Precies zoals je ‘m moet willen hebben, een 911.
De 911 is het meest iconische model van Porsche. Het is hét visitekaartje van het merk. Als je denkt aan een Porsche, denk je aan een 911. Het is het model dat het langst meeloopt. Toch is het zeker niet de eerste Porsche. Dat was de Porsche 356.
Restomod
Emory Motorsports lijkt een soortgelijke weg te behandelen. De Amerikaanse resto-mod expert leek zich in eerste instantie voornamelijk bezig te houden met de 356. Denk aan de ‘Outlaw‘ en natuurlijk de 356 RSR.
Outlaw
Hun laatste project is gebaseerd op een 911 uit 1968. Ze noemen het de ‘Emory Outlaw 911K’. Het moet een soort ultieme trackday auto zijn. De ‘livery’ moet een eerbetoon zijn aan de Porsche 908-010, die eveneens uit 1968 komt. Inderdaad, die was ook gebroken wit met een gele voorbumper. Het interieur is minder fraai afgewerkt dan bij de 356 Outlaw het geval was. Op zich ook logisch, want deze auto is aanzienlijk kaler. Wel zien we veel meters, een racestuurwiel en twee rode kuipstoelen.
Twin Spark
Achterin ligt er uiteraard een zescilinder boxer om de balans van de auto te verstoren tijdens gas loslaten. De motor komt uit een latere 911 en meet 2.5 liter aan slagvolume. Net als veel Alfa Romeo’s van weleer heeft deze motor twee bougies (Twin Spark) per cilinder. Het maximum vermogen bedraagt 190 pk, mede dankzij de montage van grotere Weber carburateurs. Uiteraard zijn de remmen (van Salloy), onderstel (KW) en banden (Pirelli CN36) ook verbeterd ten opzichte van het origineel. De kans dat Emory zich meer bezig gaat houden met Porsches 911 lijkt vrij klein, volgens Rod Emory betreft het een eenmalig speciaal verzoek van een klant.
Meer lezen? Dit zijn 11 zeer geslaagd Restomods!
ghost zegt
Vind hem weinig speciaal.
davelepeef zegt
@ghost: indd. En ik ben niet zo bekend met deze motoren maar 190pk uit 2,5L slagvolume is zeker voor track speeltje beteuterend. Leuke auto daar niet van, maar wat maakt het bijzonder?
frederik zegt
@davelepeef: Dat ie minder dan 1000 kg weegt?
davelepeef zegt
@frederik: hmmm. Ik had ze lager ingeschat maar blijkbaar is 1000kg netjes. Hij zal leuk rijden hoor, bedoel, het is een gaaf apparaat. Maar is het niet een beetje 15 in een dozijn? Zat enthousiastelingen die zulke auto’s bouwen, maar als dit bedrijf het doet is het ineens de moeite van het melden waard?
f40racer zegt
@davelepeef: Je praat teveel
davelepeef zegt
@f40racer: ojee
Dutchdriftking zegt
Mooi ding, maar zo’n vermoeden dat het een vermogen kost. En als je toch een vermogen aan een restomod 911 uitgeeft, dan toch een Singer.
johnhert zegt
@dutchdriftking: Singer is heel mooi, maar daar doet de fam. Emory niet voor onder. Al is hun specialiteit de 356 ipv 911…
daniel1975 zegt
Ik vind toch echt de 991, 991.2 en 992 interessanter, gevolgd door de 997 en dan de 993. Maar ieder zijn dingen want velen vinden de oudere generaties leuker.
kniesoor zegt
@daniel1975: hier sluit ik me bij aan, liever een 991 (GT3 RS), 997 (GT3 435 pk) of 964 (Turbo II) dan deze auto.
frederik zegt
@daniel1975: Ieder zijn ding idd ? Doe mij maar deze.
dondeboer zegt
Die laatste zin lijkt te veronderstellen dat ze normaal niet voor klanten werken. Ik weet zeker dat als de volgende klant met zak geld voor de deur staat, dat ze direct aan de slag gaan met de volgende 911.
polpol33 zegt
Ik begrijp de plaatsing van de ventilator niet. Bovenop?? Waar zit dan de dynamo?
Raar ding.