• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Experts: ”Er komt een golf aan Amerikaanse auto’s naar Europa”

Auteur: Bas Leesberg, gepost 2 september 2025 om 10:58 – 23 Reacties

Hoera?

De volbloed Amerikaanse auto’s die je in Nederland tegenkomt, zijn veelal grote bedrijfswagens van V8-liefhebbende ondernemers. De rest van de Amerikanen bestaat uit andere liefhebbers met een Mustang of oldtimer. Een grote Amerikaanse doorbraak in Europa is er echter nooit gekomen. Grote modellen als de Escalade en Wagoneer wisten nooit hoge ogen te gooien op ons continent.

Daar baalt Donald Trump van. Hij had kunnen kijken naar de EV-transitie en daar handig op in kunnen spelen, zoals Jeep wil doen met de Wagoneer S. Had gekund, maar ‘da zal helaas nie gaan‘. Trump gaat liever om tafel zitten met EU-baas Von der Leyen om via het handelsakkoord, het interessanter te maken voor Europeanen om een Amerikaanse auto te kopen.

Niet alleen importheffingen

In de kleine lettertjes van het handelsakkoord vindt Transport & Environment (T&E) een interessant zinnetje. De EU en VS zijn voornemens om ”elkaars normen voor auto’s te accepteren en wederzijds te erkennen”. In normaal Nederlands is dat: we zorgen er samen voor dat Europeanen meer Amerikaanse auto’s gaan kopen en andersom.

Hoe ziet zoiets er dan in de echte wereld uit? De verschillende in regels rondom auto’s moeten worden gladgestreken. Zo zijn er bijvoorbeeld regels voor airbags die wel gelden in Amerika en hier niet. Andersom hebben wij een aantal vaste rijassistenten die aanwezig moeten zijn in nieuwe auto’s die Amerikaanse auto’s dan weer niet hebben. Als fabrikant je auto zo aanpassen dat ‘ie voldoet aan beide regelgevingen kost geld.

Spotter: @wassiliproductions

De grote spelbreker in Nederland is natuurlijk BPM. Als Trump en Von der Leyen samen Nederland zover krijgen om daar wat aan te doen, dan pas wordt het hier écht interessant.

Bij onze zuiderburen zijn ze al wat positiever gestemd. Het Vlaamse Nieuwsblad sprak met verschillende experts. Zij zijn er zeker van: ”Deze overeenkomst zou vooral het leven van Amerikaanse fabrikanten die hun oog op Europa hebben laten vallen, moeten vergemakkelijken. We kunnen dus een golf van Hummers, Chryslers, Dodge’s en andere GMC’s op de Europese wegen verwachten.”

Laat die Cybertruck maar komen! Toch?

De samenwerking moet uiteindelijk zo overeenkomen dat auto’s in de VS de weg op mogen dat ook mogen doen in Europa. Het meest sprekende voorbeeld van een auto die hier niet legaal is, maar in de VS wel is natuurlijk de Tesla Cybertruck. Dit soort modellen zullen echter niet zomaar door de RDW-keuring komen. Ook niet met de gladgestreken regels. ”Dat zijn allemaal politieke beslissingen”, zegt Thomas De Spiegelaere van Vlaamse Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (FOD).

Wat mij betreft mogen Amerikaanse auto’s prima hierheen komen. Veel Nederlanders ergeren zich aan de parkeerruimte die pick-ups innemen en betichten eigenaren van compensatiegedrag. Maar er is nog een belangrijkere redenen om tegen de komst van Amerikanen te zijn: veiligheid en het klimaat.

Spotter: @koentje0

T&E is bijvoorbeeld zwaar tegen het handelsakkoord. James Nix zet zich in voor de Europese instantie. Hij spreekt van ”verraad aan alle EU-burgers” als Von der Leyen er echt voor gaat zorgen dat er meer Amerikaanse auto’s naar hier komen. Het heeft niet zo zeer te maken met de afkomst, maar de smaak van Amerikanen. Nix vreest voor een overspoeling aan XXL SUV’s en pick-ups.

De T&E’er is ook bang voor de komst van de Cybertruck. Volgens hem kunnen Europese regels verslappen: ”De implementatie van dit rampzalige pact zou betekenen dat Europese wetten die noodremmen, gordelverklikkers en een verbod op scherpe randen op voertuigen verplicht stellen, moeten worden afgeschaft.”

”Autohandel boven mensenlevens”

Ook de Europese Raad voor Verkeersveiligheid wil geen toename van RAM’s, Cadillacs en Fords. ”Door met de Verenigde Staten de wederzijdse erkenning van automobielnormen te ondertekenen, heeft de Europese Unie de deur wagenwijd opengezet voor die grote en zware voertuigen. Dit is geen technisch detail, maar een politieke keuze die het gemak van de handel boven het redden van mensenlevens stelt.”

Je merkt het: de grote Europese instantie zien de samenwerking niet zitten. Maar wat vind jij, de liefhebber/consument? Zou het makkelijker (en goedkoper) moeten zijn om een Mustang, Corvette of gigantische SUV te kopen in Europa of moet dat maar beperkt blijven tot ondernemers en mensen die het BPM-bedrag op de koop toenemen?

Foto: Ford Mustang gespot door @wassiliproductions via Autoblog Spots!

Ook interessant!

  • Importheffingen werken: verkoop Chinese auto's in Europa zakt in
  • Best verkopende auto van Europa gaat titel verdedigen
  • Hoera! Chinese auto's worden weer lekker goedkoop
  • Ford komt tot inkeer: tóch weer nieuwe modellen voor Europa

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

donald-trump, europa-eu, pick-up, verenigde-staten

Vorig bericht: « De toekomst van de Volvo-vakantiebeuker ziet er heel slecht uit
Volgend bericht: Video: BMW negeert rood licht, krijgt meteen spijt »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    2 september 2025 om 11:16

    Maar de Golf is toch een Europese auto? Die heette toch Rabbit on de VS? Dus komt er een konijn uit de hoge hoed van uncle Sam?
    De manier waarop je zoiets aanpakt als EU is dat je heel soepel bent maar op één aspect wel streng blijft, bijvoorbeeld CO2 uitstoot van de vloot.

    Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      3 september 2025 om 06:58

      Dat houdt de Cybertruck, Hummer EV, etc dus niet tegen.

      Amerikanen fietsen niet of nauwelijks, ze wandelen bovendien ook nauwelijks. Daar is het land niet op ingericht. Voorganger- en fietserveiligheid zijn daar dus niet zo’n ding als hier. Ik vind het heel slecht om die regels te verslappen om Trump te paaien.

      Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    2 september 2025 om 11:17

    Mustang, Corvette, prima. Maar laat al het andere met formaat tuinschuur maar lekker daar.

    Login om te reageren
  3. royaledeluxe zegt

    2 september 2025 om 11:21

    Tot zolang de V8’s (en andere dikke V6 motoren) in België met ongelooflijke dikke taksen en vooral inschrijvingsgelden belast worden zal dat niet zo een grote impact maken. Niemand wil meer dan 10K€ neerleggen om zoiets in te schrijven, de meeste die het dan toch doen, doen het op naam van een bedrijf.

    Login om te reageren
  4. okdoei zegt

    2 september 2025 om 11:23

    Ehhh, misschien dat ze in de VS moeten beginnen betere auto’s te maken die mensen willen?

    Mustang/Camaro, ja, vet, laat maar komen.

    Maar als je de verkoopcijfers in de VS opzoekt (bron: goodcarbadcar / google: “sales numbers cars usa) dan vind ik op 1. Ford F-series. Gros van de mensheid in EU wil zo’n ding niet.

    Rest van de top 10 is Japans of Koreaans op de Ford Explorer na – die hier al te koop is.

    Als ik verder scroll zie ik alleen nog ergens een Ford Maverick en Bronco die niet leverbaar zijn hier. Rest is allemaal of Japans/Koreaans of Ford’s die we hier ook hebben.

    Pas ergens onderaan komt een keer een Lincoln SUV aan bod met 3,5% de verkoopcijfers als de no.1.

    Dus ja, volgens mij is het vrij duidelijk dat die Amerikanen zelf de US auto’s ook prutje vinden

    Login om te reageren
  5. pel96 zegt

    2 september 2025 om 11:25

    Hier zij we echt goed genaaid door trump en een zwakke EU. Ik hoop dat dit vooral gaat leiden tot een toenemende export van Europese producten, maar die goedkope Amerikaanse meuk, die zonder enige crashtest voor voetgangers de weg op mag moeten we hier echt niet hebben. Levensgevaarlijk

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 september 2025 om 12:08

      Zijn we als EU genaaid door Trump of heeft Ursula Trump bij de kloten? Trump is een zwaar narcistische man met beperkt intellect en weinig zakelijk inzicht. Ursula is veel intelligenter en heeft een veel sterker team. Het idee is Trump te laten geloven dat hij een goede deal gedaan heeft.

      Login om te reageren
  6. Magnut zegt

    2 september 2025 om 12:03

    ‘Een grote Amerikaanse doorbraak in Europa is er echter nooit gekomen.’

    Ik doe wel eens een spelletje als ik mij verveel; kan ik tot 10 tellen zonder een Tesla tegen te komen…

    Login om te reageren
    • sanderkomnogeensergens zegt

      2 september 2025 om 16:22

      Het is inderdaad een allemans auto. Vroeger waren we bang dat alle auto’s op elkaar gingen lijken. Nu ben ik bang dat we allemaal in dezelfde auto gaan rijden.

      Hoeveel procent van de Nederlandse vloot zal inmiddels een Tesla zijn?

      Login om te reageren
    • Kokkie zegt

      7 september 2025 om 14:25

      Poeh poeh….Dat is dus ongeveer het niveau van Trump…
      Als Musk zich weer eens wat socialer en minder extreem gaat opstellen komt het misschien nog weer goed met Tesla….anders is het over een jaar of vijf over en uit met Tesla…

      Login om te reageren
  7. 100pk zegt

    2 september 2025 om 12:29

    We kopen in NL al een heleboel Amerikaanse auto’s, of tellen Tesla’s niet?

    Login om te reageren
    • Kokkie zegt

      7 september 2025 om 14:27

      In de (simpele) ogen van Trump niet….
      U mag 1 keer raden waarom niet…

      Login om te reageren
  8. wimbers zegt

    2 september 2025 om 12:33

    op zich prima, meer keus, maar wat echt opgelost zou worden hiermee is deze zin: als een auto in Amerika de weg op mag, mag dat ook ind e EU.

    op dit moment is een identieke auto in de vs in de EU niet zomaar op kenteken te krijgen, neem een jeep wrangler 4xe.
    die is hybride (joepie roept de EU) maar: omdat de amerikaanse 4xe andere uitvoeringen heeft (puur optiepakketten, technisch gewoon dezelfde auto) heeft dat type geen Europese goedkeuring: het gevolg is dat wanneer je hem wil importeren, de Co2 opgave uit de VS niet wordt overgenomen door de RDW en de auto wordt gewaardeerd als een auto met 260 gram co2. daar betaal je dan dus 25K co2 belasting over.
    als dat dus wordt opgelost wordt het interessant om die dingen te gaan importeren, want een wrangler 4xe van 4 jaar oud kost hier 60 k en in de vs nog geen 25K dollar..

    Login om te reageren
  9. petroldrinker zegt

    2 september 2025 om 13:35

    Laat maar komen! ik wil wel een goedkopere Escalade of een V blackwing hebben!

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      2 september 2025 om 18:14

      Een pen**-verlenging blijft goedkoper..

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        2 september 2025 om 19:47

        Weet je, ik begin het design van de standaard SUV een beetje zat te worden. Op een paar na moet het allemaal nog steeds “sportief” zijn dus er moet een coupe-achtige dakpijn op. Het grootste wat je hier kan kopen is denk ik de EV9. Die heeft een bagageruimte van 333 liter als je je samengestelde gezin meeneemt. De Escalade lacht de EV9 recht in het gezicht uit en heeft 722 liter bagageruimte als je met 7 personen op pad gaat. Het wordt wel ruzie achterin, want alleen rij 2 heeft eigen schermen.

        Dus die Escalade is wat ruimte betreft heer en meester. Qua road presence staat er ook wat voor de deur. Voorin uiteraard een 6.2V8 met over de 400PK. Ik denk niet dat je dit snel en sportief kan rijden, dus je hoeft je geen zorgen te maken over een warme hap Brinta in je nek als je je kinderen naar school brengt.

        Al met al zou ik graag wat Escalades op de weg zien, gewoon om weer eens wat anders te zien dan de standaard SUV-met-Coupe-daklijn.

        Login om te reageren
        • O plaat zegt

          2 september 2025 om 22:11

          Echt snel is zo een escalade inderdaad niet. Ik heb de cts met 2l instapper motor, een kennis, de enige andere persoon in het dorp met een nieuwe cadillac heeft een escalade met V8 en kan mij niet bij houden.

          Login om te reageren
        • Kokkie zegt

          7 september 2025 om 14:34

          Denk je nou echt dar mensen die SUV’s aanschaffen omdat ze die zo lelijk vinden?
          Er zijn maar een paar personen die dat minder of helemaal niet geslaagd vinden…
          En dat zijn meestal mensen die zelf niets te makken hebben en/of helemaal niets met het milieu/klimaat hebben….
          Get real: jullie zijn ver in de minderheid qua vertegenwoordiging van het gewone volk…qua stemgeluid scoren jullie wel hoog…maar daar luisterd niemand meer naar…

          Login om te reageren
  10. slowland zegt

    2 september 2025 om 15:05

    Veel succes….
    De kwaliteit van Amerikaanse auto’s is om te huilen, en dan heb ik het met name over het assemblage proces; deuren die er scheef inhangen, kieren tussen de panelen, verlichting die in de showroom al vicht in het glas heeft, rammeltjes en geluidjes….
    Motoren waar spontaan hele onderdelen vanaf vallen (

    Login om te reageren
  11. thjvanvlerken zegt

    2 september 2025 om 16:54

    Zou fijn zijn om een f150 te kunnen kopen voor 60k dollars ipv over de ton. Maar goed we shall see. Ik zie overigens genoeg amerikanen rond rijden. Jeeps, teslas en fords. Zou leuk zijn om wat rivians en pickups of pickup based voertuigen te kunnen verkrijgen. Bijvoorbeeld een ford everst is erg gaaf.

    Login om te reageren
  12. richh zegt

    2 september 2025 om 21:59

    Zou dit een verschil maken voor Tesla’s FSD?

    De echte Tesla rijhulpassistent die al 2 jaar in de VS actief is, inmiddels ook in China en sinds kort Australië en Nieuw Zeeland, wordt helaas nog geblokkeerd in de EU door regelgeving. Het staat hier letterlijk in de ‘wet’ (UNECE regelgeving) dat System Initiated Manouvres (zoals het nemen van een rotonde en/of een rijbaanwissel) niet zijn toegestaan bij rijhulpsystemen waarbij de bestuurder verantwoordelijk is. Ook is er sprake van maximale stuurhoeken en maximale G-krachten.
    Dit staat allemaal ter discussie onder ‘werkgroepen’ die 6x per jaar samenkomen en dus praktisch zo’n 2 jaar over een regelwijziging doen.

    Dat Tesla er klaar voor is, is wel duidelijk uit alle video’s die men actief deelt. Hopelijk zal dit ervoor zorgen dat men bij de UNECE stopt met slapen en we in Nederland de kans krijgen om FSD te testen.

    Login om te reageren
  13. Jopie zegt

    2 september 2025 om 22:51

    Ik ben voor diversificatie dus prima, maar wel belasten naar milieu impact en als je 2 parkeerplaatsen inneemt dan ook 2 kaartjes.

    Login om te reageren
  14. samsamsam zegt

    3 september 2025 om 08:02

    De kortzichtigheid weer ten top!
    Doe eens onderzoek.

    De meeste Rams worden door ondernemers gereden. De Rams kunnen wel aanhangers van 3500Kilo trekken. Er is geen VW of Renault busjes die dit probleemloos mag en kan voor die prijs en dan heb ik het nog niet over het comfort.
    ( welk comfort?!)
    Stoelen als kerkbanken en weg ligging van niks.

    De meeste Rams rijden op LPG, dit is een rest product dus dat komt dan ook weer mooi op.

    Dan is het modellen gamma in de VS groter dan alleen de Ram.
    Chrysler heeft leuke gezInsbusjes, perfect voor grotere gezinnen. Het is een Town en country of een ford Trans s(h)it taxi busje.
    Keus snel gemaakt lijkt mij.

    Gm is behoorlijk ver met elektrische auto’s.
    Denk even aan de Volt en Bolt. De Volt ( Opel Ampera) zie je in nederland nog steeds rijden omdat het een top auto is.
    Met Km standen van ver over de 250.000km. Zie marktplaats.

    De kortzichtigheid van de Nederlander weer.
    Het moet een VW zijn en anders niet.(liefst met sjoemel software)

    Ps, Chevrolet verkoopt in de VS geen personen auto’s meer met verbrandingsmotor.
    Sjek hun site maar.
    Je kan zelfs een kit bestellen om je bestaande Suburban om te bouwen naar elektrisch
    Fabriek af zo uit het krat

    Conclussie, de vooroordelen zijn weer gebasseerd op het beeld wat de media creerd en de schapen lopen er weer achter aan.
    Kudde gedrag……zoals gewoonlijk.

    I rest my case.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North