• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Toyota Sienta is super briljant kleintje

Auteur: willeme, gepost 24 augustus 2022 om 14:59 – 30 Reacties

nieuwe Toyota Sienta

Mooi is ‘ie niet, maar dat maakt niet uit. De nieuwe Toyota Sienta koop je daar niet om.

Tegenwoordig zijn crossovers enorm populair. Dat mag, laat iedereen lekker kopen wat ‘ie wil. Vaak wordt als argument gebruikt dat ze ‘handig’ en ‘praktisch’ zijn. Nu is het afhankelijk wat je referentie is. Ja, een Porsche Cayenne is praktischer dan een Porsche Cayman, maar in principe is het kolder. Een crossover is nooit praktischer dan de hatchback of stationwagon waarop deze gebaseerd is.

Als je daadwerkelijk een praktische auto wil hebben, kom je uit op een Lusospace of MPV. En deze Toyota Sienta laat zien dat zo’n kleine MPV er ook een beetje kek en maf uit kan zien. De Sienta loopt al mee sinds 2003 en in 2015 verscheen de tweede generatie. Het is nu 2022 en tijd voor een de nieuwe Toyota Sienta, generatie nummer 3!

nieuwe Toyota Sienta

Platform nieuwe Toyota Sienta

De auto staat uiteraard op het TNGA-platform, het GA-B-platform om precies te zien. Dat is ook het platform van de ‘onze’ Toyota Yaris en Toyota Yaris Cross. Alleen is het platform voor de nieuwe Toyota Sienta helemaal uitgerekt tot het maximale.

nieuwe Toyota Sienta
nieuwe Toyota Sienta
nieuwe Toyota Sienta
nieuwe Toyota Sienta

Vervolgens is de opbouw ook lekker rechttoe en rechtaan. Dat zorgt namelijk voor de meest inhoud. Om een idee te krijgen van de grootte van de nieuwe Toyota Sienta, hebben we de afmetingen voor je. De lengte is 4,3 meter, de breede 1,70 meter en de hoogte is 1,67. De wielbasis bedraagt een vorstelijke 2,75 meter.

nieuwe Toyota Sienta

Qua uiterlijk kunnen we vrij kort zijn, het is niet een enorm mooie auto, maar wel eentje die functioneel én onderscheidend is en dan mag het. Kleine kanttekening: de nieuwe Toyota Sienta is weliswaar onderscheidend, maar heel erg origineel is het allemaal niet. Er zijn veel Citroën- en Fiat-invloeden.

Bijzonder aan dit wagentje is echter de opstelling: het is een zevenzitter met drie zitrijen. Als je geen zevenzitter winst, is zes zitplaatsen of vijf ook mogelijk. In dat laatste geval kun je de auto geschikt maken voor rolstoelen.

nieuwe Toyota Sienta

Heel erg veel ruimte

Dat is de USP van deze Toyota: er is heel erg veel ruimte. Verder is het interieur van de nieuwe Toyota Sienta vooral praktisch en relatief sober. Dat verwacht je misschien niet bij het exterieur van de auto. Wat wel opvalt is dat er geen ‘harde hoeken’ aanwezig zijn in het interieur, die zijn volgens de Shikakumaru-designfilosofie afgerond. Gezellig, hè?

nieuwe Toyota Sienta
nieuwe Toyota Sienta
nieuwe Toyota Sienta
nieuwe Toyota Sienta
nieuwe Toyota Sienta
nieuwe Toyota Sienta
nieuwe Toyota Sienta

Dan komen tenslotte uit bij de motoren. Er is een 1.5 viercilinder met 91 pk of een 1.5 hybride met twee elektromotoren, goed voor 121 pk. Je kunt kiezen uit voorwielaandrijving of premium vierwielaandrijving (E-Four genaamd). Schakelen hoef je niet te doen, dat doet de tientraps-CVT voor je.

nieuwe Toyota Sienta

Ja, het is een CVT, maar dan met 10 voorgeprogrammeerde overbrengingen waardoor mensen het prettiger vinden rijden. De Toyota Sienta komt vooralsnog niet naar Nederland.

Meer lezen? Dit zijn alle snelle Corolla’s op een rij!

Ook interessant!

  • Nieuwe Toyota Sequoia
    Nieuwe Toyota Sequoia: groot en uitgesproken
  • best verkochte auto 2021
    Toyota doet alleen het broodnodige met vernieuwde RAV4
  • Nieuwe Toyota Crown: een Mirai, maar dan zonder waterstof
  • nieuwe bedrijfswagen Toyota
    Nieuwe bedrijfswagen Toyota en Stellantis op komst

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Toyota, yaris

Vorig bericht: « Keihard protest tegen Fast & Furious 10!
Volgend bericht: Alpina Roadster V8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    24 augustus 2022 om 15:01

    Dit heeft wel heel erg veel weg van een uitgerekte Fiat Panda met twee extra zitplaatsen.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 augustus 2022 om 15:27

      @Edge: Exact mijn gedachte.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 augustus 2022 om 15:43

      Het is gewoon een Panda met obesitas…

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 augustus 2022 om 15:49

      Inderdaad. En dan wordt er altijd naar de Chinezen gewezen als iemand zich schuldig maakt aan kopieergedrag.

      Login om te reageren
  2. utregcity zegt

    24 augustus 2022 om 15:12

    Een Citroën Berlingo en een Fiat Panda brachten samen eens de nacht door. 9 Maanden later was daar de Toyota Sienta.

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    24 augustus 2022 om 15:18

    Jammer dat dit niet naar Nederland komt. Een daadwerkelijk ruime en goed doordachte auto. Nee wij krijgen crossovers met aflopende daklijnen..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 augustus 2022 om 15:50

      Als ik deze foto’s zie dan bekruipt mij het gevoel van medelijden, arme mensen die vanwege de noodzaak tot ruimte in zo’n lelijk gebakje moeten rijden. Dan veel liever een mooie crossover. Het leven mag best een beetje leuk zijn…

      Login om te reageren
      • mondeoscti202 zegt

        24 augustus 2022 om 17:10

        Crossover en leuk in een zin. Daar heb ik medelijden mee.

        Login om te reageren
      • rubend zegt

        24 augustus 2022 om 17:20

        Heb je wellicht een foto van een mooie crossover?

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          24 augustus 2022 om 21:21

          @rubend: crossovers zijn niet per definitie mooie auto’s. Tenminste, sommige kunnen nog wel aardig mee. Waarom ik sommige crossovers toch liever heb is omdat ik weet wat er voor kwam. Ik heb liever een nieuwe Mokka dan een Meriva. Ik heb liever een 500X dan een Idea. Ik heb liever een Kona/Stonic dan een ix20/Venga. Optisch, dan. Want qua ruimte waren de midi-MPV’s in kwestie wonderbaarlijk.

          Toegegeven, ik heb nog liever een Astra, Tipo of i30/Ceed, maar de wens voor een auto met een hoge zit is er al jaren en dan is een crossover toch iets leuker om te zien dan zo’n treurnis van een midi-MPV.

          Zeg nou zelf, de wereld wordt er ook niet bepaald beter van als iedereen zijn Yaris Cross zou inleveren voor een Yaris Verso.

          Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        24 augustus 2022 om 17:27

        Het rijdt beiden niet goed, doe dan maar praktisch. Sommige mensen, klinkt heel raar ik weet het, die hebben een praktische auto nodig. Daarom bestaan er bestelbusjes, en mpv’s. Soms is een auto enkel functioneel!

        En ik kan ook genieten van een functioneel sterke auto. De Multipla is 1 van mijn vele favo auto’s. Juist omdat ie zo goed doordacht was. Natuurlijk rij ik liever in premium rwd met een 6 in lijn, maar dat was de functie van de multipla niet. Dat was een enorme ruimte bieden binnen 4 meter. En geen auto was daar zo goed in.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 augustus 2022 om 19:34

          Klopt dat sommige mensen een praktische auto nodig hebben. Helaas zijn er ook veel mensen die helemaal geen praktische auto nodig hebben maar er toch één rijden (want je weet maar nooit) en dat zorgt voor het saaie verkeersbeeld.
          Overigens vind ik crossovers beter rijden, niet de gekunstelde sportiviteit die je niet nodig hebt zoals in een 3 serie touring maar wel het comfort dat een X1 of een X3 biedt bij het rijden over de drempels in de woonwijk. Zelf vind ik erg prettig om vanuit de SUV over de vangrail te kunnen kijken in plaats van er tegenaan, dat geeft minder het gevoel opgesloten te zitten.
          Of die Multipla nou zo praktisch was, die derde zitplaats midden voorin was leuk bedacht maar als je daar zit dan wordt het wel intiem met de bestuurder, die grijpt je bij elke keer schakelen tussen de benen…

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            24 augustus 2022 om 20:06

            Ik ga liever vlot door de bochten met een lager verbruik dan dat ik met 35 over drempels kan rammen ipv 25. En over de vangrail kijken, ik kijk naar de banen voor mij, niet naar de andere weghelft.

            Laatst nog een bmw x5m die mij heel graag voorbij wilde op de snelweg. Toen kwam de bocht a50 naar a12 richting utrecht. Ding hing in de bochten. Kon er makkelijk weer langs.

            Login om te reageren
            • faalhaas zegt

              24 augustus 2022 om 22:06

              Ik rij een Prius met een liftkit, een onhandige compromis van vlot rijden, laag verbruik en 35 over de drempels.

              Login om te reageren
              • Johanneke zegt

                24 augustus 2022 om 23:37

                Lekker toch. Vind dat wel mooi als mensen een auto naar smaak maken. Je hebt mensen die een prius ook nog op gas rijden. Dan ben je helemaal aan het lachen bij de pomp.

            • mashell zegt

              25 augustus 2022 om 06:44

              Nee, ik kijk liever niet alleen maar naar de banen voor mij, daar rijden vrachtwagens, busjes, stationwagens, saai! Soms als het verkeer rustig rijdt wil ik ook wel eens over het weiland naast de weg kijken, gewoon omdat het leuk is en ik niet in een keurslijf wil zitten.
              In die bocht A50 naar de A12 mag je na 19h 120 en dat kan met vrijwel elke auto gewoon. Ook met een oudere X5 kun je als je durft daar de cruise control laten staan. Maar sommige mensen doen liever relaxed als gehaast, is ook wat voor te zeggen.

              Login om te reageren
              • Johanneke zegt

                25 augustus 2022 om 07:25

                Arnhem, Gelderland
                https://maps.app.goo.gl/6aRNjNeTFQaJDddS8

                Adviessnelheid 50.

              • Johanneke zegt

                25 augustus 2022 om 07:52

                Overigens is een t-roc 9cm hoger dan een golf. Een vangrail is 75cm hoog heb ik net opgezocht. Kijk je ook in een auto wel overheen hoor.

          • DeWitteCondor zegt

            24 augustus 2022 om 23:52

            Gekunstelde sportiviteit in een 3 serie? Wat dacht je dan van al die fake suv’s met R / S line / Fr paketten erop? Het is veelzeggend dat veel crossover eigenaren hun eigen auto als ‘sportief’ betitelen.

            Naast de subjectieve lelijkheid is er ook objectief geen reden te bedenken waarom je een crossover zou willen rijden. Goedkoop? Nee. Zuinig? Nee, geen efficiënte carrosserievorm. Terreinwaardig? Haha. Sportief? Nee, veel gewicht en neiging tot rollen. Praktisch? Nee, meeste zijn opgehoogde hatchbacks met plastic bumpertjes. Onderhoud? Lekker veel banden en remmenslijtage.

            Zo, dat is er weer uit.

            Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        24 augustus 2022 om 19:37

        Mooie crossover moet ook nog gaan bestaan. Ik heb ze nog niet gezien.

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          26 augustus 2022 om 00:25

          Na een verlagingskuur met de autopers…
          Mooi schroot 🤣

          Login om te reageren
  4. Svenska II zegt

    24 augustus 2022 om 15:52

    E-four is all wheel drive, niet achterwielaandrijving….

    Login om te reageren
  5. mjpamsterdam zegt

    24 augustus 2022 om 16:26

    Waardige opvolger voor de Meriva en zijn soortgenoten.

    Login om te reageren
  6. sabrerator zegt

    24 augustus 2022 om 16:53

    Die promotiefoto lijkt toch wel heel erg in Nederland gemaakt.

    Ik vind het een leuk ding, gewoon een lekkere praktische no-nonsense auto.
    Mijn wagenparkje (2) is erg leuk,maar je kunt er geen ruk in vervoeren.

    Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      24 augustus 2022 om 17:14

      Vermoedelijk is dit themapark Huis ten Bosch in Sasebo, Japan. Een kopie van wat voor een historische Nederlandse stad moet doorgaan, met de nodige wijd en zijd bekende monumenten.

      Login om te reageren
  7. stekkerkoning zegt

    24 augustus 2022 om 17:17

    Tientraps cvt, waarom moet dat nu weer!? Kunstmatige verzetten inbouwen in een traploze transmissie, om het spektakel te mogen meemaken van schoksgewijze versnelling van de toch niet bijster krachtige Sienta.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      24 augustus 2022 om 23:55

      Dat is de categorie uitlaatgeluid via de interieurspeakers (was dat niet BMW?). Wat de boer niet kent …

      Login om te reageren
      • stekkerkoning zegt

        25 augustus 2022 om 13:57

        Er vindt heel veel trucage plaats om weinigcilindermotors of hyperefficiënte turboblokkies met veel vermogen nog ergens naar te laten klinken. Je wordt genept waar je bijstaat.

        Login om te reageren
  8. Tonnie zegt

    24 augustus 2022 om 19:37

    De Yaris Verso is terug.

    Login om te reageren
  9. florisje zegt

    24 augustus 2022 om 21:12

    Prima zo’n Tupperware auto

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North