
We zochten eens uit hoe het zit met de vanafprijs van een gebruikte Volvo XC90 van de nieuwste generatie.
In 2015 wierp de radicale nieuwe designrichting van Volvo voor het eerst zijn vruchten af. En je kan vinden van de Geely-periode wat je vindt, maar mooi is bijna een understatement. Er is een steengoed design gekomen voor de nieuwe Volvo’s. Ook de ietwat lompe XC90 die anno 2014 echt wel wat gedateerd overkwam, werd een prachtige SUV. En dat was de auto die het spits mocht afbijten.

Volvo XC90
Tien jaar en twee facelifts -een hele subtiele en een vrij ingrijpende- later, is de Volvo XC90 eigenlijk nog steeds fraai. Goed, je went eraan, maar lelijk of gedateerd is anders. En omdat de auto al zo lang in productie is, zijn er genoeg exemplaren op de tweedehandsmarkt. Wat doet dat met de prijzen? Nou, je kan ze heel goedkoop krijgen. Of je het moet willen is altijd een tweede.

We vinden deze vroege Volvo XC90 uit 2015 op Marktplaats. Het betreft een R-Design, maar wel met de kleine velgen. Het is de zevenzits versie, dus je kan met het hele gezin op pad. De exterieurkleur is zwart. Het staat hem wel, maar het is wel ietwat behouden. Enfin, je kent het verhaal wel, de XC90 was populair genoeg.



Interieur
Binnenin zijn er ook niet echt frivole keuzes gemaakt in deze Volvo XC90 op Marktplaats, maar goed. Alles zit er wel, het is nog zo functioneel als het ooit was en eigenlijk is deze cabine minder verouderd dan wellicht verwacht. Goed, het is een prima occasion. Toch?

Kopen
Houd die gedachte vast: deze Volvo XC90 op Marktplaats is uitgerust met de D5-dieselmotor. Dat is een 224 pk sterke viercilinder, gekoppeld aan de automaat (zoals elke XC90 van deze generatie). Geen strepentrekker, maar in theorie een lang niet onbetrouwbare motor. Hetgeen bewezen wordt door een kilometerstand van 455.213 kilometer. Da’s veel. Maar op veel manieren zie je het er niet aan af. En iemand was er ondanks die stand zuinig op, want al het onderhoud is door een dealer gebeurd en bij 445.000 kilometer is er een nieuwe distributieriem en waterpomp op gekomen.

Er staan nog twee goedkopere XC90’s op Marktplaats, maar eentje loopt niet 100 procent en eentje wordt aangeboden ex-BPM. Dus zetten we deze voor het gemak even neer als de goedkoopste ‘instappen-en-wegrijden’. En dat gaat je kosten… 14.990 euro. Dat valt mee, toch? Wetende dat een goed aangeklede moderne XC90 dat in tienvoud kost, heb je veel auto voor je geld. Durf jij het aan? Check dan deze XC90 op Marktplaats, of kies een iets duurdere uit als je net iets minder ervaring wil. De keuze is reuze en de prijzen vallen echt wel mee.





Eerst geld als water uitgeven bij de Volvo dealer voor een waterpomp en distributieriem om ‘m vervolgens daarna na 113 kilometer te koop te zetten?
Je kan t ook niet doen, maar dan krijg je m niet/veel moeilijker verkocht.
@thomcarspotter: 10.213 km ;)
Ohja check. ‘Tis weekend.😩
Voor een R-design vind ik dit model wel ingetogen zo.. of zijn ze allemaal zo?
Veel teveel voor een auto met zo’n hoge km stand…. . 7k al veel. Xc90 staan bekend om hevige roestvorming onderzijde, dus zeker op de brug zetten.
Die 4 cilinder diesel is een ontzettend rauw tractor apparaat. Ik heb er in test gereden en vergeleken met een Jeep v6 diesel was het echt niet te doen, laat staan tegenover een Audi, BMW of mercedes 6 cilinder. Volvo had gewoon de 5 cilinder verder moten verfijnen voor deze lijn auto’s.
je stapt er in, en denkt (zeker bij een lichter interieur met houtaccent) zozo, klasse, en dan start je hem en het klinkt alsof je een akker gaat omploegen.. ik vond het een enorme teleurstelling. DE hybride is leuker, maar die brandstoftank was veel te klein (elke 275km tanken als je op wintersport gaat met een doos op dak)
Je vergekijkt een 4 cilinder met allemaal 5 of 6 cilinders. Wat wil je….
dat volvo ff na had gedacht en er en echte motor in had gezet..
Is dit nu een SUF-station?
Ben wel eens benieuwd naar de onderhoudskosten van de afgelopen 10 jaar
Aanschaf is simpel.
Nu nog rijden en netjes onderhouden. Dat is een heel ander verhaal.
Soms snap ik de verheerlijking van dit soort zware, verouderde, trage, en niet-mooie auto’s niet. Geen bijzondere motoren voor zover te lezen valt, geen fraai exterieur, geen bijzondere rij-eigenschappen. Er is bijna geen één auto wat meer de 65+ leeftijd uitstraalt dan dit. En hoe dit ding nog zoveel geld moet kosten snap ik ook niet.
Doe mij maar een veel frissere V60 station, die zijn opvallend (vergelijkbaar) betaalbaar en denk ik in 2.0 hybride vorm sneller, zuiniger, en in ongeveer elke meetbare vorm een betere auto. En als je mazzel hebt koop je een T8 met 406pk!
Hoe je het ook wendt of keert, je krijgt wel heel veel auto voor 15k.
An sich netjes technisch, geloof dat je deze stand met de hybride minder probleemvrij bereikt.
Vlgs staan Toyota en Lexus bovenaan betrouwbaarheidslijstjes en Volvo’s onder het gemiddelde of zelfs helemaal onderaan…..
Wat een vreselijk saai interieur met al dat zwart en grijs. Wie stelt zoiets met z’n volle verstand samen?
Toen deze auto’s net nieuw waren heb ik een aantal weken met zo’n D5 rond moeten rijden. Daar keek ik bepaald niet naar uit, want enorm SUV-dinges met een dieselmotor. Twee dingen die ik bepaald niet hoog op mijn lijstje van wenselijke eigenschappen voor een auto heb staan. Maar goed, wat moet, dat moet, dus met frisse tegenzin gaan rijden. Mijns ondanks vond ik het oprecht een fijne auto om op een ontspannen manier afstanden af te leggen. Comfortabel, met een aangenaam, rustig interieur, fijne stoelen, een heel behoorlijke stereo en voor zo’n soort auto heel belangrijk: absoluut nul ‘sportieve’ pretenties. Snel was-ie natuurlijk niet, maar wat zou het – hij was vlot zat voor wat het was. Dat ze nu ‘al’ vanaf 15k op te pikken zijn verbaast me, gezien de bepaald niet vlekkeloze reputatie, bepaald niet. Eigenlijk had ik verwacht ze ook voor rond de 10k te kunnen vinden maar de inflatie heeft hard toegeslagen. Als je een goede treft, heb je er een fijn gebruiksvoorwerp aan, denk ik, maar welbeschouwd kun je beter een V60 kopen – in veel opzichten is dat volgens mij dezelfde auto, en doet volgens mij zo’n beetje alles wat en XC90 doet (behalve 7 man vervoeren), maar dan in een handzamer pakket wat (hopelijk) beter gerijpt is. Een rode V60 op benzine met een trekgewicht van 2000kg, zou die bestaan? *gaspedaal aanslingert*
Als je een mega budget voor onderhoud reserveert dan kan je tegenwoordig Volvo rijden. Zeker als ze de 100k km passeren. Je blijft bezig. Van de vijf mensen in mijn omgeving die een XC90 rijden hebben twee mensen hem weggedaan vanwege de hoge reparatiekosten. Gemiddeld zijn ze tussen de €4000-€8000,- per jaar kwijt.
De twee die overgestapt zijn rijden nu beide een BMW X7. Dat is ook geen goedkope auto maar ze ervaren veel meer rijplezier en kwaliteit van materialen. Van een trage storingsgevoelige naar een snelle communicatieve auto zonder problemen.