• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan Ariya Nismo: sportief topmodel met 435 pk

Auteur: willeme, gepost 12 januari 2024 om 08:53 – 10 Reacties

Nissan Ariya Nismo

De Nissan Ariya Nismo is dikker, sneller en een tikkeltje zwaarder.

Het is geen verrassing en toch ook weer wel: de Nissan Ariya Nismo. De Ariya is Nissans compacte crossover en dat is een keurige auto. Kunnen we niets van zeggen. Hij ziet er zelfs best aardig uit. Maar ja, de wereld kent geen tekort aan elektrische compacte crossovers.

Het is dus logisch dat Nissan er eentje in de showrooms heeft staan (iedereen wil er eentje), maar iets meer sjeu is altijd welkom. Nou, dat krijgen we! Dit is namelijk de Nissan Ariya Nismo en die zorgt voor een flinke dosis sjeu.

Net als de Toyota GR Yaris facelift van net is het absoluut geen concept car, maar een productiemodel. De Nissan Ariya Nismo is gebaseerd op het topmodel met e-4ORCE-vierwielaandrijving (quattro bekt toch wat lekkerder).

De auto komt al deze lente op de (Japanse) markt. Het inmiddels bijna klassieke Nismo-recept is toegepast op de Ariya. Dus er zijn grotere wielen, afwijkende bumpers en die rode striping. Aan de achterkant zijn er maar liefst twee spoilers! Een dakspoiler en eentje wat lager.

Nissan Ariya Nismo

Net als met de Nismo Skyline’s van weleer zijn er meerdere stages. Die heten helaas nu geen S-Tune, R-Tune of Z-Tune. Het begint met de Nissan Ariya Nismo B6 e-4ORCE. Deze heeft 362 pk en 560 Nm te verdelen over vier wielen. Het accupakket is 66 kWh groot en daardoor weegt deze compacte crossover, eh, 2.080 kg. Oef.

Nissan Ariya Nismo
Nissan Ariya Nismo

Maar het kan nog zwaarder. Dan moet je de Nissan Ariya Nismo B90 bestellen. Deze heeft maar liefst 429 pk en 600 Nm tot zijn beschikking. Het gewicht hiervan is 2.210 kg dankzij het 91 kWh grote accupakket.

Nu is de Ariya iets minder compact dan je denkt, maar 2.280 kg past meer bij een gigantische gepantserde S-Klasse dan een auto als deze. Prestatiecijfers zijn vooralsnog niet bekend. Vreemd: meestal krijgen we eerst te horen hoe snel zo’n EV naar de 100 km/u knalt en dan heel stilletjes staat er ergens het gewicht, maar Nissan doet het dus andersom.

Nissan Ariya Nismo
Nissan Ariya Nismo
Nissan Ariya Nismo

Extra dik Formule E geluid?

De Nissan Ariya Nismo is niet alleen sneller dan het standaardmodel, maar moet volgens Nismo ook leuker zijn om te rijden. Het onderstel is aangepast om te zorgen dat bochten nemen een feestje wordt.

Voor wat meer beleving heeft Nismo gezorgd voor wat extra geluid in het interieur, dat afkomstig is van de Formule E-auto’s van het merk. Nu staan Formule E-auto’s om veel dingen bekend, maar niet vanwege het geluid.

Nissan Ariya Nismo
Nissan Ariya Nismo
Nissan Ariya Nismo
Nissan Ariya Nismo

Over het interieur gesproken, dat is ook aangepakt op een subtiel-sportieve wijze. Sportstoelen, grijs alcantara, zwart ‘leer’ (tegenwoordig vaak geen echt leer meer in EV’s) en de nodige rode accenten geven de Nissan Ariya Nismo een fraai binnenste.

Het ziet er allemaal smakelijk uit. Of de auto ook naar Nederland komt, dat weten we niet. Maar hey, aan de enorme BPM kan het niet liggen, want die heb je (nog) niet op EV’s.

Nissan Ariya Nismo
Nissan Ariya Nismo
Nissan Ariya Nismo

Bekijk hier de eerste bewegende beelden:

Meer lezen? Dit zijn de beste ontwerpen van Nissan (volgens Nissan)!

Ook interessant!

  • Nissan Nismo Z
    Nissan Nismo Z met 420 pk is de verboden vrucht van Europa
  • Deze Nissan Ariya is géén suffe crossover
  • Nissan doet Tesla na
    Nissan doet Tesla na: stuur breekt af
  • Nismo Skyline GT
    Nismo Skyline GT met alleen achterwielaandrijving is heerlijk retro

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

ariya, crossover, Elektrisch, japan, jdm, nismo, Nissan, tokyo-2024, tokyo-auto-salon

Vorig bericht: « Toyota GR Yaris facelift: sneller én een automaat (officieel!)
Volgend bericht: Porsche is als merk gewoon populairder dan BMW ///M »

Lees Interacties

Reacties

  1. cloverleaf zegt

    12 januari 2024 om 08:56

    Nismo heeft wel een lat hoog te houden na alle ICE Nismo edities. Ik hoop niet dat de Japanners de naam Nismo volledig te grabbel zetten…

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    12 januari 2024 om 09:05

    Ik ben wel benieuwd welke (negatieve) invloeden die spoilers en dikke wielen hebben op het rijbereik.

    Gelukkig staan er naast veel McDrives ook een (Fastned) laadstation.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      12 januari 2024 om 09:16

      Als ik zo’n Nissan zie rijden zitten er vrijwel altijd van die ‘hippe’ pensionado’s in, weet niet of die ook vaak bij de McDrive komen… 😁

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        12 januari 2024 om 10:27

        Met die constatering doemt er een volgende vraag op: wat is de doelgroep van deze Nismo uitvoering? Laat ik het zo stellen: de gebruikelijke doelgroep voor de potente Nismo-uitvoeringen lijkt me nogal te verschillen van de doelgroep van Ariya rijders.

        Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    12 januari 2024 om 09:21

    Obesitas is in vele facetten een enorm probleem in de westerse wereld.

    Login om te reageren
  4. Dutch79 zegt

    12 januari 2024 om 11:04

    Het aantal pk’s bepaalt (wat mij betreft) niet of n auto ‘sportief’ is.

    Login om te reageren
  5. Oopelkadet zegt

    12 januari 2024 om 12:47

    Dit gedrocht ‘sportief” noemen is een nieuw dieptepunt. Een olietanker ziet er meer gelikt uit.

    Login om te reageren
  6. ra-smit zegt

    12 januari 2024 om 13:01

    Ik moest het 3 keer kijken of het er echt staat, maar ‘Ariya’ en ‘een keurige auto’ staan echt samen in één zin. BIZAR!

    Login om te reageren
  7. Jurgen zegt

    12 januari 2024 om 17:24

    Heeel snel die wegenbelasting invoeren op ev’s, en gewoon op gewicht graag

    Login om te reageren
  8. spec zegt

    12 januari 2024 om 22:20

    Zelfde kleurstelling als de Ioniq5N. Toeval?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North