Rod Emory heeft eindelijk de details van zijn nieuwe project onthuld.
De welbekende veredelaar Rod Emory heeft zijn fans gezellig laten wachten. De man achter Emory Motorsports stond enkele weken geleden op de laatste editie van Luftgekühlt en liet daar zijn Porsche 356 RSR in al zijn glorie zien, maar vandaag pas komt het bedrijf met een officieel persbericht waarin alle details over de auto worden vermeld. Tijd om daar eens in te duiken, niet?
Het project van de Porsche 356 RSR is inmiddels alweer enkele jaren oud. Volgens Rod werd de basis voor het plan in 2012 gelegd, toen hij een voorloper van het huidige ontwerp had laten tekenen door een vriend. Het project moest een ode worden aan de Porsche 935 uit de jaren ’70, maar met de styling van de 356 Outlaw.
Toen Emory eindelijk het perfecte donorvoertuig had gevonden, een 356B T5 Coupe uit 1960, kon het bouwen beginnen. Enkel het plafond van de aan te passen 356 verkeerde nog in goede staat, de rest was simpelweg schroot. Hierom ging ook het onderstel van de 356 uit de deur. In plaats daarvan werd gekozen voor de basis van een 35 jaar oudere 911. Vervolgens werd het plaatwerk gemaakt.
Dit is zo mogelijk hetgeen dat de auto zo uniek maakt. De aluminium koets van de 356 RSR is namelijk een bizar kunstwerk. Sowieso is het ontwerp om van te smullen, daarnaast kunnen de voor- en achterzijde nog eens eenvoudig van de auto worden losgemaakt. De auto is voorzien van voldoende luchtinlaten om de nieuwe aandrijflijn te koelen.
Over de aandrijflijn gesproken, die is absoluut om over naar huis te schrijven. Emory Motorsports heeft het 3,6-liter blok uit de 964 gegrepen en deze flink aangepast. Het resultaat is de zogenaamde Outlaw-4: een bijna 400 pk sterke viercilinder met twee duidelijk zichtbare turbo’s van Garrett. Het mag er dan spectaculair uitzien, qua prestatiecijfers valt het natuurlijk redelijk tegen – althans, naar hedendaagse standaarden. Dat gezegd hebbende, het is wel degelijk een bijzonder potente aandrijflijn, zeker aangezien de 356 RSR nog geen 900 kg weegt.
In het interieur van de auto vinden we een gaaf retro-stuur van MOMO en een set kuipstoelen met zespuntsgordels. Ook hier zien we allerlei invloeden van oude Porsches. Emory Motorsports zegt bijvoorbeeld dat de schakelpook is geïnspireerd door de pook uit de 917. De pedalen moeten lijken op die van de 935.
Enkrm gaaf
Kan er niks aan doen, maar dit lijkt wel de incestueuze liefdesbaby van een 356 en een hovercraft
Kweetniet, vind de afwerking nogal grof overkomen op de fotos. Ook mis ik een beetje het typische Porsche rsr gevoel bij deze creatie, het is dat het erbij staat.
Van de zijkant lijkt het wel een vw kever
@topgear250: Wat een toeval.
@topgear250: Had ik al verteld dat je grappig was?
@topgear250: en van boven een mestkever
Prachtige foto’s! De auto vind ik persoonlijk niet zo mooi. De creaties van Singer word ik echt veel blijer van…
-edit: dank u, het is aangepast in de tekst ter verduidelijking-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het is een wirwar van allerlei modellen en ik vind ‘m op het eerste gezicht niet mooi.
Ik vind hem niet mooi, is meer een veerkrachtig van het model.
@sanderz28: *oei, gelukkig stond je autocorrect aan ;)
“In plaats daarvan werd gekozen voor de basis van een 35 jaar oudere 911.” Dus die 911 is 35 jaar ouder dan de 1960 356B T5 Coupe? Porsche is in 1931 opgericht, dus dat lijkt me sterk :)
Zal een 35 jaar jongere 911 zijn, denk?
Ruig machientje zo
Dat blok is idd behoorlijk aangepast als ze er een 4 cilinder van hebben gemaakt! (964 heeft een 6 cilinder) Ik denk dat het een 4 liter twin turbo conversie moet zijn? De auto zelf, niet echt, te weinig 356 overgebleven naar mijn smaak.
@basman147: dat stukje begreep ik ook niet helemaal. Alle 911 modellen zijn 6 cilinder bij mijn weten. 912 is wel 4 cilinder.
@basman147: https://www.emorymotorsports.com/the-engine/
Erg grondig.
@torsen: damn… maar ik heb dat blok liever achter in een 912. Een mooie sleper met verchroomde bumpers bijvoorbeeld.
@torsen: inderdaad. Maar ’t is dus wel een 2,4 liter en geen 3,6.
Check de Youtube video van Hoonigans over dit bijzondere automobiel:
https://youtu.be/h4tyqq8ip9I
Lijkt wel een trilobiet
Kan porsche nog iets van leren
Mooi spul maakt Rod Emory, de motor is ook een 4 cilinder, géén 6…
@johnhert: het aantal bougiekabels, dat uit de verdeketkap komt, suggereert wat anders . . .
Ik vind hem prachtig , ga er gelijk een bestellen
Wat.
Een.
Kont.
?
Heiligschennis in het kwadraat.
Jullie vinden 400pk wat tegenvallen? Sorry hoor, maar je krijgt de helft nog niet op de straat met dit ding. Maar waarschijnlijk nooit met een kever of ander VW luchtgekoeld ding gereden met meer dan 100pk.
Buiten dat is in élke auto 400pk veel meer dan voldoende.
Tja, de turbo’s zitten er bijzonder kwetsbaar, maar wel gaaf hoor. 400pk is natuurlijk zat op 900kg, maar hadden ze hem dan niet beter atmosferisch kunnen houden?
wat een gedrocht deze quasimodo porsche
Mooie Saab, jammer van die Porsche badge. Wel een geslaagd projectje.
Als Darth Vader een auto zocht die bij ‘m past……..
@munchy: ik dacht precies hetzelfde…helm van Darth op wielen…
“qua prestatiecijfers valt het natuurlijk redelijk tegen”. LOL ?. 400 Pk op 900 Kg, daar word je echt wel bang van als je een keer goed gas geeft.
Goede fotograaf, lelijk gedrocht
Ik vind het eigenlijk maar een truttig ding. Het is dat er Porsche op staat anders had het net zo goed de hoed van mijn oma kunnen zijn.
Zo zonde van de donor
@lompey: volgens ’t artikel was daarvan alleen ’t dak te redden, dus ’t is niet dat ze er een goede voor hebben opgeofferd.
Rommelig ontwerp die uitgevoerd is met het klinken van pop-nagels. Met de juiste hype en voldoende gekken, zal het lukken. Als jij of ik het hadden gemaakt, zouden onze buren met een vingertje naar ons voorhoofd wijzen.
Niet bepaald moeders mooiste.