• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Porsche 911 GTS had uitlaat aan 1 kant moeten hebben

Auteur: jaapiyo, gepost 8 juni 2024 om 14:58 – 10 Reacties

Porsche 911

Jaja, we spelen weer voor uitlaatpolitie. De nieuwe Porsche 911 had natuurlijk gewoon slechts een uitlaat aan 1 kant moeten hebben.

Onlangs werd de nieuwe Porsche 911 gelanceerd. Altijd een bijzondere aangelegenheid natuurlijk in de autowereld. Het icoon laat zien wat er nog wel en niet kan op het gebied van sportieve leuke auto’s. En natuurlijk ook hoe duur dat inmiddels is als je ervan wil genieten (spoiler alert: vrij duur).

Door strengere milieunormen en ook anderzijds een ongunstig klimaat voor zaken die leuk zijn, hard gaan, geluid maken en een traditioneel symbool van succes zijn, ligt de blepper immers onder vuur. Maar met de nodige kunstgrepen, is Porsche er toch weer in geslaagd om -zo lijkt in ieder geval- een gaaf pakket neer te zetten. Ja, er is nu een hybrid. En ja, het is allemaal heel complex, nog duurder en ook weer wat zwaarder.

Maar, de zespits boxer is er nog (en een stukje groter). En op papier gaat het allemaal kneiterhard. Hard genoeg om, in ieder geval tijdelijk, weg te vluchten van de wappies die dezer dagen het excuus ‘milieu’ gebruiken om hun extreme jaloezie te legitimeren en zelfs te etaleren.

Porsche heeft echter wel een extreme doodzonde begaan met de nieuwe aandrijflijn van de 911. De nieuwe 3.6 liter grote motor heeft nog slechts één (joekel van een) turbo. De uitlaatpijp komt niet meer links en rechts symmetrisch uit de twee cilinderbanken, maar loopt langs de linkerzijde van de auto en daarna terug naar het midden. Daar priemen dus zoals voorheen twee uitlaten door de bumper. Iemand die niet verder kijkt, zou nooit vermoeden dat er iets anders is.

Nu zijn die twee uitlaten, een beetje gecentreerd in het midden, sowieso al een doorn in mijn oog. Bij de GT3, werkt het nog een beetje. Omdat ze kleiner zijn en écht helemaal in het midden zitten. Maar bij de andere modellen, waarbij ze een beetje zo half-half in het midden hangen, is het knaak. Ik snap dat het een referentie is naar Kevertjes die dit vroeger hadden. Maar de auto wordt er optisch smaller van.

Het ziet er eigenlijk, gewoon niet uit, in mijn ogen. Hetzelfde probleem hebben de BMW 3- en 4-series met de geblazen turbo-motor van enkele jaren geleden. De ietwat naar het midden geplaatste eindpijpen aan beide kanten van die auto’s, zijn veel minder fraai dan de dubbele enkelzijdige eindpijp van de andere modellen.

Mooi was het dus toch al niet, maar nu is het ook onvergeeflijk. Doordat de eindpijp via een kant loopt, had men makkelijk kunnen kiezen voor een andere historisch verantwoorde oplossing. Gewoon 1 (of twee) eindpijpjes op de hoek. Kijk maar naar deze originele 911 hierboven of de 964 hieronder. Eenvoudig, elegant…niks mis mee.

Een gemiste kans dus voor Porsche. En gezien we de dubbele eindpijpjes aan beide kanten ook niet meer terugzien in de configurator, zijn nu alleen maar lelijke opties over. De uitlaatstrategie van Porsche was altijd al zo gestructureerd, doch hier zijn ze iets te ver gegaan om daaraan vast te houden. Toch maar een okkazie kopen dus.

Ook interessant!

  • Bijzondere terugroepactie voor Porsche 911
    Bijzondere terugroepactie voor Porsche 911
  • Breek! Porsche bevestigt 911 Hybride
    Breek! Porsche bevestigt 911 Hybride
  • Porsche 992.2 is straks sneller als hybride
  • Porsche 992.2 is duur! Prijzen nu bekend

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, Porsche, uitlaat

Vorig bericht: « Autoblog advies: beste familieauto voor 15 mille
Volgend bericht: Rechtse stemmer rijdt BMW en Audi, D66 en Volt haten honden »

Lees Interacties

Reacties

  1. jippie zegt

    8 juni 2024 om 15:30

    Je hebt helemaal gelijk! Liefst dan ook, zoals bij de gele, een uitlaat die ietsje naar de zijkant is gebogen, in plaats van recht naar achteren. (Zouden ze bij de Volkswagen Golf GTI ook moeten doen, zoals bij de Golf 2 GTI 16V).

    Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    8 juni 2024 om 16:59

    Ziet er niet 1 uitlaat op de hoek bij een sportwagen

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      8 juni 2024 om 17:07

      https://www.youtube.com/watch?v=PUGrq40YAAE

      Login om te reageren
  3. Fruitcake zegt

    8 juni 2024 om 17:48

    Nee

    Login om te reageren
  4. SanderB zegt

    8 juni 2024 om 18:28

    Toch mooi dat meningen zo kunnen verschillen, de meeste mensen vinden symmetrie juist mooier, dus uitlaten aan beide kanten of in ieder geval in het midden zal de meerderheid er beter uit vinden zien.

    Zelf vind ik bij de 991.2 de twee uitlaatjes in het midden ook veel mooier dan aan de zijkanten

    Login om te reageren
  5. pechweg zegt

    8 juni 2024 om 19:27

    Nee bedankt, doe maar niet

    Login om te reageren
  6. ClassicCarClubber zegt

    8 juni 2024 om 20:13

    Is me net altijd een doorn in het oog als er slechts aan 1 kant een uitlaat zit. Weg evenwicht, weg balans, weg symmetrie. Nu, al die fake uitlaten zijn nog bedenkelijker, dan liever een echte aan 1 kant!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 juni 2024 om 00:36

      Hmm. Evenwicht zou zijn een uitlaatdemper en eindstuk rechts om het gewicht van de stuurinrichting links te compenseren.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        9 juni 2024 om 00:37

        Nein nein nein nein…Als de auto dan spint geeft ‘ie zichzelf nog een keer een extra slinger.

        Login om te reageren
  7. arta zegt

    8 juni 2024 om 21:43

    Ja! Eentje links was veel leuker geweest.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North