De gloriedagen van de achterwielaangedreven speelauto’s liggen helemaal niet zo ver achter ons. De nineties baby. Hoewel we het hier maar beperkt doorhebben komen er uit Japan een aantal fantastische rijders auto’s. De Nissan 200SX is er één.
Nissan 200SX, Nissan 300ZX, Toyota MR2, Toyota Supra, Mazda RX-7 en natuurlijk Mazda MX-5. Alleen de laatste is gebleven en sinds dit jaar heeft de Toyota MR2 weer een spiritueel opvolger. Nissan maakt sinds lange tijd ontzettend saaie ‘burgerhokken’ maar denkt ondertussen weer aan een revival van één van haar beste speelmachines. Net als de Toyota GT86/Subaru BRZ nu was de Nissan 200 SX in 1989 ontworpen als sportwagen voor de kleine beurs. Met vrij weinig vermogen toch heel veel lol beleven. Helaas lag de prijs in Nederland (net als nu bij de Toyobaru) erg hoog.
In Nederland kocht je in 1989 vanaf ongeveer 70.000,- hfl. een Nissan 200 SX Turbo. De geblazen 1,8 liter turbo is een snoepje van een motor. Nissan stopte er 168 pk en 224 Nm in en de 200 SX haalt de opgegeven waarden op z’n sloffen. Snelle schakelaars sprinten in 7,7 seconden van 0 naar 100km/u. De topsnelheid bedraagt 215 km/u.
Aan de overkant van de Atlantische Oceaan is de Nissan ook als 240 SX te koop. Precies dezelfde auto maar met 2,4 liter viercilinder zonder turbo voorin. Dit blok heeft (ook) 220 Nm en afhankelijk van het aantal kleppen (3 of 4) 140 of 155 pk. De 2,4 liter is met 1220 kg duidelijk zwaarder dan de 1190 kg Europese versie. Aanwezige extra kilo’s omdat ze voorin de auto liggen.
Nissan weet eind jaren ’80 de turbo-lag van het CA18DET motorblok al tot een minimum te beperken. Dat doet het karakter van de auto veel goed, in een sportauto wil je dat de motor direct en fel reageert. De besturing is direct, veren en demping zijn vergeleken met auto’s vandaag slap maar de communicatie van het onderstel is goed. De 200 SX is ook daarbij geholpen door technisch vernuft. Een multilink systeem verzorgt de (onafhankelijke) achterwielophanging. Toch krijgt de auto vaak het verwijt te weinig power te leveren. Dat terwijl alle pk’s beschikbaar zijn om mee te spelen.
Net dat beetje extra volgt in 1994. Het S13 platform krijgt een update naar het S14 platform. De opklap koplampen verdwijnen en de 1.8 Turbo maakt plaats voor een 2.0 Turbo met 200 pk en 265 Nm. Ook verdwijnt de ‘hatchback’ ten faveure van een achterklep en vaste ruit.
De (in Nederland) tweede generatie Nissan 200SX is meer een luxebeestje dan de vorige. Een zeer complete uitrusting, meer vermogen maar ook een hogere vanafprijs. Voor 80.000,- hfl. koop je in 1994 een Nissan “Silvia” 200SX. In alles deze ‘S14’ duidelijk een generatie nieuwer. Een ontwikkeling die misschien een beetje parallel staat aan die van de Lexus LS400. Zo heeft de S14 200SX een turbo met elektrisch gestuurde wastegate. De computer bepaalt wanneer de turbo zijn druk mag afblazen, dit systeem wordt veel minder beïnvloed door externe factoren en slijtage. De achterwielophanging is opgewaardeerd, de versnellingsbak meer trefzeker en nog steeds blijft het gewicht beperkt tot 1240 kg. Het uiterst goed functioneren van de nieuwe techniek vertaalt zich in een 0-100km/u sprint van 7,5 seconden en topsnelheid van 235 km/u. Deze laatste trekt de 94-er 200SX echter vrij makkelijk voorbij.
Na 1994 geen echte veranderingen in performance en uitrusting meer, wel een iets gewijzigd front vanaf 1997. Nissan heeft dat model vervolgens tot 2000 in Nederland aangeboden. Veel kopers in dit segment konden ze echter niet naar zich toe trekken. BMW’tjes 325i, Mercedes CLK en Audi 80/90 blijven favoriet. Dat maakt de Nissan 200SX nu in ieder geval geen dure occasion.
Zoals bij zo veel oude auto’s is de prijs afhankelijk van de staat maar vooral ook verkoper. In Nederland drijft de zeldzaamheid 200SX-prijzen nog iets op, in Duitsland koop je een aardig ‘project’ voor €2000,-. Bouwjaar is daarbij vrij onbelangrijk. Met lagere (ong. 100k) kilometerstanden brengen de meest recente bouwjaren (eind ’90) nog wel het twee- of drievoudige op. Nooit wegenbelasting vrij, wel vrij licht.
Een echte rijdersauto, heerlijk! En dan doel ik vooral op de S13, net iets ruwer en spartaanser. leuk artikeltje het mocht alleen wel iets langer :)
@GaIIardo: Wat deze jongen zegt. Wel eens over nagedacht om een 240 te kopen. Maar het kost tijd :(
S15 is hier nauwelijks geleverd maar heb het altijd een hele mooie coupe gevonden.
@bozewolf: s15 is helemaal niet in eurpa of usa geleverd ;)
@patrickae86: Nouja, “geleverd”. Wel een zeldzaam importje hier en daar.
Overigens is die zwarte een pre-facelift S14 en die rode een post-facelift. Zenki en Koeki ofzo.
@bozewolf: mijn zwager had er een, een zwarte S14. Toendertijd kon er nog hard gereden worden zonder dat er om de 10 meter iemand aan je aars trekt. 240 over de A2 destijds was no problem. Heerlijk fel op het gas en met een stevig uitlaatsysteem eronder ook een prachtgeluid. Met gouden vijfspaaks Rays velgen en verlaagd onderstel een heel subtiel getunede S14, gewoon net wat sportiever. Hele mooie wagen was dat en met 200pk kom je niks tekort.
@bozewolf: Klopt idd de pre is type “S14” en de facelift “S14a”
Sowieso is de terminologie klote trouwens, want in europa kregen we alles als 200SX en de Amerikanen met hun domme fetish voor grotere motoren kregen de logge 240 versies.
Maar onze eerste generatie 200SX is voor de jappen een 180SX en geen S13. Volgens mij.
Zoals ik zei, verwarrende shit.
@bozewolf: De eerste generatie 200sx die hier is geleverd heet inderdaad 180sx in Japan, echter het is zeker wel een s13, de coupe versie hiervan is de s13 silvia. De s14 silvia heet hier weer gewoon 200sx. ;)
OT: erg leuke auto, alleen die CA18DET moet je direct bij het grof vuil zetten en een SR20DET aanschaffen, in Japan werd de 180sx in kouki vorm gewoon met SR20 geleverd :)
@aadfd3s: Yeah I know, en dan pleurde je de voorkant van een Silvia op je 180sx en had je een Sil-Eighty (of was het nou precies andersom?).
@bozewolf: Inderdaad, tegenwoordig zijn ze nog gekker, de s13/s14 wordt nu omgebouwd naar s15, dus voor en achterkant….
@bozewolf: zo moeilijk is t allemaal niet ;)
rps13
http://motormavens.com/emAlbum/albums/Yoshi%20Shindo/Carspotting/Rob%20Primo%20180sx/DSC_01522.jpg
europese 200sx,
amerika 240sx (2.4l blok)
japan 180sx (1.8l blok)
ps13 of silvia:
http://www.japanesesportcars.com/galleries/data/media/89/silvia_ps13_ks.jpg
s13+s15 voorkant = s13.5 (strawberry face omdat 13,5 in japans hetzelfde woord is als aardbei)
http://i5.photobucket.com/albums/y171/jpsmooth/Formula%20DRIFT%2009/Joon1.jpg
rps13 +ps13 voorkant =sil-eighty (silvia+180sx)
http://www.driftingstreet.com/images/nissan-sileighty.jpg
ps13 +rps13 voorkant = one-via (180+silvia)
http://www.wkdimports.com/wp-content/gallery/oneviasiver/S13%20Onevia%20(6).JPG
@smeck: De bedoeling was dat hij ook in europa gebadged ging worden als 180sx. Alleen was dit niet commercieel interessant door de concurentie die atm. 2liter motoren had. Vandaar de naamsweiziging naar 200SX.
@smeck: Zelfs zo simpel dat je 5 links nodig hebt om het allemaal uit te leggen.
See my point? ;)
jappeners uit de jare 90 onderschat men altijd
@KaCh1ng:
zijn ze dan van nog betere kwaliteit dan dat iedereen al weet ??
@lincoln: Ik denk dat hij bedoelt dat die auto’s toen d’r tijd ver voor lagen qua prestaties. De jappen konden toen heel veel uit de simpelste motortjes halen.
Dat kunnen zij nog steeds, maar in de loop der jaren hebben veel regeltjes/wetten er voor gezorgd dat ze op zoveel dingen moeten letten (KUCH CO2 KUCH) dat het soms niet meer haalbaar is.
De styling in de jaren 90 van Japanse auto’s (vooral de sportievere) waren ook zoveel mooier, simpel, maar mooi.
@G-Ammo:
o,joh .. overschatten dus ..
@KaCh1ng: ze werden al onderschat sinds december 1941…
@Megakix:
Haha, ik kreeg hier toch wel een glimlach van.
Ontzettend saaie auto die indertijd een vermogen kostte. Volgens mij hebben ze er bijna geen een in Nederland verkocht.
@midasracer: Was hier idd onevenredig duur.
@bozewolf: Ik geloof 90 mille in guldens. Was voor die tijd absurd.
@midasracer: Mijn buurman heeft ze bijna allemaal gehad. De 200SX van 94 tot aan de 370Z en GTR nu. Hij heeft ook die playstation versie van de 350Z gehad. Knalgeel en met fraaie wielen. Hij koopt altijd nieuw en heeft die 200SX (S14) ook nieuw gekocht.
@E34M5Touring: mijn oom dit, mijn buurman dat, mijn neef zus, mijn vader zo
-edit: overige tekst is verwijderd, doe even rustig aub-
-edit: nutteloze bijdrage-
@eklasse: Heb me nog nooit verlaagt tot schelden hier. Bravo je bent de eerste…
@E34M5Touring: volgens mij de enige oplossing voor mr. troosteloze opmerking Benz :lol:
@Megakix: Ja snap er echt niks van. Heb hem voor zover ik weet nooit wat misdaan. Blijkbaar is iemand geloven zoooo 2011 ofzo.
@eklasse:
WTF? je pillen niet geslikt ofzo??.
OT: Lijkt me inderdaad een leuke auto terwijl ik het niet echt heb met Japanse/Koreanse auto’s :D
@eklasse: Wat boeit dat nou, je hebt slechts kans op een beperkt aantal auto’s in je leven. Meneer voelt zich te goed of zo en wisselt om de 3 uur van auto? Immers, je moet toch elke auto geprobeerd hebben he… Anders ben je zo’n stakker! Oh wacht …
@E34M5Touring: leuke buurman heb je dan :)
@smoked: Man is rijk geworden in de stoma’s. Go figure…
@E34M5Touring: tjaa… dat kan! neem aan dat de GT-R niet zijn daily driver is? en je foto’s/video’s van 1 van de voertuigen?
@smoked: Zal morgen met alle plezier een foto plaatsen. Hij heeft een Q5 en een C70 CC. Zie toch regelmatig de GTR pakken. Volgens mij is zo’n ding best dagelijks te rijden.
@E34M5Touring: Een GTR is nog altijd een GT, dus vrij makkelijk daily te rijden.
@E34M5Touring: Je buurman heeft smaak!
@kaasboerin: Nahh zo ver zou ik ook weer niet willen gaan hahaha. Zijn huis is zowat een 1 op 1 kopie van dat van Hazes (spierwit, vol met rare kristallen frutseltjes). Qua auto’s doet ie het goed idd.
@E34M5Touring: is je buurman een semi-kamper? :p mis alleen dan een MB xD
@smoked: Hij heeft wel een caravan hahahaha
@E34M5Touring: Misschien werkte hij voor Nissan? Kreeg hij ze vast voor weinig.
@midasracer: Nope, heeft wel een goede baan en is zolang ik hem ken vrijgezel en kinderloos. Dus dat scheelt natuurlijk wel knaken. Hij is wel echt Nissan freak. Hij heeft altijd een Maxima V6 naast zijn kanonnen.
@E34M5Touring: excuses voor de opmerking van gisteren.
@eklasse: No worries mate! Same here
@E34M5Touring: die van jou heb ik geeneens kunnen lezen. Lees voor de grap eens de laatste reactie bij de Porsche targa. Zal ik …….
@eklasse: Ja snap je punt wel. Ik vond het wel toevoegen aan de discussie aangezien hij de enige is die ik ken die steevast de nieuwe coupe’s koopt van Nissan. Dat kunnen er toch niet veel zijn in NL. En ik wist eerlijk gezegd niet dat die 200SX zo duur was in NL. Zelfde verhaal met de 350Z Gran Turismo edition. Hij had toen net een jaar de standaard 350Z en kocht gelijk die edition toen ie uitkwam in knal(tweety)geel. Hij heeft er ook altijd een Maxima V6 naast, die houd ie wel wat langer trouwens.
@eklasse: Lol, ik zou me niet gaan irriteren aan mensen & en hun posts.. Dan bezwijk je binnen een jaar aan de stress.
@midasracer:
als je zegt saai, dan heb je het toch niet over het rijgedrag mag ik hopen?
Die auto’s zijn wel lekker snel en je kan er serieus met sturen, beter zelf dan een E36 coupé uit dezelfde tijd.
En een S13 heeft nog vrij veel last van turbo-lag dus dat is soms wel ‘spannend’
@RazorHead: Nee puur het uiterlijk van de 200sx. Doet me weer denken aan de Toyota Paseo. Saaiste coupe ooit gemaakt,terwijl het thema heel spannend kan zijn.
@midasracer:
ik vind eigenlijk enkel de S14 saai, de S13 en S14a vind ik wel nog dikke bakken :D alhoewel ik ze ook niet standaard zou laten met die kleine dubbele uitlaat enz :D
Nissan maakt sinds lange tijd ontzettend saaie ‘burgerhokken’ ?? Klopt voor een groot deel, maar volgens mij worden de 350Z, 370Z en GT-R even over het hoofd gezien. Vooral de laatste is denk ik wel wat spannender dan de beschreven oudjes.
@clioracing: Vergeet de Skyline’s niet (R32, R33, R34, zowel de GTST als de GTR’s)…
@BmwM: Skyline 2000GTR zeker niet vergeten. Wat een schoonheid :)
@michelyman: Dat is alweer een hele tijd geleden!
@michelyman: Ik zoek een gigantisch mooi project van een jappaner die zo ééntje volledig gerestaureerd heeft… (Zal even doorzoeken voor je ;)).
Ik rij regelmatig in een Skyline R33 GTST met 504pk, best leuk (A).. RWD ^^
@michelyman: http://vimeo.com/41685762 (Check it out, de eerste Skyline Generation :))
@BmwM: dat is de testrijder van Pagani (inmiddels)
Wat een topwagens zijn dat, met zo weinig vermogen toch zoveel lol kunnen beleven, prachtig!
Mijn droomauto
Probeer nog maar eens een originele te vinden, zal niet meevallen gok ik..
@joeytrambel: theres a cpuntry for that! http://www.mobile.de
@Jochempie: country*
@joeytrambel:
in duitsland staan er nog, wel voor 8000 euro en meer.
zijn helaas wel de lelijke 16V edition (S14a) die hebben zo lelijke beige/witte zetels en plastic dat hout moet voorstellen (echt horror!!) In belgie stond er ook zo eentje tekoop (misschien nog altijd) met maar 59.000km, 11.950 euro
@joeytrambel: Ik heb een 200sx s13 voor m’n deur staan, paar maanden terug origineel gekocht en dat zal ook zo blijven :)
Hele leuke stukjes dit @Alwood: keep up the good work!!
Dit waren nog echte nissan’s.
wauw, mooi artikel. voor mij tekort. ik ben er echt fan van!
Leuk stuk, moet een wekelijks iets worden!
JDM Youngtimers, héérlijk.
@d15b2: Amen!
Petjeswagen.
Mooi artikel, geweldige auto’s die jappen uit de jaren 90′. Mis dit soort auto’s tegenwoordig wel een beetje..
@jerz93: Ik heb ergens gelezen dat er in Amerika een ondernemer is die weer de 240Z en 260Z bouwt met zoveel mogelijk nieuwe onderdelen. Niet goedkoop maar dan heb je wel een nieuwe klassieker. En de eerste Z’s waren volgens mij wel de meest spannende.
@midasracer: Als ik het geld ervoor had ging ik er morgen nog eentje halen ;)
tijdje terug wist ik er nog 1 te staan hier in de buurt
verschillende keren zien rijden en volgens mij was er niet veel meer standaard onder de kap
turbo was duidelijk aanwezig en een flinke psssj na gas los laten verklapte toch wel dat er behoorlijk wat druk op zat
heb toen 1x een te koop papiertje gezien en weg was hij
@Bart_V: een dumpvalve alleen bekend geen 500pk. Heeft wel een doel maar vaak meer voor de sound.
@michelyman: ik zeg ook geen 500 pk, en dumpvalve is alleen maar pk verlies
maar hoe die turbo opspoelde was verre van standaard 300 pk had er zeker in gezeten
Lekker leesvoer dit!
Ik mag mij gelukkig prijzen met een getunede S13 uit 1991. Vanaf het eerste moment had ik als doel er een 300 pk bolide van te maken. Is na veel vijven en zessen (lees: reviseren, reviseren, reviseren) eindelijk gelukt (net geen 336 pk). Heeft me een godsvermogen gekost, maar als ik er in rijd, krijg ik telkens weer een big smile :-).
Auto heeft wel een turbo lag gekregen door de grotere turbo (GT28RS), maar dat neem ik dan maar voor lief.
Had one back in the day! De s13 voor de facelift met de gleuven in de voorbumper. Dikke 19″, dikke spoiler, dik geluid er in. LOL.
Rijden er een hoop van hier ,allemaal met oversized uitlaatje en een batterij turbo’s erop .Peekaatje of 400 is dan vrij normaal.
@norge: spikes eronder en dan lekker ijsdriften?
Interessant om de reacties te lezen over een vrijwel onhandelbare rwd coupe met een enorme turbolag en vreselijke remmen, die echter positief werd afgebeeld in petjesfilms en spelletjes. En iedereen hier vind’em blijkbaar positief. Mmmh.
@heidekonijn: vergeet niet dat de meeste reacties afkomstig zijn van de X-box en playstation generatie! :lol:
@heidekonijn:
ik heb de S13,S14 en S14a gereden.
Als je kijkt naar de huidige auto’s zijn ze idd onhandelbaar (vooral de S13) maar als je kijkt naar leeftijdsgenoten.. ik heb een E36 coupe gehad en moet zeggen, als je echt gaat rijden valt alles toch net iets meer op z’n plek in zo’n auto. je moet altijd wel de motor op toeren houden want het is echt serieus schrikken als die turbo er inneens inkomt!! Een S14 en S14a zijn vele betere auto’s, sneller, betrouwbaarder, makkelijker te tunen en ook makkelijker hard te rijden dan een S13. in een S13 moet je gewoon nog werken, dat maakt het juist leuk
@heidekonijn: Het is in principe ook gewoon een ruim 20 jaar oude auto, zeker de S13.
Over beroerde remmen heb ik nog nooit wat gehoord wat ’t ding betreft. Zullen vast genoeg sjappies zijn die het vermogen hebben verdubbeld en de remmen hebben genegeerd.
@bozewolf: verdubbelen nog wel, nou nou..
@heidekonijn: Wat? geloof je het niet? Dingen zijn wel fatsoenlijk op 500pk te krijgen.. vrijwel alles aanpassen, maar goed te doen..
@dennisr: egt waar, goh. Vet. En die 500 valt zeker nog wel eens te verdubbelen, toch? Zo met van die lampjes onderaan en zo?
@heidekonijn:
gniffel gniffel ..
@heidekonijn: of die lampjes het verdubbelen weet ik niet, maar idd als je wil valt het wel te verdubbelen, krijg je alleen wel van die dikke luchtinlaten boven je motorkap enzo, past dan weer niet echt bij het model..
Verder nog dingen waar je dom op wil reageren of was dit het?
@dennisr: wou even zien hoe ver de tienerhormonen zouden spatten. En ik ben gek op feiten. Dikke luchtinlaten dus, mmh, mja. En verdriedubbelen, gaat dat ook?
@heidekonijn: Hoe ik je niet te vertellen, weet je best ;)
@dennisr:
ook dit ding bestaat uit metaal plastic en vloeistoffen ..
en voor de prijs van een hagelnieuwe 550 peekaa Mustang zal die best wel in de buurt komen van de betreffende Mustang ..
once again .. no magic here ..
Beide redelijk mooie auto’s. Dy soort auto’s gebruik ik bijna altijd om te tunen bij Forza 4.
@jordy14: Dy = Dit
Die pre-facelift S14 heb ik altijd mooi gevonden, net als de 300ZX (Z32) :) Wel beide erg duur destijds.
Hier al 3.5 jaar gelukkig eigenaar van een blauwe 200sx S14a, motorisch licht getuned tot +/- 260pk :)
Het bied het enorm veel rijplezier, en veel bekijks op straat van zowel jong als oud. :)
@weiqunw:
als je hem ooit weg doen, give me a call ;) zoek nog een mooie S14a maar vind nergens eentje die me echt aantstaat… LHD toch ? hoeveel km al ?
@RazorHead: Toevallig heb ik mijn S14a nu te koop staan omdat ik op zoek ben naar wat snellers/groters. De mijne is origineel NL (LHD dus :)). Het is de eerste particulier geleverde S14a van NL. Ik heb d’r 3.5 jaar geleden gekocht met 124k op de teller en zit nu op de 195k. Altijd goed onderhouden, warm gereden en na laten draaien.
Ik gebruik de auto als dagelijkse auto en ik heb er nooit problemen mee gehad, afgezien van slijtage delen zoals de benzinepomp, remschijven, wiellagers en fuseekogels. Maar dat is normaal voor een auto uit ’97 lijkt mij ;)
@RazorHead:
Ben niet echt onder de indruk. Een Sierra 2.0i deed er amper voor onder. Niet in gewicht, niet in vermogen. Kostte de helft, en heeft evenveel of meer tuningspotentieel.
@mout:
Daar zeg je zoiets, ik denk dat deze werd overstemd door de Cosworth brigade van Ford.
En de Integrales van Lancia.
Die hadden Rallye pedigree en kostten ongeveer evenveel.
Dit is voor mij altijd te veel een grijze gehaktbal geweest.
Leuk dat er zo postief over zulke oudjes wordt gesproken!
Wat ik dan weer jammer vind is dat ze in de praktijk door de meesten hier gezien worden als sjonnie auto’s…
@jeffreym3:
Terwijl iedereen hier weet dat Desjonnies Des Subaru’s is.
En kritisch Porsche fan
En zwak heeft voor Italiaans en Frans
En Brits, omdat als een Britse auto het doet hem dit in een euforische stemming doet stijgen.
@jeffreym3: Ze worden zeker niet gezien als ‘Johnnie auto’ zoals jij stelt. Maar de meeste maken er een ‘Johnnie auto’ van dmv goedkoop spoilerwerk, striping en foute uitlaten. Maar dat is niet uniek voor deze Nissans. Dat kan namelijk met ieder merk/model auto.
Coupés zijn altijd goed. Ongeacht het merk.
End of story.
Trots eigenaar geweest van een prefacelift S14 uit 1996, met 298 aan gemeten pk’s. 3 weken terug verkocht, maar 2,5 met heel veel plezier in gereden.
Ik heb het al vaker verteld hier.. ik weet in de polder tussen Rosmalen en Nuland een Nissan S13 Coupe te staan. Staat achter de rijschuur van een grote manege. Je kunt vanaf de weg hem net zien staan. Weet het zeker.. ben al een paar keer gestopt om goed te kijken. Staat er al jaren.. half onder het hooi.. pffff.. ik heb geen tijd en ruimte om er iets mee te doen.. anders zou ik er eens gaan kletsen of ie los te weken is..
OT: Prachtig stukje. Een icoon. Samen met de AE86 nu een gewilde cult auto.
Mooie kar. Heb 10 jaar geleden een hele mooie S13 gehad. Dankzij lichte tuning kwam hij op ongeveer 195PK. Je zat in goed 6 tellen op de 100 en op de autobahn reed hij de teller uit. Een groot nadeel was de ronduit waardeloze lichtopbrengst. Zelfs met grootlicht aan zag je nog geen steek. Helaas reed de volgende eigenaar hem binnen enkele weken in elkaar.
Had zelf een S13 gehad, van een vriend gekocht voor £400. Ding zag er niet uit, mat zwart (in car park gedaan), gestript, drain pipe uitlaat eronder (3” vanaf de turbo, straight pipe), geen dempers, verlaagd en uiteraard differentieel gelast. Heb zelde zoveel lol gehad in een auto op achter weggetjes. Achterkant stapte uit wanneer ik wou. Ik wil er weer 1 :).
Heb er 2 s13’s gehad en rijd nu in een s14a.
Ik moet wel zeggen dat het rijden van een s13 veel meer belevenis beloofd vergeleken met een s14a. De eerste was standaard, de 2e was stage 1, beiden spoelden de turbo’s al op bij ong 3000 rpm op fullboost. De s14a staatal op fullboost bij 2800rpm, maar is dan ook afgesteld op een turbo uit de s15 wat een vermogen levert van 314pk en 400nm koppel! De s14a is qua wegligging en remmerij (zonder abs) gewoon perfect! Ohja en ook sneller dan een 2011 cayman, 2010 645i, getuned golf6 r20 en een 2009 e500
Ik kreeg meteen na het zien van deze auto een hevige bloedneus… :S
@masterstig: Maar zal niks met de auto te maken hebben, ik blijf het bijzondere wagens vinden. Eigenlijk één van de weinige Japanse auto’s waar ik echt wat mee heb.
Leuk stukje :)
Heb zelf nu een nog compleet originele 200 sx uit 94 staan (s13) Ik laat em voorlopig netjes origineel, blijft ie iig aardig zeldzaam :)
Mijn plan was om een S13 te kopen zodra ik een auto van de zaak heb. Dan kan ik die een beetje opleuken voor de weekend ritjes :)
S13, S14 en S15.. allemaal mooi! veel gaan nu op aan tuning, maar de meeste worden gelukkig mooi getuned! :D of ”gecustomised”
Moet je een keer bij de driftschool komen kijken bij airport weeze: tientallen s13 s14 BMW e30 en e36 325i en M3, Bmw e34 535i en M5, E39 , skylines r32 r33, diverse siërra’s met pk’s, omega 3000, starlet rwd met V8 erin etc rtc gaan daar de hele dag haaks, ben daar zelf als driftinstructeur en het is iedere keer weer een genot om al dat soort auto’s voorbij te zien schuiven.