
Eindelijk, zowel de Tesla Model S als de Model X lijken uit hun lijden te worden verlost.
Stop, he’s already dead!
Het is 2025. Nog altijd heeft Tesla de Model S en de Model X in het gamma. Wat was eerder, de kleurentelevisie of deze modellen? Gevoelsmatig maken de Tesla’s al eeuwig deel uit van het gamma van de Amerikaanse autofabrikant.
Het einde komt nu wel heel dichtbij voor de modellen. De tarieven van ome Donald hebben hier aan bijgedragen. Je weet wel. Diezelfde tarieven waar neef Elon Musk niet zo blij mee is.
Tesla Model S en Model X foetsie in China
Tesla is gestopt met het verkopen van de Model S en Model X in China. Daarover bericht Bloomberg. De Model 3 en Model Y worden geproduceerd in China, maar voor de S en de X zijn ze aangewezen op import uit Amerika. De bejaarden-Tesla’s krijgen daardoor te maken met keiharde importheffingen. Dat maakt ze zo goed als onverkoopbaar in China. Daarom heeft Tesla maar besloten de stekker uit beide auto’s te trekken.
Het is meteen een praktijkvoorbeeld hoe de heffingen van Trump averechts kunnen werken en terugslaan als een boemerang. De hele MAGA-gedachte heeft serieuze effecten op de internationale handel voor Amerikaanse bedrijven. Zoals Tesla.
Tot voor kort kon de Chinese consument gewoon een Model S of X aanklikken in de configurator. Lekker full-option, glanzend wit, en omgerekend dik 90.000 euro lichter. Maar sinds kort? Foetsie. Alleen wat er nog in de voorraad staat kun je nog kopen. Daarna is het klaar.
Trump heeft de Chinese importheffingen opgepompt tot een magistrale 145%. China speelde het spelletje terug en gooide er 125% overheen voor Amerikaanse producten, dus ook in Amerika geproduceerde Tesla’s. Tja, dan wordt een Model S in Beijing ineens net zo duur als een penthouse in Shanghai.
Tesla zit in serieus zwaar weer. Verkoopcijfers donderden het eerste kwartaal onderuit tot het laagste niveau sinds 2022. Of de Model S en Model X ooit terugkeren in de Chinese configurator? Denk het niet. Misschien is het gewoon tijd om wereldwijd afscheid te nemen van de twee opa’s. Tijd voor wat nieuws Tesla!





Aan de ene kant, ja modellen zijn bejaard. Maar aan de andere kant, wat ga je nog verbeteren, behalve een nieuw uiterlijk. Luchtvering is luchtvering. Alle luxe die je wilt zit er op. De motoren en software zijn al gloedjenieuw. Interieur zou mooier kunnen, maar denk niet dat Tesla dat ooit gaat doen, Tesla’s zijn massaproductie.
Precies dat is toch dé reden dat fabrikanten iedere paar jaar hun modellengamma verversen? Evolutie van onderhuidse techniek kan meestal prima op bestaande modellen, maar we willen een fris uiterlijk.
Deels met je eens, maar verandering van spijs doet eten. Het kan toch nooit megaveel kosten om er een nieuwer sausje / uiterlijk overheen te gooien als dat je modellen vers houdt. Je moet nou eenmaal vers in de markt blijven, anders raken mensen erop uitgekeken, hoe goed het onderhuids ook is.
Autokopers zijn niet rationeel. Het moet anders zijn, showing off is belangrijk.
Ik ben aan het kijken. Mijn S is uit 2019. Bekijk 27 EV modellen. Heb nog geen betere of mooiere gevonden. Dus rijd waarschijnlijk nog een jaartje door. Wie weet ga ik FSD (ja, heb ik erop) nog meemaken.
Wie weet een alternatief met minstens dezelfde software en hardware voor onder €90.000?
Iedereen is importheffingen expert geworden.
Oef tarievenenexpert, wat tarieven ook mag betekenen.
Waarschijnlijk bedoelt de schrijver heffingen, importheffingen.
Zoals ook het CBAM (carbon border adjustment mechanism), de enorme heffingenmuur die de EU aan het optrekken is. Het is leuk dat iedereen in de “Orange Man Bad” polonaise meeloopt, maar kijk eens wat er om je heen gebeurt.
Overigens, Tesla heeft een fabriek in China voor de Chinese markt, 1 in Duitsland voor de EU en 1 in de VS voor hun lokale markt.
Edit werkt niet (-1).
Met “Oef tarievenexpert” bedoel ik “Of tarievenexpert”.
En toch blijf ik erbij dat de Model S de eerste en laatste Tesla is waar ik fan van ben/was. Vind de 3 en Y nogal inwisselbaar, los van dat de laatste update wel prima is. De S is gewoon een hele mooie sedan en oogt m.i. niet verouderd dankzij diens updates, die nog vrij subtiel waren. Ik zie recent steeds vaker een Model S met een kenteken ouder dan mijn Mazda en dat voelt gek, hij voelt veel nieuwer. Echt een steengoed design, toen kon ik echt wel beweren dat ik Tesla-fan was.
Vond de model S het enige mooie model van Tesla.. nu hebben ze dus ook geen mooie auto’s meer.. alleen nog een beetje voordeel van het supercharger netwerk.. maar voor een leuke auto is het (denk ik) nu uitkijken naar de neus klasse modellen.. voor budget auto’s ben je beter met KIA af inmiddels..
Edit werkt niet.. bedoelde Neue klasse natuurlijk..
Je mist niks aan een Tesla. Dat was ooit een mooi sprookje, maar de werkelijkheid van neef Elon met oom Donald is een horrorverhaal geworden.
Voor mij is de X juist een droomauto. Een YOLO bucketlist dingetje. Lijkt me geweldig om er een poosje een te hebben. Laat ze maar wat goedkoper worden, haha