• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo’s zullen straks constant met grootlicht rijden

Auteur: ricardo, gepost 27 februari 2013 om 10:51 – 78 Reacties


Superirritant. Grootlichtrijders die vergeten terug te schakelen naar dimlicht als je ze op een donkere weg tegemoet rijdt, waardoor je tijdelijk te maken krijgt met netvliesterrorisme. Volvo komt met een oplossing.

Het heet Active High Beam Control en op de Autosalon van Genève zullen de Zweden het voor het eerst presenteren. Deze lamptechniek zorgt ervoor dat je constant met grootlicht kan rijden, maar zodra er een tegenligger of een voertuig op dezelfde weghelft opdoemt wordt een deel van de lichtbundel verduisterd, waardoor ze gespaard blijven van hinderend licht. Hiervoor zit een kleine cilinder met metalen deeltjes in de koplamp, die met “absolute precisie” de lichtstraal zo kan aanpassen dat medeweggebruikers geen oogbalpijn lijden. Witchcraft, we weten het. Overigens zijn er meer merken met deze systemen, zoals Volkswagen. Mercedes heeft bijvoorbeeld Grootlicht Assistent waarbij de lichtbundel eveneens wordt bijgesneden wanneer er tegenliggers opdoemen.

De positie van tegenliggers wordt bepaald met de camera voor de achteruitkijkspiegel – die onder meer wordt gebruikt voor collision warning en Volvo’s zelf laat remmen. Het permanent adaptief grootlicht is actief vanaf 15 km/u en wordt straks toegepast op de Volvo S60, V60 en XC60.

Een visuele uitleg van deze koplampmagie is te vinden op Autojunk.nl, waarin wordt getoond hoe de lichtbundel constant wordt aangepast. Als dit echt werkt zoals Volvo het hier voordoet, is het best wel innovatief.

Altijd grootlicht aan. Headlight beam Kitty approves!

D'awwww, lief katj-ALL HAIL HEADLIGHT BEAM KITTY!

Ook interessant!

  • Dit is de lekkerste Volvo S60 van Marktplaats
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?
  • Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
    Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
  • Limburgers en Volvo's
    Limburgers en Volvo's rijden de meeste schade

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

lampen, s60, Techniek, v60, Volvo, xc60

Vorig bericht: « Nissan Leaf in het nieuw: eindelijk meer range
Volgend bericht: De Alfa Romeo 6C die er MOET komen »

Lees Interacties

Reacties

  1. escort77 zegt

    27 februari 2013 om 10:58

    hallo dealert, ik heb per ongeluk de binnenspiegel van mijn nieuwe Volvo afgebroken.

    da’s dan 3000 euro meneer, inclusief montage, bedankt en tot ziens.

    On topic: mooie techniek. Voor Nederland misschien niet echt nodig omdat hier heel veel straatverlichting is, maar bijv in Zweden is dat wel anders.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 februari 2013 om 12:11

      @escort77: Hoe breek je nou weer je binnenspiegel?? Je mag wel een beetje zorgvuldig met spullen omgaan

      Login om te reageren
      • sjamp zegt

        27 februari 2013 om 12:21

        @flutterby: Je gaat met je zweedse bak naar een zweeds warenhuis om een zweeds bankstel te kopen en achterin je zweedse auto et schuiven. Je koopt ook een Björn kast van 2,60 en deze schuif je zo hop naar binnen, over de bank, en rust precies op de leuningen van de voorstoelen . Past precies. Tot je de klep dicht gooit en tik. Pats. Kraak.

        Gebeurd elk 3e uur dat de IKEA open is.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          27 februari 2013 om 12:37

          @sjamp: grappig en herkenbaar. Ik heb een kast van 2 meter gehaald en ik weet dat er 2m10 achterin mijn Audi past.
          Bleek er 10cm schuimrubber aan beide uiteinden in de doos te zitten. Dat waren 70 kms terwijl met mijn buik en tanden IN mijn stuur zat.

          Login om te reageren
          • motoragent zegt

            27 februari 2013 om 14:04

            @gregorius: Dat had een leuk beeld gegeven als je op dat moment een ongeluk had gekregen. Airbag ontploft in je bakkes terwijl je nog eens van achter wordt aangerand door een Billy…

            Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      27 februari 2013 om 14:35

      @escort77: ga eens in de polder of op de A15 rijden…

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        27 februari 2013 om 15:33

        @Emile_Benz:

        natuurlijk hebben we in NL ook wel wat donkere plekken, maar ik denk dat er weinig landen in de wereld zijn waar per vierkante meter zoveel straatverlichting is als bij ons.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 februari 2013 om 16:00

        @Emile_Benz: die A15 is een autosnelweg. Op de autosnelweg gebruik je alleen je groot licht om met 110 km/h sukkelende Priussen aan de kant te knipperen.

        Login om te reageren
  2. adyton zegt

    27 februari 2013 om 10:59

    Een goed systeem in verlaten plaatsen in Scandinavië. Maar hier een systeem om misbruikt te worden. Grootlichten zijn toch zelden nodig.

    Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      27 februari 2013 om 11:57

      @adyton:
      inderdaad, ik gebruik ze amper.
      komt omdat bijna alle wegen in België verlicht zijn.

      Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        27 februari 2013 om 21:17

        @RazorHead: dat moet ook wel om al die gaten in de weg te kunnen zien.

        Serieus, wat de Belgen hebben gedaan is een klassiek voorbeeld van geld aan de verkeerde dingen uitgeven…

        Maar goed. Die Hollanders kunnen er ook een handje van: Betuwelijn, Fyra, en de Regenboogroute zijn zo maar een paar schrijnende voorbeelden…

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 februari 2013 om 12:12

      @adyton: In de polder is het toch wel fijn hoor… Het rijdt veel meer ontspannen.

      Login om te reageren
    • RickS zegt

      27 februari 2013 om 13:07

      @adyton: Ligt er aan waar je woont natuurlijk. Ik woon buitenaf, waar veel onverlichte wegen zijn. Zonder groot licht rijden is dan haast gevaarlijk i.v.m. onverlichte fietsers en wandelaars.

      Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        27 februari 2013 om 14:37

        @RickS: fietsen…dus binnen de bebouwde kom (meestal dan). Dan is grootlicht sowieso verboden…

        Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      27 februari 2013 om 19:40

      @adyton: Ik zie er helaas veelste veel perongeluk of niet met grootlicht rond rijden.

      Login om te reageren
  3. jeffreym3 zegt

    27 februari 2013 om 10:59

    Als ik zo het plaatje bekijk dan worden voetgangers en mogelijk ook fietsers niet ontzien door dit systeem?

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      27 februari 2013 om 11:12

      @jeffreym3: precies, ik weet niet hoor, maar als je op het fietspad naast de weg rijd en d’r komt zo’n lulhannes met grootlicht op je af is dat behoorlijk vervelend (kan ik mij goed herinneren van toen ik nog vaak op de fiets door de polder reed)
      (Al is een fietser of scooter met groot (of omhoog schijnend) licht net zo irritant in de auto ;)

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        27 februari 2013 om 11:26

        @screamer:
        @jeffreym3:
        Het is wel de bedoeling dat de zwakke weggebruikers net gezien worden. & het verkeer in de tegengestelde richting (met de ogen in het licht) wordt verduisterd.
        What’s the problem?

        Login om te reageren
        • mout zegt

          27 februari 2013 om 12:01

          @vale46: Het probleem is, dat het werkt met het waarnemen van lampen. Zo heel sterk zijn de koplampen van veel voetgangers niet. En wat fietsen betreft: Het is dat ik een krachtige LED heb gemonteerd, en daar tijdens het rijden bij kan. Gebruik ik zo nodig om ‘groot licht’ mee te seinen. Handig voor electronische, maar ook menselijke grootlicht-bedieners.

          Login om te reageren
        • mout zegt

          27 februari 2013 om 12:04

          @vale46: Kijk eens naar het topic-plaatje? Daar wordt de voorligger netjes afgeblokt, en de voetganger netjes verblind.

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            27 februari 2013 om 19:30

            @mout: & wat is er mis mee dat je een voetganger even een beetje in de ogen schijnt? pluk je hem soms liever van onder je wielen omdat je hem niet gezien hebt?
            Die “grootlichten” zullen naar alle waarschijnlijkheid niet zo fel zijn als de gekende grootlichten. Het zullen gewone luchten zijn die wat meer naar boven schijnen, geen felle schijnwerpers die je blind maken.
            Het naar boven schijnen kan wel een licht verblindend effect hebben op tegenliggers, vandaar het systeem dat in die zone geen licht zal laten schijnen.

            Mijn schoonmoeder heeft in haar B-klasse een systeem dat automatisch de grootlichten aan zet als er geen straatverlichting is. & als er een tegenligger komt schakelen de grootlichten zich netjes uit zonder de andere te verblinden. Het systeem werk echt super, ik heb het zelf al mogen ervaren :)

            Login om te reageren
      • karsvdtuin zegt

        27 februari 2013 om 14:03

        @screamer: precies wat je zegt over die fietsersmet omhoog schijnend licht die worden steeds feller…

        Login om te reageren
  4. darkpluisje zegt

    27 februari 2013 om 11:00

    maar voetgangers worden dus nog wel vol verblind

    Login om te reageren
    • 454ssV8 zegt

      27 februari 2013 om 12:09

      @darkpluisje: Beter verblind dan doodgereden??

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        27 februari 2013 om 12:13

        @454ssV8: Verblinden worden kan ook leiden tot dood…

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          27 februari 2013 om 12:14

          @flutterby:

          autorijden ook ..

          Login om te reageren
          • sjamp zegt

            27 februari 2013 om 12:23

            @lincoln: Leven is zelfs dodelijk :-)

            Login om te reageren
          • 454ssV8 zegt

            27 februari 2013 om 12:24

            @lincoln: Het hele leven leidt tot de dood :’)

            Login om te reageren
        • mercedesclsfan zegt

          27 februari 2013 om 12:28

          @flutterby: Ja als ik op het voetpad loop en er komt een auto aan met grootlicht spring ik altijd als een dolle hond op het wegdek. Voor mij is het dus dodelijk als voetganger

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            27 februari 2013 om 12:39

            @mercedesclsfan: Ook aan scooter’s en fietsers gedacht?

            Login om te reageren
            • mercedesclsfan zegt

              28 februari 2013 om 21:43

              @flutterby: ik denk alleen aan mijzelf

              Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    27 februari 2013 om 11:02

    Geweldig… heb je een keer geen Volvo die voor je in de weg rijdt… heb je zo’n ei met grootlicht in je spiegels… zucht. Misschien is het beter als mensen echt leren hoe autorijden werkt?

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      27 februari 2013 om 11:09

      @w0o0dy: Maar die lichtbundel komt dus niet in jouw spiegel terecht, als het werkt. ;)

      Login om te reageren
  6. Dev zegt

    27 februari 2013 om 11:07

    En reflectie op nat wegdek/regen dan? Houdt ie daar ook rekening mee?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 februari 2013 om 12:14

      @Dev: Grootlicht schijnt omhoog, niet naar beneden… Dat is je dimlicht en vaak zijn het identiek dezelfde lampen.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        27 februari 2013 om 15:58

        @flutterby: Als grootlicht alleen omhoog scheen was dit niet nodig. Natuurlijk heb je bij grootlicht ook lichtbundels die naar beneden schijnen, alleen is dat niet anders dan bij dimlicht.

        Login om te reageren
  7. jzaero zegt

    27 februari 2013 om 11:08

    Sinds ik veel richting het zuiden van het land ga, merk je dat je ook dat je soms extra licht nodig hebt. Constant groot en dimlicht is ook vervelend, dus dit is een welkome toevoeging. Zeker omdat je ook gewoon stuk meer ziet. Ik vraag me wel af, hoe zit dat met verkeersborden, die reflecteren opeens een stuk meer en is dus goed irritant. Ik merk echter wel dat sommige auto’s met dimlicht nu al teveel licht hebben en dus goed irritant zijn wanneer ze achter je rijden. Vooral met grotere auto’s heb je dat.

    Login om te reageren
  8. 911GT2 zegt

    27 februari 2013 om 11:09

    Groot licht is niet het probleem. Tokkies die hun lichten niet af laten stellen, of de hoogte regeling standaard op 4 hebben staan, die zijn het probleem!

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      27 februari 2013 om 11:11

      @911GT2: Inderdaad. Daar heb ik laatste tijd ook meer en meer last van.

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        27 februari 2013 om 12:23

        @adyton: Die aftermarket led stripjes zijn helemaal zwaar irritant! Die zijn vaak nog feller dan het gewone dimlicht van bepaalde auto’s..

        Login om te reageren
        • adyton zegt

          27 februari 2013 om 12:48

          @lamborgfan: En gepropt tussen elk kiertje van de voorbumper :) Die zijn zeker niet afgesteld.

          Login om te reageren
  9. robertb zegt

    27 februari 2013 om 11:15

    BMW heeft zo’n grootlicht assistent ook al langer

    Login om te reageren
    • renezzzz zegt

      27 februari 2013 om 11:23

      @robertb: Volgens mij niet helemaal het zelfde, als ik het goed begrijp schermt Volvo een gedeelte van het grootlicht af ipv het automatisch overschakelen naar dimlicht. Kan handig zijn, echter hoop ik wel dat dit soort features ook uitschakelbaar zijn. Op een rustige landweg is dit praktisch, maar in een drukke verkeerssituatie niet of nauwelijks.

      Login om te reageren
      • zesinlijn zegt

        28 februari 2013 om 01:28

        @renezzzz: Look at this: http://www.youtube.com/watch?v=-dvPZ3H1Vm4&feature=share
        Dan weet je het.

        Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    27 februari 2013 om 11:18

    Waarom moet dit? Brengt alleen maat extra kosten, gewicht en risico dat het stuk gaat met zich mee. We kunnen grootlicht toch gewoon handmatig uitzetten als het nodig is. Niet het nuttigste systeem wat er is vind ik. Hetzelfde als automatische licht- en regensensors.

    Login om te reageren
    • stihl zegt

      27 februari 2013 om 11:37

      @berlinetta: het ‘moet’ omdat luxe… en omdat er klanten zijn die er sowieso voor gaan betalen. Dus waarom niet? Het is immers niet verplicht ofzo.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 februari 2013 om 12:16

      @berlinetta:
      Waarom typen we op een computer? Je kan toch ook schrijven?
      Waarom fietsen? Je kan toch lopen?
      Waarom mailen? Je kan toch brieven sturen?
      Zo kan ik nog wel een uur doorgaan….

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        27 februari 2013 om 16:30

        @flutterby: omdat het sneller werkt allemaal. Het voordeel hiervan is maar klein.

        Login om te reageren
  11. leftlane zegt

    27 februari 2013 om 11:23

    Sinds ik een auto met bi-xenon lampen rij ben ik van mening dat dit de nieuwe standaard moet worden, ik merk echt een enorm verschil tov. voorgaande type lampen. Je hebt meer diepgang en ik heb ’s nachts op wegen met weinig licht nooit meer de neiging om over te schakelen naar groot licht. Ik pest alleen nog hardrijders door af en toe grootlicht aan te tikken zodat het lijkt alsof ze geflitst worden, prachtig als ze dan in de ankers duiken.. maar dat terzijde.

    Login om te reageren
    • beiersmonstercocksyndroom zegt

      27 februari 2013 om 18:54

      @leftlane: jij was het dus.. Had mijn rijbewijs al bijna ritueel verbrand voordat ze m samen met mij kwamen ophalen

      Login om te reageren
  12. nielsvanderweiden zegt

    27 februari 2013 om 11:24

    Leuk, maar het automatisch dimmend grootlicht is toch niet nieuw? Mercedes heeft het ook al een paar jaar…

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      27 februari 2013 om 11:29

      @nielsvanderweiden: Yes, staat ook in de tekst.

      Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      27 februari 2013 om 11:32

      @nielsvanderweiden: Dit is ook geen dimmend grootlicht. Effectief halen ze de ‘hinderende lichtstralen’ terwijl het grootlicht aanblijft.

      Login om te reageren
  13. don zegt

    27 februari 2013 om 11:26

    Ik ontdekte laatst dat Landrover dit ook heeft, zodra je een onverlicht gebied in gaat springt het grote licht aan.
    Zodra je een auto nadert van achter (tamelijk grote afstand), of er komt je iemand tegemoet, gaat dit automatisch even uit..
    In eerste instantie dacht ik aan een storing, maar dat scheen dus mee te vallen!

    Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      27 februari 2013 om 11:37

      @don: Dit is ook geen dimmend grootlicht. Effectief halen ze de ‘hinderende lichtstralen’ terwijl het grootlicht aanblijft.

      Login om te reageren
      • jeffreym3 zegt

        27 februari 2013 om 11:43

        @imdoctorbob: Heeft geen zin hoor. Veel autoblog bezoekers reageren al voordat ze überhaupt meer dan de titel hebben gelezen..

        Login om te reageren
        • don zegt

          27 februari 2013 om 11:49

          @jeffreym3: Ik heb het wel gelezen hoor.. aangezien verder alleen Mercedes aan de orde kwam met een soortgelijk systeem, leek het mij wel zo eerlijk om Landrover ook even te melden.
          Ik had het idee dat men hier ongestoord over auto’s kon praten..

          Login om te reageren
          • Pordon zegt

            27 februari 2013 om 12:31

            Zelfde soort systeem zal ook op de nieuwe S-klasse zijn intrede doen. http://www.emercedesbenz.com/autos/mercedes-benz/s-class/top-20-mercedes-benz-assistance-programs/attachment/mercedes-benz-technical-terms-12c1235_02/

            Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    27 februari 2013 om 11:45

    innovatief hoor ..had mijn Lincoln uit 1969 ook ..

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      27 februari 2013 om 12:22

      @lincoln: Ouwe hipster

      Login om te reageren
  15. willemvdberg zegt

    27 februari 2013 om 11:52

    in plaats van Volvo hier neer te zetten als “uitvinder” van dit. Kan er beter een keer naar de echte makers van deze techniek worden gekeken. Zoek maar is een keer naar hella… volvo komt hier niet met de oplossing, ze kopen een oplossing die ze op hun auto’s zetten…

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    27 februari 2013 om 12:00

    Oldsmobile en Cadillac hebben dit systeem sinds 1952 ..

    Login om te reageren
    • blownbird79 zegt

      27 februari 2013 om 13:28

      @lincoln: klopt , heb thuis nog een originele advertentie uit 1953 van Cadillac.GM noemde het autronic eye.Bij mijn 68er Eldorado was het een optie .

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 februari 2013 om 13:34

        @blownbird79:

        hieperdepiep hoera ..
        ik ben niet de enige die een auto-advertentie tik heeft ..

        Login om te reageren
        • blownbird79 zegt

          27 februari 2013 om 13:44

          @lincoln: haha :-) Kast vol man!
          En wat doe/ heb je eraan?
          Ja een flinke Tik hè!

          Login om te reageren
  17. Gulli zegt

    27 februari 2013 om 12:03

    Je zal toch naast een rotonde wonen en bij elke voorbijkomende Volvo je raamkozijnen op je muur geprojecteerd krijgen.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 februari 2013 om 12:18

      @Gulli: In de bebouwde kom is grootlicht zoiezo verboden… Waarschijnlijk werkt dit systeem alleen als je eerst handmatig groot licht inschakeld.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      27 februari 2013 om 16:05

      @Gulli: Dan moet je gewoon niet naast een rotonde gaan wonen. Of een kruising (10 tegen 1 dat die binnen 10 jaar een rotonde is geworden).
      Maar goed, ik woon tegenover een zijstraat met ‘uitritconstructie’ (doorlopende stoep, dus bij in-/uitrijden van de zijstraat moet je over een flinke drempel). Ik kan je melden: je went eraan hoor, die lichtsignalen…!

      Login om te reageren
  18. lowrider zegt

    27 februari 2013 om 13:01

    met Xenon en juist ingesteld heb je helemaal geen groot licht nodig.
    Tevens als de auto fabrikanten is een x gaan kijken naar een lamp constructie de wel ver en laag schijnt en dus niet verblind..

    Iedereen met projectors laten rijden, dat werkt tenminste!

    Goedkoper, makelijker, geen defecten want het is een kwestie van model van de binnenkant van de koplamp.

    Ohwja, en kappen met die belachelijk hoge prijzen van OEM xenon, slaat ook werkelijk nergens op.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      27 februari 2013 om 15:36

      @lowrider:

      de lampjes zijn op zich niet zo duur, maar er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken: automatische hoogteverstelling, koplampsproeiers, balanskastjes, in sommige gevallen een afwijkend koplamphuis/reflector… Tikt snel aan hoor.

      Login om te reageren
      • lowrider zegt

        14 maart 2013 om 09:45

        @escort77: Niet duur? Heb jij wel eens een originele xenon lamp moeten kopen?
        Van Phillips kost je even € 150,-

        Voor dat geld heb je een goed werkende set met 2 jaar garantie. (Nee, dan is het niet origineel en moet het nog ingebouwd worden, blablabla i know. Het ging nu om de prijs van de lampjes)

        Balans kastje, rij door een hobbel, ding gaat omhoog, met de tijd dat hij omhoog staat ben je al lang en breed uit de hobbel en verblind je de tegenligger alsnog. Ik rij een auto waar dit allemaal niet in zit maar ik heb wel projectoren (kattenogen) en niemand heeft last van mijn aftermarket met 2 jaar garantie xenonsetje.

        Koplampsproeiers, was de auto nou is gewoon mensen…

        Login om te reageren
        • escort77 zegt

          14 maart 2013 om 13:44

          @lowrider:

          huh? krijg ik ineens mails van autoblog over een topic van 3 weken geleden…

          nou ja, on-topic:
          http://www.ebay.de/itm/2x-PHILIPS-85122-35W-D2S-Brenner-Xenon-Lampe-Birne-BMW-Audi-VW-Skoda-Dacia-NEU-/181089635421?pt=DE_Autoteile&hash=item2a29c88c5d

          2 nieuwe Philips Xenon lampen voor nog geen 50 euro, daar komt 5 euro verzendkosten bij, kan je ook niet voor gaan tobben. Heb ik zelf ook gekocht, wisselen van zo’n lampje is niet veel anders dan een halogeen.

          Voor een fabrikant die zulke lampen standaard in gaat bouwen zal de prijs nog veel lager zijn.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            14 maart 2013 om 13:47

            @escort77:
            Irritant he, ik heb dat ook sinds gistermiddag, heel je inbox vol gespammed met gefrustreerde puber reacties….

            Login om te reageren
            • escort77 zegt

              14 maart 2013 om 16:42

              @jrk68: gelukkig staat er ook bij hoe je dit uit kunt zetten ;-)

              (tot ziens in een ander topic, ik blijf niet altijd in die ouwe meuk kijken of er ergens op gereageerd wordt…)

              Login om te reageren
  19. desjonnies zegt

    27 februari 2013 om 13:27

    Ooit hadden we daar een prima oplossing voor.
    Voor die duffe verblinderts
    Dat heette de Cibie Super Oscar verstraler.
    Met twee van die potten op je neus, had iedere jouw verblindende tegenligger drie dagen lasogen.
    Gegarandeerd !

    Login om te reageren
  20. Tommy2 zegt

    27 februari 2013 om 13:43

    En fietsers dan? Die hebben het meeste last van grootlicht dus moeten die ook buiten de lichtbundel vallen. Ik moet altijd stoppen als er een tegenligger met grootlicht tegemoet komt want je ziet geen ene fuck.

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      27 februari 2013 om 17:28

      @Tommy2: Sterker nog zodra er een fietser voor je rijd of je komt hem tegemoet mag je geen groot licht voeren. volgens art 32 van het RVV 1990

      Login om te reageren
  21. 135i zegt

    27 februari 2013 om 21:27

    En fietsers worden wel verblind?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North