
Pagani heeft weer een nieuw smaakje weten te verzinnen.
Terwijl de Huayra al lang in productie was, kwam Pagani nog steeds met nieuwe varianten van de Zonda. Daarom moeten we niet verwachten dat Pagani klaar is met de Huayra, nu de Utopia er is. Dat zijn ze ook niet, want ze presenteren nu een nieuwe versie van het oude model.
Het betreft de Huayra Codalunga Speedster. De dichte versie van deze auto werd in 2022 onthuld, met een longtail die de Huayra 34 centimeter langer maakte. Vandaar ook de naam Codalunga, wat Italiaans is voor ‘longtail’.




Pagani heeft deze auto nu van zijn dak ontdaan, met als resultaat de Codalunga Speedster. Deze is voorzien van een hardtop, waardoor het met gesloten dak net een coupé lijkt. De zijruiten hebben overigens het formaat van een brievenbus, dus als je goed zicht wil hebben kun je beter dakloos rijden.
Naast het dak is er nog een interessant verschil met de dichte Codalunga. Op de foto’s spotten we namelijk een heuse handbak. Die heeft de Huayra nooit gehad, totdat in 2024 de one-off Huayra Epitome werd gepresenteerd. Nu Pagani weet hoe ze een handbak in een Huayra moeten monteren, hebben ze de Codalunga ook een handgeschakelde zevenbak gegeven.

Pagani vermeldt nog niet het vermogen, maar we gaan ervanuit dat de Speedster net als de dichte Codalunga 840 pk heeft. Dat is 100 pk meer dan de standaard Huayra. Kan de handbak dit vermogen wel aan? Jazeker, want de Epitome heeft 864 pk. Dus dat zit wel snor.
De Codalunga Speedster wordt iets minder exclusief dan de coupé. Daar werden er namelijk maar 5 van gemaakt, van de Speedster worden er nu dubbel zoveel gemaakt. Daarmee is nog steeds een zeer exclusief speeltje, die waarschijnlijk minstens €7 miljoen moet kosten.





Met een scherp oog voor detail samengesteld interieur. Plus een bijzonder fraaie carrosseriekleur. Jep, deze valt in de smaak. En buiten budget, dat ook.
Het is hier niet anders. Maar gelukkig blijven de prachtige foto’s beschikbaar
Waar zijn die 2 extra uitlaat stukken onderin de bumper voor?
Waste gates?
Misschien zijn dat de echte uitlaten en zijn die vier “in your face” uitlaat eindstukken net zo nep als op een Audi S6.
Nooit een Pagani gezien nog gehoord? Die 4 toeters zijn het echte werk.
Ai
Phoe wat een beauty! Nog mooier dan de codalunga coupe wat mij betreft, en de kleur is ook nog eens spot on. HULDE Pagani!
Oei…dan ben ik de enige, vind em afschuwelijk! Geef mij maar een zonda! Binnenkant lijkt wel op een mclaren slr van de jaren 2000.
Nee hier nog een. Ik was en ben helemaal wild van de Zonda, maar Pagani neigt soms een beetje naar Leepu achtige creaties. Zo ook deze. Het is te overdreven om mooi te zijn imo.
Eens. Her en der klopt hij niet/is het design niet in evenwicht.
En profil vind ik het niet de mooiste. Maar onder een hoek vind ik het er erg fraai uit zien. Interieur lekker oogt wellicht wat oud inderdaad maar het past wel bij de auto, vind het mooi.
Open dak, long tail, handbak en een totale overdosis lichtgroen. Alsof je een literbak pistache ijs in één keer hebt leeg gegeten, het is gewoon teveel.
Pagani is het merk van maximaal prikkelen met maximaal lelijke kitch en het blijkt maar weer, daar zijn ze ontzettend goed in.
Wat bijzonder fraai dit! Ik vind de kleur waanzinnig mooi.
Het is inmiddels toch net een mitsuoka. Wat een lijntjes en tierlantijntjes. En de verhoudingen zijn ook zoek. Alleen zo schuin van achter is het een mooie auto.
Ik moest al te denken aan een opgerekte Spyker…
Liever een Zonda.
Exclusiviteit heeft geen prijs? Of het maakt niet uit hoe lelijk of controversieel iets is, zolang het maar exclusief genoeg is, mag het peperduur zijn en wordt het toch wel verkocht? Geld koopt geen smaak?
De afwerking en materiaal keuze zullen wel fenomenaal zijn, maar ik vind ze er niet mooier op worden. Geef mij maar een gewone ‘basis’ spec Zonda, met zijn mooie lijnen en zonder tierelantijnen.
Hetzelfde als bij die heel dure horloges. Daar geldt ook hoe duurder, hoe exclusiever, hoe lelijker. Met als doel opvallen zodat iedereen kan zien dat je veel geld besteed hebt. Zie je aan de lelijke kongtail hier, de veel te grote vleugel op de 911 GT3 RS. Sluit niet aan bij de calvinistische Nederlandse cultuur maar wel bij die van daar waar ze het geld laten rollen.