Novitec maakt de 488 Pista zoals je hem wilt hebben

Auteur: , 16 Reacties

Kun jij het aan?

Ferrari is in recente jaren op een punt terechtgekomen waar zijn krachtigste modellen praktisch onhandelbaar zijn. Neem de Ferrari 812 Superfast bijvoorbeeld: de twaalfcilinder in deze schitterende doch angstaanjagende bolide joeg onze @casperh tijdens zijn rijtest de stuipen op het lijf. Op papier is de 488 Pista wellicht minder imponerend, in de praktijk blijkt dat je ook aan deze Ferrari je handen vol hebt. Toch heeft Novitec besloten het strijdros verder op te voeren.

Af fabriek wordt de 488 Pista geleverd met de 720 pk sterke variant van Ferrari’s prijswinnende 3,9-liter V8. Het is de krachtigste versie beschikbaar. Voor zijn nieuwste project heeft Novitec het vermogen van de Italiaanse superauto opgewaardeerd naar 802 pk. Het koppel stijgt van 770 Nm naar liefst 898 Nm.

Als gevolg schiet de auto in 2,7 seconden naar de 100 km/u, wat grofweg twee tienden sneller is dan de standaard uitvoering. Zijn topsnelheid stijft met een minimale 5 km/u, maar daarmee ligt zijn VMax wel op 345 km/u. De nieuwe prestatiecijfers zijn vooral het resultaat van tweaks aan de ‘engine mapping’. Novitec heeft zich hierbij gericht op de brandstofinjectie en de druklimiet van de turbo’s.

Tenslotte heeft Novitec de 488 Pista voorzien van een flinke lading naakt carbon. Het lichte materiaal is op verscheidene plaatsen toegevoegd. Daarnaast beschikt de auto voortaan over een nieuwe voorspoiler ter verbetering van de aerodynamica. Novitec heeft de zijpanelen en de kofferklep aan de voorzijde eveneens bij de kladden gegrepen. Velgen van Vossen zijn beschikbaar in de maten 20, 21 en 22 inch.



16 reacties

Hoe werkt dat eigenlijk met zo’n tjoener in het buitenland? Moet je dan helemaal je auto die kant op rijden of hebben ze een lokaal service punt waar ze dit doen?
@baklava: Je kunt ook simpel gezegd het in elkaar laten zetten bij je lokale dealer soms. Dus uit dozen halen ze je bumpers, uitlaten etc. Voor het lijpe werk moet je wel naar de tjoenert zelf.
@baklava: Gewoon netjes achterin een transporter ( niet de VW ) laten brengen en weer retourneren. Heb je er zelf geen omkijken naar en als je je dit soort auto’s kunt veroorloven zijn de kosten niet belangrijk en heb je ook nog wel wat anders om in te rijden.
@baklava: bij JD customs, Absolute Motorsport etc kunnen ze dit ook voor je doen. Vaak even checken welke “tuners” hier in NL samenwerken met bedrijven als Brabus, Novitech etc.
Novitec maakt toch vaak zaken waar ik hebberig van wordt. Het feit dat ze met iets beginnen waar ik hebberig van wordt scheelt daarin natuurlijk ook.
BTW Een nieuwe voorspoiler ter verbetering van de aerodynamica? Weet Novitec iets wat Ferrari niet weet of hebben we hier te maken met: voldoet standaard aan meer wetgeving dan noodzakelijk is voor de aftermarket leverancier?
@antoonniels: goede vraag
Het is uiteraard niet nieuw dat Ferrari’s zoveel vermogen hebben dat t eng wordt. Toen Ferrari’s 200pk hadden was dat ook wel zo n beetje de max van wat de remmen en ophanging aankonden.
@dondeboer: Wanneer was dat? Eind jaren veertig?

Halverwege de jaren 50 gingen ze al over de 300pk.
@karaya: geen idee wanneer dat precies was, dat is ook niet m.n. punt. Wat ik wel denk, is dat journalisten zich destijds zullen hebben afgevraagd wanneer het genoeg is en dat het vermogen zo langzamerhand niet meer te beteugelen was op de openbare weg. Want dat is een discussie van alle tijden.
Novitec is echt de uitzondering op de regel dat de meeste tuneboeren afzichtelijke rommel bouwen.

Creaties van Novitec vind ik vrijwel zonder uitzondering smakelijk en ze onderstrepen juist het design van de fabrikant. Erg fraai.
Ik vraag mij, net als @antoonniels af wat een firma als Novitec werkelijk aan waarde toe kan voegen als het gaat om de aerodynamica . Ferrari is daar heel ver mee, getuige ook hun F1 kennis. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de tuning van de motor. Ik krijg toch voornamelijk een marketing-gevoeltje hierbij, onder het motto: “er zijn nu eenmaal mensen met veel geld die zich willen onderscheiden….nou daar zorgen wij wel voor, ook al levert het eigenlijk niks op” . Maar goed….aan mij verkopen ze het toch niet, dus zal het ze aan hun …..corroderen.
@ttr6: Als je een vermogenstoename doet van 10% veranderd natuurlijk op sommige momenten de aerodynamica.
Lekker hoor! Doe mij maar een rode.
Het enige minpuntje vind ik wel altijd die enorme velgen. Maar goed, die zijn gelukkig ook een maatje kleiner te bestellen, dus waar zeur ik eigenlijk over?
In het geel met zwarte velgen graag.
Novitec heeft niets veranderd aan het default uitlaatsysteem? Hopelijk klinkt deze Pista net zo als de 599 GTO die ze aangepakt hebben ook al zit daar een V12 in.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).