• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan Qashqai e-Power is stiekem enorm vernuftig

Auteur: willeme, gepost 7 maart 2022 om 12:02 – 22 Reacties

Nissan Qashqai e-Power

Dit is slim bedacht. Er zit een handige logica achter de Nissan Qashqai e-Power.

In de hele overgang naar alternatieve aandrijflijnen is er een kink in de kabel. Voor de elektrische auto is het met name de accu die zorgt voor de problemen. Een accu is enorm groot, enorm zwaar en heeft ook nog eens een lage energiedichtheid. Oh ja, een accu is ook nog eens duur.

En voor een beetje actieradius, heb je gewoon een grote accu nodig. Zeker omdat iedereen tegenwoordig besloten heeft dat ze een hoge crossover willen rijden met enorme wielen. Nu zijn er voldoende tussenoplossingen. Denk aan de hybride, plug-in hybride, de ‘milde’ hybride en ga zo maar door.. Met de Nissan Qashqai e-Power hebben we er een variant bij en potjandrie, dat hebben ze stiekem best slim gedaan.

Nissan Qashqai e-Power

Techniek Nissan Qashqai e-Power

Een plug-in hybride klinkt namelijk als een goede tussenoplossing (het beste van twee werelden), maar dat is het niet altijd (eigenlijk altijd niet). Je zit alsnog met een zwaar accupakket en twee aandrijflijnen. Dat is bij deze Nissan ook zo, maar dan eventjes anders.

Ten eerste de verbrandingsmotor. Dat is een 1.5 driecilinder turbomotor met variabele compressie. Dat is op zichzelf al erg bijzonder. De compressie kan variëren tussen 8:1 en 14:1.

Nissan Qashqai e-Power
Nissan Qashqai e-Power
Nissan Qashqai e-Power
Nissan Qashqai e-Power

De Nissan Qashqai e-Power heeft géén transmissie en geen directe verbinding met de aandrijfassen. De motor laadt een compact accupakket op. Vanuit die batterij kan de elektromotor dan de wielen aandrijven. Kort door de bocht: de benzinemotor wekt enkel elektriciteit op. Er is geen stekker om de accu op te laden.

Dit heeft als voordeel dat er minimale transmissieverliezen zien die je normaal hebt met een plug-in hybride. Het systeemvermogen bedraagt 190 pk en het systeemkoppel is 330 Nm. Alle krachten worden afgegeven op de voorwielen. Middels het regeneratief afremmen kan de accu geladen worden.

Vernuftig systeem

Het systeem lijkt gek genoeg het meeste op een Japanse PHEV crossover, de Outlander alleen dan zonder accu en met een veel geavanceerdere verbrandingsmotor. Ook belooft Nissan middels ‘Linear Tune’ dat er geen CVT-esque geluiden zijn als je veel gasgeeft. Middels dat systeem zal het motorgeluid synchroon lopen met de snelheid.

Nissan Qashqai e-Power
Nissan Qashqai e-Power
Nissan Qashqai e-Power
Nissan Qashqai e-Power

Hoeveel je elektrisch kunt rijden zonder dat de motor bijspringt, vermeldt Nissan helaas nog niet. Wel dat de Nissan Qashqai e-Power gemiddels een verbruik heeft van 5,3 liter op 100 km. Het succes van dit concept valt of staat met hoever de auuto daarvan afwijkt in de praktijk.

We hebben nu zat hybrides gezien die tijdens de WLTP heel eventjes goed kunnen presteren, maar in de praktijk enorme zuipschuiten zijn. Als Nissan met deze (op papier efficiënte) techniek op asfalt ook een gunstig verbruik heeft, kan het weleens een goede tussenoplossing zijn.

Nissan Qashqai e-Power
Nissan Qashqai e-Power

Prijzen en beschikbaarheid worden op een later moment.

Meer lezen? Dit zijn DE 12 gamechangers van dit millennium!

Ook interessant!

  • Nieuwe Nissan Qashqai heeft een (competitieve?) prijs
  • Nieuwe Nissan X-Trail breekt de cover
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Hybride, Nissan, qashqai

Vorig bericht: « Tankstations: klanten kunnen auto niet meer voltanken
Volgend bericht: Zevenzitter met 650 pk is heerlijk overbodig »

Lees Interacties

Reacties

  1. rutgerg zegt

    7 maart 2022 om 12:56

    Maar hij heeft dus geen stekker en je bent nog steeds verdoemd om voor 2,40 per liter te tanken zoals ik t lees…?

    Login om te reageren
  2. avocado zegt

    7 maart 2022 om 13:13

    Hij heeft geen accu dus, maar een kleine batterij begrijp ik uit je verhaal. En geen stekker. En wel variabele compressie? Het nut ontgaat mij een beetje

    Login om te reageren
    • dafmaf zegt

      7 maart 2022 om 14:04

      Onhandig het Engelse battery als batterij vertaald misschien?

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        7 maart 2022 om 14:29

        @dafmaf: met accu en batterij kan hetzelfde bedoeld worden. En nee, PB wordt gewoon naar verwezen in het artikel én is helemaal Nederlands ;-)

        Login om te reageren
  3. iannuzi zegt

    7 maart 2022 om 13:32

    Lijkt op Bmw i3 met range extender. Motor die constant draait om accu op te laden.

    Login om te reageren
  4. dalmore zegt

    7 maart 2022 om 13:32

    Het kan aan mij liggen maar van die 1 op 19 loop ik niet warm..

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      7 maart 2022 om 14:30

      @dalmore: met de huidige brandstofprijzen niet ;-). Alhoewel een daadwerkelijke 1 op 19 met een auto van het formaat Qashqai best aardig is.

      Login om te reageren
      • michiel_vandelft zegt

        9 maart 2022 om 00:10

        @willeme: 1:19 is uit de folder al niet indrukwekkend, moet je nagaan naar het werkelijke verbruik 😛 Bijzonder stukje techniek en chapeau voor de poging richting Nissan, maar ik vraag me af of dit niet gewoon een “ietsje zuinigere” Qashqai word, ipv het baanbrekende wat ze doen lijken.

        Login om te reageren
  5. dree16v zegt

    7 maart 2022 om 13:37

    Interessante techniek. Eigenlijk dus een elektrische auto met een ingebouwde benzineaggregaat

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      7 maart 2022 om 20:21

      @dree16v: ja, helaas geen diesel, dat was beter geweest

      Login om te reageren
  6. rs6avant zegt

    7 maart 2022 om 13:51

    Misschien zie ik het wat te optimistisch, maar ik denk dat je deze wagen niet als een (plug-in) hybride moet zien, maar eerder als een wagen die middels elektrificatie het maximum rendement weet te halen uit een verbrandingsmotor, en dan voornamelijk zonder de nadelen van een (plug-in) hybride: beperkte kofferruimte en een rampzalig verbruik wanneer de accu leeg is. Als men zoals @willeme zegt effectief die 1 op 19 weet te halen, zou dit wel eens een zeer interessante tussenstap naar volledige elektrificatie kunnen zijn. Time will tell.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 maart 2022 om 16:03

      Het is 2022, in 2019 was de best verkochte auto al 100% elektrisch, zijn er in Nederland nog tussenstappen nodig? Ik denk van niet.

      Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        7 maart 2022 om 20:23

        @mashell: eh.. dat kwam alleen maar doordat de bijtelling op een ev in 2021 nog laag was.. in 2022 zal de meest verkochte auto geen EV meer zijn.

        Login om te reageren
  7. Loek zegt

    7 maart 2022 om 14:01

    Wat is nou het verschil tussen dit en een BMW i3 REX? Want dat vond ik ook een beetje het slechtste van twee werelden.

    Login om te reageren
    • René zegt

      7 maart 2022 om 14:04

      De REX is wel op te laden en rijdt primair op de batterij. Deze lijkt eigenlijk permanent te rijden op de benzinegenerator met een kleine accu om de pieken op te vangen.
      Maar Opel had dit al op de Ampera uit 2011 al. Dus innovatie door te spieken bij de buren?

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        7 maart 2022 om 14:23

        @ René: De Ampera werkte ongeveer zo, maar die had nog wel iets van 50 of 80 km bereik op de accu?
        Daarna nam de verbrandingsmotor het over maar die was niet bepaald modern of speciaal voor dit doel ontwikkeld, en liet daarom nogal wat te wensen over. Als de accu leeg was was een Prius zuiniger.

        In dit geval lijkt het meer op een onwikkeling van de Prius aandrijflijn, met een kleine accu die er alleen voor dient om bijvoorbeeld remenergie op te slaan, maar in tegenstelling tot die auto zonder een directe verbinding tussen de wielen en de motor.

        Login om te reageren
  8. kobus1967 zegt

    7 maart 2022 om 15:42

    Met een kleine dieselmotor zou hij nog efficiënter/zuiniger en stiller zijn.
    Of een waterstofverbrandingsmotor, dan heb je ook geen duur membraam nodig.

    Login om te reageren
    • ronaldotour zegt

      7 maart 2022 om 20:12

      @kobus1967: Of een wankelmotor, nog beter. Helaas niet doorontwikkeld.

      Login om te reageren
  9. w0ut zegt

    7 maart 2022 om 16:43

    Werkte de BMW i3 range extender zo ook niet? Kleine motor voor stroom op te wekken.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    8 maart 2022 om 08:50

    Met een compressieverhouding van 14/1 gaat die turbo toch niet veel kunnen betekenen… Of in alle geval uit elkaar vliegen na enige tijd.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      8 maart 2022 om 10:04

      @ Cossiekiller; Het idee achter de variabele compressie verhouding is dat je bij lage belasting niet of nauwelijks turbodruk gebruikt maar door de hogere compressie een lager verbruik realiseert, terwijl bij hoge belasting de compressie wordt verlaagd zodat de Turbo flink kan worden opgestookt voor een hoog vermogen.
      Bij “normale” turbomotoren moet je van te voren besluiten wat het belangrijkste is, laag verbruik bij deellast of een hoog topvermogen.

      Login om te reageren
      • michiel_vandelft zegt

        9 maart 2022 om 00:13

        @basman147: Geen idee of liken via de Android app tegenwoordig al weer werkt (Bij drukken zie ik 1, en één seconde daarna weer 0. Alsof likes gemod worden, of de app gewoon nog steeds hayday gaat. Desondanks heb je er (potentieel) van mij een te pakken! ;)

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North