• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe VW Golf: hybride GTI en handbak eruit

Auteur: Loek, gepost 11 augustus 2023 om 17:33 – 19 Reacties

GTI Clubsport S

Voor puristen wordt de aankomende ‘nieuwe’ Volkswagen Golf een drama en ook de GTI en R worden niet bespaard.

Volgend jaar is het precies 50 jaar geleden dat VW de Beetle van een opvolger voorzag. De Golf. Momenteel kun je nog een Golf bestellen, dan heb je de achtste generatie van de modale hatchback. Maar eigenlijk is het een bitterzoet feestje, want er hangt een donderwolk van jewelste boven de Golf. De achtste generatie valt niet bij iedereen in de smaak en met dank aan de crossover-hype én de wil van de koper om elektrisch te rijden, kiezen er minder mensen voor de Golf dan ooit tevoren.

AB Video - Volkswagen Golf 8 eTSI vs ID.3

Facelift

Toch gooit Volkswagen niet zonder slag of stoot de Golf-handdoek in de ring. In ieder geval kunnen we een nieuwe Golf verwachten in 2024, het vijftigste jaar van de auto. Tenminste, nieuw: het wordt een facelift voor de Golf VIII. Het lijkt een facelift à la Golf 7.5 (de onofficiële benaming voor de Golf 7-facelift uit 2017) te worden: subtiele uiterlijke wijzigingen, maar geen gigantische veranderingen. Technisch wordt deze facelift echter wel aardig substantieel.

Handbak exit!

Eén verandering is voor de puristen even slikken. Volkswagen gaat de handbak in de ban doen. Met aardig wat bombarie kondigde Volkswagen bij de Golf VIII een shift-by-wire-systeem aan, waardoor een gigantische lompe automaathendel achterwege gelaten kon worden. Dat leek al een hint te zijn naar het feit dat VW liever heeft dat je gewoon de DSG (automaat) kiest in plaats van de handgeschakelde zesbak. Maar nu gaat zelfs de keuze opgeschort worden en is het een automatische Golf of geen Golf.

Voor de reguliere Golf maakt het waarschijnlijk geen drol uit, de Volkswagen DSG is namelijk meer dan oké in de omgang. Voor de GTI gaat het wel uitmaken, want daarvoor vervalt de handbak dan ook. Al sinds de Golf V GTI zijn de DSG en de handbak gewaagd aan elkaar en zijn beide goede keuzes, maar nu vervalt dus de handbak. Voor de purist is dat erg jammer.

Hybride

Wat voor de purist ook jammer is: naar verwachting gaat Volkswagen bij de facelift ook de GTI en R voorzien van hybride aandrijving. Het gaat dan wel om de meest milde vorm van hybride. Letterlijk: Mild Hybrid. Dat kennen Golf eTSI- en eTDI-kopers al, want je kunt de Golf momenteel krijgen met een mild hybrid benzinemotor. Deze technologie wordt dus ook toegevoegd aan de Golf GTI en R, die wel hun tweeliter benzinemotor houden.

Volkswagen gaat de Mild Hybrid-aandrijving ook herzien zodat de eTSI efficiënter wordt. Het elektrische aspect wordt iets potenter om de auto iets vlotter te maken en ook nog iets verder het verbruik en de uitstoot te drukken. De 1.0 TSI en 1.5 TSI zonder Mild Hybrid blijven wel, maar worden niet herzien. Ook de TDI en eTDI blijven dus en de GTD krijgt ook Mild Hybrid aandrijving. De eHybrid en GTE, de plug-in modellen, krijgen naar verluidt een kleine vermogenboost naar respectievelijk 215 en 260 pk.

Interieur

De Volkswagen Golf VIII kreeg tijdens zijn introductie ook de wind van voren qua ergonomie in het interieur. Volkswagen ging voor een digitale revolutie in de Golf en dat betekende een compleet nieuw scherm en nieuwe interface. Daar was niet iedereen, of eigenlijk iedereen niet, positief over. Vooral de digitale bediening van de airco moest het ontgelden, maar het grootste probleem daaraan was eigenlijk erg simpel: de bediening werd niet opgelicht in het donker. Dat heeft Volkswagen nu opgelost. Ook het scherm en de digitale tellerbak worden vergroot tot respectievelijk 12,9 inch en 10,4 inch. Daarnaast wordt de menustructuur herzien om het allemaal wat logischer te maken wanneer je het scherm bedient. Haptische knopjes op het stuur gaan trouwens ook in de ban ten faveure van gewone drukknoppen. Dat laatste was trouwens ook een prima oplossing geweest voor de airco…

Met de update, die we waarschijnlijk later dit jaar al te zien krijgen, moet de Volkswagen Golf het nog even een paar jaar volhouden. Eigenlijk was de bedoeling dat de ID.3 het stokje naadloos van de Volkswagen Golf overnam, maar dat valt in de praktijk tegen. Volkswagen heeft het gehad over een elektrische Golf, maar dat wordt allemaal in een later stadium duidelijk. (via Autocar)

Ook interessant!

  • Volkswagen showt 'praktische' Golf GTI
  • Volkswagen Golf en Golf GTI rijp voor de toekomst
  • Deze VW Golf GTI is 180 kg zwaarder geworden
    Deze VW Golf GTI is 180 kg zwaarder geworden
  • Er komt nóóit meer een nieuwe Golf met verbrandingsmotor

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, Volkswagen

Vorig bericht: « Breek! Nyck de Vries gaat terug naar school
Volgend bericht: Hele speciale Ferrari eert het 75-jarige bestaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    11 augustus 2023 om 18:00

    Automaat rijden doe ik wel in een tesla…

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      12 augustus 2023 om 07:41

      Tesla heeft geen automaat..

      Login om te reageren
      • martinus.tussengas zegt

        12 augustus 2023 om 12:31

        Lekker uitgeslapen! :)

        Login om te reageren
  2. Stefje zegt

    11 augustus 2023 om 18:17

    Benieuwd of er nog een uitloopmod van de huidige GTI komt. Zit er al een tijdje tegenaan te hikken maar sinds die rentes zo hoog zijn heb ik angst dat de prijzen als een baksteen vallen na aanschaf.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      11 augustus 2023 om 18:48

      Koop er 1 met handbak. Wees er zuinig op en hou het origineel. Over 10-20 jaar geld waard.

      Login om te reageren
  3. rogerzz zegt

    11 augustus 2023 om 18:50

    Begrijpelijk, mild-hybrid en een handbak gaan vast niet lekker samen. Mild-hybid maakt hem wel wat efficiënter, ofwel minder uitstoot, ofwel minder BPM. En aftermarket kun je hem in 10 seconden tunen zodat je 50-75pk er bij krijgt, want zo werkt de wereld. Schijnbaar is de touch-toets voor stuurverwarming het grootste probleem als ik de YouTube kanalen mag geloven, die wordt blijkbaar vaak per ongeluk ingedrukt. Fysieke knopjes terugbrengen staat hoog op de to-do list voor VW hopelijk.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      11 augustus 2023 om 21:29

      Is dat zo? Bij suzuki kan je handbak mild hybrid krijgen. En die ford’s, hebben die dat ook niet?

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        11 augustus 2023 om 21:54

        @Johanneke: Hyundai heeft Mild Hybrid met handbak, dat noemen ze zelf ‘iMT’ (intelligent Manual Transmission). Als ik me niet vergis is dat vooral gericht op het ondersteunen van de koppeling en volgens mij zelfs automatisch tussengas geven, ergo veel minder feedback uit je koppeling omdat de auto het meeste zelf doet. Waar je normaliter de koppeling moet intrappen kan de auto overschakelen naar de elektrische motor en daarmee het verlies van de koppeling oppakken.

        Iemand die ik ken heeft een i20 met iMT en die vertelde dat de auto eigenlijk onmogelijk kan afslaan. Haalt voor mij de lol van een handbak een beetje weg, maar goed.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          12 augustus 2023 om 07:25

          Dat klinkt ontzettend apart. Ga eens kijken of ik er meer over kan vinden. Bedenk mij nu dat de mazda cx30 die mijn ouders hebben ook handgeschakeld te krijgen is. Dus het bestaat wel, mild hybrid handbak, maar als dat van dat soort rare handbakken zijn als jij zegt, nou dan zou ik ook een automaat pakken. Alles of niks!

          Login om te reageren
  4. Mini Joe zegt

    11 augustus 2023 om 18:56

    Krijgt dat ding nu ook een fatsoenlijke vering?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 augustus 2023 om 07:19

      Hmm. In 2020 een proefrit gemaakt in een Golf 8 en die afgewezen, niet vanwege de touch knoppen maar vanwege de vering en demping. Op de snelweg kwam er gewoon geen rust in de auto. Een A3 had dat niet.

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    11 augustus 2023 om 20:25

    Ben benieuwd of ze de prijs van het instapmodel nog onder de 40 mille weten te houden, de goedkoopste Golf hybride is nu al bijna 46.000 Euro. Weliswaar met 204 pk, maar toch.

    Login om te reageren
  6. mc96 zegt

    11 augustus 2023 om 20:30

    Ik vraag me af hoeveel nieuwe GTI’s er het afgelopen jaar nog verkocht zijn met handbak.

    Login om te reageren
  7. jaso013 zegt

    11 augustus 2023 om 20:31

    Maar het blijft….. een Golf.

    Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    11 augustus 2023 om 21:06

    Tot en met de Golf V was het nog leuk…..

    Login om te reageren
  9. Pordon zegt

    11 augustus 2023 om 22:36

    Lijkt me logisch, een Golf, ongeacht of het nou een GTI of R is wordt over het algemeen als daily gereden waarmee je ook gewoon achter in de file aansluit. Dan is een handbak gewoon irritant en zorgt een automaat gewoon voor veel meer rust en comfort. Hoe leuk een auto ook kan zijn met handbak, als je je dagelijkse kilometers ermee maakt zal een automaat voor de meeste mensen de voorkeur genieten.

    Login om te reageren
  10. ericc zegt

    12 augustus 2023 om 00:47

    Hoeveel pk heeft de GTI en de R met hybride? 290 en 340 schat ik.

    Login om te reageren
  11. Jurgen zegt

    12 augustus 2023 om 09:56

    Waarom zou je met voorwielaandrijving een handbak willen? Met achterwielaandrijving snap ik het nog, maar volgens mij is automaat altijd fijner voor normaal dagelijks gebruik, zeker als je veel op cruise control rijd.

    Login om te reageren
  12. TDI-goeroe zegt

    12 augustus 2023 om 13:25

    er wordt zelfs nog over TDI gesproken. Waar kan ik die bestellen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North