• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota GR Yaris facelift: sneller én een automaat (officieel!)

Auteur: willeme, gepost 12 januari 2024 om 07:52 – 9 Reacties

Toyota GR Yaris facelift

De Toyota GR Yaris facelift heeft alles: meer power, betere zitpositie én eventueel een automaat.

Het is dé B-segment auto voor de petrolhead: de Toyota GR Yaris. Een homologatiespecial terwijl dat eigenlijk niet helemaal meer nodig is anno 2024. Er is maar één reden dat Toyota deze pretletter bouwt: omdat ze het willen. En waarschijnlijk om een beetje een sportiever imago te creëren. Wij vinden dat prima!

Dat de Toyota GR Yaris facelift eraan kwam was al een tijdje bekend, maar dit is ‘m dan in vol ornaat. De wijzigingen zijn vrij bescheiden. Als je geen fan was van de oude, ga je deze ook niet leuk vinden. De koplampen, grille en bumper zijn ietsje afwijkend, maar je moet ze echt naast elkaar zetten om het verschil te zien. Aan de achterkant is het ietsje makkelijker het nieuwe model te herkennen:

Toyota GR Yaris facelift

Automaat

In technisch opzicht is er wel heel erg groot nieuws bij de Toyota GR Yaris facelift, want je kan de rallyspecial nu ook bestellen met een automaat. Natuurlijk is juist die handbak iets dat appalleert aan de petrolhead, zou je zeggen. Maar er zijn dus meer autogekke mensen die wel graag een automaat zien. De automaat is slechts 18 kilogram zwaarder dan de eerste handbak, dus dat nadeel valt wel mee.

Toyota GR Yaris facelift
Toyota GR Yaris facelift
Toyota GR Yaris facelift
Toyota GR Yaris facelift
Toyota GR Yaris facelift

Sterker nog, de automaat heeft zelfs een voordeel: er zijn nu acht voorwaartse verzetten in plaats van zes. En reken maar dat deze bak sneller schakelt dan jij dat kan. Dit betekent een nieuw prestatiepotentieel voor de GR Yaris, om maar te zwijgen over het verkooppotentieel. De automaat is geen standaardunit met met dubbele koppeling zoals je in diverse concurrenten ziet. Toyota noemt ‘m de DAT (Direct Automatic Transmission). Deze bestaat uit één koppeling en moet zeer compact zijn.

Volgens cameraman en autokenner @martijngizmo is het de Aisin GA8G45AW uit onder andere de Mini JCW, maar dan met een andere software.

Toyota GR Yaris facelift

Toyota GR Yaris facelift: meer vermogen!

Ook is de 1.6 liter driecilinder onder handen genomen. De injectiefdruk is verhoogd, er zijn nieuwe lichtere zuigers en een nieuwe luchtinlaat. Het resultaat is een maximumvermogen van 300 pk (bij 6.500 toeren) en een maximumkoppel van 400 Nm (tussen 3.250 en 4.000 toeren). Daarmee zit de Yaris keurig op het niveau van de Impreza’s en Lancer Evo’s van weleer. Prestatiecijfers zijn er nog niet. Overigens zijn dit de cijfers van de Japanse GR Yaris, de Nederlandse variant krijgt 280 pk en 390 Nm. Ook mooi.

Toyota GR Yaris facelift
Toyota GR Yaris facelift
Toyota GR Yaris facelift
Toyota GR Yaris facelift

Ook het interieur is aangepast met een nieuwe mulitmediasysteem (uit de GR Corolla). De vorm van het nieuwe dash en de layout doet ons gek genoeg een beetje denken aan dat van oudere Saabs. Oh, en een heel belangrijk nadeel van de GR Yaris is aangepast: de zitpositie, want je zit nu 25 mm lager dan voorheen. De Toyota GR Yaris facelift staat te shinen op de Tokyo Auto Salon die nu net haar deuren opent!

Check hier de eerste bewegende beelden:

En check hier de rijtest van het pre-facelift model:

Meer lezen? Dit zijn alle snelle Starlets en Yarissen op een rij!

Ook interessant!

  • Krachtigere Toyota GR Yaris met automaat staat te trappelen
    Krachtigere Toyota GR Yaris met automaat staat te trappelen
  • Toyota GR Yaris met automaat wordt 'baanbrekend'
  • Toyota GR Yaris WRC Edition
    Toyota GR Yaris WRC Edition viert feest
  • 740 pk (!) Toyota GR Yaris is geen bommetje meer
    740 pk (!) Toyota GR Yaris is geen bommetje meer

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

automaat, facelift, Gazoo-Racing, GR-Yaris, tokyo-2024, tokyo-auto-salon, Toyota

Vorig bericht: « Deze bloedmooie supercar eindelijk bevestigd voor productie
Volgend bericht: Nissan Ariya Nismo: sportief topmodel met 435 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Sander zegt

    12 januari 2024 om 08:18

    Gave bak, alleen dat dashboard vind ik er niet uitzien. Alsof het uit een bestelbus komt. Dat hadden ze wel wat strakker kunnen doen naar mijn mening. Voor de rest tuurlijk een heerlijk gooi en smijt autootje.

    Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    12 januari 2024 om 08:52

    Lekker, doe mij hem maar met de automaat, past in mijn ogen veel beter bij snelle autos, lekker de handen aant stuur houden voor meer controle, en tis gwn sneller :) de powerupgrade is natuurlijk nooit verkeerd

    Login om te reageren
  3. Who_carez zegt

    12 januari 2024 om 09:16

    Op foto 21; Is dat de handrem naast de versnellingspook?

    Login om te reageren
    • Dr.Dre zegt

      12 januari 2024 om 10:06

      Ja, helemaal in de geest van een rallyauto onder goed handbereik om “de kont van de auto” door de gewenste bochten te laten “vegen”. De knop op de hendel werkt net andersom, indrukken om hem te vergrendelen voor parkeren zodat tijdens het rijden de hendel vrij op en neer kan bewegen/ te doseren is.

      Login om te reageren
  4. throwingstars zegt

    12 januari 2024 om 09:38

    Wat een suggestieve handremhendel!
    (Ik bedoel dat hij handrembochtjes suggereert, niet… Enfin, je weet wel)

    Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    12 januari 2024 om 10:42

    Bejaardenmobiel on steroids.. wat een AutoStyle gedrocht.. maar rijdt vast hilarisch..

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      12 januari 2024 om 16:50

      Buiten de naam heeft deze niks met de gewone 5-drs bejaardenversie te maken. De GR Yaris-op-kenteken is het homologatiemodel voor de WRC.

      Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    12 januari 2024 om 12:22

    Benieuwd wat die gaat kosten, zal vermoedelijk een aardig eindje uit de buurt van de 1e iteratie zijn.

    Login om te reageren
  7. Batterijlikker zegt

    12 januari 2024 om 16:47

    Goede facelift. Vond het al een supergaaf ding, maar tot nu toe leek het in de verte van voren net een oude Peugeot. Dat is nu opgelost.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North