• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche betaalt Audi miljoenen om géén auto te bouwen

Auteur: jaapiyo, gepost 9 januari 2022 om 16:59 – 22 Reacties

Porsche Macan

Het is weer hommeles binnen het VAG-concern. Porsche betaalt Audi naar verluidt een negencijferig bedrag om géén auto voor hen te bouwen.

Zojuist schreven we in ons bericht over Honda’s voorlopig laatste F1 avontuur nog hoe samenwerking en management zowel goed als verkeerd kan gaan. In dat geval ging het dan nog om twee seperate partijen (Honda en McLaren respectievelijk Honda en Red Bull). Maar ook binnen een groot concern dat op papier ‘één’ is, kan het weleens misgaan. Volkswagen (+Audi) en Porsche hebben wat dat betreft al een interessante en lange historie met elkaar.

Porsche en Audi: de beste vijanden

Zo ontwikkelde Porsche ooit een auto voor Volkswagen die op het laatste moment toch een epische Porsche werd (de 924), kocht Porsche ooit Volkswagen alvorens erachter te komen dat die deal toch iets teveel van het goede was, wilde Porsche geld zien van Audi nadat de boksbeugel hen sjoemeldiesels in de maag had gesplitst en vocht datzelfde Porsche redelijk recent nog met hand en tand tegen Audi op Le Mans, om maar wat te noemen. De beste vijanden, zo hebben creatieve journo’s in Die Heimat de verstandhouding wel eens omschreven.

Er lijkt nu nog een hoofdstuk aan deze broedertwist toegevoegd kunnen worden. Automobilwoche meldt namelijk dat Porsche zich teruggetrokken heeft uit Project Artemis. Dit hoogdravende Piëchesque project van Audi, Bentley en -voorheen dus- Porsche vernoemd naar de Godin van de Jacht had als insteek een extreem luxe autonome elektrische slee maken die op Tesla en co kon jagen. De auto(‘s) zouden vervolgens apart genoeg gebouwd moeten gaan worden in Hannover, omdat er in de Audi-fabrieken geen ruimte voor zou zijn. Een geinige keuze, daar de fabriek in Hannover op dit moment…Volkswagen Transporters maakt.

Porsche wil model in Leipzig bouwen

Doch dat feest gaat, voor wat betreft het Porsche-derivaat althans, nu dus kennelijk niet door. Porsche betaalt Volkswagen naar verluidt een negencijferig bedrag (voor de komma) om de auto niet bij VW Nutzfahrzeuge, maar in hun ‘eigen’ fabriek in Leipzig te bouwen. Daarbij zou Porsche ook meer ruimte willen hebben om af te wijken van de andere versies van Project Artemis.

Sterker nog, de intern als ‘K1’ bekend staande auto die Porsche aan het ontwikkelen is, gaat nu naar verluidt baseren op het PPE- (Premium Platform Electric) platform en hooguit enkele elementen van Project Artemis overnemen. Volgens de geruchten wordt ‘K1’ overigens een (hoe kan het ook anders) crossover. Deze komt dan naast/tussen de nieuwe elektrische Panamera en de Cayenne in het gamma terecht. De auto moet in 2024 of 2025 op de markt verschijnen.

De echte kenners van Autoblog hadden dit natuurlijk al lang zien aankomen

Orakel van Delphi en voormalig collega @hayte had dus in 2020 al gelijk over project Artemis en Porsche’s bemoeienis daarbij. Hij schreef destijds namelijk al:

De komst van Porsche lijkt echter wat vreemder. Porsche heeft met de Taycan immers al een elektrische sedan. Een gigantische (en dus zware) superluxe limo die daarnaast staat, lijkt niet per se de juiste keuze te zijn.

Hayte, niet te verwarren met onze nieuwe waarspellende redactie-octopus Toto

Kennelijk is Porsche’s topman Oliver Blume anderhalf jaar later ook tot die conclusie gekomen. Wellicht hoopte Oliver eerder nog dat het feit dat een voormalig techneut van Cosworth, Red Bull, Toro Rosso en het LMP1-programma van Porsche de leiding over het project heeft voor een sportief sausje zou zorgen en viel dat tegen. Hoe dan ook, het wordt nu dus even een indrukwekkend tikkie overmaken naar zijn tegenhanger bij Audi voor Blume. Tenzij dat geld voor die sjoemeldiesels nog niet overgemaakt is natuurlijk. Misschien kunnen ze dan een en ander tegen elkaar wegstrepen.

Ook interessant!

  • Audi R-modellen
    Alle Audi R-modellen worden geheel elektrisch
  • Audi: onze laatste ICE auto's worden beter dan ooit
  • Audi voert tempo op, al in 2026 volledig elektrisch
  • Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly
    Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

artemis, Audi, autonoom, Bentley, Elektrisch, fabriek, oliver-blume, Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Honda wilde eerder stoppen met F1: “Hadden geen hoop meer”
Volgend bericht: Tesla doet extra vaag over productiestart Cybertruck »

Lees Interacties

Reacties

  1. monsieurleloure zegt

    9 januari 2022 om 17:51

    Ik maar denken dat een Porsche uit Zuffenhausen vandaan komt.
    ⚡️

    Login om te reageren
  2. MarcoM zegt

    9 januari 2022 om 18:16

    Ik ben blij dat ik afscheid heb genomen van VW; heeft mij veel geld gekost aan reparaties, nie wieder (Transporter reed wel fijn, punt)

    Login om te reageren
  3. mauwerd zegt

    9 januari 2022 om 19:00

    Vreemde kop, het is één concern

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      9 januari 2022 om 22:38

      @mauwerd VAG heeft “slechts” 42% van de aandelen van Porsche. Porsche SE Holding heeft meer dan 50% aandelen VAG. Het ligt dus iets gecompliceerder dan “het is 1 concern”

      Login om te reageren
      • Autokenner zegt

        10 januari 2022 om 00:38

        Porsche SE is dan weer de baas over Volkswagen en alle andere merken

        Login om te reageren
      • erikabarth zegt

        10 januari 2022 om 08:05

        @sportabgasanlage nee dat ligt net iets anders, porsche SE holding heeft 53% stemrecht maar rond de 31% aandelen in handen.

        Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          10 januari 2022 om 08:55

          @erikabarth nee, 51% bron: https://web.archive.org/web/20101221232418/http://www.porsche-se.com/pho/en/porschese/

          Login om te reageren
          • erikabarth zegt

            10 januari 2022 om 16:21

            @sportabgasanlage ik zie het idd dan hebben ze de laatste 2 jaar hun belang uitgebreid.

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 januari 2022 om 10:47

          Nee, er is een wet (https://de.wikipedia.org/wiki/VW-Gesetz) die zegt dat niemand meer dan 20% stemrecht heeft in Volkswagen AG zodat het land Nedersaksen waar VW de grootste werkgever is netto een veto heeft.

          Login om te reageren
          • erikabarth zegt

            10 januari 2022 om 16:24

            @mashell lees even je eigen link eens goed. Das war einmal.
            “diese Regelung ist mittlerweile abgeschafft worden.”
            Porsche SE heeft 53%stemrecht.

            Login om te reageren
  4. flutterby zegt

    9 januari 2022 om 19:35

    Porsche is de kip die gouden eieren legt bij Volkswagen.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      9 januari 2022 om 22:38

      Nee hoor. Porsche SE Holding is grootaandeelhouder van VAG, niet andersom.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        10 januari 2022 om 11:33

        @sportabgasanlage: het betreft hier toch het merk en niet de holding? Het merk is onderdeel van Volkswagen. De term VAG wordt niet meer gebruikt.

        Login om te reageren
  5. mannetje zegt

    9 januari 2022 om 23:57

    Jullie schrijven dat Porsche zich terugtrekt uit het Artemis project, maar vervolgens dat ze Vw betalen om de auto in hun (Porsche?) fabrieken te bouwen én daarmee de vrijheid te vergaren om ook nog aan K1 te werken. Dat klinkt juist als meer betrokkenheid. Wat is het nu precies?

    Login om te reageren
  6. 550maranello zegt

    10 januari 2022 om 00:24

    In Hannover wordt al jaren de Porsche Panamera (deels) geassembleerd, dus zo raar is de keuze voor Hannover niet. Was altijd een leuk gezicht, zag je een rij met onafgebouwde Transporters en af en toe een Panamera ertussen.

    Login om te reageren
    • cheatah zegt

      10 januari 2022 om 07:01

      @550maranello: klopt!

      Login om te reageren
  7. Bastiaan Williams zegt

    10 januari 2022 om 07:47

    Beter dat Porsche geen auto bouwt met het middelmatige Audi. Het enige wat dan echt goed mis zou gaan is het “self driving”, Garage bezoekjes en afslepen is nu niet echt waar Porsche graag bekend om wil staan lijkt me. Laat Porsche maar lekker samen gaan met BMW of Tesla. Verkopen die VW aandelen.

    Login om te reageren
    • erikabarth zegt

      10 januari 2022 om 08:01

      @bastiaans Williams vooral weer veel aannames.
      En voordat u iets gaat roepen over aandelen verkopen. Dat ligt toch echt iets gecompliceerder, daar heeft Porsche geen enkele zeggenschap over de dagelijkse leiding over het concern ligt bij VW AG.
      Porsche SE Holding heeft 53% stemrecht. Porsche SE moet u echter niet verwarren met Porsche.
      Dat zijn 2 verschillende ondernemingen.

      Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      10 januari 2022 om 09:52

      Daarvoor is hun (succesvolle?) integratie al veel te ver lijkt me. Knap overigens hoe ze hun zaakjes goed op orde blijven houden. Weinig klachten toch over de Taycan? is echt wel beter inelkaar gezet dan een Tesla.. Heb ook wel vertrouwen in het PPE platform.. tijd voor de eerste elektrische audi A6!

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 januari 2022 om 10:59

      Haha. De Porsche kwaliteitsstandaarden komen juist van Audi.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        10 januari 2022 om 16:12

        Het lijkt dan toch dat Porsche een stuk beter is geworden dan zijn leermeester. Ze scoren dikwijls beter in betrouwbaarheidsonderzoeken dan Audi (ik vermoed deels door hun race-ervaring)

        Login om te reageren
  8. mashell zegt

    10 januari 2022 om 11:33

    De echte strijd binnen VAG is tussen VW en Audi. Daarin trekken Audi en Porsche samen op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North