Vergeet de Formula E. De elektrische tegenhanger van de Formule 1 komt namelijk uit de koker van een stel Spanjaarden en heet de All Electric Grand Formula.
De meningen over het nieuwe Formula E-kampioenschap zijn op z’n zachtst gezegd verdeeld. Het geluid spreekt lang niet iedereen aan, maar ook qua snelheid doen de elektrische racers onder voor hun gemotoriseerde tegenhangers uit de F1. Quimera Responsible Racing wil daar verandering in gaan brengen met de AEGF, een elektrische racer met Formule 1-specificaties.
Dat klinkt natuurlijk leuk en aardig, maar Quimera lijkt over het budget te beschikken om zijn plannen daadwerkelijk uit te voeren. Zo pompten investeerders 4 miljoen euro in het bedrijf van Javier de Rocafort, onder andere vanwege de 710 pk sterke All Electric GT. De elektrische formule-auto is inmiddels een jaar in ontwikkeling en moet het bedrijf echt op de kaart gaan zetten.
Buiten het feit dat Quimera de bolide Formule 1-specificaties mee wil geven, is er nog niet veel bekend over de technieken die we onderhuids terug zullen zien. Wellicht doet een belletje naar Dunlop wonderen? Als we de Rocafort op zijn Spaanse ogen moeten geloven, gaat het een ieder geval een stuk harder dan de Formula E. Die auto’s halen krap 220 kilometer per uur, terwijl de Formule 1 ook met de V6-turbo’s ruim boven de 330 km/u komt. (via: ElectricAutosport)
Het design lijkt wel heel erg veel op de dunlop racer:
http://www.autoblog.nl/nieuws/dunlop-laat-remmen-achterwege-op-racer-van-de-toekomst-69042
@av_diver: Die link staat ook in het artikel ;-)
@reactief: haha. Ochtend blindheid
@av_diver: Dan vind ik het qua design harder op de X1 lijken, bekijk die neus http://cloudlakes.com/data_images/models/red-bull-x2010/red-bull-x2010-08.jpg
@Captain: helemaal gelijk!!
Een soort elektrische Caparao T1.
Heb ze in spanje geld?
@miichal: Ze zouden beter de Grote The Rothschild aanspreken, die hebben een geschat vermogen van ruim 390 triljard euro (491 triljard US $).
Dit is gewoon die RedBull X2014 uit GT6, lekker origineel…….
@matje140: Haha inderdaad die ook al in GT5 zat…
F1-specs…. dus met een 1.6 liter turbo erin?
Zodra er staat dat Spanjaarden iets gaan bouwen, krijg ik er altijd hetzelfde gevoel bij als er staat dat Oost-Europeanen iets gaan bouwen.
Met een supercharger-inductie-baan over de hele lengte van de pits kan de volgende generatie Formule E helemaal los gaan. Ik verheug mij er nu al op!
@gallardogt: Ach, veel beter natuurlijk inductie over het hele circuit zoals ook in het Dunlop filmpje wordt aangegeven. Dan is er helemaal geen zware accu meer nodig.