• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe V8 van Porsche ook in Lambo’s, Audi’s en Bentley’s

Auteur: Dizono, gepost 10 mei 2016 om 15:59 – 138 Reacties

Porsche V8


Eerlijk zullen we alles delen.

Kostenbesparing is een hot topic binnen het VAG-concern, zeker nu dieselgate een megalomane kostenpost lijkt te gaan worden. Een van de manieren waarop bespaard wordt, is door tijdens de ontwikkeling van verschillende modellen zo veel mogelijk onderdelen uit te wisselen. Binnen het concern wordt gewerkt met verschillende modulaire platformen, waarvan het door Porsche ontwikkelde MSB-platform en het door Audi ontwikkelde MLB-platform momenteel de grootste zijn.

Porsches nieuwe twin-turbo 4.0 V8 met 553 pk en 770 Nm koppel is compatibel met beide platformen. Dat betekent dat we het blok niet alleen gaan tegenkomen in de nieuwe Porsche Panamera Turbo -waarin de krachtbron zal debuteren- en de volgende Cayenne Turbo, maar ook in de komende Audi A8, Bentley Continental en waarschijnlijk zelfs de Lamborghini Urus. Reken erop dat het blok nog verder gekieteld zal worden voor modellen als de Panamera Turbo S, Audi S8 en Continental Speed.

Een andere auto, die niet door Automobilmag benoemd wordt, maar wel op het MLB-platform zal staan, is de volgende generatie Audi RS6. Met nog wat extra oomph zal de dubbelgeblazen achtcilinder zich ook zeker thuis voelen in deze super-A6. Als de geruchten kloppen moet de aankomende RS4 het met een V6 doen en gaat de achtcilinder aan het kleinste product op MLB-platform voorbij.

De nieuwe vierliter vervangt de huidige twin-turbo 4.8 V8 van Porsche en is volgens de geruchten nauw verwant aan de door Audi ontwikkelde 3.0 TFSI. Dankzij cilinderuitschakeling moet het blok, ondanks het toegenomen vermogen, veel zuiniger zijn dan zijn voorganger.

Ook interessant!

  • parkeerautomaat
    Porsche betaalt Audi miljoenen om géén auto te bouwen
  • Porsche, Lamborghini en Bentley Rotterdam opent deuren
    Porsche, Lamborghini en Bentley Rotterdam opent deuren
  • Bentley Flying Spur V8 S rijtest
  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, Bentley, cayenne, Lamborghini, panamera, Porsche, SUV, urus, V8, Volkswagen

Vorig bericht: « Herken jij de bodem van deze klassieker?
Volgend bericht: De 8 duurste diesels van ons land: dit zijn ze »

Lees Interacties

Reacties

  1. karaya zegt

    10 mei 2016 om 16:03

    Lamborghini heb ik al een tijdje afgeschreven. Bentley ook trouwens.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 mei 2016 om 16:08

      @karaya: En waarom dan precies?

      Login om te reageren
      • marijkes zegt

        10 mei 2016 om 16:13

        @berlinetta: omdat ie het niet kan betalen waarschijnlijk.

        @karaya: je moet niet zo snel opgeven joh, blijf werken! je kan het. de aanhouder wint.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          10 mei 2016 om 16:40

          @marijkes:

          Jij zal wel een hele “dikke” Duitser hebben. Bomvol!

          Dieselpowerrr!

          Login om te reageren
          • marijkes zegt

            10 mei 2016 om 17:13

            @karaya: ja en nee, dik is relatief, maar voor vrouwenbegrippen rij ik toch wel iets diks. Een mini cooper sport met standaard 170 pk. Geen diesel helaas, vind m’n portemonnee ook jammer

            Login om te reageren
            • karaya zegt

              10 mei 2016 om 17:21

              @marijkes:

              Dat je het jammer vindt dat je Cooper geen diesel is zegt genoeg.

              Lees je eens in, dan weet je wat je onder je kont hebt.

              God moge verhoeden dat jij echt geld gaat verdienen en VAG op het idee komt om een diesel in een Lamborghini te hangen.

              Login om te reageren
              • marijkes zegt

                10 mei 2016 om 17:41

                @karaya: Mijn reactie sloeg op jouw reactie( dieselpowerrr) en ik rij nogal wat voor mijn werk dus jammer voor de centjes dat ik geen diesel heb.

                Ik weet dondersgoed wat ik onder m’n kont heb, mijn auto tot widowermaker dopen gaat me iets te ver maar ik weet dat mijn auto de gemiddelde stoplichtpetje stof laat happen.

                wat je met je laatste stuk bedoelt is me nog steeds een raadsel. Ik maak er een notitie van en kom er nog wel een keer op terug..

      • karaya zegt

        10 mei 2016 om 16:36

        @berlinetta:

        Omdat ze geen respect hebben voor de heritage van deze twee grote merken.

        Lamborghini maakte voorheen buitenaardse sportwagens, tegenwoordig zijn het saaie hokken met een vormgeving waar je zelfs met drie liter chianti in je mik geen italiaanse flair in kan ontdekken.

        De vormgeving van de nieuwe Bentley’s is protserig en wanstaltig. Bovendien wil ik in een Bentley geen dubbele VR6 uit een Corrado vinden, laat staan het blok voor de vooras a la DKW/Audi.

        Het enige wat ze wel goed hebben gedaan is het handhaven van de klassieke 6,75l V8 maar die hebben ze vervolgens in een auto gehangen die nogal zielig afsteekt tegenover z’n grote concurrent, de Phantom.

        BMW snapt het veel beter als je naar Mini en Rolls Royce kijkt.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          10 mei 2016 om 16:41

          @karaya: Kijk dat is een reactie waar we iets mee kunnen. En ik ben het helemaal eens met de punten die jij noemt.

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          10 mei 2016 om 16:45

          @karaya:

          Mini’s zijn idd heel spannend ..
          En Rollsen vooral zeer bescheiden ..

          Login om te reageren
          • karaya zegt

            10 mei 2016 om 16:54

            @lincoln:

            Waren Rolls Royces ooit bescheiden?

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              10 mei 2016 om 17:07

              @karaya:

              Net als Bentley ..
              Vooroorlogse verouderde meuk met een dun laagje chroom ..

              Login om te reageren
              • sr20det zegt

                10 mei 2016 om 18:23

                @lincoln: jij vind alles kut, dus jouw mening neemt hoop ik niemand hier serieus..

          • baap zegt

            10 mei 2016 om 17:10

            @lincoln: Een Mini met 300+ pk is behoorlijk spannend. Beter gezegd, angstaanjagend! :)

            Login om te reageren
        • StijnB zegt

          10 mei 2016 om 16:46

          @karaya:
          De Italiaanse flair in een late Countach of Diablo was ook anders ver te zoeken…

          Je mag zeggen van de Duitsers wat je wilt maar tot op heden hebben ze Lambo’s atmosferisch gehouden, en dat is een prestatie die weinig concurrenten hen na doen…

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            10 mei 2016 om 16:55

            @StijnB: Dat is ook weer waar. Wat ze met Lambo hebben gedaan, kent eigenlijk twee kanten: ze hebben het merk stabiel en winstgevend gemaakt (waarvoor hulde), maar wel ten koste van de merkwaarden (opzich wel begrijpelijk, niemand wil dood).

            Login om te reageren
            • dracae zegt

              10 mei 2016 om 20:14

              @berlinetta: Is dat niet het bepalende punt. Zonder een sterke moeder waren vele merken nog aan de beademing of al dood.
              Lambo is wat mij betreft nog steeds Lambo, vooral ook omdat ze gewoon nog een eigen V12 hebben en Bentley heeft nog steeds ook een traditionele , echte Bentley met de oude V8.
              Dan neem ik de minder traditionele modellen op de koop toe.

              Terwijl ik dit zeg, vind ik het wel jammer dat de eigen Porsche V8 en de ook door Bentley gebruikte Audi motor door een gemeenschappelijk model worden vervangen. Daar verliezen we dus weer een optie.
              Maar ja, als Ferrari, Maserati en Alfa motortechniek delen dan moet dit ook maar kunnen.

              Er is overigens nog een andere V8 waar ik voor vrees, met grote vreze: die van Jaguar. Het is geweldig dat die hun eigen 4 cilinders hebben , maar ik betwijfel of die zich ook een nieuwe V8 kunnen en willen veroorloven.

              Login om te reageren
          • lambo4all zegt

            10 mei 2016 om 16:56

            @StijnB: de hurucan mag nog niet eens de schoenen poetsen van een 488 of 650S. Wagens staat op een veel hoger niveau qua techiek en snelheid.

            Login om te reageren
          • karaya zegt

            10 mei 2016 om 16:57

            @StijnB:

            De Diablo is bijgevijld door het Chrysler concern, toen de kersverse eigenaar.

            Login om te reageren
            • StijnB zegt

              10 mei 2016 om 17:01

              @karaya:
              ja, maar het eerste prototype had niet bepaald meer flair…

              Login om te reageren
              • karaya zegt

                10 mei 2016 om 17:11

                @StijnB:

                Ik heb de Diablo ook nooit mooi gevonden.

                Slechte beurt van Gandini.

        • kapiteinaudi zegt

          10 mei 2016 om 17:03

          @karaya: BMW heeft het beter gedaan!? Heb je al eens gekeken naar een moderne Rolls? Lelijkste auto’s die je kan kopen imo. Daar is de flair pas echt af. Overigens is de Ghost ook gewoon een 7-Serie hoor, dus ik snap het probleem helemaal niet.

          Login om te reageren
          • karaya zegt

            10 mei 2016 om 17:32

            @kapiteinaudi:

            Smaken verschillen blijkbaar.

            Ik vind de vormgeving van Rolls lichtjaren smaakvoller dan die van Bentley.

            Login om te reageren
        • super zegt

          10 mei 2016 om 17:07

          @karaya:
          koop je toch iets anders… en als je ’t niet gaat kopen; waarom maak je je dan druk over waar iemand anders in rijdt?

          Login om te reageren
          • karaya zegt

            10 mei 2016 om 17:12

            @super:

            Jij bent niet bijster slim hè?

            Login om te reageren
            • super zegt

              10 mei 2016 om 20:47

              @karaya:
              Nee, wat jij post is idd buitengewoon geniaal.

              Login om te reageren
        • roppp zegt

          10 mei 2016 om 17:16

          @karaya: volgens mij stopt BMW ook gewoon het eigen blok in de Rolls. En wees reëel: Bentley bestond feitelijk niet toen het onder de RR-vlag opereerde. Het waren enkel uiterlijk iets aangepaste versies (de turbo uitgezonderd). Ere wie ere toekomt, VAAG heeft er weer een echt merk van gemaakt.

          Login om te reageren
          • karaya zegt

            10 mei 2016 om 17:30

            @roppp:

            De Rolls heeft als voordeel dat het een geniaal ontwerp is. Bovendien leverde Rolls voor de oorlog ook een V12. De motor in de Rolls is een 6.75l versie van de BMW V12 wat historisch weer correspondeert met de inhoud van de oude V8. Aangezien Bentley die oude V8 nog levert neem ik aan dat VAG de V8 produktiestraat heeft overgenomen. Dan had BMW dus weinig keus.

            En Bentley maakte voor de VAG overname al afwijkende modellen binnen het Rolls/Bentley gamma.

            Login om te reageren
            • roppp zegt

              10 mei 2016 om 17:42

              @karaya: die RR’s vind ik echt lelijke gedrochten (natuurlijk verander ik accuut van mening als ze er mij één aanbieden). Als je alles historisch verantwoord moet doen, was er en geen vooruitgang en hadden zowel RR als Bentley niet meer bestaan. Het is immers onbetaalbaar om voor dergelijke oplages eigen motoren te ontwikkelen (zie Ferrari en Maserati, Ford en Aston Martin).
              Noem mij eens 10 afwijkende Bentley-modellen die ze hebben geproduceerd tussen 1960 en de overname door BMW en VAAG?

              Login om te reageren
            • dracae zegt

              10 mei 2016 om 20:18

              @karaya: Een kleine aanvulling, al voordat RR en Bentley gesplitst werden, toen BMW ze beiden nog had heeft BMW de oude traditionele V8 geschrapt en vervangen door de V12.

              Dat later VW weer stevig investeerde om die motor terug te brengen en te laten voldoen aan de nieuwe eisen vind ik nog altijd geweldig, al snap ik ook wel dat ze dit mede deden omdat ze geen echt waardig alternatief hadden.

              Uiteindelijk zal die scheepsmotor ook verdwijnen, maar stiekem hoop ik toch dat dat nog lang duurt en dat er toch tegen de verwachting in een echt bijzondere opvolger wordt i.p.v. er gewoon deze nieuwe Porsche V8 in te stoppen.

              Login om te reageren
              • roppp zegt

                10 mei 2016 om 21:20

                @dracae: daar komt bij dat die good old V8 feitelijk een Chryslerblok is.

              • Barnato zegt

                11 mei 2016 om 11:51

                @dracae: vw investeerde zoveel in de ouwe V8 om hem up to date te krijgen zodat ze geen motoren van BMW moesten kopen voor de aandrijving. Bentley red label/green label op arnage met BMW blok en 6.75 blok

                Vw/BMW Bentley Rolls royce scandal.

                Uiteindelijk had BMW alleen de naam rechten van RR gekocht voor heel veel geld. Bentley bleef in crewe daarom ook gloednieuwe fabriek op goodwood grond voor RR.

              • adrianixxxx zegt

                11 mei 2016 om 14:56

                @barnato: volgens mij heeft Vag 340 miljoen voor RR betaald maar toen bleek dat de BMW de rechten van net nam had …..duus ging VAG aan BMW verkopen voor 40 miljoen.

              • adrianixxxx zegt

                11 mei 2016 om 15:24

                @dracae: BMW heeft nooit beide gehad. Vickers was de eigenaarr van de Rrolls Royce Motors toen naa Vag voor €629 miljoen verkocht. En Vag verkocht RR voor €58 miljoen aan BMW omdat (bmw) de rechten van het naamgebruik en het logo.

              • dracae zegt

                11 mei 2016 om 23:02

                @adrianixxxx: Je hebt gelijk, ik haalde het enigszins door elkaar.
                Die hele soap was dan ook nogal ingewikkeld.

                Wel heeft VW de oude V8 teruggebracht in plaats van de BMW motor die eerst in de Arnage zat.
                Het lijkt mij overigens volstrekt logisch dat VW geen BMW motor wilde gebruiken, niet omdat die niet goed zijn, maar omdat dat een groot imagoprobleem zou hebben opgeleverd.
                Als laatste dit, voor zover ik weet is die V8 een geheel eigen RR ontwerp en dus niet van oorsprong een Chrysler motor, misschien dat Ropp aan de Rover V8 denkt die van een Buick motor afstamde.

              • adrianixxxx zegt

                11 mei 2016 om 15:25

                @dracae: jaja

        • knipperlichtje zegt

          10 mei 2016 om 18:49

          @karaya: ik snap de kritiek op Lamborghini niet helemaal. Al die auto’s worden sinds half jaren 70 erg extravagant ontworpen binnen een bepaalde tijdgeest. Daarom heeft een Countach uit de jaren 80 idiote spoilers en is de Aventador heftig op stealth straaljagers geïnspireerd. Dat een Aventador saai is vergeleken met een Countach (of Diablo) vind ik dan ook onjuist, het is maar net wat je leuk vindt. Het heeft ook niks met Audi te maken.

          En ach, dat hele delen binnen VAG vind ik ook geen probleem. Een Rolls Royce heeft ook hetzelfde iDrive-systeem als een 116i, een A-klasse heeft een diesel uit een Mégane en een Lexus IS heeft vast ook wat spulletjes van een Auris. Dat maakt auto’s niet slechter of beter, maar het maakt ze slechts goedkoper.

          Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          11 mei 2016 om 04:42

          @karaya: ja Mini is ook echt nog Mini. Bmw snapt het inderdaad nog wel….paceman, countryman, mini coupé. Zijn echte mini’s :’)

          Ohja, en Rolls Royce, nog zo’n slecht voorbeeld. Vraag maar eens aan de Engelsen wat ze daarvan vinden.

          Overigens is het wel iets makkelijker om een merk als Mini weer leven in te blazen dan een merk als Lamborghini weer winstgevend laten zijn. Als VAG dit niet had gedaan waren er nieteens meer Lamborghinis te zien.

          Login om te reageren
        • autoriteit zegt

          11 mei 2016 om 08:22

          @karaya: waarom hebben ze geen respect voor de heritage van beide merken dan? Naar mijn mening respecteren ze de heritage juist prima. De huidige modellen van beide merken sluiten juist prima aan bij hun verleden als je het mij vraagt. Lamborghini als een extravagant sportief merk, waarbij de ontwerpen niet onder doen voor die in het verleden. Je moet wel beseffen dat een auto met een belachelijk grote achterspoiler en verhoudingen die eigenlijk voor geen meter kloppen tegenwoordig echt niet meer zouden kunnen. Kijk maar eens goed naar de Countach en Diablo, dan snap je wat ik bedoel. De Aventador, Gallardo en Huracan zijn veel beter in proportie en het zijn kloppende ontwerpen. Daarnaast is de kwaliteit natuurlijk vele malen beter dan vroeger ( maar ja dat wordt dan tegenwoordig ineens gezien als karakter).

          Ook Bentley maakt chique modellen die beter zijn dan ze ooit zijn geweest (als je het even bekijkt zonder de geromantiseerde gedachten aan vroeger). Je kunt modellen van vroeger niet vergelijken met die van tegenwoordig, want de tijden zijn anders en daar moet je wel rekening mee houden. Wat mij betreft doet VAG het dus prima met beide merken.

          Login om te reageren
    • miata93 zegt

      10 mei 2016 om 16:14

      @karaya: en waarom???

      Login om te reageren
      • 964yellowbird zegt

        10 mei 2016 om 16:17

        @miata93: omdat het allemaal precies de zelfde auto’s zijn met een ander jasje, er 0,0 beleving meer in de auto’s zit. Als je je ogen sluit weet je niet of je in een Skoda, Seat, vw of die andere meuk rijd omdat alle onderdelen in iedere auto het zelfde zijn. Omdat het allemaal saaie rot hokken zijn, omdat alles tegenwoordig van plastic wordt gemaakt. Als ik een Lamborghini zou winnen zou ik hem direct verkopen en er geen centimeter mee rijden, puur uit principe.

        Login om te reageren
        • mzonneveld zegt

          10 mei 2016 om 16:24

          @964yellowbird: Ik hoor dat je nog nooit in een Lambo hebt meegereden….

          Login om te reageren
          • 964yellowbird zegt

            10 mei 2016 om 16:33

            @mzonneveld: heb ik wel, ja het gaat hard, ja het klinkt lekker. Maar als je in een gallardo het zelfde stuur, de zelfde knoppen als in een Audi a/s3 vind… Tsja dan neem ik het niet meer serieus. De Lamborghini murielago lp670 sv is de laatste echte Lamborghini wat mij betreft. Daarna werden het gewoon verbouwde Audi r8en.

            Login om te reageren
            • torsen zegt

              10 mei 2016 om 17:55

              @964yellowbird: Ja vroeger was alles beter. Toen je nog chronische knie klachten kreeg van de koppeling. Toen het interieur ontworpen leek te zijn door drie verschillende mensen met drie verschillende designvoorkeuren en alledrie geen enkel benul van ergonomie. Toen je nog een mooie aftermarket Blaupunkt, Pioneer of JVC radio in je dashboard van je peperdure Lamborghini kreeg.

              Als je dan iets te mopperen hebt over het Audi bestuur bij Lamborghini zou ik beginnen over 4WD. Maar de knopjes in het interieur is wel het laatste waar Lamborighini goed in was …

              (Overigens heeft de Huracan tegenwoordig zijn eigen zeshoekige lambo knopjes overal, en hij komt ook nog met 2WD, goed bezig!)

              Login om te reageren
              • pa045 zegt

                10 mei 2016 om 19:01

                @torsen: Wow. Hier moet ik even op reageren.

                Last van een te zware koppeling? Dan rijd je sowieso al een auto boven je capaciteit. Je bent een man of een jochie. Wanneer je een soepele koppeling prioriteit vindt, aub niet kijken naar een echte, ouderwetse sportwagen.

                Ergonomie? wat boeit het dat er knopjes op vreemde plekken zit? Die weet je na 2x zoeken echt wel te vinden! Ik reed vroeger in een Alfa 75 met de plek voor de raambediening bij de binnenspiegel. Geloof mij nu dat je echt niet 2 keer hoeft te zoeken bij de tolpoort in Italië, de plek weet je dan wel! Hetzelfde geld voor de schakelaar van grootlicht. Deze is bij de meeste Alfa’s van vroeger groter dan de knipperlichtschakelaar. Gebeurd je 3x dat je de verkeerde pakt, dan weet je.
                Ergonomie is iets plaatsen waar jij weet dat het is. Soms iets logischer, soms minder Maar uiteindelijk weet je.

                Voor het 4wd verhaal heb je gelijk. Een supersportwagen heeft achterwielaandrijving.
                Maar misschien ben ik wel heel erg ouderwets.

              • Rob zegt

                10 mei 2016 om 23:01

                @pa045:
                Ik durf er wel een kistje pils op te zetten dat er tegenwoordig veel meer kilometers gemaakt worden met Lamborghini’s en consorten dan er vroeger gedaan werd. Hoe zou dat komen denk je?

                Omdat die dingen vroeger ontzettende ondingen waren. Die of stuk gingen of niet langer dan een uurtje te rijden waren. Tegenwoordig zijn het nog steeds ondingen, maar iets minder ‘ontzettend’.

                En dat willen we toch zo graag met ons allen hier op Autoblog? Dat er flink gereden wordt met dat soort auto’s? Toch?!

              • torsen zegt

                10 mei 2016 om 23:31

                @pa045: Ik rijd helaas/gelukkig niet in een Countach/Diablo en zeker niet dagelijks anders had ik ondertussen al een knie-operatie mogen ondergaan waarschijnlijk.
                Maar ik ben vast een slapjanus en heeft de gemiddelde autoblogger hier de bovenbenen van een baanwielrenner.

                Oude mensen hebben wel vaker last van het sentimentele ‘vroeger was alles beter’ syndroom.
                Toen je nog lekker kon vingerverven met chroom 6 bij defensie en buschauffeurs nog niet dood gingen van een paar roetdeeltjes.

                Met ergonomie heb ik het niet alleen over knopjes en of dat allemaal lekker logisch ingedeeld is, maar ook over zithouding, stand van pedalen t.o.v. de bestuurder zicht uit de auto. Alles wat een auto daadwerkelijk een prettig ding maakt om in te zitten en mee te rijden.

                Hoor graag het tegendeel als Lamborghini dit vóór Audi de scepter zwaaide daadwerkelijk beter voor elkaar had van iemand overigens.

                Ik vind het een nogal slap en snobby argument om een auto ‘laten staan’ vanwege de knopjes van de climate control, knipperlichten en wat schakelaartjes die ‘hetzelfde zijn als in een A3’ want als Audi ergens goed in is zijn het wel knopjes.

                De draaiknoppen van de F430 airco zien er uit alsof ze van een stuk kinderspeelgoed af kunnen komen. Maar wie maalt daarom?
                http://www.discontinuedsoldoutproducts.com/heater-knob-control-switch/ferrari-430/jpeg/800/111943406167_1.jpg

                De DB7 vind ik persoonlijk een van de mooiste automobielen die er gemaakt zijn. Daar zitten ook Fiesta deurgrepen, knoppen en knipperlicht hendels in.

              • 87sandyd zegt

                11 mei 2016 om 04:50

                @torsen: dit is een discussie die het niet waard is. Dit gaat over VAG en dan verliezen de mensen hier als snel de realiteit uit het oog, helaas…

            • 87sandyd zegt

              11 mei 2016 om 04:47

              @964yellowbird: conclusie: je haat op VAG zit diep, net zoals meerdere mensen hier. Objectiviteit is ver te zoeken. BMW doet echt precies hetzelfde, maar daar is het “verantwoord”

              Ik rij zelf overigens BMW

              Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          10 mei 2016 om 16:32

          @964yellowbird: Dat Seat, Skoda en VW onderdelen uitwisselen, vind ik nog geen ramp. Het zijn doodnormale personenauto’s en spannend zullen ze toch nooit worden. Dat ook Audi onderdelen met voornoemde automerken uitwisselt, is ook nog te overzien. Veelal zijn het toch onderdelen waarvan je niet eens door hebt dat andere merken ze ook gebruiken.

          Het uitwisselen van onderdelen tussen de topmerken vind ik ook wel iets anders. Ik snap heel goed dat VW het doet en zoals ik al aangaf is het marketingtechnisch nog te verantwoorden dat Porsche het blok ontwikkeld, maar het doet ook wel afbreuk aan de merken. Bentley bestaat in principe alleen nog maar uti de Mulsanne, de rest is 100% VAG. Lamborghini bestaat alleen nog maar uit de Aventador, want de Huracan is meer Audi dan Lamborghini.

          Login om te reageren
          • 964yellowbird zegt

            10 mei 2016 om 16:37

            @berlinetta: inderdaad! Je slaat de spijker op zijn kop.

            Login om te reageren
          • dracae zegt

            10 mei 2016 om 20:22

            @berlinetta: Alleen weten we allemaal dat het zeer onwaarschijnlijk is dat die beide auto’s nu nog zouden bestaan zonder de kleine broertjes met gedeelde Audi/VW genen.

            Hetzelfde geld voor RR en BMW en allerlei anderen.
            Uiteindelijk is dat de prijs die betaald moet worden, tenzij we liever hebben dat dit soort merken alleen nog als oldtimer te bewonderen zijn.

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 mei 2016 om 16:35

          @964yellowbird: een auto is een machine. Daar zit per definitie geen beleving in. Niet in een T-Ford, niet in een Ferrari 250 GTO en niet in een Skoda Octavia. De beleving zit in de bestuurder en de passagiers. Een auto kan helpen om een beleving op te wekken (sensatie van snelheid, wind in de haren, sensatie van lekker veel lawaai, of de beleving van comfort of souvereiniteit). Alle merken bieden een beleving, alleen mikken ze niet allemaal op dezelfde beleving.

          Login om te reageren
          • 964yellowbird zegt

            10 mei 2016 om 16:41

            @mashell: ben ik niet met je eens, als je in een oude auto zonder traction control, zonder abs etc rijd dan moet je werken. Dat is auto rijden, die autos van tegenwoordig zijn gewoon straaljagers zonder vleugels.

            Login om te reageren
            • 87sandyd zegt

              11 mei 2016 om 04:53

              @964yellowbird: dat vind jij prettig. Gelukkig vind iedereen iets anders prettig.

              Ik rij wekelijks zo’n 1000km. Voor mij is het prettig dat de auto comfortabel is, weinig onderhoud heeft, het juiste infotainment heeft en nog wat andere zaken.

              Autorijden is voor iedereen anders

              Login om te reageren
          • karaya zegt

            10 mei 2016 om 16:45

            @mashell:

            Het grote relativeren!

            Jij kan zo bij Groen Links aan de gang.

            We zijn allemaal anders maar wel gelijkwaardig. Ofwel, de beleving van een Kia Sorento is niet perse minder dan die van een Duesenberg SJ.

            Ik pak even een touw als je het niet erg vindt.

            Login om te reageren
        • granlusso zegt

          10 mei 2016 om 16:52

          @964yellowbird: Als het verkoopt zou ik niet weten waarom een gezond bedrijf daar niet aan zou meewerken. Voor jou genoeg niches elders.

          Login om te reageren
    • super zegt

      10 mei 2016 om 16:15

      @karaya:
      ja, die dingen zijn idd niet heel waardevast.

      Login om te reageren
    • garp zegt

      10 mei 2016 om 16:24

      @karaya: ja, waarom?

      Login om te reageren
  2. mcstradale8 zegt

    10 mei 2016 om 16:06

    Zal weer een schitterend stukje techniek worden!

    Login om te reageren
  3. cadrez zegt

    10 mei 2016 om 16:08

    Zooo. Een kever motor in een Lambo leggen . Hoe is het toch zo ver kunnen komen… Ferruccio draait zich om in zijn graf…

    Login om te reageren
    • mzonneveld zegt

      10 mei 2016 om 16:23

      @cadrez: Als je de ”Ursus” een Lambo noemt wel ja…..

      Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    10 mei 2016 om 16:09

    Als autofan die veel info als eerst van Autoblog afhaalt, vraag ik me nu af: Heeft deze 4.0 bi-turbo V8 die dan in the Panamera Turbo komt iets te maken met de huidige bi-turbo 4.0 V8 die al in de (R)S6/7, S8, en Bentley ligt?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 mei 2016 om 16:13

      @gregorius: Ik haal net als jij vrijwel alle info van AB af, maar als ik even logisch nadenk zal de 4.0 van Audi verwant zijn aan de 3.0 TFSI. Aangezien de 4.0 van Porsche verwant is aan datzelfde blok, zal die ook wel enige overeenkomsten hebben met de 4.0 van Audi, ook omdat het blok van Porsche geschikt is voor MLB.

      Tot zover mijn redenatie, correct me if i’m wrong.

      Login om te reageren
      • RuVi zegt

        10 mei 2016 om 16:49

        @berlinetta: De 3.0 TFSI heeft niet eens een turbo, die heeft een compressor.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          10 mei 2016 om 17:04

          @RudyV: Oh klopt, je hebt helemaal gelijk.

          Login om te reageren
        • knipperlichtje zegt

          10 mei 2016 om 17:27

          @RudyV en @berlinetta: de 3.0 TFSI is sinds kort vervangen door een nieuwe versie, deze heeft wel een turbo.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            10 mei 2016 om 17:33

            @knipperlichtje: Ah dankje. Probeerde het al op de zoeken op de site van Audi, maar kon het zo 123 niet vinden.

            Login om te reageren
            • knipperlichtje zegt

              10 mei 2016 om 18:53

              @berlinetta: hij is ook niet goed te vinden. Alleen de S4 heeft ‘m onder de kap, maar die is nog (steeds?) niet leverbaar.

              Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      10 mei 2016 om 16:19

      @gregorius:

      Dat was ook bij mij het eerste waar ik aan moest denken!

      Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      10 mei 2016 om 16:58

      @gregorius: Blijkbaar een “nieuw” blok wat ik heb kunnen vinden, wat op zich best gek is omdat Audi inderdaad al een 4.0 liter twin-turbo blok had met vergelijkbare features (en al 605 pk in de S8 plus). Waarschijnlijk dus voor de kosten, en misschien packaging technisch handiger.

      Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    10 mei 2016 om 16:11

    Lijkt me best goed aangepakt toch? Porsche heeft zo’n beetje de beste techniek in huis van het hele concern en marketingtechnisch is dit ook een goede aanpak. Een Audi met een Porsche-motor is niet verkeerd. Bentley gaat er ook op vooruit lijkt me, aangezien ze nu met Audi- en VW-motoren rijden. Alleen bij Lamborghini vind ik het niet passen. Een echte Lambo hoort ook een Lambo-motor te hebben.

    Login om te reageren
  6. sulobb zegt

    10 mei 2016 om 16:14

    Het wordt alleen maar saaier en saaier bij VAG…

    Login om te reageren
  7. super zegt

    10 mei 2016 om 16:14

    audi stapt kennelijk ook over op de 0.5L/cylinder filosofie van bmw. Vraag me af in hoeverre die nieuwe v6/v8 en gelijk zijn

    Login om te reageren
  8. 964yellowbird zegt

    10 mei 2016 om 16:14

    Ik ben toch benieuwd naar de levensduur van al die nieuwe blokken en systemen. Doe mij maar een mooie 3.0 6 in lijn van BMW van een jaar of 10 oud. Dat blijft tenminste rijden.

    Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    10 mei 2016 om 16:17

    Tja, inmiddels vraag ik me af hoeveel Bentley of Porsche je nog krijgt voor je geld. Ik bedoel, als iedereen straks de techniek deelt met een run of the mill A6, hoe speciaal is zo’n motor dan nog… Vroegah kocht je de topspecs (Bentley, Lambo, Porsche) toch ook voor de speciale techniek en motoren. Daar hoef je het tegenwoordig niet meer voor te doen. ’t zal vast een knap stukje techniek zijn hoor. Maar je kan ook te ver gaan met dat delen als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 mei 2016 om 16:25

      @E34M5Touring: Daarom kan ik Ferrari en McLaren ook zo waarderen. Zo’n beetje de enige merken die alles zelf ontwikkelen.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        10 mei 2016 om 16:29

        @berlinetta: Ja ook Ferrari deelt wel eens een motor. Maar niet op de schaal die op dit moment bij VAG wordt toegepast. En als de bodemplaten straks ook worden gedeeld wordt het straks allemaal wel erg ‘optisch’ gericht qua verschillen…

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          10 mei 2016 om 16:34

          @E34M5Touring: Klopt, maar als Ferrari een motor uitleent aan een ander merk is het Maserati of ze verlenen hulp aan Alfa. Dat doet in mijn ogen geen afbreuk aan Ferrari zelf en voor Maserati en Alfa is het alleen maar positief, zowel technisch als qua marketinggeneuzel. Meer een win-winsituatie.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            10 mei 2016 om 16:45

            @berlinetta: Nou is de groepsopbouw natuurlijk wel verschillend maar ondanks dat zie je dat Ferrari ook geen V12 leverde voor de Quattroporte bijv. Of de turbo V8 van Maserati gebruikte voor de instap Cali. Onderling zit er nog best verschil tussen de turbo V8 van Maser en Ferrari. Terwijl zij ook die motor hadden kunnen gebruiken.

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              10 mei 2016 om 17:07

              @E34M5Touring: Dat is ook weer zo. De V8 die Ferrari aan Maserati leverde, was idd ook flink aangepakt. 4.7 literinhoud en een crossplane-krukas. Het eindresultaat was toch een andere motor met vooral een andere sound.

              Login om te reageren
      • StijnB zegt

        10 mei 2016 om 16:49

        @berlinetta:
        Maar bij McLaren zit je dan weer met een 3.8 motor die je in zowel een wagen van 250.000 euro als 2 miljoen euro vind…

        Besparingen en rationalisering vind je dus overal…

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          10 mei 2016 om 17:06

          @StijnB: Maar Mclaren deelt die motor niet met bijv. een (door mij verzonnen op basis van motorinhoud) BMW 538i (even als voorbeeld ivm de motorlink in het verleden). Dus die komt niet terug in een huishoudstationcar. Ik snap het besluit wel, met kosten etc. Maar je haalt zo wel wat van de kernwaarden van zo’n merk weg. Ik vind die 997 GT3 RS 4.0 erg fraai, vooral om de speciale motor. Als zo’n blok straks in de TT en Skoda Octavia gebruikt wordt is het toch geen speciaal blok meer?

          Login om te reageren
          • StijnB zegt

            10 mei 2016 om 17:08

            @E34M5Touring:
            Maar gaat de eigenaar van een P1 blij zijn dat het ook in een 540 of 570 ligt? Is hetzelfde niveauverschil…

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              10 mei 2016 om 17:12

              @StijnB: Vind ik niet hetzelfde niveauverschil maar dat is persoonlijk. Snap je punt wel maar de verschillen tussen 2 supercars en een hypercar vind ik anders dan een A6 V8 en een Lambo SUV.

              Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              10 mei 2016 om 17:13

              @StijnB: Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar toch is het niet vergelijkbaar als bij VAG. Daar kun je nu een Bentley met VW-motor kopen of een Lamborghini met in de basis een VW-motor. Het is geen doodzonde, maar doet toch een beetje afbreuk vind ik.

              Bij McLaren koop je een motor die alleen door McLaren wordt gebruikt. Ze proppen hem inderdaad wel overal met verschillende smaakjes in, maar het blijkt een redelijk unieke motor.
              Bovendien doet Ferrari toch ook hetzelfde, alleen gebruiken zij twee blokken: de V8 (in de Cali en 488) en de V12 (in de GTC, F12 en LaF). Ook in verschillende smaakjes.

              Login om te reageren
      • mashell zegt

        10 mei 2016 om 16:52

        @berlinetta: McLaren koopt haar motor ontwerp toch ook gewoon in (ik meen bij Ricardo)? Eigenlijk is zo’n motor ook maar een blok alumimum met wat bewegende delen. Het motor karakter bepaal je door de software (bijvoorbeeld de hoeveelheid en het moment van inspuiting) de versnellingsbak verhoudingen en de uitlaat (het geluid dat het maakt). Het metaal en de omliggende onderdelen zijn daarom ook perfect om in heel verschillende auto’s te delen. Geen klant die het echt kan merken.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          10 mei 2016 om 17:08

          @mashell: Ik weet niet of McLaren haar motoren inkoopt. Als dat zo is, dan heb ik niks gezegd. Zou opzich goed kunnen, anders hadden ze ook wel een eigen F1-motor ontwikkeld.

          Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      10 mei 2016 om 17:06

      @E34M5Touring: wanneer zou inderdaad het moment komen dat men gaat zegt dat ze geen vag kopen omdat een Audi zelfde techniek en een andere carrosorie heeft vergeleken met een porsche

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        10 mei 2016 om 17:08

        @mrrallycross: Dat komt niet, want zoals terecht gesteld wordt interesseert het de meesten niks. Of ze weten het niet eens. En daar rekenen ze op bij VAG.

        Login om te reageren
  10. martijn11 zegt

    10 mei 2016 om 16:21

    Zie toch liever een echte lambo moter die door lambo zelf gemaakt is

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      10 mei 2016 om 19:02

      @martijn11: ik zie toch liever een motOr

      Login om te reageren
  11. lekkaah zegt

    10 mei 2016 om 16:22

    wat gebeurd er eigenlijk met de ongeblazen 4.4 v8 dan>?

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      10 mei 2016 om 16:22

      @lekkaah: 4.8, sry

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        10 mei 2016 om 16:26

        @lekkaah: Volgens mij is die al bijna weg gemieterd. Je kan hem alleen nog in de Panamera krijgen. In de Cayenne is hij al vervangen door een 3.6 V6.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          10 mei 2016 om 16:53

          @berlinetta:

          Zelfde blok als in de Passat?

          Is VAG nou zo slim, of zijn VAG rijders oliedom?

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            10 mei 2016 om 17:00

            @karaya:

            In de Passat is een dwarsgeplaatste motor, de bovengenoemde een in lengterichting geplaatste motor.

            Correct me if i’m wrong.

            Login om te reageren
            • karaya zegt

              10 mei 2016 om 17:05

              @jack_abarth:

              Dat lijkt me we wel.

              Misschien hebben sommige Porsche rijders heimwee naar de 914/924.

              Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            10 mei 2016 om 17:09

            @karaya: Nee is niet hetzelfde blok als dat van VW. @willeme had me dat laatst haarfijn uitgelegd.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              10 mei 2016 om 17:46

              @berlinetta: het feit dat men het eerst niet doorhad betekent dat het ook niet uit gaat maken in de toekomst.

              Het kopende publiek maakt het echt niet zoveel uit wat voor V8 Biturbo er in hangt. Zolang er maar voldoende vermogen in zit. En Porsche, Audi, Bentley willen allemaal een blok dat voldoet aan de gestelde eisen wereldwijd. Moeten ze dan echt drie compleet andere blokken gaan ontwikkelen?

              Daarbij is het al heel lang zo dat de basis van een Bentley of Lamborghini (en zelfs Porsche!) begint bij een eenvoudige VW. Laten we niet vergeten dat Bentley pas rond 2004 zwarte cijfers ging schrijven, voor Lamborghini geldt hetzelfde. Daarvoor hadden de merken een uitgerangeerd (maar karaktervol) ‘gamma’. De Huracan is er met atmosferische V10, de Aventador met atmosferische V12, de Mulsanne met de oude 6.75 V8 en de boxers in de GT3 (RS) zijn ook uniek.

              Je levert karakter in. Lotus en Aston Martin hebben véél meer karakter met hun Ford en Toyota motoren. En hebben beide dit millennium elk jaar verlies geleden als ik mij niet vergis ;-).

              Login om te reageren
  12. thimochand zegt

    10 mei 2016 om 16:44

    Zolang de Lamborgini’s in het hogere gamma maar geen turbo’s krijgen.

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    10 mei 2016 om 16:53

    Bij VAG zullen ze toch ook wel weten dat mensen die hier problemen mee hebben te dom zijn om een peilstok aan te wijzen ..

    Lui die hier verontwaardigd over doen zullen toch nooit capabel zijn om zich zo een ding te verschaffen ..

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      10 mei 2016 om 16:58

      @lincoln:

      Die peilstok zullen ze nog hard nodig hebben.

      Login om te reageren
  14. scaglietti612 zegt

    10 mei 2016 om 16:53

    Ach wat maakt het uit, zolang het maar vooruit gaat en braaap of vroemmm geluidjes maakt ben ik content.

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    10 mei 2016 om 17:04

    Zonde van het merk Porsche. Klote vag sloopt alles

    Login om te reageren
  16. dutchcorvette zegt

    10 mei 2016 om 17:19

    Ben “zelf” sinds enkele dagen eigenaar van de Cayenne 4.2 Diesel S. Bevalt mij goed.

    Login om te reageren
  17. trustmeiamanengineer zegt

    10 mei 2016 om 17:46

    Bentley’s en Audi’s rijden nu ook al met dezelfde V8 rond, dus blijkbaar is het voor de gemiddelde klant geen enkel probleem.

    Login om te reageren
  18. Rob zegt

    10 mei 2016 om 18:19

    Dat Lotus al jaren hun motoren bij Toyota vandaan haalt lijkt niemand te deren.
    Dat de V8 van Koenigsegg gebaseerd was op een Ford blok leek niemand te deren.
    Dat Aston Martin Ford motoren gebruikt lijkt ook niemand te deren.
    Dat de Alfa 159 met GM blokken is geleverd lijkt niemand te deren.
    Dat Rolls V12en van BMW gebruikt lijkt niemand te deren.
    Dat Maserati shopt bij Ferrari lijkt niemand te deren, in tegendeel.
    Dat Maserati mooiste jaren met name uit Citroen onderdelen bestond lijkt niemand te deren (incluisief mij!)
    Dat Lancia op den duur omgekatte FIATs werden lijkt niemand te deren.

    Maar dat VAG haar motoren uitwisselt? Dat kan natuurlijk niet! Schande! Ze slopen alles!
    Juistem.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      10 mei 2016 om 18:32

      @Rob:
      Dat Caterham Ford, Rover, Vauxhall, Honda en Suzuki motoren heeft gehad lijkt niemand te deren.
      Dat Wiesmann enkel bij BMW zijn spul haalde leek niemand te deren.
      Dat Noble een V8 van Yamaha heeft lijkt niemand te deren.
      Dat Donkervoort een Audi motor gebruikt lijkt niemand te deren.
      Dat Gumpert een Audi motor gebruikte leek niemand te deren.

      Moet ik nog doorgaan?

      Login om te reageren
    • anakiet zegt

      10 mei 2016 om 18:38

      @Rob: Yup en ondertussen hebben:

      -Porsche, die nog steeds erg lekkere sportwagen maakt, zelf meerdere sportmodellen en wat ander spul en kijk hoe sterk Porsche ervoor staat.
      -Lambo met 2 dikke sportwagens, die technisch nog steeds wat minder zijn dan de concurrenten maar wel meer herrie maken en er extremer uitzien dan bvb een McLaren. En er is nu zowaar toekomst voor Lambo.
      -Bentleys die niet meer een aftreksel zijn van een RR en ook een toekomst hebben.

      Maar ja die verschrikkelijke knopjes uit een Audi verpesten de hele merkbeleving.
      Blinde haat, niet voor rede vatbaar :)

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      10 mei 2016 om 20:20

      @Rob: Aston Martin shopt tegenwoordig bij Mercedes-AMG voor de motoren… ;)

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      10 mei 2016 om 20:25

      @Rob: Ik kan er wel een paar tackelen, bij een paar heb je een punt. Dat men andermans blokken gebruikt snap ik wel. Maar dat je A6 straks motoren deelt met je Lambo is (vind ik dan) een stap verder. De Aston V12 is weliswaar 2 Mondeo V6en maar die motor kwam vervolgens niet terug in een Mondeo. De Koenigsegg V8 deelt alleen een onderblok met de Mustang. Maar die Mustang kreeg niet hetzelfde blok als de Koenigsegg. En de Phantom V12 is niet dezelfde motor als de 750/760i. Wel bij de Ghost inderdaad. Het haalt voor mij wel wat van de charme weg. Als de A6 van de buurman hetzelfde geluid produceert als je Lambo, dan gaat er iets mis vind ik.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        10 mei 2016 om 22:12

        @E34M5Touring: Het is een afweging welke een fabrikant moet maken. Ondanks dat er veel modellen met een V8 zijn, is het maar een klein percentage van de Volkswagen Group die gebruik maakt van V8 motoren. Dus om één type motor te delen, lijkt mij vrij logisch.

        Dat gezegd hebbende, bij sommige modellen doet het afbreuk. Maar bij een Urus, A8, Conti GT of Panamera denk ik dat de kopers het niet zoveel uit maakt. Zolang de ‘Halo’ modellen (918, Mulsanne, Huracan, Chiron ed) hun eigen motoren hebben kun je de extra kosten rechtvaardigen.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          10 mei 2016 om 22:37

          @willeme: Is allemaal waar. En ik snap het ook wel, kosten etc. Maar eerder had je nog wat onderscheid tussen de Topsporters maar dat wordt zo wel heel erg 1 pot nat. En dat vind ik dan jammer. Zeker gezien de pareltjes van motoren die wat van de merken over de jaren geproduceerd hebben.

          Login om te reageren
      • Rob zegt

        10 mei 2016 om 22:53

        @E34M5Touring:
        Tuurlijk kun je er wat ’tackelen’.
        Feit is dat zo’n beetje elke autofabrikant om zich heen kijkt wat beschikbaar is, wat voor hun passend is en wat ze zelf kunnen/willen. Ook de merken die zogezegd overlopen van ‘karakter’.

        Zo lijkt zo’n beetje elke versnellingsbak in nieuwe auto’s bij ZF vandaan te komen. Werkelijk iedereen gebruikt ze, veel meer dan er motoren gedeeld worden, maar daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen…. Het is ook niet erg, want goed = goed. VAG zou ook wel gek zijn als ze een dijk van een motor hebben, om dan alsnog voor Bentley maar iets anders te ontwikkelen. Voor de ‘liefhebberij’…

        Vergeet overigens niet dat Bentley naast die 4ltr V8 een W12 (slechts in enkele modellen geleverd, en de enige in zijn soort) en hun old fashion V8 heeft. Zoveel keus was er nog nooit, laat staan bij Rolls Royce….

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          10 mei 2016 om 23:00

          @Rob: Het gaat me erom dat die motoren straks ook in een run of the mill A6 liggen. Prima als je de toppers zo’n blok meedoet maar hou het dan enkel voor die merken. Vroeger kocht je zoiets mede om de speciale motor die er in lag. Daar gaat nu voor mij wat van het speciale verloren. Je kon de Touareq een tijdje krijgen met de R5 TDI. Die motor lag ook in de Transporter en de Crafter. Dus jouw 100+k Touareq klinkt hetzelfde als de Transporter van de man die je oprit aanlegt. Ik zou daar van balen, maar dat is dan wellicht persoonlijk.

          Login om te reageren
          • bmwtouring zegt

            11 mei 2016 om 04:27

            @E34M5Touring: Ik begrijp je volledig.
            Ik zou er ook van balen.

            Login om te reageren
          • 87sandyd zegt

            11 mei 2016 om 05:04

            @E34M5Touring: 100k? Dit is nou zo grappig altijd. Jij denkt dat dat ding 100k kostte en dat wordt wss ook door iedereen overgenomen. Dat ding kostte bij ons in Nederland bijna de helft.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              11 mei 2016 om 08:18

              @87sandyd: Het was om mijn punt aan te dikken. En de meeste snappen dat ook wel. Maar jij bent druk bezig alle ‘vaghaters’ van antwoord te voorzien. En grijpt daarbij alles aan om je punt te maken. Wees gerust hoor. T’is maar een mening. Niet huilie huilie doen.

              Login om te reageren
          • Rob zegt

            11 mei 2016 om 08:19

            @E34M5Touring:
            De nieuwe Ford GT is misschien ook wel leuk om te noemen. De motor daarvan komt/zit nota bene in ene pick-up truck! Ik heb er echt nul komma nul problemen mee.

            Ik ben van het principe ‘goed = goed’. Ongeacht waar het allemaal voor wordt gebruikt en of het nu door een illuster bedrijf met historie en wereldfaam gemaakt is of door Henk de Vries & zonen BV hier om de hoek.

            En ja, de tijd dat Lancia haar eigen gebouwde en ontwikkelde V6 (eerste in zijn soort!) in de Aurelia zette was prachtig. Maar was die motor minder ‘mooi’ geweest als ie ook in FIATs was gekomen? Of in Peugjes? Of in Skoda’s? Of in Ferrari’s? Nee toch?

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              11 mei 2016 om 08:30

              @Rob: Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn Rob. Ik vind het wat van de magie wegnemen. Dat is persoonlijk. Dat jij dat niet vind is helemaal prima. Echt. Vroegahh was een deel van de hoge meerprijs van een Lambo tov een Audi deels de speciale techniek. Straks is dat enkel nog looks en interieur. Dat deel van de magie gaat voor mij dan verloren. Meer niet.

              Login om te reageren
              • Rob zegt

                11 mei 2016 om 08:44

                @E34M5Touring:
                Ik probeer je punt te snappen, echt. Maar het lukt nog niet helemaal ;-)
                Want hoe sta je dan bijvoorbeeld tegenover Lotus: die hebben al jaren een goed huwelijk met Toyota. Of een stapje hoger: Donkervoort met Audi. Neemt het iets weg van de ‘magie’ van die twee merken?

                Of doel je enkel op de grote jongens, Lamborghini/Ferrari/Aston Martin/Bentley etc.? Dan begrijp ik je punt misschien ietsjes beter, ondanks dat ik het er niet mee eens ben ;-)

              • E34M5Touring zegt

                11 mei 2016 om 08:58

                @Rob: Ik denk dat Lotus (gezien de lijst motoren uit het verleden die wel zelf zijn gebouwd) het liefst zelf motoren ontwikkelt. Maar die hebben de centen er niet voor. Alle twin cams en v8en van vroeger zijn tenslotte ook zelf gebouwd. Die stonden daar zelfs een beetje bekend om. Merken kwamen naar Lotus voor motoren (Ford oa.) Had Lotus het financieel voor de wind gegaan, waren die niet bij een ander terecht gekomen denk ik. Ik vind een Camry motor in een Lotus ook jammer. Zie liever een lekker fel hoogtoerig twin cam blok uit eigen stal dan zo’n lome sleurhuttrekkermotor. Maar goed, let’s agree to disagree.

              • E34M5Touring zegt

                11 mei 2016 om 09:51

                @Rob: Goed, nog 1 poging aan de hand van Audi/Donkervoort. Dat Donkervoort gebruik maakt van juist die motor heeft er mee te maken dat het een speciaal blok is. Audi had net o goed een 4 of 6 pitter kunnen gebruiken voor de TT-RS maar kiezen voor die 5 pitter omdat dat speciaal is, heritage heeft etc etc. Dat past prima bij een niche merk als Donkervoort.
                Waarom? Het onderstreept het speciale van die motor en dankzij de zeer beperkte aantallen van Donkervoort blijft het ook speciaal. Ze hadden die motor ook over de hele range kunnen gebruiken. Van Cayenne tot Skoda Fabia. Maar dan is het ‘just another range filler’.
                Ze hadden de RS3 en TT-RS ook gewoon een 4 of 6 pitter kunnen geven met hetzelfde vermogen als die 5 pitter. Maar dat is minder speciaal. Een van de USP’s is die 5 pitter. En meteen ook een van de redenen van de enorme aantrekkingskracht van die modellen. Als Annie dr grijze kale A3 op 16inch wieldoppen ook die 5 pitter meekrijgt is het speciale er wel een beetje af toch?

              • Rob zegt

                11 mei 2016 om 10:47

                @E34M5Touring:
                Je weet dat de vijf in lijn ook in de Jetta/Rabbit/Passat (in Noord Amerika) geleverd is? Weliswaar zonder allerlei turbo-toestanden. Maar toch, de basis is misschien minder ‘speciaal’ en ‘spannend’ dan je in de eerste instantie zou denken. Het blok heeft overigens weinig gemeen met de oudere vijf cilinders van Audi, maar dat terzijde. Historisch verantwoord is het natuurlijk wel, zeker in de TT.

                Het ‘kale’ blok wordt ook door hobbyisten gebruikt om er zelf een turbo blok van te maken. Wat mij betreft neemt dat helemaal niks weg aan de charme van een Donkervoort. Vind het zelfs juist een positief punt dat hobbyisten ermee aan de haal gaan! Die zoeken meestal tot op de millimeter uit wat wel en niet kan. En laten een blok gewoon links liggen als je er niks mee kunt.

                De GM crate-engines vind ik ook briljant: degelijke basis die iedereen kan gebruiken en zelf kan aanpassen. Betaalbaar, solide, legio mogelijkheden: top spul! Idem voor Tremec versnellingsbakken. Ik snap je exclusiviteits idee wel, maar inderdaad: let’s agree to disagree ;-)

              • E34M5Touring zegt

                11 mei 2016 om 14:00

                @Rob: Dat weet ik. Wist jij dat buiten het onderblok (wat ook sterker gemaakt wordt) niks gedeeld wordt met de RS versie. Dus in hoeverre je daar nog van dezelfde motor kan spreken is natuurlijk open to discussion. Daarbij heeft die 5 pitter al geen bestaansrecht meer in de States en de RS motor nog wel. Het feit dat Audi die motor verder nergens deelt met de VAG groep geeft ook wel aan dat zij het blok exclusief willen houden. Dat men met Joop om tafel gaat snap ik dan wel. Dat onderstreept zoals ik al zei die exclusiviteit. Maar als morgen Dacia aanklopt voor een hele vracht van die motoren voor de Lodgy, gaan ze die niet krijgen denk ik.

                Maar goed, hierin verschillen we gewoon van mening. Gelukkig zijn we het ook vaak zat eens :)

  19. Rick-dos zegt

    10 mei 2016 om 18:40

    Is er eigenlijk al een topic geweest dat de quad turbo van BMW officieel is gepresenteerd?

    http://www.bmwblog.com/2016/05/01/bmw-launches-quad-turbo-6-cylinder-diesel-engine/

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    10 mei 2016 om 18:54

    niks mis mee toch? Al zal het vermogen wel iets hoger moeten liggen. Ik verwacht dat de volgende generatie`s S8/Panamera Turbo/RS6 boven de 600pk uit gaan komen…

    Login om te reageren
  21. e1000bmw zegt

    10 mei 2016 om 19:09

    Im een Bentley heurrrt een 6.75, vedeurrrie

    Login om te reageren
  22. jasbelle zegt

    10 mei 2016 om 20:11

    @marijkes: Volgens mij moet je best moeite doen om jezelf de hemel in te plussen hoor, misschien komt het omdat die mensen aardig populair zijn hier?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      10 mei 2016 om 20:23

      @jasbelle: Nee, omdat ze “vrouw” is…

      Login om te reageren
    • marijkes zegt

      10 mei 2016 om 20:38

      @jasbelle: dat betwijfel ik, als een artikel een paar uur oud is, mag je nog zo een denderende comment hebben maar veel mensen hebben het artikel dan al gelezen, en ik kan me niet voorstellen dat er dan ineens een groep autobloggers langskomt en zegt “he laten we met z’n allen dit artikel lezen” een gemiddelde topic wordt 25000keer gelezen. Ik zit al een tijdje op autoblog en de reden dat ik een account heb aangemaakt is omdat ik geen plusjes meer kon geven( schatting obv views op autojunk spots uitgelicht op autoblog) niet dat ik zo veel waarde hecht aan plusjes, ik wordt er niet armer of rijker van maar zo hebben plusjes toch helemaal geen waarde meer?

      Kijk naar deze reactie van linc: 5 minuten later las ik zijn reply en had hij 35 plusjes terwijl het artikel er al een paar uur was http://www.autoblog.nl/nieuws/vrouw-bevalt-in-honda-wil-een-nieuwe-87029#pagecommentsaf
      Kijk naar de tijd

      Login om te reageren
      • jasbelle zegt

        10 mei 2016 om 22:58

        @marijkes: tja, Autoblog word nou eenmaal steeds populairder, dus komen er ook steeds meer plusjes, ik zou zeggen, leer er mee leven! ;)

        Login om te reageren
        • marijkes zegt

          10 mei 2016 om 23:25

          @jasbelle: ja net als hoe jij 19 plusjes had toen je reactie er net op stond en nu een paar uur later 20. Blijkbaar is je reactie alleen de eerste paar minuten populair

          Login om te reageren
          • jasbelle zegt

            11 mei 2016 om 00:20

            @marijkes: Das een puike observatie! Ik kan er nou eenmaal ook niks aan doen dat het maar een paar minuten duurt….

            Login om te reageren
  23. ecni zegt

    10 mei 2016 om 21:05

    Allemaal gezeur

    Login om te reageren
  24. 730ld zegt

    10 mei 2016 om 21:59

    Mooi marketing verhaal. Als ik een V8 koop wil ik helemaal geen cilinder uitschakelen. Pfff om moe van te worden. En dat klein beetje wat je daarmee minder uitstoot….ga toch weg. Wie zo’n nieuwe 4.0 V8 kan betalen kijkt niet meer of minder. En die uitstoot….er worden er niet veel verkocht als een golf dus een druppel op een gloeiende plaat

    Login om te reageren
  25. speedie zegt

    10 mei 2016 om 22:54

    logisch en slim om beter alle energie en ontwikkeling te steken in een gezamelijke motor (waarvan er dan meerder versies uit voortvloeien) dan ieder zijn blokje. Heb je ook meer budget over om te spenderen aan design, rijhulpsystemen, technologische snufjes, ophanging om maar iets te noemen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North