
Onderzoekers geven advies.
We zijn allemaal gewend aan remlichten aan de achterkant van een auto. Logisch, want zo waarschuwen bestuurders het achteropkomend verkeer dat ze afremmen. Maar wat als we diezelfde waarschuwingsfunctie aan de voorkant zouden hebben? Klinkt misschien gek, maar nieuw onderzoek wijst uit dat een extra remlicht geen gek idee is.
Onderzoekers van de technische universiteit van Graz hebben 200 echte ongevallen op kruispunten geanalyseerd. Volgens de geleerden had 7,5 tot 17 procent van de ongelukken voorkomen kunnen worden dankzij een remlicht aan de voorkant. In aantallen zijn dat 15 tot 34 van de 200 ongevallen. En dat is niet alles: in maximaal een kwart van de ongevallen had het extra licht de impact kunnen verminderen, en daarmee ook de ernst van het letsel.
Waarom remlicht aan de voorkant?
Het idee is simpel: als je een tegemoetkomend voertuig ziet remmen, kun je sneller anticiperen. Denk aan die onduidelijke situaties op kruispunten waar het niet altijd meteen duidelijk is of iemand gaat doorrijden of niet. Vaak zie je wel of een auto in beweging komt of niet, maar goed: een remlicht is wat duidelijker. ”Dit visuele signaal kan de reactietijd van andere weggebruikers aanzienlijk verkorten,” legt onderzoeker Ernst Tomasch uit. ”Dit verkort de remweg en uiteindelijk de kans op een ongeval.”

Zo moet dat er ongeveer uit komen te zien. De experts stellen voor dat de remlampen aan de voorkant groen licht geven en achter rood. Wat de reden hiervoor is, wordt niet verteld. De lampen zouden relatief goedkoop op de nieuwe auto’s kunnen komen, denken de geleerden. Als de plaatsing op de plek is op de afbeelding wordt het nog een lastig verhaal denk ik. Allereerst moet eer een extra lichtbundel komen. Daarnaast moet de kentekenplaat een nieuwe locatie krijgen.
Tip van mij: kijk bij Mercedes af hoe zij nieuwe verlichting toe hebben gevoegd aan de zelfrijdende auto’s.
Probleem van het remlicht aan de voorkant
Er is wel een belangrijke kanttekening. Het remlicht moet wel zichtbaar zijn en dat is lang niet altijd het geval. Bij ongeveer een derde van de geanalyseerde ongevallen was het zicht op het remlicht beperkt door een ongunstige hoek tussen de voertuigen.
Ook hier hebben de onderzoekers een oplossing voor bedacht. Wat dacht je van een auto met remverlichting op de voorkant, achterkant en aan de zijkanten? Zo zou je bijvoorbeeld bij een afslaande auto ook kunnen zien of deze remt, zelfs als je er niet recht voor staat. Wederom: leuk idee, maar de integratie zal wat lastiger zijn dan de onderzoekers nu laten lijken.
Of en wanneer autofabrikanten deze technologie gaan implementeren is nog niet bekend. Zolang het niet verplicht is, zullen weinig merken de moeite nemen, vermoed ik. Oké, wellicht gaat Volvo er op een eigen manier mee aan de slag.





Wat mij betreft een toevoeging die meer problemen creëert dan dat er opgelost worden. Verkeersveiligheid verbetert er niet of nauwelijks door, en we krijgen hierdoor een wildgroei aan allerlei gekleurde lampjes op auto’s waardoor de overzichtelijkheid alleen maar afneemt.
Het is me al een raadsel waarom het toegestaan is de normale autoverlichting zo’n beetje over de hele auto uit te smeren, en dan gaan we er alleen maar lampjes bij verzinnen.
Op deze manier worden fietsers en voetgangers in het verkeer alleen maar kwetsbaarder, omdat ze steeds minder goed opvallen.
Precies. Die lichtbalken zorgen ervoor, dat je de snelheid van een voertuig minder goed kan inschatten. Met twee losse lampen kan je zien hoe hard een voertuig aan komt rijden, omdat de lampen steeds verder uit elkaar gaan staan. Verplicht verlichting overdag. Dat zet meer zoden aan de dijk dan dit soort truukjes.
Ik heb me als ik bij het zebrapad sta weleens afgevraagd of dit niet handig zou zijn. Dan kun je sneller zien of de auto die eraan komt remt, dus sneller beginnen met oversteken, waardoor die auto minder hoeft af te remmen of minder lang hoeft te wachten, omdat ik eerder de zebra weer over ben.
Voordeel hiervan lijkt mij ook dat je, als de lamp niet aan gaat, kunt zien dat de auto niet remt. Dan weet je in diverse verkeerssituaties eerder of iemand je heeft gezien en op je reageert, of dat je zelf ontwijkende manoeuvres moet gaan uitvoeren.
Zou het ook wel mooi vinden als remlichten gradueel zouden zijn, dat je kunt zien hoe hard een auto remt. Als je achter een zachtjes remmende auto rijdt en die gaat ineens harder remmen, zie je dat dan sneller. Dit kan het harmonica effect verminderen.
Kanttekening bij al het bovenstaande is de al eerder genoemde wildgroei aan lampjes en informatie die met lampen wordt overgebracht. Het wordt er wel ingewikkelder van allemaal, dat brengt ook weer zijn eigen problemen met zich mee.
Nog even en we rijden allemaal in Rijkswaterstaat auto’s met een grote pijl op het dak met de richting waarop we willen gaan, rechtstreeks gelinkt aan het navigatiesysteem want zelf nadenken hoe je moet rijden is er ook al niet bij.
“Gas” los bij een elektrische auto en de remlichten branden al. Dus met vaart verminderen denkt de fietser oh hij stopt al ik ga alvast…
Dat hangt van het regeneratie niveau af. Staat dat op hoog ingesteld dan wordt er al snel een vertraging bereikt die hoger is dan de grenswaarde waarbij de remlichten gaan branden. Maar een EV kun je ook instellen op uutrollen en dan kan die veel langer, dus met minder vertraging, uitrollen dan een auto met verbrandingsmotor.
Dat doen niet alleen fietsers hoor, automobilisten kunnen er ook wat van…
Je hebt nu al veel idioten die met een noodgang op rotondes afrijden in de hoop zo een onterechte voorrang af te dwingen. Zulke mensen moeten we geen “ik rem echt niet” lamp gaan geven.
Lijkt me handiger om dit goed te regelen via ADAS systemen i.p.v. Deze ouderwetse oplossing