Dit zijn DE 12 gamechangers van dit millenium

Auteur: , 88 Reacties

Welke auto's van de afgelopen 16 jaar zijn het belangrijkst geweest voor de automobiel-industrie?

Nissan

Nog niet zo heel lang geleden was er de Car Of The Century Award. Een lijst van 100 auto’s die een enorme nalatenschap hebben achtergelaten. Op zich een interessante lijst. Uiteraard waren auto’s als de Land Rover Defender, Range Rover, Mini, E-Type, Kever, 2CV, quattro en Golf ware trendsetters.

Ik pakte even het Jaarboek van 2000 erbij om te kijken hoe de autowereld er toen uitzag. Auto’s als de Ford Focus Mk1, Alfa 156, BMW 5-serie (E39) en Mercedes S-Klasse waren sterke aanbiedingen in hun klasse. De benchmark. Ondanks dat 16 jaar niet eens zo’n gek lange periode is, kunnen we vaststellen dat de markt enorm veranderd is. Op het gebied van veiligheid, infotainment, prestaties, duurzaamheid en bouwwijze is er enorm veel verschil. Bij deze wil ik graag een overzicht voorschotelen met auto’s die volgens mij in korte tijd al een grote invloed hebben gehad op de auto-industrie. Ik neem deze 12 belangrijke auto’s met je door:

Opel Zafira (A) ’00
Toen Opel bezig was met een concurrent voor de Megáne Scénic, leekt het hen een goed idee deze auto standaard als zevenzitter te leveren. Dit zorgde er voor dat Volkswagen terug naar de tekentafel moest (de vijfzits ‘Touran’ was al bijna af). Uiteindelijk zorgde het er echter voor dat het hele segment van grote MPV’s langzaam maar zeker zou uitsterven. Net zoals de ‘Performance MPV’ die Opel bedacht met de Zafira OPC. Met name voor dienstkloppers een uitermate slaapverwekkende auto, maar bijzonder invloedrijk in zijn klasse.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Volkswagen Touran, Renault Grand Scénic, Ford Grand C-Max, Toyota Verso.

Opel

BMW X5 (E53) ’00
SUV’s zijn niets nieuws. Al in de jaren ’80 en ’90 waren er diverse luxe Jeeps (Wagoneer, Grand Cherokee), Land Rovers (Range Rover, Discovery) en Japanners (Pajero, Land Cruiser, Patrol) die elke dag inzetbaar waren en comfort boden. Echter, het waren allemaal terreinwagens die aangepast waren voor straatgebruik. De Mercedes ML was weliswaar een jaar eerder, maar ook deze SUV had nog enige vorm van terreinwaardigheid. Zo niet de X5. Deze auto was voor het asfalt, lees dit epistel van @Jaapiyo er maar op na. Nog altijd een uitstekend rijdende auto, overigens.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Porsche Cayenne, Audi Q7, Range Rover Sport, Volvo XC90, Volkswagen Touareg, Cadillac SRX.

BMW

Mini Hatch (R50) ’01
BMW en Rover bleek geen gelukkig huwelijk. De puinhopen in Longbridge waren te hevig voor de Duitsers om aan te pakken. Uiteindelijk was BMW er klaar mee en verkocht de boel. Land Rover ging voor een flink bedrag naar Ford. Rover ging voor 10 pond (!) naar de Phoenix Group. Maar het beste hield BMW voor zichzelf: MINI. De MINI heeft de bovenkant van het B-segment op zijn kop gezet. Met name qua mogelijkheden om de auto samen te stellen, wegligging, retro-uiterlijk en ‘klasseloos’-heid. Met een MINI kan je altijd voorkomen. Dat dit gepaard ging met een hoog prijskaartje bleek geen enkel probleem. Ook een MINI op de inrit? Bekijk dan hier ons aankoopadvies.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Citroen DS3, Fiat 500, Audi A1, Opel Adam, Alfa MiTo

Mini

Toyota Prius ’02
En dan met name het model van de tweede generatie. De eerste was, ja, de eerste. Maar ook erg lelijk en alleen voor de beroepsboomknuffelaar interessant. De tweede generatie was niet zozeer cool dan wel geaccepteerd. Het was ‘gewoon’ een auto waarmee je toevallig behoorlijk zuinig kon rijden. De Hyundai Ioniq is een regelrechte kopie van deze Prius, als je ze naast elkaar zet. Zie het als compliment, dat Toyota het 13 jaar eerder al goed gezien had. Van Honda Jazz tot McLaren P1: hybride is nu gewoon een vorm van aandrijving, niet een milieuvriendelijk statement.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Hyundai Ionic, Honda Insight/Civic Hybrid

Prius

BMW 7-serie (E65) ’02
Velen vinden de voorganger veel mooier, en terecht. Maar de E38 is een Nokia 6310 met BMW logo. De E65 moest niet mooi zijn, maar vernieuwend, vooruitstrevend en indrukwekkend. Qua uiterlijk lijkt BMW zijn keuteltje in te trekken, gezien het feit de nieuwe 7-serie weer eenvoudiger qua lijn is geworden. Maar het meest baanbrekende van de 7-serie was het iDrive systeem. Niet alleen de naamgeving (iPad, iMac etc) zou een begrip worden, maar ook de bediening. Alle functies kon je bedienen met een enkele centrale knop. De iPhone op wielen? Dat is deze Siebener.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Elke (luxere) auto met een navigatiesysteem

BMW

Mercedes-Benz CLS (C219) ’04
Ondanks dat het eigenlijk oude wijn in nieuwe zakken was, is dit wel degelijk een invloedrijke auto. Ten eerste heeft de auto een nieuw segment aangeboord. Die van sportieve luxe sedans als de Rapide, Quattroporte en Panamera. AKA de vierdeurs coupe. Ten tweede vanwege het design. De CLS was zeer extrovert en expressief. Zowel van binnen als buiten. De CLS toonde aan dat een sedan niet per se saai hoeft te zijn. Ten derde omdat de ontwerpwijze van de CLS op allerlei auto’s toegepast werd. Denk aan de Audi A7, BMW 4-serie GC of Mercedes GLC. Een ander koetswerk erop kost Mercedes evenveel. Maar je hebt nu meerdere modellen in de showroom, met een grotere marge. De eerste generatie is nog altijd een plaatje van een auto. @Wouter legt in deze video uit waar je op moet letten.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Audi A7, Porsche Panamera, BMW 6 Gran Coupe

Mercedes

Ford Mustang ’05
De jaren ’90 waren geen hoogtepunt voor Amerikanen, met name op het gebied van design. Ook begin 2000 waren er weinig voortekenen dat het beter zou komen. Dat daar ineens de Ford Mustang Concept stond op de NAIAS in 2003 was een complete verrassing. Ok, het design was erg retro, maar de vijfde generatie Mustang zag er geweldig uit. Twee jaar later stond het productiemodel klaar. Amerikaans design was weer cool. Technisch gezien niet de meest vooruitstrevende auto, maar dat is niet relevant. Amerika had zijn lef weer terug.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Chevrolet Camaro, Chrysler 300, Dodge Magnum/Charger/Challenger.

Mustang

Dacia Logan ’04
Good News! Waar de Mercedes CLS aantoonde dat er een groeiende markt was voor prijzige extravagantie, bewees Renault met de Dacia Logan dat er ook een groeiende vraag was naar basaal, eenvoudig en betaalbaar transport. 2004 was het begin van deze tweedeling. Want Dacia is inmiddels een gerespecteerd merk en de vroegere prijsvechters doen het nu uitstekend, evenals de premium aanbieders. Met name de traditionele middenklasse is compleet veranderd in het autolandschap. De Logan heeft er voor gezorgd dat er meer no-nonse auto’s op de markt kwamen. Niet alleen uit eigen huis (Sandero en Duster) maar ook van andere merken.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Skoda Rapid, Fiat Tipo, Peugeot 301

Dacia

Bugatti Veyron ’06
De Veyron was niet het allergrootste verkoopsucces. Met moeite wist Bugatti de voorraad te slijten, terwijl Ferrari’s topmodellen uitverkocht zijn voordat ze überhaupt met de productie beginnen. Wat opviel was dat de latere versies (Grand Sport, Super Sport; die twee keer zo duur waren) makkelijker van eigenaar wisselden dan de standaardmodellen. De Veyron was de eerste in het ‘hypercar’ genre. Dankzij de Veyron kwamen fabrikanten als Koenigsegg, Pagani, Porsche, Ferrari en McLaren met de overtreffende trap, alsmede vele tuners als Hennessey, 9FF en Underground Racing.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Porsche 918 Spyder, Koenigsegg Agera, McLaren P1, Pagani Huyara, Ferrari LaFerrari.

Bugatti

Nissan Qashqai ’06
Je zou kunnen zeggen dat het een kwestie van geluk is, maar daarmee doen we Carlos Ghosn te kort. Zijn visie was dat in Europa de C-segment hatchback in populariteit af zou nemen ten faveure van een crossover. Nu was de Almera nooit een hardloper in Europa, dus was het gemakkelijker om een opvolger uit te stellen en de focus te leggen op een softroader. Uiteindelijk was de Qashqai (aankoopadvies) niet veel ruimer dan een hatchback, maar wel een stoer uiterlijk, hoge zit en prettig overzicht. Ghosn kreeg gelijk: in no-time groeide dit segment uit tot een van de grootste in Europa.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Volkswagen Tiguan, Mazda CX-5, Peugeot 3008

Nissan

Nissan GT-R (R35) ’07
Van te voren dachten we: “Als de Nissan GT-R zich kan meten met de concurrentie is het een bijzonder indrukwekkende auto”. Maar alleen evenaren deed de GT-R niet. De GT-R declasseerde alles en iedereen in zijn klasse. De GT-R (rijtest) kostte iets meer dan een 997 Carrera, maar overtrof de 997 Turbo. De gebruikte techniek was destijds ‘zeer exotisch’ maar tegenwoordig gemeengoed in deze klasse. Meesturende achteras, twin-turbotechniek, directe injectie, een uitgebreide performance interface, 4WD, DCT transmissie: allemaal overgenomen door de concurrentie. Er werd bewust gekozen voor de naam ‘GT-R’ in plaats van Skyline GT-R. Zo word de merknaam erbij uit gesproken. Precies de bedoeling van een imagebuilder.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Porsche 911 Turbo & Carrera 4S, eigenlijk elke sportwagen

Nissan

McLaren MP4-12C
Dit geeft eigenlijk aan hoe ver de invloed van de originele Honda NSX gaat. Met de MP4-12C kwam McLaren weer terug als fabrikant van straatauto’s. In plaats van een raceauto met kentekenplaten (wat de F1 toch een beetje is) was de MP4-12C een auto waarmee je moeiteloos in de file kon staan. Schakelen, drempels, kruipen: ging allemaal heel makkelijk. De MP4 (rijtest) was zelfs redelijk zuinig! Maar als je er vol voor gaat heeft de auto enorme reserves. De bouwwijze was volstrekt uniek. Met de 488 GTB, Huracan en dergelijke zie je dat ze met een schuin oog hebben gekeken naar de McLaren.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Ferrari 488 GTB, Honda NSX

McLaren

Tesla Model S ’11
Bij Tesla hebben ze een paar dingen uitstekend gedaan. Ze hebben ‘range-anxiety’ aangepakt. Dus niet alleen de elektrische auto verbeterd, maar ook de infrastructuur, in plaats van afwachten totdat een oliemaatschappij of een overheid het heft in handen neemt. Ook zijn de prestaties uitstekend, met name op het gebied van acceleratie weet de Tesla Model S (rijtest) zich op de kaart te zetten. Een Model S is cool. Daarbij weet Elon Musk zich als een Steve Jobs te profileren, waardoor Tesla een belijdenis is, een overtuiging. Dit resulteert erin dat zijn Tweets door iedereen gepubliceerd worden terwijl de andere merken advertenties moeten plaatsen.
Welke auto’s zijn beïnvloed: alle grote merken zijn bezig met een potentiële concurrent, zoals de Porsche Mission-E

Tesla

Volvo XC90/S90/V90 ’16
Ok, hier kijken we even in de grote Glazen AutoBlog-Bol. Soms moet je van de gebaande paden afgaan. Volvo (en ook Saab) hebben jarenlang een aardig alternatief gevormd voor De Duitse Drie. Het nadeel is dat je dan altijd 2-0 achter staat. Volvo heeft met de XC90 (rijtest) een compleet nieuwe weg in geslagen. Alleen maar viercilinders. Zo heb je veel meer vrijheid met het ontwerpen. Ook is er rekening gehouden met elektrische aandrijflijnen, mocht dat zover komen. En met 430 pk (maximaal) komt niemand te kort. Volvo heeft met de nieuwe 90-serie gekeken wat eigenaren daadwerkelijk eisen en wensen van hun auto. Goede stoelen, heldere infotainment interface, comfort, stijl. Juist op die punten scoort de nieuwe serie Volvo’s uitstekend. Grote kans dat andere fabrikanten deze tactiek overnemen dan meedoen met de wie-heeft-de-grootste-contest uit Duitsland. En vergeet niet het design aan de buitenkant. Terwijl Audi en BMW tegenwoordig een facelift presenteren als geheel nieuw model, durft Volvo echt te vernieuwen.
Welke auto’s zijn beïnvloed: Let maar op: veel auto’s in zijn klasse

Volvo



88 reacties

Porsche cayenne ? Dankzij Porsche maakt bentley zelfs suvs.
@clarkson: Zoals in het artikel gezegd is de grondlegger van dat alles dus eigenlijk de BMW X5.
@mercedesclk350: Niet helemaal mee eens. Bij Porsche lag de focus eerst alleen op de sportwagens. Je ziet bentley, RR, Jaguar en zelfs lamborghini na het succes van Porsche ook ‘van hun geloof afstappen’. Dat vind ik anders dan BMW dat meer een allround aanbod heeft gehad in het verleden.
@clarkson: Don’t shoot the messenger ;)
@clarkson: Maar wel in een tijd dat BMW alleen maar een 3,5,7,z3 en z8 in hun segment hadden. Niet echt een allrounder toen. Dat is pas na de x modellen gekomen met gt 1,2,4 en 6 modellen.
@bassx: Laat maar. Porsche en BMW één pot nat…
@clarkson: zo allround was BMW voor de X5 helemaal niet. Ze hadden eigenlijk een paar personenautos. Klaar. En, pin me er niet op vast, maar ik dacht dat Porsche dat gedrocht van een Cayenne bouwde, omdat hun klanten naast de Porsche ook zon stiklelijke X5 reden. Kortom, daar wordt geld verloren. Dat hebben ze goed ingeschat. Straatbeeld bleef nog jaren lelijk. Intussen zijn er best een paar toffe SUV’s. Zeker niet van BMW. Wat een lelijke hokken blijven dat zeg. Maar dat ermee zijn gestart.. Sure.
@mercedesclk350: Dan zeg ik LM002!
@rijnounsdoor: dat was een legervoertuig ?
@rijnounsdoor: de gamechangers van dít millennium
@phdg: die bespreken we 1 januari 3000
@rijnounsdoor: Lezen blijft toch altijd moeilijk voor sommige mensen.
Probeer de titel van dit artikel nog eens te lezen…
Misschien snap je het dan
@phdg: Probeer Het Dan Gewoon zelf ook even. Die tikfout mag je negeren.
@mercedesclk350: eigenlijk de ML maar begrijp niet waarom ze de x5 als eerste noemen. Omdat die mooier is ?
@moewat:
“De Mercedes ML was weliswaar een jaar eerder, maar ook deze SUV had nog enige vorm van terreinwaardigheid. Zo niet de X5. Deze auto was voor het asfalt.”

Letterlijk geciteerd vanuit het artikel. ;)
@moewat: dat vind ik ook opvallend, gebeurd vaker in automedialand.
Volvo en de tesla heb ik de meeste bewondering voor
Niet dat ze allemaal een positieve invloed hebben gehad.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

En bij het stukje over welke auto’s de Qashqai beïnvloed heeft, mag je wat mij betreft ook die hele rits aan B-segment SUV’s/crossovers zetten. Opel Mokka (X), Peugeot 2008, Renault Captur, dat soort bakkies. Zoals met alles vertaalt een vernieuwing of verbetering in het automotive landschap zich altijd van de luxere wagens uit hogere segmenten naar de goedkopere wagens en segmenten
@edge: Overigens ben ik niet van mening dat de MP4-12C zo’n gamechanger is geweest in de zin van dat het Ferrari. De 488 GTB is qua gebruiksgemak net zo makkelijk/moeilijk als zijn voorganger 458, die twee jaar eerder dan de McLaren op de markt kwam. Je zou het dan eerder andersom moeten zetten, maar waar de McLaren heel eenvoudig te bedienen is, is de Ferrari juist even wennen doordat zowat alles door een knop op het stuur wordt geregeld.
De MP4-12C is wel een gamechanger geweest in de zin van dat het de basis is voor de rest van het succes van McLaren. Van de meest exotische P1 tot de instap 540C en alles wat daartussen zit, de MP4-12C zit diepgeworteld in die auto doordat ze allemaal dezelfde carbon tub gebruiken en allemaal hetzelfde M838T-blok gebruiken. Het laat mooi zien hoe je als relatief klein merk, met enigszins beperkte middelen toch een redelijk breed gamma kunt opzetten.
@edge: Daarbij is de Mp4 losjes gebaseerd op de 458. Volgens McLaren was dat destijds de benchmark in zijn klasse en werd die auto dus ook als uitgangspunt genomen. Een echte gamechanger kan ik het dus ook niet noemen.
Ik zou de eerste Ford Focus de auto van de vorige eeuw willen noemen omdat die in deze eeuw er voor gezorgt heeft dat ook andere C segment wagens een fatsoenlijk weggedrag kregen. Van de gezapige koning onderstuur, de Golf IV is zelfs het conservatieve Volkswagen inmiddels ver verwijderd.
En hoewel Willeme een positieve insteek kiest en goede kandidaten heeft gevonden vind ik deze eeuw toch vooral in het teken staan van saaie nuchterheid. Waar zijn de leuke betaalbare sportcoupes gebleven? Of de gewone 3 deurs hatchbacks? Of de betaalbare cabrio’s? Leuk is er alleen nog als je SUV achtige wagens leuk vindt. Alleen de merken Mazda en Renault zetten design nog in als verkoopargument. Zelfs Alfa Romeo, toch een merk met historie en passie en gekke techniek (denk aan twinspark) maakt inmiddels gewoon ook maar namaak BMWs. De vergrijzing hakt er hard in, auto’s zijn producten voor bejaarden geworden. Helaas.
@mashell: er was ook nog een kleine recessie in deze eeuw; heeft ook zijn invloed gehad. Men neemt dan iets minder snel een gewaagde beslissing…cabriootje bouwen of toch maar niet?
@mashell: bejaarden zijn dan ook nog de enige die particulier een auto met enige waarde (nieuw) kopen. De rest is dacia of lease. En lease draait om de centen en imago, twee dingen waar spannende leuke auto’s zelden goed scoren.
@mashell:
Citroen? C4 Cactus en de nieuwe C3?
@Rob: daar noem je er eentje hoor! De Cactus laat zien dat een goedkope auto niet saai hoeft te zijn maar gewoon simpel en funky. Ben groot fam van die auto, nog steeds.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mis eigenlijk de Jaguar XK in dit lijstje
@itiswhatitis: want? Ik heb er zelf een gehad. Heerlijke bak. Maar een gamechanger….
Had de Audi TT 3.2 en de Golf 4 R32 ook wel verwacht in dit lijstje voor z’n automaat met dubbele koppeling.
De eerste hypercar was vlg mij toch echt de F1 .
@rolov: maar ten tijde van de F1 betekende hypercar een hybride auto, zoals Prius.
@rolov: die komt dan wel niet van dit millennium.
Lol, de Qashqai… De Koreanen had toen al miljoenen Sportages verkocht hoor!
@svenska_aeroplan_ab: is wel meer een echte suv en een slagje groter..
Eigenlijk mag zowel de W220 als de W221 als de W222 aan deze lijst worden toegevoegd. Zo’n beetje elke innovatie van de afgelopen eeuw is begonnen in één van deze drie. Sterker nog, de W222 heeft dingen aan boord die zelf voor Mercedes nog niet in elke auto zitten.
leuk dat iedereen vindt dat hij een betere optie voor dit lijstje heeft. als je ze allemaal op zou schrijven heb je iedere auto wel gehad.
Ik voorzie heftige debatten, en niet alleen over de vraag of Apple zich voor de naam iMac in 1998 liet inspireren door de naam iDrive (uit 2001). Ik zou denken dat het eerder andersom was, ook al omdat iDrive in 1999 (in de Z9) nog Intuitive Interaction Concept heette.
De Dacia Logan inderdaad! Zwaar onderschatte auto. Natuurlijk: voor dezelfde prijs heb je een occasion die luxer is. Maar daar gaat het niet om. Ook niet om geweldige rijeigenschappen. Het gaat om value for money. Het is een auto waar je je niet druk om moet maken. Kijk naar Roemenië: je hebt er een auto nodig die tegen een stootje kan. Of zoals Roemenen zeggen: een auto waarin je een gootsteen en een varken kunt vervoeren. Dat is het dus. Een auto voor praktisch gebruik, een buffel om je land om te ploegen. Niet om de catwalk op te lopen.
@vonklausenburg: mijn oom heeft in ’04 een dacia gekocht. Deze zomer heeft de auto hem voor het eerst laten staan (net toen ze vertrokken op vakantie uiteraard) vanwege een sensor van 30 euro, verder nooit iets gehad. Hij heeft vorige week een Duster gekocht, de logan gaat naar mijn neef want die is nog 1100 euro waard. In dik 12 jaar tijd 10000 euro afgeschreven en alleen onderhoud gehad. Goedkoper kan je bijna niet rijden.

Niet erg zuinig op de snelweg, en wel lawaaiig. Maar voor zo’n kleine sedan nog best ruim, en uiteraard betrouwbaar. Mijn op een na favoriete merk!
@lekbak: Dit dus! Opa heeft in Roemenië eentje uit 2005. Nooit een probleem mee. Enige wat vervangen is is de linkerkoplamp na een aanrijding met een schaap… Wagen is 11 jaar oud sinds november en staat nog geen 100.000 op de klok. Dacia is echt een heerlijk merk! <3
Weer een mooi en verrassend lijstje. Ik mis alleen nog het segment van de hypercar. De McLaren P1, Porsche 918 Spyder en de LaFerrari zijn echte gamechangers van dat segment. Zoals Richard Hammond al zei toen hij de 918 testte. “This car saves the supercar from tomorrow. This is an important car.” En ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Alle drie de auto’s leveren geweldige en bizarre prestaties maar zijn een stuk ‘zuiniger’ dan alle andere hypercars en supercars. Voor ons als petrolhead is dat toch een mooi en belangrijk segment waar een hele hoop mensen op deze site van dromen, waaronder ik.
@viezefreddyw: ze zijn inderdaad enorm gaaf, maar toch nummer 2 bij mij. Ik vind de agera toch nog veel gaver, vanwege het uiterlijk dat ik veel mooier vind in combinatie met bizarre prestaties
@viezefreddyw: segment van de hypercar staat er wel tussen met de Veyron. En de andere drie..
@pinut187: Jezus. Blinde vink die ik ben.
@viezefreddyw: ben het juist met je eens. Veyron is een compleet andere auto dan een 918 of p1. Hoewel de Veyron de oude F1 probeerde te verslaan had de p1 dit niet als doel. De indruk die de Arie, P1 en 918 achterliet bij autojournalisten, die allemaal stuk voor stuk in een Veyron hadden gereden en alsnog verbaasd waren, gaf ook aan dat dit een gamechanger was.
Van elke dag in mijn verouderde bmw e60 m5, naar elke dag al twee weken in de nieuwe s90, wat een **** auto.
Het geschreven stuk bij de sectie over de 90 series van volvo herken ik de s90 absoluut niet in….
@erwine60: Tja, een E60 M5 is ook niet bepaald te vergelijken met een S90. Ik zou overigens ook flink balen als ik mn M5 voor zo’n vierpitter weg had gedaan.
@racerx: de E60 is nog steeds in mijn bezit, zit alleen elk jaar de maand december in Miami, dit jaar na uren van gezeik met het verhuurbedrijf sixt ( wat een flut bedrijf is dat ) kregen wij een Volvo S90 mee.
Nog geen 1000 mijl op de teller, afgelopen 2 weken hebben wij ruim 1500 mijl erbij op de klok gezet met veel gevloek. ( thuis staat ook nog een tweetal e36s, e39, en een ct200h ) maar die Volvo is nog meer bagger dan een e36 318is.
@erwine60: wat is er zo slecht aan eigenlijk?
@erwine60: ja, inderdaad. Wat is er slecht aan dan?
@gregorius: @racerx:
Ik heb me niet verdiept in wat zo’n auto kost, dus wellicht heb ik te hoge verwachtingen.
Het interieur ziet er geweldig uit, maar is van goedkoop materiaal gemaakt,
Elke knopje voelt enorm goedkoop aan, de ventilator maakt op stand 1 al veel lawaai, op 2 versta je elkaar in de auto al niet meer vul de rest zelf maar in ;), de interface om alles te bedienen is rete traag en onoverzichtelijk, de stoelen zitten voor geen mijl, versnellingsbak is af en toe traploos maar geeft nog angstaanjagendere klappen als de smg bak van de M5, zuinig is de auto in file en stad nog erger, lane assist faalt enorm vaak, en natuurlijk testen we ook het automatische remmen, en ook dat systeem werk vaker niet dan wel. ( ja we hebben allerlei instellingen geprobeerd )
@erwine60: Thanks, zo’n mening had ik nog niet gelezen over dat ding… persoonlijk zou ik ‘m ook nooit kiezen. Zo’n formaat auto hoort toch wel een zespitter in (of meer).
Heerlijk artikel weer. Vooruitgang is leuk!
Dat hele Volvo -90 verhaal trekt wat mij betreft nergens op. Wannabe premium voor premium prijzen met schrale, voor de bijtellingsmarkt ontwikkelde 4 cilinders en onder de maat vergeleken met alternatieven als de Maserati en Jaguar.
“Er werd bewust gekozen voor de naam ‘GT-R’ in plaats van Skyline GT-R. Zo word de merknaam erbij uit gesproken. Precies de bedoeling van een imagebuilder.”

Volgens mij was het zo dat Skyline niet kon omdat de naam naar Infinity was gegaan voor de Skyline G35/G36/G37, en omdat Skyline een illegaal imago had in Amerika (oude Skyline’s waren verboden)
Mooi lijstje, alleen de grootste trend van deze eeuw sneeuwt een beetje onder: het downsizen van de motoren. Vroeger was een instapper uitgerust met een 4-cilinder 1.4 en die leverde pak-em-beet 70-80 pk. Tegenwoordig generen de autofabrikanten zich niet om een instapper met een 3-cilinder of zelfs 2-cilinder uit te rusten, waarbij ze zonder veel omhaal méér pk’s uit het blokje halen dan de instappers van vroegâh. En dan beperkt men zich nog niet eens tot de A- en B-segmenten.
@RRRobert: goede! Maar met welke auto is dat begonnen? Volkswagen met de 1.4 volgens mij, in welke auto geen idee, golf?
@lekbak: dat is lastig aan te geven, maar ik denk dat de eerste generatie Smart (alhoewel die uit de vorige eeuw stamt) een goede kandidaat-trendsetter zou zijn.
@RRRobert: ik vind een kleine motor in een hele kleine auto niet helemaal vergelijkbaar met een kleine motor in een grote(re) auto. De 1.4 met 140pk was niet echt de instapper maar sowieso een van de eerste zwaar geladen motoren met zeer hoog specifiek vermogen in een normale personenwagen met als doel brandstofbesparing. De essentie van downsizen natuurlijk. Maargoed wellicht kan @willeme hierbij helpen.
@lekbak: óók de Japanners stopten al 3-cilinders in hun (compacte) modellen, maar dat is niet het enige waar het om draait; de essentie van downsizen is een combinatie van factoren: minder cilinders, maar ook een kleiner volume én een standaard aanwezige turbo om het vermogen op niveau te brengen. En dan bij voorkeur nog (semi-)automatisch geschakeld. Dit alles zat vanaf 1998 in die kleine tweezitter. Perfect was het allerminst, de blokjes waren berucht om hun olieverbruik, trage bediening en uiteindelijk korte levensduur, maar dat alles zette wel de beweging in die bij bijna alle merken nu gemeengoed zijn geworden (insert grap over TFSI motor en olieverbruik hier).
@lekbak: Ford had als eerste een 3 cilinder in de Focus. En Fiat was ook al best vroeg erbij met de multi-air en turbo techniek zoals die in de Guilietta onder andere zit.

Overigens maakte Volvo en Saab rond 2000 al veel gebruik van grote en kleine turbo’s om toch voldoende vermogen te kunnen tegen de Duitsers, zonder grote motoren. Toen was dat nog geen downsizing, meer compenseren. Maar zagen zij al wel de meerwaarde in van turbo’s en doen BMW en Audi nu hetzelfde door hun 2 liters met turbo als vervanging van 6 cilinders.
1-Nissan GT-R.. Voor mij misschien wel DE auto na 2000. Ferrari/Lamborghini/McLaren of Porsche prestaties die enigszins betaalbaar is naast die andere exoten.
2-Mercedes CLS.
3-BMW 7-serie E65 >> Die heeft zelfs de S-Klasse W221 beïnvloedt met zijn ”opgelegde” kofferbak.
4-BMW X5, vond de eerste X5 echt een beauty vooral de X5 4.8is. De Mercedes die destijds ML heette leek gedateerd naast de X5.
5-Bugatti Veyron>> heeft geen uitleg nodig. Jeremy Clarkson verwoordde het prachtig.
6-BMW X6, gaat net zo belangrijk worden als de X5. Zie de GLE Coupe, ook heeft Audi en Porsche SUV Coupe in hun programma’s staan.
Kutlijstjes.
@desjonnies: was het maar kut, dan had je er nog wat aan.
Die GT-R, wist niet dat ie vierwielbesturing had. Sterker nog, redelijk zeker dat ie dat niét heeft… (maar de voorgangers wel)
Design van E65 heeft ook design van W221 S klasse beinvloedt. Kijk maar naar kofferbak.
Ondanks dat ik er niet veel mee hebt is het wel heel bewonderenswaardig om een auto te tekenen in de tweede helft van de jaren 90, die uit te brengen in 2001, en die nu, eind 2016, nog altijd fris en modern oogt. Heel knap van de designers van de “New” Mini. Om eventjes alles in perspectief te brengen. Eind jaren 90 was Ajax nog een topclub in Europa en won Feyenoord z’n laatste titel, Pim Fortuyn leefde nog en de Twin Towers waren het icoon van NY! Van Al Qaeda / Osama had nog bijna niemand gehoord en in Irak was WEER “vrede”. Ghadaffi, Sadam, Kim-Jong en Fidel konden toen nog gezellig klaverjassen met z’n viertjes. Heel knap dus!
ik mis de Alfa 159…..
” Alleen maar viercilinders.”

Ik snap dat Volvo dit doet, maar hoop toch echt dat ze niet te veel navolging krijgen bij fabrikanten die nu nog 5, 6, 8 en meer cilinders leveren in hun sedans, wagons en SUV’s …
Rolls Royce Phantom (2003). Absolute herdefiniëring van het allerhoogste luxe-segment.
hoort zo’n peugeot/citroën 106/ saxo of een 107/C1 ook niet in dit rijtje ?
Oh – dat had jij dus net gezegd. Sorry.
Knap verhaal, vooral omdat je eerlijk naar alle segmenten hebt gekeken, en bijvoorbeeld de Prius er niet buiten hebt gelaten. Weinig op aan te vullen, of het moet de C1-drieling zijn. Die heeft het A-segment toch wel serieus opgeschud. Van duf naar kek, tot het gaatje doordacht goedkoop te bouwen, en vernieuwend was de Azië-Frankrijk combinatie, die dan ook nog eens in het Oostblok gebouwd werd.
de volvo vind ik niet echt game changing. Ze komen erg gamechanging over omdat de xc90 duizend jaar hetzelfde is gebleven.
Echt een leuk lijstje!!
Eigenlijk is het armoe troef.
Geestelijke arremoede, geen inventiviteit, of je moet het uitvinden van een BMW X5 die zich stoer voordoet, maar zichzelf vastrijdt op de drol van een Duitse Herdershond een gamechanger vinden.
Me vind het meer paris Hilton Louis Vuitton.veel geschreeuw maar de eedste de beste LaRo lacht hem uit
De MINI is mogelijk nog zieliger, een ruig, sexloos super concept dat sinds 1960 onze wegen heeft bevolkt op zo een schaamteloze wijze als dikkerdje te introduceren en het cool te noemen, een gamechanger van opperste fantasieloosheid.
Bovenstaand geldt eveneens voor de Mustang
Dit is slechts marketing en retro gedrag, de koning van orginaliteit vernuft en vernieuwing lijkt morsdood.
Citroën dat het moet doen door bubbeltjesplastic op portieren te plakken.
Ik wil iets CX-igs
@desjonnies: tesla model S. Wat uiterlijk betreft wellicht niet de meest spannende, maar een doordacht interieur en zeer zeker vernieuwende techniek.

Daarbij zijn de eigenaren niet alleen fan van hun auto. Er is zelfs een heel nieuw geloof ontstaan; het Muskenisme. De gelovigen heten teslaïten.
@lekbak:
Je weet dat ik altijd chargeer en inderdaad, Tesla heeft de eer gehad in de VS om in menig test vergeleken te worden met Citroëns DS
En de Tesla is eigenlijk de enige revolutionair.
@desjonnies: Tsja. Sinds Pet Sounds, Sgt. Peppers Lonely Heart Club Band en Highway 61 Revisited is de inventiviteit in de muziek ook ver te zoeken ;).

‘gamechanger’ kan ook betekenen dat het een waardeloze reproductie is van het origineel (Mini, Mustang) of gewoon een stoere nietskunner (X5). Leuk of niet: ze hebben nijkans een nieuw (populair!) marktsegment aangeboord. Of ik een X5 zou verkiezen boven een Impreza? Neuh, dat dan weer niet ;)
@willeme:
ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, ik mis alleen het inventieve, het echte revolutionaire, ik mis zeg maar een Twingo van Patrick le Quement !
@desjonnies: Ik moet zeggen dat ik het wel heel knap vind wat Tesla doet. Die gaan toch hun eigen weg. Heeft wel iets CX-achtigs. Totaal andere benadering van het zakelijke E-segment. De BMW X5 is niet mijn type segment, maar ik heb diep respect voor de E65 BMW 7-serie. Lelijk, pretentieus en onbetrouwbaar? Jazeker! Maar het was wel degelijk een vernieuwer.

De eerste Twingo het concept van de Mini geperfectioneerd. Dat was echt een briljant autootje. Moeten we eigenlijk eens iets mee doen ;)
Wat blijft zo’n CLS in het rood toch een beauty…
Dit is echt voer voor een autoblog Lagerhuis debat. Mooi lijstje btw!
Voor mij is de Tesla de belangrijkste uit het lijstje. Hier is echt progressie geboekt en is de rest van de autobouwers wakkergeschud: niet alleen voor wat betreft range, maar ook qua interieur (tablet met alle bedieningsfuncties) en een eerste aanzet naar zelfstandig rijdende auto’s (daar is naar mijn mening nog een erg lange weg te gaan, maar dat is een heel ander punt).
De andere auto’s, zijn, met alle respect, toch vooral variaties op een thema.
Tesla heeft een hele stroom pseudo elektrische auto’s gezorgd. Ik ben er van overtuigd dat er geen plug-in versies van nagenoeg alle premium merken gekomen zijn, waarbij opgemerkt moet worden dat er niet één het succes van de Tesla modellen overtreft.
Natuurlijk zitten er veel “Tesla killers” in de pijplijn, maar “the proof is in the pudding”.
Ik vind de meeste lijstjes hier vaak erg interessant maar met deze heb ik toch wel moeite. De mustang kwam na de 300c die eronder vermeld staat, noem dan de PT Cruiser. De X5 reed alleen maar beter omdat het een BMW is, Porsche was met de Cayenne het eerste sportwagen merk en nam echt een risico. De 7 serie door 1 knop in zo’n lijstje zetten vind ik ook overdreven, dan doe je Mercedes echt te kort, helemaal de w222 die als eerste gedeeltelijk autonoom kon rijden. De andere zijn inderdaad zeker het vermelden waard!
Game changing leidt tot nieuw tijdperk. Lijstje is dus korter. Tesla.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).