Nieuwe Volkswagen Phaeton wordt elektrisch

Auteur: , 44 Reacties

Aan de status van het Phaeton-project werd de afgelopen dagen hardop getwijfeld, maar VW drukt deze zorgen de kop in. Ja, er komt een nieuwe Phaeton, en surprise: hij wordt elektrisch.

Phaeton-schets

De oorspronkelijke Phaeton dateert alweer van 2002, en was het pet project van Ferdinand Piech (78). De kort uit de gratie geraakte oude meester is enkele vijanden kwijt in Wolfsburg, en kwam onlangs demonstratief in een dikke rode Bentley (met vrouwlief Ursula achter het stuur) via de VW-hoofdingang Wolfsburg in rijden. Of hij ook iets met de volgende Phaeton te maken gaat hebben valt echter te bezien.

The future is electric

Bij de bouw van het nieuwe vlaggeschip wordt als uitsmijter gekozen voor een aandrijflijn die gegarandeerd geen NOx of CO2 uitstoot; Volkswagen opteert bij de nieuwe Phaeton voor een pure electric drive, met voldoende sap om lange afstanden af te leggen. De bedoeling is dat toekomstige elektrische modellen op een MEB-platform staan, met een range van 250 tot 500 kilometer. Naast personenauto’s is dit MEB-principe ook op lichte commerciële voertuigen toepasbaar.

Als ze het Porsche lief vragen mogen ze vast wel gebruik maken van technieken uit de Mission E, die rond 2018 verwacht wordt.

Naast deze elektrische uitsmijter zullen de meeste verkochte Phaetons natuurlijk gewoon een verbrandingsmotor krijgen (eventueel ondersteund door hybridesystemen), maar de bekendmaking is een slimme zet. Een beetje positief nieuws kon VW hard gebruiken met alle negativiteit die het concern de laatste weken in de media omcirkelt.



44 reacties

Elektrisch rijden is de toekomst, dus deze manier van aandrijving past het topmodel wel.
@martinus: Jij en je elektrisch rijden propaganda…
@woot: Persoonlijk vind ik mij 4.2 benzine is ook niet zo erg. Maar ik begrijp dat de politieke werkelijkheid zo is, dat de overheid dat niet voor iedereen gunt.

(semi)Elektrisch rijden zie ik vooral als alternatief voor de Diesel:
-Zuinig rijden
-Een perfecte koppelcurve
-Zelf je energie kunnen opwekken, in plaats van afhankelijk te zijn van een brandstof met ruim 50% belasting.

Nadelen als beperkte range, en traag laden lijken mij ook redelijk op te lossen op termijn.
@martinus: Bosch denkt de prestaties van lithium ion tot 2020 te kunnen verdubbelen, en 3M heeft een nieuwe technologie ontwikkeld die de range met 40% zal kunnen toenemen: introductie ook in 2020, wordt nu al mee getest
Bron: AutoBild van 9 okt 2015
@fit4fun: Eerst zien, dan geloven. Leuke labresultaten (gecontroleerde omstandigheden, etc.), maar ik blijf met name de levensduur van die getunede accu’s niet vertrouwen… oja, en ontploffende Sony batterijen (ook in Dell en HP laptops geleverd !). Zie liever een diesel-hybride voor de km-vreters totdat de waterstof infra er is .
@martinus: Zelf je energie kunnen opwekken? Je hebt heel wat zonnepaneeltjes nodig om een electrische Phaeton van voldoende stroom te kunnen voorzien hoor…
@potver7: Dat valt wel mee.
1M² zonnepaneel doet in Nederland ongeveer gemiddeld 140Kwh per jaar.
1khw brengt een Tesla model S 5.3KM verder.

1M² zonnepaneel is dus ongeveer 750KM
Voor 20,000 KM heb je dus 27M² panelen nodig.

Hier is het huisdak 10×4 in bijna de perfecte richting dus ruim genoeg, daarbij zou ik het platte dak van mijn garage ook nog kunnen gebruiken. In een flatje of rijtjeshuis kan ik mij voorstellen dat het moeilijker wordt, desalniettemin zelfs op een rijtjeshuis met plat dak zou je wel aan die 20.000 Km kunnen komen. Maar goed, de meeste phaetonrijders zullen daarin niet wonen.
@martinus: Maar hoe ga je dan naar Spanje of Frankrijk rijden ? En niet iedereen kan/mag/wil zonnepanelen op het dak (huurhuizen) ? Hoe ga je die energie opslaan als je maar beperkt naar het grid mag terugleveren, etc. ?
@dawwg: We hebben nu al een dekkend supercharge netwerk van Tesla in Europa. Dat netwerk openen is een kwestie van politiek tussen fabrikanten. Het terugleveren aan het net gaat nu ook technisch probleemloos, en daarnaast investeren netbeheerders ook in smart grids om meer teruglevering in de toekomst te faciliteren.

Verder, deze auto kost waarschijnlijk als die een beetje aangekleed is rond de 1,2 ton. Het aantal mensen dat zo’n auto koopt, en ook huurt is klein, of zal huren in een segment waar zonnepanelen als optie op je huis ook bespreekbaar zullen zijn.

De praktische problemen zijn allemaal overwinbaar.
@martinus: ik zie juist electrisch rijden meer als alternatief voor benzine. Immers dat is de brandstof voor de kortere stukjes. Ik denk namelijk dat de problemen met de range en het laden niet zo simpel zijn op te lossen. Diesel is juist voor de veelrijders en de lange afstanden. De technische eigenschappen zoals koppel zijn niet relevant, daarop worden normale auto’s niet gekozen.
@woot: Ik vind het wel geinig eigenlijk. @martinus heeft gewoon een uitgesproken smaak en blijft bij zijn mening. Hij gelooft in elektrische auto’s en hij houdt zielsveel van het Mercedes-AMG Petronas BlackBerry F1 GP team. En hij HÁÁT Skoda’s voorzien van RS label. In elk geval lekker duidelijk. En saaier wordt het er hier niet van op AB 😀
@gtwillem: Eigen meningen kan ik zeker waarderen, alleen @martinus valt een beetje in herhaling. :)

Ik denk dat deze elektrische Phaeton verder wel een goed idee is, andere USP’s heeft de auto op het moment niet.
@woot: Er vallen er hier zoveel in herhaling, en dan meestal op een negatieve manier. Over alles VAG, alles Aziatisch, alles elektrisch…
@Esprit_de_Flandre: Dat is waar en zal ook niet zo maar veranderen gok ik… ;)
@woot: ken er nog een paar. Van die uitgesproken BMW of VAG haters, die constant maar weer met dezelfde ‘grappen’ op de proppen komen.

Begint steeds minder gezellig te worden hier…

Een mening geven is echt niet verkeerd. Maar constant maar ‘saaaai’ roepen bij een VAG auto of bij een BMW auto constant roepen ‘ ze hebben hun ziel verkocht’ begint wel een beetje simpel te worden
@martinus:

Neen, de toekomst is carbonfiber ossenkarren.
Zoals ik een tijdje terug al zei: alle grote Duitse autofabrikanten komen binnen de kortste keren met elektrische modellen op de markt. Een goede ontwikkeling in mijn ogen
@autokieker: met kortste keren bedoelt u in 2018?
@fit4fun: ze komen toch nu allemaal op de proppen met electrische modellen en die zullen idd eind 2017/2018 op de markt komen. Daarnaast denk ik niet, in tegenstelling tot wat AB stelt, dat het meerendeel van de pheatons met verbrandingsmotor verkocht zal worden. De meeste consumenten zullen voor de electrische aandrijflijn gaan omdat deze simpelweg beter is.
Vw doet een tesla-tje
@allesmetturbo: Ja, als ze slim zijn dan maken ze een deal met Tesla. Onderstel van Tesla en carrosserie van VW… ;-)
http://www.nu.nl/economie/4144281/volkswagen-verlaagt-investeringen-jaarlijks-met-1-miljard-euro.html

Minder VAG producten in de toekomst? Heeft dieselgate dan toch iets positiefs gebracht?

Ook wel interessant:

“Behalve een andere strategie voor de dieseltak, wordt ook de ontwikkeling van elektrische voertuigen opnieuw tegen het licht gehouden. Er komt meer nadruk te liggen op de bouw van plug-in hybride-auto’s die een afstand kunnen afleggen tot 300 kilometer.”

Wordt hier tussen neus en lippen gesteld dat diesel z’n langste tijd heeft gehad? Geven ze hier eigenlijk mee te kennen dat als ze het diesel pad blijven bewandelen zij de emissie grenzen niet kunnen halen?
@Rick-dos: Volkswagen heeft heel lang aangegeven volelektrische auto’s en hybrides niet interessant te vinden vanwege het feit dat de diesel nog lang niet uitontwikkeld is. Na het hele dieselgate gedoe wordt het propageren van diesel lastiger. En de mogelijk is gewoon dat er op een eerlijke manier niet veel meer te winnen valt met een diesel. Dit is het wel een beetje, blijkbaar.

Nee, maar geef me even de tijd en ik schrijf t voor je op.
Topidee! Geeft de Phaeton meteen zijn USP naast de A8.

Ik vind de huidige Phaeton nog altijd een geweldige auto. Ingetogen kwaliteit. En dat voor een Duitser ;-). Maar om eerlijk te zijn: een A8 uit he zelfde jaar doet alles net even alles beter: lichter (dus zuiniger, ‘wendbaarder’ en sneller).

Met zo’n aandrijflijn is de Phaeton een soort zéér verlate Tesla concurrent. Een ding is wel duidelijk: een dikke V10 TDI van weleer is niet het slimste plan…
@gtwillem: Maar als de Phaeton een elektrische variant krijgt, dan krijgt de A8 dat natuurlijk ook. En dan valt dat USP weer weg. Het enige USP dat de Phaeton altijd had, is dat hij ingetogen chique is. Een dijk van een auto die niet uitstraalt dat je een paar flinke flappen in je zak hebt. Maar aan de andere kant straalt een A8 dat ook uit. En Audi heeft nou eenmaal een grotere aantrekkingskracht op de consument. Dieselgate zal daar misschien ook wel aan bijdragen.
@berlinetta: dat hangt er een beetje van af. De A8 en Phaeton zijn minder gelijk aan elkaar dan dat soms gedacht wordt.

Als ze de Phaeton echt als volwaardige elektrische auto ontwikkelen, kunnen ze hem heel anders maken dan een ‘A8 van staal met ook een elektromotor’.

Dan is de Phaeton de elektrische topklasser en de A8 voor de benzine/diesel/hybride versies.
De Pheaton is altijd een ondergewaardeerd model geweest. En dit terwijl het de beste in zijn klasse was. Ik kijk uit naar een nieuw model…
En de Phaeton verkoopt al als een drol. Verwachten ze dat dit nu beter gaat worden?
@berlinetta: Ja de verkoop zal in een stroomversnelling z’n weerga niet kennen…
Ook met stroom kan je sjoemelen…
Het idee is in iedergeval leuk.
Benieuwd wat werkelijke range en ook gewicht zullen zijn.
Totdat ze er in de US of A achterkomen dat al hun energiecentrales veel meer NOx en CO2 uitstoten dan de 0 die VAG in de folders van hun electrische Phaetons belooft.
@potver7: de US of A geeft geen fuck om uitstoot alleen om dollars en eigen producten beschermen.
Gelukkig gaan ze wel door met de Phaeton. Echt een mooie bak, ben benieuwd naar nieuwe model!
Dus gewoon een variant van die witte Porsche op de IAA en de Tesla killers waar Audi aan werkt?
Ik vraag me af of dit wel zo handig is. Er zijn ook veel phaetons die worden gekocht om mensen te vervoeren met prive chauffeur. En ik weet niet of die op elektra willen rijden met een range van 250-500km/
via Android app
@clarkson: ja, want je rijdt (vooral in NL) zovaak op eem dag 400 km… Op je bestemming laad je lekker bij, voor je volgende afspraak en anders ff 15minuutjes in de auto werken tot je accu met een snellader wil vol genoeg zit. Zwaar hoor.
@stfu: Ehh, in een beetje stad of parkeergarage zijn de laadpalen sinds de Foutlanders anders aardig bezet hoor en je gaat dan toch niet met je verlengsnoer stroom lopen bietsen hoop ik ? En dan maar elke keer stressen en als een oma rijden om maar thuis te komen; mij niet gezien hoor …
@stfu: Want je kan hem overal in de muur steken die stekker? En wat als we nou eens de grens over moeten?
Dit is natuurlijk een logische stap. Als de techniek er eenmaal is kan deze over de gehele VW groep worden uitgerold. Als de Pheaton elektrisch is heeft hij ook bestaansrecht naast een Bentley met W12 of V8.
potverdikkie, wat jammer nou! toen ik plaatje zag wou ik eigenlijk een 2.0 tdi bestellen, omdat die zo zeer schoon zijn!
Onzin verhaal dit. Eerst zeggen dat de Phaeton het nietbhaalt, en de Chiron zelfs zal lijden onder de noodzakelijke bezuinigingen .. En de Chiron vertagen en de Phaeton op deze manier nieuw leven inblazen? Afleiding van de diesel, das al… Gezwets

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).