• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Toyota GT86 ‘bevestigd’, meer details bekend

Auteur: Loek, gepost 25 maart 2020 om 20:02 – 10 Reacties

Toyota GT86

Ook moeten we – met één letter verschil – de naam Toyota GT86 vergeten.

Als petrolhead zijn en waren het moeilijke tijden om tevreden te zijn. Welke auto is nou écht leuk om mee te sturen? En welke auto’s die leuk zijn om te rijden, kun je als sterveling wellicht nog eens betalen? Een auto die veel van deze hokjes afvinkt is de Toyota (GT)86.

De GT86, maar ook zijn identieke broers Subaru BRZ en Scion FR-S (laatstgenoemde is niet meer onder ons en Scion is opgedoekt), weten al sinds 2012 voor relatief weinig geld een bult lol te verzorgen. Dat komt door een simpele motor, die ‘gewoon’ via de achterwielen een getal van rond de 200 pk de weg op stuurt. Piepkleine bandjes zorgen ervoor dat je de auto makkelijk dwars krijgt. Kortom: leuk! Maar de GT86/BRZ hebben hun houdbaarheidsdatum bereikt.

Opvolger(s)

Het is op zich niks nieuws dat er wel voor beide auto’s een opvolger op de planning staat. Weer op een gedeeld platform, weer bijna identiek en weer zowel bij de Subaru- als Toyota-dealer. Door een gelekte informatiesheet aan Amerikaanse Toyota-dealers is er echter nog meer info onze kant op gestroomd. All Car News deelde het op Instagram.

https://www.instagram.com/p/B-FiL0RhJ0K/

GR86

De kleinste verandering is de naam. Subaru BRZ blijft, maar Toyota verandert GT86 in GR86. Dat natuurlijk om het GR-label (Gazoo Racing) te benadrukken en het overeen te laten komen met de GR Yaris, en de grote broer GR Supra. Aandrijving wordt gedaan door een 255 pk sterke viercilinder, welke motor het precies is staat er niet bij. Zoals in het eerder gelinkte stuk staat, lijkt de motor de 2.4 liter boxer te worden uit huidige Subaru-middenklassers.

Termijn

De lancering van de auto staat gepland voor juli 2021. Als daarmee wordt bedoeld dat je hem dan bij de dealer kunt aanschouwen, krijgen we de GR86 al iets eerder te zien. Het klinkt als oude wijn in nieuwe zakken, maar het is wel een compleet nieuwe auto. Het platform wordt naar alle waarschijnlijkheid het modulaire TNGA-platform waar de nieuwe Yaris ook op staat.

Nice to know

De rest van de presentatie bevatte nieuws wat vooral de Amerikaanse markt zal aanspreken, bijvoorbeeld updates over de nieuwe Camry. De huidige wordt geüpdatet in 2021 met een compleet nieuwe generatie in 2024. Er staat ook een Corolla Crossover op de planning – wellicht relevant voor ons – en de Venza, een middelgrote MPV-SUV crossover, keert terug.

Genieten van nieuwe compacte sportwagens dus, vanaf 2021. Klinkt als goed nieuws!

Ook interessant!

  • 'Toyota GR86 wordt geen Subaru BRZ-kloon'
  • Subaru en Toyota onthullen binnenkort samen sportief model
  • Nieuwe Toyota Sequoia
    Nieuwe Toyota Sequoia: groot en uitgesproken
  • supra onderdelen
    Toyota levert nieuwe onderdelen voor oude Supra's

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

brz, gr86, gt86, Subaru, Toyota

Vorig bericht: « Zo ziet Sport Design eruit op de nieuwe 911 Turbo S
Volgend bericht: Spyker (alweer) failliet »

Lees Interacties

Reacties

  1. emping zegt

    25 maart 2020 om 20:08

    Ja dat is goed nieuws. Toch ook wel iets waarvan al vanaf het begin al om werd gevraagd.

    Login om te reageren
  2. c4seum zegt

    25 maart 2020 om 20:58

    2.4 turbo boxer ?

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      25 maart 2020 om 23:12

      @c4seum: en dan maar 225 pk. Lijkt mij sterk.

      Login om te reageren
      • c4seum zegt

        26 maart 2020 om 01:32

        @jpoers: 255 staat vermeld. Dat lijkt me meer dan logisch om eerlijk te zijn. Zal wel ernstig geknepen zijn ivm emissies, maar daar zal best wel vlot een chipje voor komen. Toyota zou het toch geen racemonster willen maken. Zelfde reden als dat de eerste gen maar 200 pk had.

        Login om te reageren
  3. focusrs1 zegt

    25 maart 2020 om 22:01

    Dus als je deze nieuwe gr86 koopt wordt je straks zoek gereden door een Yaris GR.. oh wat zul je balen zeg!
    Gewoon ff nadenken toyota en meer power in deze auto stoppen!

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      25 maart 2020 om 22:29

      Dat moet dan altijd met turbo’s. Zo’n motor zonder turbo rijdt toch veel leuker, ook al is het langzamer. En voorspelbaarder.
      Bij Lexus kun je ook nog mooie NA blokken vinden. Heerlijk hoe eigenwijs ze zijn die Japanners.

      Login om te reageren
  4. hooesi zegt

    25 maart 2020 om 23:19

    In 2021 een volledig nieuwe IS300h…das pas goed nieuws. Huidige is echt een topauto maar kan inmiddels wel grote updates gebruiken…hopelijk wel weer RWD

    Login om te reageren
    • c4seum zegt

      26 maart 2020 om 01:34

      @hooesi: IS-F? Waar zijd gij?

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    26 maart 2020 om 08:35

    2.4 Boxer turbo? Geknepen voor emissie op 255pk, maar bijzonder eenvoudig te kietelen naar 350pk? Dan heb je toch wel een heel erg leuk karretje.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    26 maart 2020 om 17:14

    Met zo’n slagvolume en een boxer constructie wordt het gewoon weer een motor die slechte cijfers haalt in de WLTP cyclus en hier veel te duur wordt. Kan die motor uit de Yaris GR er niet in?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North