Nieuwe viercilinder voor de F-Type rolt van de band

Auteur: , 32 Reacties

Het was geen nare droom.

Zie hier het onomstotelijke bewijs dat Jaguar écht viercilinders gaat proppen in de F-Type. Het is minder erg dan je denkt. Ja het geluid is minder dan een V6, maar bekijk het van de positieve kant: over 15 jaar kun je een F-Type met vierpitter als occasion voor een schappelijke prijs op de kop tikken. Als we dan nog mogen autorijden natuurlijk..

De productiestart van de nieuwe motor ging uiteraard gepaard met een fotomomentje. De motoren rollen van de band in het Engine Manufacturing Center (EMC). Dit is een fabriek in Wolverhampton, Engeland. Niet alleen de nieuwe 300 pk sterke tweeliter viercilinder zal hier worden geproduceerd. Ook de 2.0 diesels met 150 pk, 163 pk en 240 pk worden in deze fabriek gebouwd.

De nieuwe motor die in de F-Type zal komen te liggen is de krachtigste viercilinder motor die Jaguar ooit heeft geproduceerd. In de fabriek werken meer dan 1.400 mensen. Meer dan 80 procent van de medewerkers wonen in de buurt van Wolverhampton. De fabriek heeft voor een boost gezorgd qua werkgelegenheid in de regio, aldus Jaguar Land Rover.



32 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Hopen dat het geluid nog een beetje lekker klinkt en niet zo’n kunstmatig scheetgeluid als bij VAG of Mercedes. Dan vind ik het geen enkel probleem. Voor de rest zijn er alleen maar voordelen: lichter, zuiniger en goedkoper. Wie weet dat ik er zo ooit nog een op de oprit krijg.
@berlinetta: De engineers bij Jaguar zijn toch wel heer en meester in het ontwerpen van mooie motorgeluiden dus dat zal wel meevallen denk ik. Ik vind vooral de specs tegenvallen; 300 pk en 0-100 in 5,5 seconden. Dat zijn bijna de exacte specs van een Ecoboost Mustang.
@kapiteinaudi: valt me ook tegen, hoe zwaar is zo’n F-type wel niet?
@janjansen: 1700 kg voor de V6(S) ongeveer. De R en SVR zullen iets zwaarder zijn. Deze vierpitter schat ik op 1600kg. In ieder geval belachelijk zwaar voor een auto die eigenlijk niet heel veel groter is dan bijvoorbeeld een MX-5.
@kapiteinaudi: De F-type R AWD is de zwaarste volgens mij. De SVR is vanwege andere materialen net iets lichter (maar wel flink duurder uiteraard). Het is inderdaad een behoorlijk zware auto voor zijn afmetingen.
@kapiteinaudi: Nou, de A45AMG klinkt anders niet verkeerd voor een 4-pitter hoor; en de nieuwe Porsche 4-pitter al helemaal niet … maar goed alles is relatief t.o.v. een 5 of 6 in lijn of V6,8,10,12 :)
@kapiteinaudi: je hebt inderdaad gelijk in de verhouding met pk en 0-100 tijd. Dit valt mij ook zwaar tegen van dat 4 cilinder blok, met 300 pk…
Die eerste foto..haha! Well chosen :-)
Volgens mij stond zij ook als beursbabe op de Jaguar-stand van Geneve…
Mooi, al die Engelse gingers daar in de fabriek
Mooi ding
Eigenlijk zouden ze ze daar huilend in elkaar moeten staan schroeven. Maargoed zal best een lekker blokje zijn. Alleen niet zo lekker als de supercharged V6. Dan maar iets meer gewicht/uitstoot etc., een jankende zescilinder geeft gewoon meer beleving, zeker in de cabrio. Mijn keus is dan ook een tweedehands V6’je.
@trustmeiamanengineer: is het niet dat in een cabrio je juist een kleinere motor wilt? Dat je de jankende 6 cilinder helemaal niet hoort door het windgeruis bij de snelheden die je bereikt als de 6 cilinder aan het janken is? En je helemaal niet zo snel wilt omdat alleen de veiligheidgordel en je handjes je in de auto houden als je de 6 cilinder laat janken? Het enige voordeel wat wat ik van de 6 cilinder zie is juist de zijdezachte loop als je met 25 km/h langs de boulevard kruist.
@mashell: Je kan ook met veel geluid en lage snelheid rijden hé. En inderdaad, zacht gorgelende V6 op de achtergrond bij rustig cruisen is ook heerlijk.
@mashell: diverse bmw cabrio’s (geen roadster!!) gehad met zescilinders en custom build uitlaat dempers. Mijns inziens hoort dat ook een beetje bij de beleving. Met een naaimachine in het vooronder bij een Colt CZ blijf ik thuis, al schijnt het hele jaar door de zon.
@mashell: nope. Je hoort de 6-cilinder net heel goed in een cabrio. Eigenlijk beter dan in de gesloten versie. Dat was net zo zalig aan de Z4 met de i6. Dak plat en trappen maar. Zalig geluid.
Met 300pk, 0-100 tijd van 5,7s en een (opgegeven) verbruik van bijna 1:14 is dit over een aantal jaar gewoon een ontzettend leuke occasion. Een bereikbare viercilinder is nog altijd leuker dan een onbereikbare zes of achtcilinder.
@bosje: precies op deze manier is het een geweldig mooie auto voor de liefhebber met niet al te veel pegels.
Moet ik een coupé met 4-cylinder en automaat kiezen, dan zou ik toch voor de nieuwe Alpine A110 gaan, een kleine 500kg lichter…
300pk in een lichtgewicht sportwagentje met achterwiel aandrijving is natuurlijk top. 5,5 sec naar de 100 klinkt niet snel maar gaat meer om de beleving en de fun-factor bij zo’n auto. Ik denk dat Jaguar hier ontzettend goed mee gaat scoren wanneer ze de prijs en het gewicht enigszins laag kunnen houden. Wat voor een versnellingsbak komt erin? Als dit gepaard gaat met een 6 trap handbak is die 5,5 sec nog wel schappelijk en blijft het een auto voor de fun. Geil je op tienden van seconden koop je maar wat anders.
@cloverleaf: @ mezelf, met ruim 1500kg is die ook niet heel lichtgewicht. Jammer
@cloverleaf: Maar wel een besparing van zo’n 150kg gemiddeld. Het gewicht en dankzij andere vering is de 4 pitter een stuk behendiger dan z’n grote broers.
Distributieketting zit blijkbaar aan de achterkant tussen de motor en de koppeling. Waarom doen ze dit? Nu moet de hele motor eruit als die ketting vervangen moet worden toch?
@steventure: Kettingen hebben geen interval wanneer ze vervangen moeten worden, soms heb je een slechte serie motoren waarbij de ketting en/of spanners vervangen moet worden maar eigenlijk hoeft het nooit. De reden om dan een distributie ketting te plaatsen op een plek zodat vervangen eenvoudiger wordt is dan ook niet nodig.
Jammer maar helaas de realiteit van vandaag.. en plots rijdt er een matgroene F-type voorbij op moment van schrijven (geen grap)

Totaal offtopic, maar ik denk er ineens aan:
Moeten hypercars (genre Koenigseggseggsegg, Pagani enz.) eigenlijk een crashtest doen om op de markt te mogen komen? Of gebeurt dit uit eigen beweging vd fabrikant?

Indien het eerste, best duur dan!
@dromedaris: waarom zou dat duur zijn? De wagens hebben de motor allemaal in het midden, front crashes zijn dus niet zo’n probleem. En aan het eind van de ontwikkeling heb je toch een onverkoopbaar prototype over. Tegen de muur er mee!
@mashell: omdat zo’n auto 2-3 miljoentjes kost! Tegenover een Golf van 18k
@dromedaris: Nee zo werkt dat niet. Een prototype Golf kost ook zomaar een miljoen. Handgebouwd en veel complexer (het is veel moeilijker een goedkope wagen te ontwikkelen dan een dure) dan zo’n sportwagen. Bovendien een prototype heb je toch nodig, de prijs is dan irrelevant.
Een 5 cilinder was leuker geweest. Dat maakt het nog wat specialer en dat mag wel als je een F type koopt.
Jammer dat ze geen crossplane configuraties maken, dat klinkt tenminste al een heel pak beter…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).