
Lucid onderstreept nog eens dat zij de koning van de actieradius zijn.
De Lucid Air is een zeer prijzige auto, maar dan heb je wel wat. De Amerikanen hebben hiermee een toonaangevende EV neergezet. Dat hebben ze nu onderstreept door een nieuw wereldrecord te vestigen. Terwijl Tesla aan het stuntelen is met Robotaxi’s en onderuit gaat op de beurs omdat Elon Musk zich niet uit de politiek kan houden…
We zien geregeld hele vergezochte wereldrecords voorbijkomen (Porsche heeft daar een handje van), maar dit record is nog enigszins relevant. Het gaat namelijk om de langste afstand afgelegd door een elektrische auto zonder op te laden. Daar kun je natuurlijk allerlei trucjes bij uithalen, maar het laat wel zien wat er mogelijk is.
De Lucid Air wist een indrukwekkende afstand van 1.205 kilometer af te leggen, zonder bij te laden. Het startpunt was het Zwitserse St. Moritz en het eindpunt München. Nu ligt St. Moritz op 1.800 meter hoogte, dus het is wel een béétje valsspelen.



De uitvoering die gebruikt werd voor de recordpoging was een Lucid Air Grand Touring. Dat is uiteraard de versie met de grootste range: 960 kilometer WLTP. Daar is weliswaar een 118 kWh accu voor nodig, maar alsnog is dat aardig efficiënt. Ter vergelijking: de EQS 450+ heeft 125 kWh nodig voor een WLTP-range van 802 kilometer.
Over de EQS gesproken: het vorige record was toevallig ook gevestigd met een EQS 450+. Deze legde 1.045 kilometer af op één lading. Maar daar is de Lucid met 160 kilometer overheen gegaan. Wel lullig: dit record was 19 juni gevestigd, dus daar hebben ze nog geen drie weken van kunnen genieten.





Als ze nu dezelfde exersitie in omgekeerde richting doen hebben we een eerlijk gemiddelde.
1200 km van StMoritz naar München, dat is best een heel stuk omgereden denk ik dan gelijk. Wat moet je hier nou mee? Dit is een lulverhaal voor in de kroeg, meer niet.
1.800 kilometer hoogte, dat is echt heel hoog
Je zou verwachten dat je zo hoog geen air meer zou tegenkomen…
Vind ik leuk
Wow, van 1.800km hoogte. Dat noem ik inderdaad wel valsspelen!
En toch koopt bijna niemand ze. Je zou bijna denken dat range angst dus eigenlijk helemaal niet zo’n ding is.
De vanafprijs van 134k daarentegen is wel een ding.
15 jaar geleden had ik al een auto die een fractie kostte hiervan en die reed 1100 kms op een tank zonder gesjoemel met hoogtemeters. En dat was niet eens een diesel. We hebben echt veel ontwikkeling geboekt.
München ligt zelf ook op ruim 500m hoogte. Dus het hoogteverschil over 1205 km was slechts 1300m.
Wat ik interessanter vind, is wat de gemiddelde snelheid was.
Als je nou continu 80 rijdt vind ik dit niet zo boeiend, want als ik naar Italië wil rijden rij ik een stuk harder dan dat.