plaag en verpest het mooie landschap. Dit is een schande t.o.v. het origineel..

    Login om te reageren
  11. cloverleaf zegt

    8 oktober 2019 om 09:03

    Stom eigenlijk dat ze destijds LR verkocht hadden. Daar hadden ze ook behoorlijk veel uit kunnen melken.

    Login om te reageren
  12. Calimero zegt

    8 oktober 2019 om 11:45

    het zou mooi zijn als ze met de Clubman weer terug zouden gaan naar het model wat tussen 2007-2014? op de markt is geweest. Dat zag er naar mijn mening een stuk beter uit dan de huidige Clubman.
    Sterker nog, ik vond het altijd de leukste (BMW) mini variant, tot het model ” verkracht” werd.
    Maar stiekem,alhoewel ik spreek het nu wel uit, blijft de Clubman Estate op basis van de orignele Mini (Austin tijdperk) toch de allerleukste.

    Login om te reageren
  13. lambowambo zegt

    8 oktober 2019 om 12:32

    Ik heb zo’n R50 gehad en wat een feest was dat om in te rijden. Staat nog steeds op mijn wensenlijstje om de GP versie van de eerste generatie te bezitten.

    Login om te reageren
  14. jometdebanjo zegt

    8 oktober 2019 om 20:12

    Echt ja? Dus weer met BMW motor en niet de PSA rommel

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North