
Hier zit toch niemand op te wachten, of wel?
Voor mijn gevoel zijn Europese autofabrikanten al maanden bezig met het charmeoffensief richting de EU om hulp te bieden tegen de grote, boze Chinese concurrenten. Tot een plan heeft het vooralsnog niet geleid. Voorzitster van de Europese Unie, Ursula von der Leyen, komt met een nieuw voorstel: inzetten op zelfrijdende auto’s in de EU.
Von der Leyen sprak op de Italian Tech Week in Turijn. Ze vertelde dat ze bij haar EU-collega’s aandringt om een ”AI-first-strategie” (zo te horen heeft Von der Leyen teveel met Trump gesproken) te hanteren voor alle sectoren. Zeker ook op het gebied van mobiliteit.
”Zelfrijdende auto’s zijn al realiteit in de Verenigde Staten en China. Hetzelfde zou hier in Europa moeten gelden”, zegt Von der Leyen. Ze voegt eraan toe dat AI-first ook meteen ”safety first” betekent. Autonoom rijden is volgens haar niet alleen financieel gunstig voor automerken, maar ook goed voor de verkeersveiligheid. AI kan bijvoorbeeld zorgen voor minder files en afgelegen gebieden kan verbinden middels het OV, volgens de voorzitster.
Het concrete plan voor zelfrijdende auto’s in de EU
Von der Leyen heeft ook al een idee hoe dat er straks uit moet komen zien. Ze stelt een netwerk voor van EU-steden waar zelfrijdende auto’s vrijuit getest kunnen worden. Momenteel rijden de autonome testauto’s gewoon op de openbare weg, ook in Nederland. ‘Welke stad wil dat nou’, zou je kunnen denken. Nou, er hebben zich al zestig Italiaanse burgemeesters aangemeld die wel onderdeel willen uitmaken van het testnetwerk.

Uiteraard zijn de teststeden dan enkel en alleen voor Europese merken. Dit moet ervoor zorgen dat er auto’s op straat staan die hier gebouwd zijn. ”De toekomst van auto’s – en de auto’s van de toekomst – moeten in Europa worden gemaakt. Laat het ons uitvoeren”, roept Von der Leyen op.
Het korte tekstje vlak onder de hoofdfoto bij dit artikel is trouwens een oprechte vraag. Ik kan me niet voorstellen dat ik over een jaar of tien, twintig in een auto stap, de navigatie invoer en een krantje open sla. Ik zou het ook niet willen: autorijden is niet alleen praktisch, maar ook vermakelijk. Maar als we er de Europese merken mee redden én er minder ongelukken door gebeuren, kun je er niet echt tegen zijn, toch? Help me!





Alsof dat de oplossing is? Wie heeft haar dat ingefluisterd? Ik kan alleen vaststellen dat ze niks snapt van de mobiliteit en auto-industrie! Nee, Europa zou moeten eisen dat China zijn kennis deelt net zoals Europese constructeurs moesten doen toen ze op de Chinese markt kwamen. En assemblage in Europa steunen. We hebben nood aan jobs voor laag geschoolde arbeiders want daar wordt het eerst bespaard.
Welke kennis?
Doe eens niet zo naïef. China heeft kennis genoeg om te delen.
‘De navigatie invoer…’ Dat doe je met spraak hoor en dat kan nu al. Alleen moet je zelf rijden.
Dat nare mens lijkt zich wel overal tegenaan te bemoeien. Koninkrijk Europa.
Zelfrijdende elektrische wagens… exact waar iedere Europeaan zit op te wachten!
Ja laten we de fabrikanten nog meer investeren in onzinnige mobiliteit oplossingen.
Gewoon het doel 2035 laten varen alle veiligheid systemen die in de praktijk alleen ergernis opwekken eruit.
Auto’s worden dan weer wat goedkoper en de consument krijgt wat hij wil.
Wordt het gelijk andere hulpsystemen die je kan uitschakelen, dan vind ik het helemaal prima. Filmpje zien, om 12 u snachts in je auto stappen, slapen, en die kan al een groot deel van de rit naar zuid europa doen. Wanneer je wakker wordt aan de leuke passen, kan je dan vervolgens zelf overnemen als je dat wilt. Gevaar blijft dan alleen dat men al het manuele rijden ooit gaat verbieden wegens verkeersveiligheid.
Dan betaal ik ook geen verzekering meer. Als de auto zelf rijdt ben ik niet verantwoordelijk en dus hoef ik ook geen verzekering te betalen. Dus voor mij enkel en alleen als de autobouwer verantwoordelijkheid neemt…
@nofxke: een autoverzekering heb je ook om schade die door de tegenpartij is veroorzaakt, te kunnen claimen…
On topic: ik geloof dat Von der Leyen niet helemaal door heeft hoe de automotive industrie werkt. Dit soort fratsen drijft de prijs van nieuwe auto’s alleen maar verder op. Straks kunnen de autofabrikanten zelfs geen B- of C-segment auto’s meer bouwen zonder fatsoenlijke marge. En dan krijgen de Chinezen en Koreanen de hele EU markt op een presenteerblaadje – met of zonder autonome rij functies.
Zo als Clarkson ooit zei. De dag dat Elon musk de camino de la muerte aflegt in Bolivia met een zelfrijdende wagen, dat is de dag dat ik in een zelfrijdende wagen stap.
Na net een week in San Francisco te hebben gezeten, en daar dagelijks een Waymo te hebben gepakt, ben ik om. Het is zooo veel fijner dat zo’n stinkende opgehitste chauffeur uit Amsterdam West.
Ik zeg: probeer het eens. Je zult versteld staan.
Volslagen idioot voorstel. Autonome auto’s zijn een prooi voor de Amerikanen en Chinezen. Dat moet je niet willen. Tenzij je Europe First altijd hanteert. Von der Leyen is geen ziener gebleken op auto-gebied. Hopelijk gaat dit veel beter.
De meeste Europeanen zijn geen petrolheads. De meeste Europeanen willen een voertuig dat ze van A naar B brengt. Heel veel Europeanen staan elke dag in de file of rijden hele stukken over de snelweg met geestdodende snelheden. Voor de meeste Europeanen is dit een prima oplossing. Zelfs ik als petrolhead zou het heerlijk vinden als de auto mij vanuit het zuiden van Europa weer terug naar huis rij. Ik vind het nu ook fijn als ik in een file kom en ik mijn driver assist aanzet de auto voor mij rijdt en stuurt.
Zou ook fijn zijn als de auto naar de garage moet voor een beurt of keuring dat het zichzelf brengt en ook weer zichzelf thuisbrengt. Of dat het mijn schoonmoeder ophaalt en weer naar huis brengt.
En het is ook goed dat het Europese fabrikanten moeten zijn. Amerika zit zich steeds meer op zichzelf te richten en China deed dat allang al waarom zouden we dat niet in Europa doen? Maken we ons ook niet afhankelijk van dat soort landen.
Precies. Maar of je nu wel of niet uitkijkt naar autonome auto’s, ze komen er toch. Bv Europa wil niet nogmaals de boot missen (zoals bij EVs, goedkope LFP batterijen). Maar eerlijk gezegd denk ik dat het al te laat is; Amerika is al ver. In China heb ik zelf nog weinig zelfrijdends gezien, maar ze zijn beslist al verder met die technologie dan wij in Europa.
Maw; deze visie had jaren geleden uitgesproken moeten worden. En dan ook vergezeld van een concreet plan en subsidiebudgetten!
Ik zou Europa hierin ook niet onmiddelijk afschrijven. De Duitsers zijn steeds heel sterk geweest in heel goed werkende rijhulpsystemen. Mercedes was het eerste merk met een level 3 systeem dat autonoom rijden toestaat in gewone consumentenauto’s op bepaalde trajecten en ook BMW heeft dergelijke systemen. Wil je dus nu een wagen kopen om autonoom te rijden op bepaalde goedgekeurde trajecten, dan kan je dat momenteel enkel met een BMW, Mercedes (of blijkbaar ook een Honda in Japan). De fsd toestanden is level 2 rijhulp waarbij je constant supervisie moet doen. Level 4 ontwikkeling gaat heel snel maar ook veel Europese merken zijn met level 4 bezig (Mercedes, Bosch, Zf en ga zo maar voort) en . Ontwikkeling gebeurt op dit continent gewoon wat minder “in your face” zoals bv. Tesla fsd.
Maar het klopt, een Waymo bv. staat wel al goed ver.
Lijkt me geweldig. Stappen we vrijdagavond in de auto. Lekker snurken en dan zaterdagochtend in de bergen wakker worden..
Of in een ravijn
Als je dit wil kan je ook de bus nemen
Rijden is vermakelijk. In theorie.
In de praktijk is het vaak een saai karwei, ook de reden waarom velen met hun telefoon aan het flipperen zijn.
Mate Rimac werkt ook aan autonome auto’s. Zijn filosofie vind ik prima. Ofwel alles, of niks. Dus ofwel rijdt de auto echt helemaal zelf en kun je andere dingen doen, of je rijdt de auto helemaal zelf, met volle aandacht. Alles daartussen in is vragen om problemen, wie is nu verantwoordelijk eigenlijk? Op papier de mens, in de praktijk niemand. Lose-lose.
En eerlijk – mensen zijn geen goede bestuurders. Of erger je nooit aan hoe anderen rijden? Zelf zijn we natuurlijk perfect…. Behalve wanneer we foutjes maken. Of moe zijn. Of…
Laat maar komen. En ja het komt, de meeste chinese nieuwe auto’s kunnen al in hoge mate zelf rijden. Dus Europa moet dringend eigen dingen leren doen. IT, defensie, auto’s enz.