• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

NPO sloopt Amerikaanse auto’s

Auteur: jaapiyo, gepost 16 november 2025 om 14:58 – 28 Reacties

Cadillac

Door een superdeal tussen van der Leyen en Trump staat de deur van de Europese markt vol open voor dikke Amerikaanse auto’s. NPO rubriek 1Vandaag pakt ze keihard aan.

Collega Bas lichtte u recentelijk al in over een bijzondere ontwikkeling in autoland. Door alle inspanningen van Donald Trump, wordt het iets makkelijker voor Amerikaanse fabrikanten om hun auto’s ‘hier’ aan te bieden. Men kan daar vanalles van denken, doch feit is wel dat Europa voor Trump jarenlang 10 procent douanerecht heeft gevorderd op geïmporteerde Amerikaanse auto’s, terwijl vice versa een tarief gold van 2,5 procent. In die zin had de Donald dus gelijk dat ‘wij’ hen ‘een oor aan naaiden’. Voor de goede orde (dit moet je tegenwoordig erbij zeggen): dat wil niet zeggen dat uw trouwe verslaggever of wij achter alles staan wat de eerste oranje POTUS doet.

Von der Leyen

Enfin, Trump wilde eigenlijk 27,5 procent importheffing op Europese auto’s instellen die naar Amerika komen. Doch onze nieuwe Iron Lady Ursula von der Leyen heeft dat terug weten te onderhandelen naar 15 procent. Dit kwam echter wel met concessies. Onder andere dat de (veiligheids)regels voor toelating tot de markt flink versoepeld worden.

Scherpe randjes

Om typegoedkeuring te krijgen moeten moderne auto’s door ontzettend veel hoepels springen. Qua uitstoot, maar ook bijvoorbeeld voetgangersveiligheid. Het is een van de redenen dat alle moderne auto’s zo op elkaar lijken. Veel Amerikaanse mastodonten voldoen niet aan deze eisen. En laten we eerlijk zijn; om verschillende redenen zijn ze in deze contreien ook niet zo populair dat het zin had voor de Amerikaanse fabrikanten om ze aan te passen aan onze bureaucratische ellende en letterlijk en figuurlijk ‘de scherpe randjes er vanaf te halen’.

Maar na de superdeal, hoeft dit dus ook potentieel niet meer. Auto’s met een Amerikaanse typegoedkeuring zouden ook hier toegelaten moeten worden. Of het echt helemaal zo zwart op wit uitvalt is nog te bezien. Maar 1Vandaag vond een bezorgde Wethouder Verkeer in Amsterdam die nu al nachtmerries heeft van bonkige, gigantische testosteronbommen die de binnenstad onveilig maken. In woorden van de wethouder:

We weten dat een kind bij een aanrijding 130 procent meer kans heeft te overlijden.

Pickup

In een leuk item, neemt de reporter de proef op de som door met een RAM pickup door Haarlem te laveren. De conclusie op het laatst na het trotseren van de talloze boze blikken van het bakfiets-gilde: ‘volgens mij waren wij vandaag de meest gehate mensen in Haarlem’. Toch gaven velen op straat toe dat ze zelf ook wel zo’n auto wilden hebben…

Blubberdikke V8

Helaas is dit grotendeels een triviale discussie voor Nederland. Gezien ons systeem met de punitief hoge BPM op auto’s met een fatsoenlijke verbrandingsmotor, zal vrijwel niemand zo’n fullsize Amerikaan kopen. Doch vind jij dat een goede zaak, of zou je graag vaker het gegorgel van een blubberdikke V8 horen? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Experts: ''Er komt een golf aan Amerikaanse auto's naar Europa''
  • EU-voorzitter komt met controversiële oplossing voor Europese autofabrikanten
  • Auto's zijn vorig jaar MEER uit gaan stoten in Europa
  • Door deze soap kunnen we in Europa straks geen auto's maken

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

donald-trump, europa-eu, Ursula von der Leyen, verenigde-staten

Vorig bericht: « Deze ingetogen Rolls-Royce kostte €766.843!
Volgend bericht: BMW trekt blik carbon open voor speciale 3-Serie »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    16 november 2025 om 15:35

    Had onze economie maar zo’n Trump….

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      16 november 2025 om 15:57

      Want? Alleen maar zodat je goedkope benzine en grote auto’s kumy rijden ?

      Login om te reageren
      • acavs zegt

        16 november 2025 om 17:06

        Als je nu nog niet inziet dat we in de EU links en rechts voorbij gestreefd worden op economisch gebied en, als we nu niet grof ingrijpen, dat er dan over 15 jaar niet veel meer van onze macht en ons welzijn over is, dan ben je ziende blind. Dit gaat natuurlijk niet alleen over goedkope benzine en grote auto’s. We reguleren onszelf de armoede in.

        Login om te reageren
        • Omdenker zegt

          16 november 2025 om 17:39

          De VS heeft vooral een schuld door het reden van allerlei landen waaronder geregeld de EU. Het model werkt wel degelijk, de welvaart is veel hoger en werken loont.

          Login om te reageren
          • Hawkeye72 zegt

            16 november 2025 om 17:54

            Redden

            Login om te reageren
          • mashell zegt

            17 november 2025 om 00:06

            De welvaart in Europa is hoger. Minder armoede, meer sociale zekerheid, gezondere mensen. De levensverwachting is in Europa niet voor niets een paar jaar langer. Amerikanen hebben meer vermogen maar hebben dat geld ook nodig omdat de gezondheidszorg erg duur is en de sociale zekerheid erg gering.

            Login om te reageren
            • jaapiyo zegt

              17 november 2025 om 00:50

              Neuh, purchasing power in Murica is een stuk groter voor John Smith dan voor de gemiddelde Europeaan. En het verschil is de afgelopen jaren groter geworden sinds we Green Deal en ander SDG beleid doen. Logisch ook; het kost miljarden, levert vrijwel niets op en laat alles minder goed werken dan het zou kunnen werken in een meritocratie waarin je beoordeeld wordt op vaardigheid en inzet ipv gender, kleur en seksuele voorkeur.

              Login om te reageren
              • Pordon zegt

                17 november 2025 om 07:20

                Ha, de koopkracht van een gemiddelde Amerikaan wordt vaak enorm overschat. Voor veel mensen begint het leven al met een gigantische studieschuld, en het duurt jaren voordat je die hebt afbetaald en eindelijk bovenmodaal kunt gaan verdienen. En die schuld heb je ook nodig, want zonder schulden en een goede credit score kom je niet eens in aanmerking voor een hypotheek.

                Die hypotheek is tegenwoordig bovendien nauwelijks meer te betalen, zeker in de grote steden waar de huizenprijzen compleet geëxplodeerd zijn. En stel dat het je lukt om schuldenvrij te worden én een huis te betalen, dan mag je hopen dat je nooit ziek wordt. Eén serieuze medische gebeurtenis kan je namelijk meteen financieel breken.

                Ondertussen werk je in een systeem waar PTO vaak niet meer dan 10 dagen per jaar is en waar je scheef wordt aangekeken als je ze daadwerkelijk opneemt. Loop je daardoor in een burn-out? Grote kans dat je ontslagen wordt — en daarmee ook direct je zorgverzekering kwijtraakt. Zo glijd je razendsnel een negatieve spiraal in. Met over-the-counter medicatie kun je de pijn nog wat onderdrukken, totdat je er afhankelijk van wordt en zelfs als arts, advocaat of accountant opeens je huis niet meer kunt betalen.

                En dan heb ik het nog niet eens gehad over vrouwen die een paar dagen na de bevalling alweer moeten werken, of mensen die een ambulance moeten weigeren na een ongeluk omdat hun verzekering dat niet dekt.

                Ik heb er lang genoeg gewoond en genoeg meegemaakt om zeker te weten dat ik nooit meer naar de VS wil verhuizen. Prachtig land om te bezoeken, maar om te wonen? Nee. Zelfs als je het ogenschijnlijk goed voor elkaar hebt, heb je nooit echte zekerheid: één gebeurtenis kan alles in één klap wegvagen.

                Kun je er ondernemen? Absoluut. Maar het land draait op profit before people, en dat leidt regelmatig tot bizarre situaties waar uiteindelijk vooral de rijkste 1% van profiteert.

        • Hawkeye72 zegt

          16 november 2025 om 17:53

          Hear hear

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          16 november 2025 om 23:59

          Nee! Je hebt het niet begrepen. Minder regels leidt tot middelmatigheid. Amerikaanse auto’s zijn (zoals het artikel ook zegt) van inferieure kwaliteit en technisch primitief vergeleken met Europese auto’s. Amerikaans voedsel idem dito. Strengere regels zorgen ervoor dat ondernemers innoveren in plaats van cashen en door dat innoveren heeft Europa haar leidende positie op het gebied van kwaliteit bereikt en alleen door innoveren kan ze die behouden. Dus meer strenge regels graag!

          Login om te reageren
          • O plaat zegt

            17 november 2025 om 09:25

            Amerikaanse wagens van inferieure kwaliteit?
            Ik kan mijn cts toch met geheven hoofd naast elke 5serie of E klasse zetten hoor. En technisch primitief? Ik heb meer pk/L dan om het even welke motor die Toyota aanbied. De dagen dat een corvette moet onderdoen voor een BMW liggen ook achter ons. En ja de mustang is van interieur niet zo verfijnd als dat van een 4 reeks maar dat is net zijn UPS. Krachtige betrouwbare V8, ophanging die op kan tegen de gemiddelde Europese sportwagen met een interieur van een focus. Maar je betaalt wat je voor een golf betaalt.

            Login om te reageren
            • Minze Broersma zegt

              18 november 2025 om 11:23

              Meer pk per liter dan Toyota??
              Nou niet per liter benzine verbruik schat ik zo in.😁

              Login om te reageren
          • acavs zegt

            17 november 2025 om 17:58

            Ik vind het een vorm van hoogmoed om te stellen dat de Europese wetgever ervoor gezorgd heeft dat Europese auto’s zo goed zijn. De politicus als de ultieme en beste ondernemer, op de voet gevolgd door zijn kompaan de rechter. Als innovatie nodig is, en dat is het, dan bestaan er vanuit de markt al voldoende prikkels, en die zijn er zeker. De opmars van de EV is in de eerste plaats te danken aan Tesla, niet aan de EU. De verdere groei van de EV zal te danken zijn aan China, niet aan de EU. Als strengere regels zouden leiden tot meer innovatie, was de EU nu koploper op het gebied van AI, en dat is helaas niet zo. Mistral is een Chevrolet Tahoe vergeleken met de BMW X5 die OpenAI, de Mercedes GLE die Anthropic, en de Audi Q7 die Google Deepmind zijn.

            Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      16 november 2025 om 16:41

      Met dezelfde staatsschuld?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        16 november 2025 om 17:24

        Precies, iedereen is jaloers op de lage belastingtarieven en de goedkope auto’s en benzine, maar de keerzijde is helemaal niet zo aantrekkelijk. De Average Joe Sixpack worstelt met serieus stijgende kosten voor levensonderhoud, bij een gelijkblijvend of zelfs afschalend salaris, exploderende ziektekosten, onzekere arbeidsvoorzieningen en creditcardschulden die gaten graven om gaten te vullen in het maandbudget.

        Trumps ‘Big Beautiful Bill’ en zijn wispelturige importtarievenbeleid helpen hooguit de rijkste 5% van de bevolking. De rest van de bevolking, de landbouw- en de industriesector betalen op dit moment de rekening die hieraan vast hangt èn de staatsschuld blijft inderdaad maar in overdrive oplopen, waarmee er een luchtbel in de Amerikaanse economie wordt gepompt die vroeg of laat toch eens moet zal gaan knappen. De dollarkoers heeft sinds het aantreden van Trump kortstondig gepiekt tot net boven de euro, maar wist vervolgens zo’n 15% van die waarde te verliezen. En de aandelenkoersen in de VS lijken meer een emotionele waarde te omvatten dan een economische waarde – weer een zeepbel in the making?

        Geen wonder dat de beleggers (en dan met name die rijkste 5%) nu massaal vlucht in crypto’s en goud.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          16 november 2025 om 17:26

          Hé, de edit knop doet het weer!
          🤗

          Login om te reageren
  2. Andreivierfunf zegt

    16 november 2025 om 16:23

    Is de BPM hoog? Ja.
    Maar we moeten nu niet gaan doen alsof iedereen in de middenklasse in de jaren ‘90 een E39 M5 reed, of anders wel een een auto met een grote motor had. Mensen die het toen konden betalen – en dus een hoger inkomen hadden – zijn nu gewoon ook eindelijk de pineut en moeten de hoge kosten dragen. De kosten die de socio-economische onderklasse al sinds de jaren tachtig draag en de lagere middenklasse al sinds het begin van deze eeuw. Dus lijken we (lees: de politiek van mensen die überhaupt al ver van de realiteit staan) nu ineens heel erg te vinden.
    Maar laten we het omdraaien. We gaan de BPM omgekeerd afbouwen: dure auto’s met exorbitant hoge uitstoot en verbruik blijven enorm veel betalen. En naar mate je richting de normale middenklassers gaat – zeg, een E-segment met minder dan 300 pk en 6 of minder cilinders – hoe minder je gaat betalen. En rijd je wel iets diks? Dan mag je de volledige BPM terugkrijgen van de fiscus als je bewezen meer dan 350.000 kilometer hebt gereden met die ene auto.

    Verder: tof zo’n Amerikaan. Maar als ik plastic wil ga ik wel naar de Chinees voor een bak bami. Voordeel? Ik heb een volle maag, en de afschrijving van 12€ is maar eenmalig. In plaats van per halfuur over de hele levensduur van bezit.

    Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      16 november 2025 om 17:55

      Andrei, het communisme is dood!

      Login om te reageren
      • Ordas zegt

        16 november 2025 om 21:36

        Je haalt me de woorden uit de mond. Streven naar gelijkheid is een domme illusie. Communisme is gelukkig dood.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 november 2025 om 00:11

          Streven naar gelijkheid is kansloos omdat niet iedereen gelijk is maar streven naar beperkte verschillen is noodzakelijk voor een functionerende maatschappij. Zie de VS, Musk is te rijk, kon zich inkopen bij de president, dat ondermijnt de democratie. Ze zouden al het vermogen boven de 100 miljoen met 100% moeten belasten.

          Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      17 november 2025 om 11:55

      Makkelijker is gewoon een combi BPM op basis van nieuwprijs (zoals vroeger) en op CO2 uitstoot.

      Login om te reageren
  3. cdlop01 zegt

    16 november 2025 om 17:39

    En EV’S mogen 400, 500, 600pk hebben en binnenkort meer dan 1000pk en losgelaten worden met tienduizenden nieuwe EV’S in het verkeer……..hoor je niemand over bij de Npo

    Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    16 november 2025 om 18:38

    Ik hoop niet dat deze onzin naar ons toekomt. Wij bepalen onze eigen EU-regels, hebben onze eigen omstandigheden. Financiën is wat anders,
    Ik wil geen Robotaxi’s van Musk die overal tegenaan knallen of lompe F150’s met gigantische slurpers. Of een loeibrede Cybertruck. No way.
    De BPM houdt wat onzin tegen, alleen in Nederland, maar je moet dit gewoon niet willen. Geen zooi van Elon en Donald hier.

    Login om te reageren
  5. zjos zegt

    16 november 2025 om 21:47

    Ach zo’n mooie grote Escalade zal het straatbeeld alleen maar opfleuren. Big is beautiful. Dat gezeik van die links liberale bakfiets malloten zou me aan m’n reet roesten. Laat maar komen die V8.

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      17 november 2025 om 05:53

      Ben het met je eens. Prachtige stoere wagens, kleiner dan een gemiddelde bestelbus.

      Login om te reageren
  6. numpty zegt

    17 november 2025 om 09:57

    ‘Iron lady’? Willen jullie a.u.b. niet de nalatenschap van Margaret Thatcher beledigen door die heks van de EU met haar te vergelijken? Die Ursula kan nog niet in de schaduw staan van Thatcher. Alvast bedankt daarvoor.

    Login om te reageren
  7. thjvanvlerken zegt

    17 november 2025 om 10:46

    We goan het meemaken, doe mij maar een f150 voor een redelijke prijs 😅

    Login om te reageren
  8. audirs3 zegt

    17 november 2025 om 11:53

    Beetje slechte rapportage van de NPO. Het gaat natuurlijk niet alleen om die pick ups met V8. Die zijn door ons BPM systeem toch kansloos op onze markt.
    Echter modellen als de Rivian R1S en R1T gaan hier wel profijt van hebben. Die kunnen ze straks makkelijker een Europese typegoedkeuring geven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North