• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Herken jij de bodem van deze klassieker?

Auteur: jaapiyo, gepost 10 mei 2016 om 15:07 – 33 Reacties

Afbeelding Herken jij de bodem van deze klassieker?Afbeelding Herken jij de bodem van deze klassieker?Afbeelding Herken jij de bodem van deze klassieker?Afbeelding Herken jij de bodem van deze klassieker?Afbeelding Herken jij de bodem van deze klassieker?Afbeelding Herken jij de bodem van deze klassieker?Afbeelding Herken jij de bodem van deze klassieker?Afbeelding Herken jij de bodem van deze klassieker?

Vloer-Alfa
Ja, we doen een flink beroep op die hersencellen van je. Hint: deze oude zus van Giulia heeft iets te maken met een stad uit Canada…

Inderdaad! het is een Alfa Romeo Montreal en hij staat te koop in Nederland.

In 1967 werd in Montreal de wereldtentoonstelling gehouden en Alfa bracht ter gelegenheid daarvan een concept auto mee. Raceliefhebbers hebben er wellicht wel eens een glimp opgevangen van restanten van deze ‘Expo 67’. Een van de gebruikte locaties was namelijk het eilandje Île Notre Dame waar het F1-circus pleegt neer te strijken voor de Canadese Grand Prix. Van de door Gandini (wie anders) getekende concepts werden twee exemplaren gebouwd. Eentje daarvan kan je bewonderen in het Alfa Romeo Historical Museum gelegen in het Italiaanse Arese.

De productie-Montreal werd in 1970 geïntroduceerd op de autosalon van Genève. Waar de concept nog een één-punt-zesje onder de kap had uit de Giulia TI, heeft het productiemodel een 2,6-liter grote V8 met dry-sump smering, SPICA-injectie en zo’n 200 pk. Moderne motoren bouwen konden ze wel in Italië. Tevens had de auto een manuele vijfbak en een limited-slip-diff. Voldoende mooie ingrediënten voor een fijne rij-machine zijn dus aanwezig.

Apart aan de Bertone-koets van de Montreal zijn de inkeping midden op de motorkap (NACA-duct) en de ‘louvres’ op de flank achter de deur. Beide hebben niet echt een technische functie. De inkeping is namelijk stiekem dicht en dient dus alleen een optisch doel. De louvres op de flank doen een middenmotor vermoeden, maar niets is minder waar want het blok zit gewoon voorin de neus.

De Montreal bleef in productie tot 1977 en er werden er 3.917 van gemaakt. Één van die Montreal’s kan je nu voor 88.000 pegels oppikken bij Nico in Brummen. De vloer ziet er netjes roestvrij uit niet?

Ook interessant!

  • Hier, de perfecte Alfa Romeo occasion op Marktplaats
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Klassiekers, montreal, occasion, oranje

Vorig bericht: « Audi komt met een speciale R8 V10 Plus, plus extra badges
Volgend bericht: Nieuwe V8 van Porsche ook in Lambo’s, Audi’s en Bentley’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. patrick zegt

    10 mei 2016 om 15:12

    Prachtige auto! Vooral de voorkant en het interieur. Ook zegt mijn gevoel dat dit een prima investering is voor de toekomst. Op de een of andere manier heeft deze alfa wat magisch

    Login om te reageren
  2. branko zegt

    10 mei 2016 om 15:12

    Een beauty! Alleen van voor lijkt het net alsof ie er geen zin in heeft

    Login om te reageren
  3. SvenB zegt

    10 mei 2016 om 15:15

    Lekkere overspray op de bodem….

    Login om te reageren
    • patrick zegt

      10 mei 2016 om 15:25

      @SvenB: volgens mij is dat vaak bij alfa’s het geval. Als ik het verkeerd heb correct me

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      10 mei 2016 om 15:45

      @SvenB:

      Volgens mij is dat de reflectie van de hefbrug

      Login om te reageren
  4. rocky zegt

    10 mei 2016 om 15:17

    Nog altijd een schitterende auto! En zou ik het geld hebben, dan was ie de mijne maar ja… no dinero, no tango!

    Login om te reageren
  5. cliosport2000 zegt

    10 mei 2016 om 15:17

    Die voorkant is echt 1 of a kind!

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      10 mei 2016 om 15:51

      @cliosport2000: nee hoor, er zijn toen meer modellen gemaakt met dat soort koplampen (o.a. een Maserati).

      Login om te reageren
  6. bizzarrini zegt

    10 mei 2016 om 15:24

    Persoonlijk zou ik heel goed oppassen met een aankoop bij Nico Aaldering en zoon.

    Marketing wise doen die ‘boefjes’ in Brummen het goed, maar pas op dat je geen opgepoest wrak aanschaft.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      10 mei 2016 om 15:43

      @bizzarrini: Dat is het nadeel van de huidige klassiekerbubbel, kwantiteit gaat steeds vaker boven kwaliteit.

      Login om te reageren
    • sjonnie82 zegt

      10 mei 2016 om 15:44

      @bizzarrini: ervaringsdeskundige ?

      Login om te reageren
      • vandaap zegt

        10 mei 2016 om 16:27

        @sjonnie82: Mijn opa kocht bij Nico Aaldering circa 10 jaar geleden één van zijn droom Auto’s (Maserati).

        De auto stond voor de hoofdprijs te koop. Omdat Nico persoonlijk met droge ogen vertelde dat dit het mooiste en motorisch beste exemplaar was die hij ooit had gehad, kocht mijn ouwe heer de auto.

        Twee maanden en nog geen 500KM later bleek dat de Italiaanse veteraan compleet gereviseerd moest worden. De operatie was extreem duur en tijdrovend (9 maanden). Mijn grootvader heeft nooit van deze auto kunnen genieten want net voor dat was stierf hij.. :(

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          10 mei 2016 om 18:25

          @vandaap:

          Toch kan het zijn dat hij inderdaad nooit een betere heeft gehad. Nee geintje, die uitspraak past wel bij de uitspraak die ik altijd gekscherend bij een auto zeg: “hij is van de eerste eigenaar geweest”.
          Niks aan gelogen, en toch trapt iedereen erin.

          Login om te reageren
  7. terazino zegt

    10 mei 2016 om 15:31

    Een oude Alfa in zijn natuurlijk habitat, de werkplaats….

    Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    10 mei 2016 om 15:34

    Vind het geen mooie auto

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      10 mei 2016 om 23:45

      @mrrallycross: Ieder zijn ding, maar bij een monty is stance alles vind ik.
      http://speedhunters-wp-production.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2014/01/06190053/SuperCar-Meet-Daikoku-64-1200×800.jpg

      Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    10 mei 2016 om 15:43

    De “wenkbrauwen” boven de lampen zijn aluminium dus als die breken heb je een probleem…
    Prachtige auto. Kwamner vorig jaar opeens een tegen in de spits op de A12.. Goedemorgen!! :-)

    Login om te reageren
  10. roppp zegt

    10 mei 2016 om 15:53

    Geweldig mooie auto. Dit was mijn eerste grote modelauto in Italië gekocht. Zilvergrijs en van Polistil als ik me niet vergis. Een paar jaar geleden weer één op de kop kunnen tikken. Een rode ditmaal.

    Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    10 mei 2016 om 16:07

    Ik vind hem echt enorm gaaf. Kende hem nog niet, maar zal deze zeker niet meer vergeten!

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      10 mei 2016 om 16:13

      @berlinetta:

      Moet ‘m maar eens opzoeken op Youtube, zit nog best wel leuk geluid in ook!

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        10 mei 2016 om 16:53

        @jack_abarth: Thanks voor de tip!

        Login om te reageren
  12. martijn11 zegt

    10 mei 2016 om 16:20

    Lekker kleurtje

    Login om te reageren
  13. spidermann zegt

    10 mei 2016 om 16:23

    Volgens (Duitse) ingewijden kende je na korte tijd alle in en outs van het tankstation personeel als eigenaar van een Montreal…

    Login om te reageren
  14. leaper035t zegt

    10 mei 2016 om 16:24

    A.k.a doorlopende wenkbrauw!

    Login om te reageren
  15. mgmgb zegt

    10 mei 2016 om 16:26

    Ergens verbaast het me dat hij een starre achteras lijkt te hebben. In deze klasse was het toen al niet meer ongebruikelijk om onafhankelijke achterwielophanging te hebben, zoals bijvoorbeeld de Jaguar E-type. Verder blijft het natuurlijk een prachtige auto.

    Login om te reageren
  16. amgc63 zegt

    10 mei 2016 om 16:29

    Die is vorig jaar overgespoten

    Login om te reageren
  17. berlina1750 zegt

    10 mei 2016 om 18:38

    Gelukkig staan alllle auto’s bij Nico altijd, ja áltijd, netjes binnen. Not.

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    10 mei 2016 om 18:54

    Sorry, ik herkende hem niet.

    Login om te reageren
  19. danmar zegt

    10 mei 2016 om 19:50

    “De louvres op de flank doen een middenmotor vermoeden, maar niets is minder waar want het blok zit gewoon voorin de neus.” Volgens mij is hij ook ontworpen voor een middenmotor, een V8 als ik mij niet vergis. Maar is later door, wederom als ik mij niet vergis, door de oliecrisis besloten er een 6 cilinder in te leggen en de motor voorin. En hebben ze het ontwerp maar zo gelaten.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 mei 2016 om 02:03

      @danmar: dat gerucht heb ik ook wel eens gehoord, maar het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk. Het prototype van 1967 had de motor immers ook voorin de neus. Dus, als dat echt het plan was, waarom dan een prototype maken met de motor in de nase. Je kan er immers eventueel zelfs een nepmotor achterin hangen, zoal IIRC de eerste Miura concept dat had.

      De motor van het productiemodel is trouwens een V8, ondanks de inhoud van maar 2,6 liter. Alfa bouwde ook nóg kleinere V8-en voor bijvoorbeeld de Tipo 33 Stradale.

      Login om te reageren
  20. bunvanbun zegt

    10 mei 2016 om 21:54

    Een ander leuk feitje is dat de spoiler aan de onder-voorzijde van de auto op de eerste geleverde auto’s nog niet aanwezig was maar al snel na de introductie standaard werd gemonteerd. Deze voorspoiler is overigens het resultaat van een dringende suggestie van de Nederlandse importeur aan de fabriek. De auto werd bij testritten aanvankelijk erg “licht in de neus” bij hogere snelheden.

    Login om te reageren
  21. cpp1 zegt

    10 mei 2016 om 22:35

    Wat een fantastisch mooie stoelen. Sowieso vind ik het gehele interieur erg mooi.

    Login om te reageren
  22. nazaire zegt

    11 mei 2016 om 07:49

    Mooie klassieker!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North