• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nog iemand op zoek naar een legendarische Ferrari?

Auteur: Author, gepost 15 augustus 2017 om 14:57 – 13 Reacties

Nog iemand op zoek naar een legendarische Ferrari?


Look no further!

Zo’n 50 jaar geleden was sportwagenracerij hotter dan hot. Tijden verander(d)en en grote constructeurs verlegden hun focus naar de Formule 1. Al kunnen we anno 2017 stellen dat fabrikanten liever voor positieve exposure gaan in de Formule E. Tot dusver geen heel aansprekende klasse, maar de ijsbeer is er blij mee.

In de jaren ’90 waagt Ferrari zich na een pauze van enkele decennia toch weer aan het racen met prototypes en dat gebeurde met deze 333 SP. Van meet af aan was deze rauwe racer behoorlijk succesvol, al moeten we er wel een kanttekening bij plaatsen. Het blok was namelijk een onvervalste Ferrari V12. Het chassis kwam echter bij Dallara uit de hoge hoed.

De 4 liter V12 onder de kap werd afgeleid van het blok uit de F1-racervan 1990 en leverde in de 333 maar liefst 600 pk. Geïnteresseerde raceteams mochten er voor een miljoen dollar per stuk eentje bestellen, maar daar zaten wel reserveonderdelen, een extra V12 en fabrieksondersteuning bij.

Motor

Op vrijwel alle circuits liet de 333 SP een onuitwisbare indruk achter. Op Le Mans wilde het echter niet vlotten. Toch gaat deze brute bak de geschiedenis in als een van de grote racers van het Italiaanse merk en wie één van de 40 gebouwde exemplaren op de kop wil tikken heeft mazzel! Er wordt er namelijk eentje geveild.

De auto is onlangs volledig gerestaureerd door Michelotto en is gecertificeerd door Ferrari Classiche. Bovendien heeft de gereviseerde motor slechts een uurtje gedraaid. Wie de euro’s in z’n zak voelt rinkelen moet op 9 september z’n slag slaan bij de Leggenda e Passione veiling van RM Sotheby’s. Neem voor de zekerheid wel een miljoentje of anderhalf mee.

Cockpit

Ook interessant!

  • Piekfijne Ferrari F40 moet flink bedrag opleveren
  • F40
    Zo veel geld is een blauwe Ferrari F40 waard
  • Gespot - Ferrari SF90-eigenaar kiest de juiste kleur rood
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Racing, rood, veiling

Vorig bericht: « Merkel wil de diesel verbannen uit Duitsland!
Volgend bericht: Mysterieus prototype rolt door Amsterdam »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    15 augustus 2017 om 15:05

    Hij is vooral heel erg gaaf. Niet perse mooi.

    Login om te reageren
  2. dave130r zegt

    15 augustus 2017 om 15:23

    Eind Juni heb ik er nog 2 zien en vooral horen rijden op Spa Francorchamps, heerlijk geluid!

    Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    15 augustus 2017 om 15:29

    Dan kreeg je wel waar voor je geld

    Login om te reageren
  4. jollydodo zegt

    15 augustus 2017 om 16:26

    “gecertificeerd door Ferrari Classiche” dat voegt dus ook helemaal niks toe aldus Doug Demuro. Weer een manier van Ferrari om rijke klanten te laten betalen voor iets dat ze totaal niet nodig hebben en nietszeggend is.

    Je betaald een X bedrag voor die certificering. (is afhankelijk van het type ferrari. De v12’s zijn bijvoorbeeld duurder) En dan kijkt Ferrari of alle onderdelen nog origineel zijn en of er niks verandert is aan de Ferrari. (matching numbers enzo). Dit kun je nu zelfs al laten doen op een Ferrari 458. Dat is natuurlijk nu al een klassieker aldus Ferrari…

    Maar nu komt het probleem. Deze certificering zegt alleen iets op het moment dat het daadwerkelijk gedaan wordt. Als iemand 10 jaar later deze auto koopt of een dag later en iemand heeft alle onderdelen intussen vervangen, dan weet je daar alsnog niks van en zegt de certificering dus niks.

    De prijzen liggen tussen de 3000 en 100000 euro. Dus voor dat geld kun je bij aankoop beter een ferrari expert meenemen die er ter plekke naar kijkt in plaats van je geld letterlijk weg te gooien.
    https://youtu.be/7mZdkfEeJH4?t=13m59s

    Login om te reageren
    • offroad zegt

      15 augustus 2017 om 20:13

      @jollydodo:

      Niets alles wat Demuro zegt is juist, maar hier heeft hij wel een punt.

      Je had een aantal jaren geleden een raceklasse met klassieke Ferrari’s en Maserati’s. Toen die certificering begon, moesten opeens alle auto’s om mee te mogen doen, zo’n certificaat hebben. Eigenaren moesten opeens allemaal nieuwe onderdelen bij Ferrari kopen om hun auto’s gecertificeerd te krijgen. Daar hadden velen geen zin in, dus einde raceklasse. Zonde.

      https://www.youtube.com/watch?v=u7szuMpCCso

      Login om te reageren
  5. snorrewietskie zegt

    15 augustus 2017 om 16:48

    legendarisch? Niemand praat ooit over dit apparaa

    Login om te reageren
    • bartjeeh zegt

      15 augustus 2017 om 18:29

      @snorrewietskie: ik denk dat toch wel 90% van de autobloggers deze auto kent

      Login om te reageren
      • snorrewietskie zegt

        15 augustus 2017 om 19:00

        @bartjeeh: Ik weet wel zeker dat minder dan 5% m wel kent. En daar hoor jij ook bij…

        Login om te reageren
        • offroad zegt

          15 augustus 2017 om 20:16

          @snorrewietskie:

          Natuurlijk kennen wij de auto waarmee Arie Luijendijk Daytona gewonnen heeft.

          Login om te reageren
          • fapfap zegt

            16 augustus 2017 om 09:49

            @offroad: Dat is toch echt een andere auto, kijk maar naar die koplampen
            :)

            Login om te reageren
            • offroad zegt

              16 augustus 2017 om 11:55

              @fapfap: Het is gewoon een Ferrari 333sp, ook al hebben ze andere lampen gemonteerd.
              http://www.racingsportscars.com/driver/results/Arie-Luyendyk-NL.html

              Login om te reageren
    • roppp zegt

      15 augustus 2017 om 19:23

      @snorrewietskie: 90% is misschien wat overdreven, maar de echte autosportliefhebbers kennen dit model zeer zeker. Prachtige wagen.

      Login om te reageren
  6. tinusss zegt

    15 augustus 2017 om 19:00

    10%

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North