• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Door deze soap kunnen we in Europa straks geen auto’s maken

Auteur: RubenPriest, gepost 22 oktober 2025 om 14:58 – 10 Reacties

Nederland staat er weer mooi op.

Boze ogen vanuit China en de Europese auto-industrie in de richting van Den Haag. Het heeft deels te maken met de beslissing van de Nederlandse overheid om chipmaker Nexperia, eigendom van het Chinese Wingtech, onder curatele te plaatsen.

Met een noodwet die nog uit de Koude Oorlog stamt, heeft de staat tijdelijk de controle overgenomen. Reden: zorgen over nationale veiligheid. Gevolg: pure paniek in de autowereld. Want China laat zo’n beslissing niet over zich heen gaan. Het chipbedrijf heeft haar hoofdkantoor in Nijmegen.

Nexperia levert zogeheten ‘mature chips’. Dit zijn chips die je in praktisch elke moderne auto vindt. Van airbagmodules tot infotainmentsystemen. Zonder die chips geen productie. En dus geen auto’s. Precies het scenario dat Europese autofabrikanten na de chipcrisis van 2021 nooit meer wilden meemaken. Laten Europese autofabrikanten nou net gebruikmaken van deze chips..

De Chinese minister van Handel, Wang Wentao, sprak met onze buitenlandminister Vincent Karremans over deze zaak. Door een opgelegde exportbeperking heeft China als vergeldingsmaatregel Nexperia’s Chinese fabrieken verboden om nog chips te exporteren naar Europa. Daarmee dreigt de toevoer letterlijk binnen dagen stil te vallen. Dat wisten we al, maar nu begint de industrie zich harder tegen de kwestie te keren. Aangezien er snel een oplossing moet komen.

Volgens bronnen van Bloomberg kunnen de eerste toeleveranciers al binnen een week last krijgen van tekorten. En als er niet snel een oplossing komt, ligt de Europese auto-industrie binnen tien tot twintig dagen op zijn gat. Denk aan Volkswagen, Stellantis, Renault. Allemaal gebruiken ze componenten die afhankelijk zijn van Nexperia’s chips. Volgens Automobilwoche wordt de productie van de Volkswagen Golf al deze vrijdag gestaakt.

De auto-industrie kijkt onder meer boos naar Nederland, waar deze soap voor een groot deel mee te maken heeft. Mocht het daadwerkelijk tot een chiptekort komen is het 2021 all over again. En dat juist in tijden waar autofabrikanten economische schade niet kunnen hebben. De industrie heeft het al moeilijk genoeg. Dit gaat ongetwijfeld nog een staartje krijgen.

Ook interessant!

  • Hoera! Chinese auto's worden weer lekker goedkoop
  • Auto's zijn vorig jaar MEER uit gaan stoten in Europa
  • EU-klimaatchef Hoekstra wil vasthouden aan 2035
  • Importheffingen werken: verkoop Chinese auto's in Europa zakt in

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

China, europa-eu, fabriek

Vorig bericht: « Politie pakt oplichters die Ferrari ‘kochten’ met valse cheques
Volgend bericht: Lamborghini denkt dat je hun auto’s niet zomaar sloopt »

Lees Interacties

Reacties

  1. nineelevenheaven zegt

    22 oktober 2025 om 15:38

    Zomaar een eureka-momentje hoor…
    Wat nou als autofabrikanten weer auto’s gaan maken ipv smartphones op wielen?
    Iets met carburateurs, hydraulische stuurbekrachtiging, een mechanische ontsteking met zo’n ronddraaiende verdeler en een gaskabel lijkt me wel lekker.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      22 oktober 2025 om 18:40

      Dat komt door geen enkele uitstoot keuring heen

      Login om te reageren
  2. ponnie zegt

    22 oktober 2025 om 16:03

    Tja dat krijg je er nu van als je je laat infiltreren door vijandige entiteiten.
    China gaat ons op economisch gebied slopen en het midden oosten op cultureel gebied.

    Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    22 oktober 2025 om 16:27

    De actie van de verantwoordelijke minister (noodzakelijk & dapper) was niet het 1ste domino steentje wat het huidige gevolg veroorzaakte. Hij was gebriefed vanuit de USA dat het bedrijf op de melkwegwijde sanctielijst geplaatst zou worden (indien er geen Nederlandse actie volgt) en omdat het verantwoordelijke USA departement in de Shutdown mode ging en dus de uitvoerende macht niet meer hun taken mocht uitoefenen werd de tijdlijn vervroegd. China strooit met geld om hun 5de colonne voor de midden-lange en lange termijn in het mondiale Risk spel te blijven spelen. Ik denk dat de auto-industrie zich nu pas realiseert dat ze geen redundancies hebben ingebouwd voor tech in hun toevoerketens. Als je immer de financiële bottom line kiest leiden alle wegen naar Azië.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      22 oktober 2025 om 20:02

      Dat niet alleen. De Chinese CEO van Nexperia had even buiten de Raad van Bestuur om ‘een handeltje’ opgezet, voor de aankoop van 200 miljoen aan wafer materiaal bij een leverancier in China. Niet heel onlogisch voor een chipfabrikant als Nexperia, maar deze zou maar voor 70 tot 80 miljoen aan wafer materiaal nodig hebben. Beetje overkill dus. Saillant detail: deze CEO had ook een aanmerkelijk belang in deze toeleverancier én deze toeleverancier had ’toevallig’ een acuut cashflow probleem, dus die order kwam wel hem en hen wel heel goed uit, eigenlijk. Ergo: feitelijk was deze CEO van Nexperia dus bezig op slinkse wijze de Nijmeegse producent financieel leeg te trekken.

      Dus… enkele medebestuurders trokken aan de bel. Eerst intern, maar dat leverde hen enkel een schorsing op, en de aanstelling van twee nieuwe, externe (en Chinese) medebestuurders ter vervanging. Daarom trokken ze opnieuw aan de bel, nu bij de Ondernemerskamer. En die organisatie zag geen andere mogelijkheid dan dit op hun beurt weer bij de Minister Karremans voor te leggen, met het dringende advies tot het buitenspel zetten van die CEO. En zo geschiedde.

      Ik heb de berichtgeving hierover op verschillende media gevolgd en ook de commentaren daarbij gelezen, waarbij vooral de Minister regelmatig wordt afgefakkeld op diens handelen, maar de beste man heeft het gewoon gedaan wat er gedaan moest worden, anders had Nexperia versneld 120 tot 130 miljoen aan overbodige voorraad moeten afschrijven. En dan is het niet moeilijk te raden wat de consequenties zouden zijn geweest voor dit bedrijf.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        22 oktober 2025 om 20:38

        Waarom reageert China hier zo heftig op met een exportverbod? Volgens deze blog is er overleg geweest tussen de ministers; de actie van NL lijkt logisch.. China wil toch ook niet dat de NL rechtspersoon omvalt door slecht bestuur, ook al is dat door een Chinees? Er lijkt meer aan de hand..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 oktober 2025 om 08:18

          Nederland neemt ongevraagd de controle over een Chinees eigendom. Lijkt me reden voor een reactie.
          Nexperia had 400 medewerkers in Nederland en meer dan 12 duizend in het buitenland, het was al lang geen echt Nederlands bedrijf meer.
          Het stond op omvallen door wanbestuur, het stond op omvallen door aankomende Amerikaanse handelsbeperkingen en staat nu nog iets meer op omvallen door het ingrijpen van de minister/handelskamer en de Chinese reactie daarop.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            23 oktober 2025 om 10:18

            Heet probleem zit hem hier dat China zich enorm in de eer en goede naam aangetast voelt. Ondanks dat de Chinese overheid al weer enkele jaren een bizar streng beleid voert aangaande wanbestuur, corruptie en zelfverrijking. En met bizar streng bedoel ik: straffen opleggen variierend van lange celstraffen tot zelfs doodstraffen. Miljarden kostende debacles zoals ze die daar in de vastgoedsector hebben gehad (google voor de gein eens op ‘Evergrande crisis’), willen ze echt kostte wat kost voorkomen.

            Login om te reageren
      • Gulli zegt

        23 oktober 2025 om 10:17

        @robert bedankt voor het opschrijven, scheelt mij weer een half uur typen. Dit had best in het artikel mogen staan want het is 100% de aanleiding voor deze soap, hoe meneer de CEO aan zelfverrijking, nepotisme en oneerlijke handel deed. Voor een dusdanig belangrijke partij in onze maaksector is het dus niet gek dat de overheid dan ingrijpt.

        Login om te reageren
  4. slickrick zegt

    22 oktober 2025 om 21:32

    De EU sloopt zijn eigen industrie, dat is al jaren aan de gang , incompetente bestuurders die aangestuurd worden vanuit Washington

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North