• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische occasion immens populair in 2019

Auteur: willeme, gepost 12 juli 2019 om 10:05 – 48 Reacties

Tesla Model S


Relatief gezien, uiteraard. Maar toch is de groei niet te ontkennen.

We zien in de verkoopcijfers van nieuwe personenautomobielen dat elektrische auto’s het telkens beter doen. Dat is niet een trend van de laatste paar maanden, maar iets wat al jaren overduidelijk in opkomst is. Ondanks de zeker aanwezige groei, is het percentage elektrische auto’s nog steeds relatief laag. Verreweg de meeste auto’s hebben alsnog een verbrandingsmotor onder de kap.

Elektrische occasions
Hoe gaat het met de gebruikte occasions dan in Nederland? Nou, heel erg goed, zo weet VWE Automotive te melden. Van januari 2019 tot en met juni 2019 zijn de verkoopcijfers drie maal hoger dan vorig jaar in dezelfde periode. Zowel in de ‘B2C’ (business to consumer) markt alsmede de ‘C2C’ markt (consumer tot consumer) stegen de verkopen van elektrische auto’s enorm.

Tesla Model X '16

Statijd
De reden die genoemd wordt is eigenlijk heel erg logisch. Er komt telkens meer aanbod qua elektrische auto’s en er is veel vraag naar. De statijd voor elektrische auto’s is gemiddeld genomen heel erg kort. Voor een auto met conventionele verbrandingsmotor geldt een gemiddelde statijd van 75 dagen. Bij een elektrische auto is dat slecht 54 dagen, gemiddeld.

Tesla Model X '16

Tesla Model S
De bestverkochte elektrische auto is een oudgediende, namelijk de Tesla Model S. Dat is vrij logisch te verklaren, want het model is er al een tijdje en en al jarenlang een van de populairste elektrische auto’s. Nummer twee is de Volkswagen e-Golf, de eerste keer dat de elektrische Golf zo hoog genoteerd staat. Wat verder opvalt is de enorme toename (573%) van de Model X qua verkopen. De nummer 8 is ook zéér opmerkelijk. De Fiat 500e staat daar namelijk. In de eerste zes maanden van dit jaar werden er 158 van verhandeld. Het bijzondere zit ‘m in het feit dat de auto nooit nieuw in Nederland is geleverd.

Tesla Model S '14

De top 10 ziet er als volgt uit:
1. Tesla Model S (745 exemplaren)
2. Volkswagen e-Golf (334)
3. Renault Zoe (300)
4. BMW i3 (271)
5. Nissan Leaf (169)
6. Jaguar I-Pace (204)
7. Tesla Model X (175)
8. Fiat 500 (164)
9. Audi e-tron (158)
10. Hyundai Kona (126)

Ook interessant!

  • Tesla Model Y rijtest video
  • Video: Tesla Model 3 gaat zwemmen ná crash
  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na
  • Video - Tesla-hater gooit steen naar Model 3

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

500, 500e, Audi, autoverkoop, e-golf, e-tron, Elektrisch, Fiat, golf, Hyundai, i-pace, i3, Jaguar, kona, leaf, model-s, Nissan, occasion, Renault, Tesla, Volkswagen, vwe, zoe

Vorig bericht: « Begin je dag goed met 1.014 pk en een handbak voor 69 mille
Volgend bericht: ‘Nieuwe’ Porsche 911 is retro-tastisch »

Lees Interacties

Reacties

  1. crepito zegt

    12 juli 2019 om 10:11

    Nu al zo veel I-pace en E-tron occasions? Is men vast blij mee.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      12 juli 2019 om 10:20

      @crepito: Wellicht dat het voornamelijk demowagens en shortlease-wagens zijn?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juli 2019 om 10:22

      @crepito: verkochte demo modellen?

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      12 juli 2019 om 10:25

      @crepito: Zullen denk ik meerdere verklaringen voor zijn. Gezien de gunstige bijtelling zijn er voldoende mensen geweest die ‘m alsnog verkopen (want populair, dus je kan hoge prijzen vragen).

      Ook onderschat men het elektrische rijden natuurlijk. De bijtelling is geweldig, maar je rijdt natuurlijk met een enorme handicap als je 40.000 tot 50.000 km per jaar rijdt. Je woont in de binnenstad, dus laden is lastig. Iedereen rijdt tegenwoordig PHEV of EFV, dus laadpalen op werk zijn vaak ook bezet. De eerste week is het lekker om bij de palen bij een AC Restaurant te kunnen laden en een kopje koffie te doen, maar op een gegeven moment wordt je misselijk van die saucijzenbroodjes.

      Ook is de range toch wel erg theoretisch en met een beetje haast keldert de actieradius. Tsja, als je ‘m dan makkelijk kan verkopen: altijd doen! Kun je een Giulia 2.2 diesel kopen en meer dan 1.100 km op een tank rijden. Laadtijd van 5 minuten. Da’s toch veel prettiger ;-)

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        12 juli 2019 om 11:15

        @willeme: Ja laten we vooral dit soort verhalen blijven herhalen. Dan wordt het vanzelf een soort waarheid voor sommigen.
        Feit is dat de E-tron, maar vooral de I-pace gewoon enorm tegenvallen in de praktijk. En dat doen niet alle elektrische auto’s, dus hoeven we dat niet als norm te nemen.
        Laatst nog, iemand met een I-pace die dacht zijn incidentele lange rit (altijd zelfde bestemming/afstand) wel te kunnen doen volgens de specs. Mooi niet, zeker in de kou niet. Moest hij daar een laadplek vinden terwijl dat er amper was. Of onderweg nog langzaam laden, want hij kan niet zo snel laden als de rest. K*t met peren natuurlijk, hij was ontevreden. Had ie niet gehad met een Tesla. Misschien ook niet met de E-tron, maar dat is op het randje, kan in ieder geval wel zeer snel laden.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          12 juli 2019 om 11:33

          @fanboy:

          Even voorop gesteld: ik vind wat Tesla heeft bereikt echt indrukwekkend. Hoe ze qua elektrische aandrijving de rest het nakijken geven is zeer opmerkelijk en erg knap.

          Maar qua auto is het gewoon net niet. Er is nog wat werk te doen. Je zit in een plastic bak op nepleren stoelen met een enorm scherm voor je. Ook is de styling niet ieders smaak. De bediening van alles is wel heel erg anders.

          Voor veel mensen is dat een stap te ver. Qua elektronica ga je er 10 jaar op vooruit, qua kwaliteit zijn er nog altijd stappen te maken. Zeker als je kijkt naar de prijzen.

          Zie het als een groot compliment voor jouw lievelingsmerk. Als ze een beetje fatsoenlijke interieurs gaan bouwen, kan de rest wel inpakken ;-).

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            12 juli 2019 om 11:58

            @willeme: Daar geef ik je gelijk in, maar dat is niet wat ik bedoel.

            Wat ik bedoel is wat een elektrische auto kan zijn, maar heel vaak niet is. Dus zo’n I-pace die tegen valt.
            Of een elektrische Mini die veel te duur is en in de praktijk niet eens de 200 km zal halen, en dat iemand daar over klaagt dat die daar als Jan Modaal met gezin niks mee kan en het te duur is.
            Dat zou wat mij betreft niet de norm moeten zijn, er is betere techniek beschikbaar.

            Login om te reageren
          • dutchneon zegt

            13 juli 2019 om 14:10

            @willeme: niet helemaal waar, mijn classic heeft nog gewoon vol lederen stoelen…. en laten we eerlijk zijn, alle auto’s hangen van plastic aan elkaar, zelfs de Urus van een vriend van me bestaat grotendeels uit plastic!

            Mij maakt het in ieder geval geen zier uit, als ik zin heb pak ik de range rover en voor mijn dagelijks vervoer staat de p85 altijd braaf met volle batterij klaar! Vrijwel geen onderhoud en van afschrijving bij tweedehands is bijna geen sprake!

            Login om te reageren
        • lekbak zegt

          12 juli 2019 om 16:14

          @fanboy: het is gewoon zo dat een ev niet voor iedereen geschikt is. Nog lang niet zelfs. Komt vanzelf, maar dat kan best een reden zijn dat deze auto’s nu dus vroegtijdig verkocht worden.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            12 juli 2019 om 18:39

            @lekbak: Ja, dat is voor velen nog zo. Prima.
            Ik bedoel meer, de gebreken van de mindere EVs niet als norm stellen voor hoe het ook kan werken omdat er wat beters beschikbaar is, in termen van aandrijflijn dan he.

            Login om te reageren
      • crepito zegt

        12 juli 2019 om 13:21

        @willeme: Lijkt me gewoon dat de i-Pace en E-tron tegenvielen, niet EV’s in het algemeen. Men dacht dat het een Tesla was maar dan luxer en mooier, dat is dus niet zo qua range en laadmogelijkheden.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    12 juli 2019 om 10:12

    Niet zo gek toch? De Model S is jaren lang een van de weinige volledig elektrische bijtelling toppers geweest. Deze komt nu massaal op de occasion markt. Daar er zo veel zijn is de prijs redelijk, en dat maakt de wagen weer interessant voor velen.

    Login om te reageren
  3. spykerboy zegt

    12 juli 2019 om 10:14

    Jammer dat ze zo populair zijn…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      12 juli 2019 om 11:48

      @spykerboy: voor de prijzen? Komt wel goed, duurt alleen nog even totdat er genoeg zijn om de markt te verzadigen.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        15 juli 2019 om 15:29

        @jochempie: nee, voor het feit dat mensen ze uberhaupt willen…

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          15 juli 2019 om 16:12

          @spykerboy: Ah. Komt wel goed, je draait wel bij.

          Login om te reageren
          • spykerboy zegt

            15 juli 2019 om 16:42

            @jochempie: haha, i highly doubt it, autos moeten ruiken en herrie maken, de 2 dingen die zo en ev niet heeft helaas, en dat zal helaas ook niet veranderen

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              15 juli 2019 om 16:53

              @spykerboy: Dat ruiken wordt lastig inderdaad, precies waar die geur uit bestaat is het probleem. Maar het geluid, daar kan nog heel wat aan gedaan worden. Laat ik daar nu net mee bezig zijn :)

              Login om te reageren
              • spykerboy zegt

                16 juli 2019 om 09:18

                @jochempie: o dat zal ongetwijfeld dat geluid, maar je weet altijd dat het nep is, en dat is afbreuk voor mij, dat die geur een probleem is zal mij echt geen ene zak, Alsof al die plezier boten bijv niks uitstoten.. daar hoor je weinig tot niemand over… tis gewoon melken van een makkelijke groep….

              • Jochempie zegt

                16 juli 2019 om 10:51

                @spykerboy: Zucht… zulke principiële verschillen van inzicht, waarbij de ene denk dat milieuproblemen overal aangepakt moeten worden, en de ander het pesterij vindt, wordt nog eens de ondergang van onze soort. Niet dat dat erg is natuurlijk. Wat hebben dieren met bewustzijn te zoeken in zo’n dom universum.

              • spykerboy zegt

                16 juli 2019 om 13:11

                @jochempie: tja, ik vind het van de zotte dat wij hier ons gaan aanpassen etc, terwijl in de rest vd wereld er totaal niet mee bezig is…

              • Jochempie zegt

                16 juli 2019 om 14:05

                @spykerboy: Dan hebben we twee keuzes: of met z’n allen naar de tering, of het goede voorbeeld geven en geduld hebben. Het eerste is gemakkelijk maar fataal, het tweede is moelijk maar we kunnen er bovenop komen.

              • spykerboy zegt

                16 juli 2019 om 15:37

                @jochempie: dood gaan we toch wel, dus dan maar liever ervan genieten is mijn motto.

              • Jochempie zegt

                17 juli 2019 om 15:57

                @spykerboy: zolang je geen kids neemt is dat prima.

              • spykerboy zegt

                17 juli 2019 om 16:25

                @jochempie: ben ik ook absoluut niet van plan!

  4. flutterby zegt

    12 juli 2019 om 10:26

    Kunnen uit deze cijfers geconcludeerd worden dat BEVs dus niet massaal geëxporteerd worden zoals PHEVs?

    Login om te reageren
  5. reactief zegt

    12 juli 2019 om 10:26

    En toch maakt iedereen zich zorgen over de restwaarde van EV’s, voor wanneer de techniek verbeterd.

    En toch verkoopt de 500E zo goed….

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      12 juli 2019 om 11:56

      @reactief: Die batterijstappen gaan gewoon traag, dus ik denk dat de afschrijving ook trager zal verlopen dan waar iedereen bang voor is.

      Login om te reageren
  6. TimoBac zegt

    12 juli 2019 om 10:30

    ‘Voor een auto met conventionele verbrandingsmotor geldt een gemiddelde statijd van 75 dagen. Bij een elektrische auto is dat slecht 54 dagen, gemiddeld.’ Klinkt nog steeds erg lang! Heb een tijdje in de VS bij een autodealers gezeten en die gooide iedere auto die niet binnen 30 dagen verkocht richting de auto veiling onder het mom van ‘niet binnen 30 dagen verkocht, dan past de auto niet binnen de doelgroep die bij mij binnen loopt’. Zal vast ander soort markt zijn maar alsnog klinkt een statijd van 2,5 maand voor benzine auto’s als vrij lang!

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      12 juli 2019 om 10:39

      @timobac: laat die dealer ook ff doorrekenen wat statijd per dag kost. Inclusief lokstie (voor de deur, achter op veldje of op het marmer in de schouwruimte etc) dan realiseren ze zich sneller dat winkeldochter actiever gemanaged moeten worden. Te vaak stevig in hgeruild om de deal toch te beklinken en dan alleen blindstaren op alleen dat kleine projectje kostendekjend te houden. Wel altijd een hele leuke in de onderhandeling als die langstaander jouw nieuwe liefde is…!

      Login om te reageren
  7. detroitv8 zegt

    12 juli 2019 om 10:31

    “Occasion” is dus gewoon een nieuwe Model S/X of Etron met 2018 kenteken. Niets te zien mensen, doorlopen!

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      12 juli 2019 om 11:33

      @detroitv8: Nee dat denk ik niet, zoveel zijn er daar niet van. Als je er 1 hebt doe je hem niet weg en Tesla was helaas te dom om hun voorraadmodellen in dec 2018 nog even snel op kenteken te zetten.

      Het zijn denk ik vooral oude (> 4jaar) model S’en en Ipace en eTron doet men weg omdat hij tegenvalt.

      Login om te reageren
      • detroitv8 zegt

        12 juli 2019 om 12:05

        @evdw: te dom? Super slim.

        Heb je de december 2018 registraties gezien? Gemiddeld genomen heeft Tesla in Jan-Nov 581 auto’s op naam gezet. December piekt met 2214 stuks daar ver bovenuit. Dit zijn allemaal 2018 registraties om de 4% bijtelling te garanderen. Elke auto die daarna in 2019 op naam wordt overgeschreven is volgens het artikel hierboven een occasion want dus vermoedelijk (zeg maar gerust feitelijk) niet waar is.

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          12 juli 2019 om 12:11

          @detroitv8: Die piek van 2214 stuks is niet aan Tesla zelf te wijten, dat zijn de mensen die daadwerkelijk een auto gekocht en opgehaald hebben eind 2018.
          Ik heb het over de voorraad modellen van Tesla zelf eind 2018, die dus nog geen koper hadden.
          Tesla heeft die niet massaal op kenteken gezet zodat ze ook in 2019 als 4% auto verkocht konden worden.
          Daardoor zijn ze voor kopers natuurlijk een stuk minder interessant geworden.

          Login om te reageren
          • detroitv8 zegt

            12 juli 2019 om 15:14

            @evdw: Tesla zelf misschien niet, maar leasemaatschappijen en handelsbedrijven wel.

            Login om te reageren
            • evdw zegt

              12 juli 2019 om 15:27

              @detroitv8: Daarom zei ik ook “Tesa”

              Login om te reageren
            • evdw zegt

              12 juli 2019 om 15:40

              @detroitv8: “TesLa” dus.

              Login om te reageren
        • ab1963 zegt

          12 juli 2019 om 12:31

          @detroitv8: ik blijf me verbazen over de onnozelheid bij de berichtgeving. Het gaat inderdaad alleen maar om die 4% bijtelling uit 2018 en iedereen loopt te juichen dat er een doorbraak is. Zelfde met de bpm. Nieuwe regels: hogere consumenten prijs. Wat zegt stas Snel: er worden toch meer duurdere auto’s verkocht dus we laten de bpm lekker zo. Geen enkele kritische vraag van de pers hierover

          Login om te reageren
  8. sanderp zegt

    12 juli 2019 om 10:34

    Geen kia e-niro?

    Login om te reageren
  9. lodewijk zegt

    12 juli 2019 om 10:39

    @ detroitv8 Is tenminste iemand wakker?

    Login om te reageren
  10. Tonnie zegt

    12 juli 2019 om 11:27

    Bijzonder van die 500e inderdaad. Tellen omgebouwde conventionele auto’s ook mee? Want er staat volgens mij al heel lang een elektrische jaguar xk te koop. Dat soort projecten blijven denk ik erg lang staan.

    Login om te reageren
  11. ghost zegt

    12 juli 2019 om 11:32

    Laatst nog met CasperH over. Als je echt een prima EV wilt, met luxe maar toch een betaalbaar budget, is een BMW i3 een leuke optie. Vanaf 16.000,- te krijgen.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      12 juli 2019 om 11:39

      @ghost: Misschien is hij sec als EV prima maar dat ding ziet er echt niet uit. Wat een debiel autootje heeft BMW hiervan gemaakt en ik vraag mij echt af waarom.
      Maak gewoon een mooie sportieve sedan die eruit ziet als een echte BMW ipv zo’n model wat ontworpen is door een geflipte boomknuffelaar.
      Hier wil je als man toch niet in rijden, je ballen krimpen al als je er naartoe loopt.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        12 juli 2019 om 16:19

        @evdw: ik heb de i3 nog nooit van binnen gezien, maar ik snap wel dat het geen sedan is. Een sedan is een vrij onpraktische vorm (wel efficiënt), en juist met een ev heb je zoveel meer mogelijkheden om er iets super praktisch van te maken. Bovendien is een ev meer geschikt voor in de stad dan op de snelweg, wederom een reden om niet voor een sedan te kiezen.

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          12 juli 2019 om 17:30

          @lekbak: Een sedan is een prima EV. Het grootste succes model van Tesla op dit moment is, een sedan.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            12 juli 2019 om 19:00

            @evdw: dat is de omgekeerde wereld. Die auto is (in Europa) zeker geen succes omdat het een sedan is. Het is een sedan omdat daar wereldwijd het meeste vraag naar is, niet omdat dat de meest geschikte vorm is. Het is hier een succes omdat de auto goede techniek heeft en een gunstige prijs.

            Login om te reageren
            • evdw zegt

              12 juli 2019 om 23:58

              @lekbak: Nee jij ziet het omgedraaid. Ik zeg namelijk nergens dat het feit dat het een sedan is, dat het daarom zo’n succesvolle auto is.

              Login om te reageren
  12. kempenaer zegt

    12 juli 2019 om 18:27

    Een iphone was stevige vooruitgang ten opzichte van een nokia.
    Een tesla is achteruitgang ten opzichte van vergelijkbaar geprijsde auto’s.
    Vandaar dat de deugers de BEV’s met valse angstaanjagerij over het klimaat extreem fiscaal moeten bevoordelen zodat de banggemaakten alsnog de beurs trekken uit aangeprate schaamte. Het is allemaal behoorlijk waanzinnig, zoals zoveel zaken tegenwoordig.
    Het gezond verstand en de nuchterheid worden node gemist.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North