
Mooi is ‘ie niet, maar dat maakt niet uit. De nieuwe Toyota Sienta koop je daar niet om.
Tegenwoordig zijn crossovers enorm populair. Dat mag, laat iedereen lekker kopen wat ‘ie wil. Vaak wordt als argument gebruikt dat ze ‘handig’ en ‘praktisch’ zijn. Nu is het afhankelijk wat je referentie is. Ja, een Porsche Cayenne is praktischer dan een Porsche Cayman, maar in principe is het kolder. Een crossover is nooit praktischer dan de hatchback of stationwagon waarop deze gebaseerd is.
Als je daadwerkelijk een praktische auto wil hebben, kom je uit op een Lusospace of MPV. En deze Toyota Sienta laat zien dat zo’n kleine MPV er ook een beetje kek en maf uit kan zien. De Sienta loopt al mee sinds 2003 en in 2015 verscheen de tweede generatie. Het is nu 2022 en tijd voor een de nieuwe Toyota Sienta, generatie nummer 3!

Platform nieuwe Toyota Sienta
De auto staat uiteraard op het TNGA-platform, het GA-B-platform om precies te zien. Dat is ook het platform van de ‘onze’ Toyota Yaris en Toyota Yaris Cross. Alleen is het platform voor de nieuwe Toyota Sienta helemaal uitgerekt tot het maximale.









Vervolgens is de opbouw ook lekker rechttoe en rechtaan. Dat zorgt namelijk voor de meest inhoud. Om een idee te krijgen van de grootte van de nieuwe Toyota Sienta, hebben we de afmetingen voor je. De lengte is 4,3 meter, de breede 1,70 meter en de hoogte is 1,67. De wielbasis bedraagt een vorstelijke 2,75 meter.

Qua uiterlijk kunnen we vrij kort zijn, het is niet een enorm mooie auto, maar wel eentje die functioneel én onderscheidend is en dan mag het. Kleine kanttekening: de nieuwe Toyota Sienta is weliswaar onderscheidend, maar heel erg origineel is het allemaal niet. Er zijn veel Citroën- en Fiat-invloeden.
Bijzonder aan dit wagentje is echter de opstelling: het is een zevenzitter met drie zitrijen. Als je geen zevenzitter winst, is zes zitplaatsen of vijf ook mogelijk. In dat laatste geval kun je de auto geschikt maken voor rolstoelen.

Heel erg veel ruimte
Dat is de USP van deze Toyota: er is heel erg veel ruimte. Verder is het interieur van de nieuwe Toyota Sienta vooral praktisch en relatief sober. Dat verwacht je misschien niet bij het exterieur van de auto. Wat wel opvalt is dat er geen ‘harde hoeken’ aanwezig zijn in het interieur, die zijn volgens de Shikakumaru-designfilosofie afgerond. Gezellig, hè?















Dan komen tenslotte uit bij de motoren. Er is een 1.5 viercilinder met 91 pk of een 1.5 hybride met twee elektromotoren, goed voor 121 pk. Je kunt kiezen uit voorwielaandrijving of premium vierwielaandrijving (E-Four genaamd). Schakelen hoef je niet te doen, dat doet de tientraps-CVT voor je.

Ja, het is een CVT, maar dan met 10 voorgeprogrammeerde overbrengingen waardoor mensen het prettiger vinden rijden. De Toyota Sienta komt vooralsnog niet naar Nederland.
Meer lezen? Dit zijn alle snelle Corolla’s op een rij!
Dit heeft wel heel erg veel weg van een uitgerekte Fiat Panda met twee extra zitplaatsen.
@Edge: Exact mijn gedachte.
Het is gewoon een Panda met obesitas…
Inderdaad. En dan wordt er altijd naar de Chinezen gewezen als iemand zich schuldig maakt aan kopieergedrag.
Een Citroën Berlingo en een Fiat Panda brachten samen eens de nacht door. 9 Maanden later was daar de Toyota Sienta.
Jammer dat dit niet naar Nederland komt. Een daadwerkelijk ruime en goed doordachte auto. Nee wij krijgen crossovers met aflopende daklijnen..
Als ik deze foto’s zie dan bekruipt mij het gevoel van medelijden, arme mensen die vanwege de noodzaak tot ruimte in zo’n lelijk gebakje moeten rijden. Dan veel liever een mooie crossover. Het leven mag best een beetje leuk zijn…
Crossover en leuk in een zin. Daar heb ik medelijden mee.
Heb je wellicht een foto van een mooie crossover?
@rubend: crossovers zijn niet per definitie mooie auto’s. Tenminste, sommige kunnen nog wel aardig mee. Waarom ik sommige crossovers toch liever heb is omdat ik weet wat er voor kwam. Ik heb liever een nieuwe Mokka dan een Meriva. Ik heb liever een 500X dan een Idea. Ik heb liever een Kona/Stonic dan een ix20/Venga. Optisch, dan. Want qua ruimte waren de midi-MPV’s in kwestie wonderbaarlijk.
Toegegeven, ik heb nog liever een Astra, Tipo of i30/Ceed, maar de wens voor een auto met een hoge zit is er al jaren en dan is een crossover toch iets leuker om te zien dan zo’n treurnis van een midi-MPV.
Zeg nou zelf, de wereld wordt er ook niet bepaald beter van als iedereen zijn Yaris Cross zou inleveren voor een Yaris Verso.
Het rijdt beiden niet goed, doe dan maar praktisch. Sommige mensen, klinkt heel raar ik weet het, die hebben een praktische auto nodig. Daarom bestaan er bestelbusjes, en mpv’s. Soms is een auto enkel functioneel!
En ik kan ook genieten van een functioneel sterke auto. De Multipla is 1 van mijn vele favo auto’s. Juist omdat ie zo goed doordacht was. Natuurlijk rij ik liever in premium rwd met een 6 in lijn, maar dat was de functie van de multipla niet. Dat was een enorme ruimte bieden binnen 4 meter. En geen auto was daar zo goed in.
Klopt dat sommige mensen een praktische auto nodig hebben. Helaas zijn er ook veel mensen die helemaal geen praktische auto nodig hebben maar er toch één rijden (want je weet maar nooit) en dat zorgt voor het saaie verkeersbeeld.
Overigens vind ik crossovers beter rijden, niet de gekunstelde sportiviteit die je niet nodig hebt zoals in een 3 serie touring maar wel het comfort dat een X1 of een X3 biedt bij het rijden over de drempels in de woonwijk. Zelf vind ik erg prettig om vanuit de SUV over de vangrail te kunnen kijken in plaats van er tegenaan, dat geeft minder het gevoel opgesloten te zitten.
Of die Multipla nou zo praktisch was, die derde zitplaats midden voorin was leuk bedacht maar als je daar zit dan wordt het wel intiem met de bestuurder, die grijpt je bij elke keer schakelen tussen de benen…
Ik ga liever vlot door de bochten met een lager verbruik dan dat ik met 35 over drempels kan rammen ipv 25. En over de vangrail kijken, ik kijk naar de banen voor mij, niet naar de andere weghelft.
Laatst nog een bmw x5m die mij heel graag voorbij wilde op de snelweg. Toen kwam de bocht a50 naar a12 richting utrecht. Ding hing in de bochten. Kon er makkelijk weer langs.
Ik rij een Prius met een liftkit, een onhandige compromis van vlot rijden, laag verbruik en 35 over de drempels.
Lekker toch. Vind dat wel mooi als mensen een auto naar smaak maken. Je hebt mensen die een prius ook nog op gas rijden. Dan ben je helemaal aan het lachen bij de pomp.
Nee, ik kijk liever niet alleen maar naar de banen voor mij, daar rijden vrachtwagens, busjes, stationwagens, saai! Soms als het verkeer rustig rijdt wil ik ook wel eens over het weiland naast de weg kijken, gewoon omdat het leuk is en ik niet in een keurslijf wil zitten.
In die bocht A50 naar de A12 mag je na 19h 120 en dat kan met vrijwel elke auto gewoon. Ook met een oudere X5 kun je als je durft daar de cruise control laten staan. Maar sommige mensen doen liever relaxed als gehaast, is ook wat voor te zeggen.
Arnhem, Gelderland
https://maps.app.goo.gl/6aRNjNeTFQaJDddS8
Adviessnelheid 50.
Overigens is een t-roc 9cm hoger dan een golf. Een vangrail is 75cm hoog heb ik net opgezocht. Kijk je ook in een auto wel overheen hoor.
Gekunstelde sportiviteit in een 3 serie? Wat dacht je dan van al die fake suv’s met R / S line / Fr paketten erop? Het is veelzeggend dat veel crossover eigenaren hun eigen auto als ‘sportief’ betitelen.
Naast de subjectieve lelijkheid is er ook objectief geen reden te bedenken waarom je een crossover zou willen rijden. Goedkoop? Nee. Zuinig? Nee, geen efficiënte carrosserievorm. Terreinwaardig? Haha. Sportief? Nee, veel gewicht en neiging tot rollen. Praktisch? Nee, meeste zijn opgehoogde hatchbacks met plastic bumpertjes. Onderhoud? Lekker veel banden en remmenslijtage.
Zo, dat is er weer uit.
Mooie crossover moet ook nog gaan bestaan. Ik heb ze nog niet gezien.
Na een verlagingskuur met de autopers…
Mooi schroot 🤣
E-four is all wheel drive, niet achterwielaandrijving….
Waardige opvolger voor de Meriva en zijn soortgenoten.
Die promotiefoto lijkt toch wel heel erg in Nederland gemaakt.
Ik vind het een leuk ding, gewoon een lekkere praktische no-nonsense auto.
Mijn wagenparkje (2) is erg leuk,maar je kunt er geen ruk in vervoeren.
Vermoedelijk is dit themapark Huis ten Bosch in Sasebo, Japan. Een kopie van wat voor een historische Nederlandse stad moet doorgaan, met de nodige wijd en zijd bekende monumenten.
Tientraps cvt, waarom moet dat nu weer!? Kunstmatige verzetten inbouwen in een traploze transmissie, om het spektakel te mogen meemaken van schoksgewijze versnelling van de toch niet bijster krachtige Sienta.
Dat is de categorie uitlaatgeluid via de interieurspeakers (was dat niet BMW?). Wat de boer niet kent …
Er vindt heel veel trucage plaats om weinigcilindermotors of hyperefficiënte turboblokkies met veel vermogen nog ergens naar te laten klinken. Je wordt genept waar je bijstaat.
De Yaris Verso is terug.
Prima zo’n Tupperware auto