
Met de Wiesmann Project Thunderball willen wij wel een beschuitje eten!
Wiesmann is zo’n merk dat terug blijf komen. Het bedrijf begon aanvankelijk als producent van hardtops voor cabrio’s. Later begon men hun eigen auto’s te bouwen. Dat deden ze niet onverdienstelijk. Aanvankelijk waren het bescheiden roadsters met 200 pk (de MF3 2.8), later werden de vermogens alleen maar hoger en hoger.
Uiteindelijk ging het bedrijf op de fles. Er gingen al lange tijd geruchten dat ze terug zouden komen en vandaag is het dan helemaal officieel met een nieuw model! Wiesmann is terug met deze Project Thunderball. Om met de deur in huis te vallen, de auto is geheel elektrisch. En weet je, eigenlijk wordt het tijd dat er nu ook leuke elektrische auto’s worden gebouwd.

Wiesmann Project Thunderball
Er zijn hypercars met duizenden pk’s of enorm snelle sedans/crossovers. Maar die zijn beiden niet echt fun. Dat kan deze Wiesmann Project Thunderball wel zijn. Het vermogen van 671 pk is het maximale aantal van niet één, maar twee elektrische motoren. Nu is dat niet nieuw, de manier waarop is wel leuk.
De twee motoren zijn namelijk beide geplaatst op de achteras! Wiesmann kon voor de makkelijke optie kiezen door eentje op de vooras te monteren, maar een AWD elektrische auto is wellicht te saai.








Naast 671 pk zijn er ook 1.100 Newtonmeters die afgevuurd worden op de achterwielen. Van 0-100 km/u accelereren is in 2,9 seconden achter de rug. Nu stelt die sprint sowieso niet zoveel voor, elektrische auto’s zijn altijd snel.
Het gaat om de hoeveelheid fun. Daar is gelukkig ook gedacht betreft het gewicht. Dat is namelijk niet extreem hoog. Volgens Wiesmann weegt de Project Thunderball zo’n 1.700 kg.







Flinke batterij
We waren even bang dat men bij Wiesmann een 20 kWh-batterij gebruikt om dat gewicht te halen, maar dat valt mee. De roadster heeft namelijk een 83 kWh-accupakket. Laden kan tot maximaal 300 kW.
Je kunt op een volle lading zo’n 500 km halen. De techniek komt overigens ditmaal niet van BMW. Gezien het 800V systeem denken we dat het gaat om techniek van de Porsche Taycan, maar dat is niet bevestigd.








De Wiesmann Project Thunderball gaat daadwerkelijk in productie in de Gekko-fabriek in Dülmen (dat ligt tussen Münster en Essen in, mooie omgeving!). Prijzen, beschikbaarheid en dergelijke worden binnenkort bekendgemaakt.
Meer lezen? Deze merken noemden hun model simpelweg ‘GT’!
Ziet er idd fun uit en agressiever dan oorspronkelijke project. Als het effectief de Porsche Taycan techniek gebruikt dan zijn ze Porsche zelf al voor ivm de volgende generatie Boxster. Benieuwd wat dat moet kosten..
Ik zou de accu lekker halveren. 250 km bereik in een roadster is toch zat. Maakt m lichter, sneller, ‘zuiniger’
Ik moet er niet aan denken dat mijn roadster een gehalveerd theoretisch bereik zou hebben van 250 km. In de praktijk dus minder dan 200 km. Dat is ook in een roadster lang niet genoeg. Zeker de accu dus niet halveren!
@jmeverts: dit zijn van die auto’s waar je in de zomers lekker mee wil gaan toeren. Dan is bereik dus wel belangrijk
@jmeverts: meer cellen betekent niet alleen meer range maar ook meer vermogen, betere koeling en sneller laden. 1700kg is trouwens niet écht licht, dat red je met een gestripte Model 3 performance ook wel.
Welke info zal er op de ’tellertjes’ staan? Geen olie, geen water, … Raar om tal van metertjes te zien op een elektrische auto.
@cedio911: als de motor van de Porsche Taycan komt, zal er wel een metertje bij zijn voor de “turbo”druk van het Taycan Turbo systeem!
Die pandaogen maken het er niet mooier op, maar voor de rest heel leuk. Dan maar ik donkere kleur bestellen.
En met Porsche techniek een zeer goede basis.
Een goed ontwerp moet een beetje schuren, zodat je ‘m steeds mooier gaat vinden hoe langer je ernaar kijkt. Ik moet zeggen dat ik die lampen ook niet heel erg fraai vind, maar in het geheel past het wel.
En ’t is een leuk ding om de auto mee te personaliseren, met andere kleurtjes of randjes. Ik snap ‘m wel. En als je achter het stuur zit zie je d’r niks van! (en daar heb je ’t meeste lol…)
@adyton: de techniek van de Taycan is niet van Porsche maar van Rimac.
En weer een mooie auto verpest door de linkse groene leugen.
“Wiesmann is terug met deze Project Thunderball.” petroldrinker denkt fuck yeah, blijft 1 vd gaafste merken voor mij
“Om met de deur in huis te vallen, de auto is geheel elektrisch.” gvd, meteen de rest niet meer gelezen, interesse weg
Dit koop je gezien die electrisch is alleen om naar te kijken, want het rijden met een EV is gewoon absolute drama, alles maar om te voldoen aan die groene leugens vd politiek