• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Toyota RAV4 is een dikke bak, heeft altijd een stekker

Auteur: machielvdd, gepost 21 mei 2025 om 03:00 – 23 Reacties

Nieuwe Toyota RAV4

Zeg nou zelf: dit ziet er toch best dik uit?

Toyota had het vorige week al aangekondigd: er was een belangrijke onthulling op komst. Vandaag (of eigenlijk vannacht, als dit artikel online komt) is het dan zover: Toyota trekt het doek van de gloednieuwe RAV4. Deze auto moet het succes van zijn voorganger voortzetten, een van de bestverkochte auto wereldwijd.

De naam RAV4 klinkt nog niet enorm oud, maar toch is dat alweer de zesde generatie. Ruim 30 jaar geleden, in 1994, zag de eerste RAV4 het levenslicht. Dit model ging in Nederland echter als Toyota Funcruiser door het leven, vandaar dat de naam RAV4 bij ons pas later geïntroduceerd werd.

Volledig nieuw?

Nieuwe Toyota RAV4
Nieuwe Toyota RAV4
Nieuwe Toyota RAV4
Nieuwe Toyota RAV4

Toyota spreekt van een “volledig nieuwe generatie”, maar we hebben een sterk vermoeden dat het een doorontwikkeling is van de vorige generatie. De algehele proporties en de daklijn lijken verdacht veel op die van de uitgaande RAV4. De nieuwe RAV4 oogt alleen wat groter omdat de achterruit meer rechtop staat. Toevallig is de wielbasis van 2,96 ook identiek aan de huidige RAV4.

Alleen met stekker

Met de nieuwe Toyota RAV4 wordt de keuze qua aandrijflijnen een stuk beperkter. In Nederland in ieder geval. Voorheen kon je nog kiezen tussen een versie met alleen een benzinemotor, een reguliere hybride en een plug-in hybride. Nu blijft alleen de PHEV nog over.

Je hebt wel de keuze uit twee varianten: een voorwielaangedreven versie met 270 pk en een vierwielaangedreven versie met 304 pk. Die laatste variant is in principe gewoon de RAV4 Plug-in Hybrid zoals we die nu kennen. De elektromotor heeft er wel 22 pk bijkregen, zodat de sprint een stukje sneller is. De RAV4 doet nu 5,8 seconden over de sprint van 0 naar 100 km/u in plaats van 6,2 seconden.

Belangrijker is de accu: die is groter geworden. De capaciteit is gestegen van 16,6 kWh naar 22,7 kWh. Daarmee heb je een volledig elektrische range van 100 kilometer, waar dat voorheen 75 kilometer was. Om te leren hoe je die 100 kilometer ook echt kunt halen krijg je als koper een gratis PHEV-cursus (geen grap). Ook niet onbelangrijk: de RAV4 kan nu snelladen met 50 kW.

De nieuwe Toyota RAV4 is ook een ideale caravantrekker, want de auto mag nu 2.000 kg sleuren. Dat kon voorheen ook met een RAV4, maar dan moest je de niet-hybride versie hebben. De PHEV kon maximaal 1.500 kg trekken, dus dit is een mooie upgrade.

Toyota RAV4 GR Sport

Voor de sportieve rijders is er ook weer een RAV4 GR Sport. Deze versie heeft (net als de huidige) daadwerkelijk een aangepast onderstel. De GR Sport heeft een “high-performance demperontwerp”, een versterkte achterwielophanging en een straffer afgestelde ophanging. Ook de stuurbekrachtiging is aangepast. Of je dat allemaal wil op een verder niet al te sportieve SUV is vraag twee.

Qua uiterlijk onderscheidt de GR Sport zich met de grote grille aan de voorkant, aangepaste bumpers, speciale 20 inch velgen en bredere banden. Binnenin tref je diverse GR-logo’s, rode accenten op de stoelen en aluminium pedalen voor het sportieve gevoel.

Interieur

Over het interieur gesproken: dat is zeer robuust vormgegeven. Je hebt echt het gevoel dat je in een terreinwagen zit. Dat is in ieder geval beter dan het oersaaie interieur van de uitgaande RAV4. Een rechtopstaand infotainmentscherm heeft de huidige RAV4 ook al, maar nu is het ook het instrumentarium een rechthoekig scherm. Op het centrale scherm draait het nieuwste multimediasysteem van Toyota, wat debuteert op deze auto.

Ben je wel te porren voor zo’n nieuwe Toyota RAV4? Dan moet je helaas nog even geduld hebben. De marktintroductie is pas in het eerste kwartaal van 2026, dus dat duurt nog bijna een jaar. Tegen die tijd zullen we ook een keertje de prijzen kunnen melden.

Ook interessant!

  • Gelekt: nieuwe RAV4 heeft bekende trekjes
    Gelekt: nieuwe RAV4 heeft bekende trekjes
  • Toyota onthult volgende week extreem belangrijk nieuw model
  • Prijsverlaging Toyota RAV4 PHEV maakt hybride overbodig
  • Nieuwe Toyota GR86 wordt toch niet zelf gebouwd?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

rav4, Toyota, Video

Vorig bericht: « Bijzondere in NL geleverde Hyundai is koning afschrijving
Volgend bericht: Video: Uber-limo of concurrentiekiller? Lexus ES (2025) »

Lees Interacties

Reacties

  1. cdlop01 zegt

    21 mei 2025 om 04:22

    Ziet er top uit, veel stoerder en betreft een doorontwikkeling van huidige model. Dit laatste vind ik eigenlijk sterkste punt oerdegelijke en bewezen techniek verder verbeterd. Vermogens vind ik dan wel veel te hoog voor zo’n suv, 0 tot honderd in 6 seconden is toch niet nodig.

    Login om te reageren
  2. Tonnie zegt

    21 mei 2025 om 05:36

    De autoblog crew is ook de 50 gepasseerd hoor. Sinds wanneer zien crossover/suvs er gaaf uit?

    Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      21 mei 2025 om 06:49

      Ik ben 38 en ook ik vind dit gaaf. Dit is tenminste een auto. De gebakjes als Ford EcoBoost en Renault Capturs vind ik dan wél verschrikkelijk. Dat zijn gewoon hatchbacks op stelten.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        21 mei 2025 om 06:56

        Ja echt gaaf. Een auto die er uit ziet als een tereinwagen, maar altijd op asfalt zal blijven. Okay in de zomer je caravan op het grasveldje zetten!

        Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    21 mei 2025 om 07:33

    Of het slim is om alleen maar een phev te brengen weet ik niet, zijn zat mensen die een hybrid willen en geen zin om te stekkeren, plus het eet uit ruimte vanwege de accu’s.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      21 mei 2025 om 07:48

      Waarschijnlijk is de niet phev duurder om te verkopen door de achterlijke regels van de EU op CO2 uitstoot. Deze doet de hele test gewoon elektrisch.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 mei 2025 om 09:31

        Hoezo achterlijke regels? Ten eerste is er geen fiscale unie dus belasting regels komen uit Den Haag niet uit Brussel. En die regels zijn heel simpel: meer CO2 uitstoot is meer belasting.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          21 mei 2025 om 11:33

          Ja, op papier stoot een Picanto meer CO2 uit dan deze loeizware Rav4, maar in praktijk zal de totale vervuiling voor een autoleven in het voordeel van de Picanto uitkomen. Grote zware hybrides hebben een belastingvoordeel ten opzichte van daadwerkelijk zuinige auto’s. En dat vind ik debiel.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            21 mei 2025 om 12:11

            Dat is nogal een gewaagde uitspraak. Met de Picanto worden minder kilometers gereden maar zo’n goedkope wagen gaat ook minder kilometers mee. Denk dat belasten naar uitstoot per kilometer in de WLTP het meest eerlijk.

            Login om te reageren
            • Johanneke zegt

              21 mei 2025 om 14:33

              Denk je echt dat een picanto minder lang mee gaat dan een hybride auto? Er zijn talloze voorbeelden van hybrides die kapot gaan en veel te complex zijn om te fixen.

              Login om te reageren
              • mashell zegt

                21 mei 2025 om 16:12

                Ja. Ik denk dat een A segment gebakje voor veel minder kilometers geconstrueerd wordt dan een D segment SUV.
                Er zijn een zeer beperkt aantal verhalen van defecte hybrides die niet te fixen zijn, meestal gaat het om een defecte batterij van een jong model. Vaak over landen ver weg. Vergeet niet, alle gevallen waar gewoon tegen een redelijke prijs gerepareerd kan worden of de wagens die helemaal geen defect hebben die halen het nieuws niet.

  4. PunicaOase zegt

    21 mei 2025 om 08:00

    Meer een facelift. Hopelijk rijdt het wat beter en is de infotainment intuïtiever dan dat van de CH-R die ik pas als gloednieuwe huurauto meekreeg.. Wat een armoe was dat..

    Login om te reageren
  5. tenaci zegt

    21 mei 2025 om 08:12

    Gaaf ding, en dat is dan zo’n beetje de enige SUV waarvan ik dat zeg. De grill zou anders kunnen. Maar verder mooi ding!

    Login om te reageren
  6. DeWitteCondor zegt

    21 mei 2025 om 08:37

    Ze hebben er wel wat van gemaakt. Voor mij persoonlijk is het design iets te druk, te veel vouwen en lijnen. Maar dat is sowieso een designtrend dus je ontkomt er bijna niet aan. Over het algemeen geldt wel, hoe rustiger het design, hoe beter het opdroogt.

    Net als met het uitgaande model ogen de wielen te klein in verhouding. Dat kan aan mij liggen maar ik kan het niet meer unseen.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    21 mei 2025 om 09:34

    Minder origami vouwen dan de huidige maar nog altijd erg druk. Interieur tikkie hoekig maar dat zal de bedoeling zijn om robuustheid uit te stralen.

    Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    21 mei 2025 om 09:50

    Wanneer stuurt Toyota dat ADHD-designteam eens naar huis?

    Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    21 mei 2025 om 11:38

    Het is een auto die altijd bovenaan in de lijstjes van meest betrouwbare auto’s heeft gestaan.
    Wel een wat geriatrisch imago. Ik ben nog in ontkenning om hiermee gezien te worden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 mei 2025 om 12:12

      Ook in het lijstje meest gestolen wagens. Hopen dat Toyota dat nu verbeterd heeft.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        21 mei 2025 om 20:40

        Als je het nieuws gevolgd had dan had je geweten dat het inderdaad al verbeterd was in 2023/2024.

        Login om te reageren
  10. jensoffbutton zegt

    21 mei 2025 om 12:11

    Ziet er toch wel beter uit dan verwacht.

    Als ze die goed prijzen zou het wel eens binnen een paar jaar op m’n lijstje kunnen kopen als’k een jonge tweedehands zoek.

    Login om te reageren
  11. Jurgen zegt

    22 mei 2025 om 08:46

    De 0-100km/u van de RAV4 300h is 5,8sec. Staat overal wereldwijd aangeven. Het is echt een mooie stoere auto geworden. De huidige mist toch iets in het design.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      22 mei 2025 om 08:58

      Oké raar, in het persbericht wat wij hadden stond toch echt 6,1. Maar goed, heb het aangepast.

      Login om te reageren
      • Jurgen zegt

        22 mei 2025 om 09:48

        Zo das snel aangepast 😜👍

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North