NS belooft beterschap, koopt een paar auto’s

Auteur: , 49 Reacties
Arnie

Hè hè, men heeft eindelijk door dat treinen zuigen bij de NS. Of niet?

Sommige mensen vinden treinen puik. Dit kan grofweg twee redenen hebben. De eerste is dat ze een Märklin baan op zolder hebben staan. De tweede is dat ze politicus zijn, zelf een auto met chauffeur hebben en de straten waar ze over rollen zo leeg mogelijk willen maken door het gepeupel in geel-blauwe buizen te proppen. Weldenkende mensen leveren zichzelf of anderen namelijk niet uit aan de dure grillen van de NS.

Los van het feit dat je sowieso al vier uur kwijt bent aan een enkeltje Zuid-Oost Brabant naar Groningen (in plaats van een kleine 2,5 uur met de auto), is er namelijk altijd wel wat loos op het spoor. Volgens de statistieken heeft ‘slechts’ één op de zeven treinen vertraging, maar als voormalig houder van een OV-kaart (studie, wat kan je doen) kan ik je verzekeren dat het voelt als meer dan dat.

Afgelopen week bijvoorbeeld strandden er nog vier treinen in de buurt van Woerden. Gebroken bovenleiding, dus geen juice voor de tsjoek-tsjoek. Passagiers zaten als sardines in het blik. Uiteindelijk moesten er diesellocs en houten loopplanken aan te pas komen om de passagiers in veiligheid te brengen. Yep, als een echte piraat met een gaatje in zijn oor laat de NS je een houten plank aflopen. Arrrrrrr matey!

Toch heeft het incident tot wat moois geleid voor toekomstige geitenwollen sokken die gevangen komen te zitten in the middle of nowhere. Men is er bij de NS namelijk achtergekomen dat er ook voertuigen bestaan die zich zonder bovenleidingen én onafhankelijk van rails kunnen voortbewegen! Je hebt deze wonderbaarlijke contrapties in allerlei soorten en maten. Er zijn ook exemplaren die hun hand er niet voor omdraaien om wat gevallen bladeren, sneeuw of weilanden te trotseren.

Zodoende heeft de NS nu besloten vier van deze units aan te schaffen, om een reddingsoperatie op touw te zetten voor toekomstige gestrande treinen. De geel-blauwe brigade heeft hierbij niet voor de minste auto’s gekozen, maar voor een kwartet Unimogs. Deze oude favorieten van Arnold Schwarzenegger kunnen de treinen door zo’n beetje elk terrein bereiken en vervolgens indien noodzakelijk de wagonnetjes zelf trekken. Puik wark.

Met dank aan Dennis voor de tip!



49 reacties

Milieu vriendelijker dan electrische aandrijving iig ..
@lincoln: u weet dat de NS “draait” op 100% groene stroom? Pro-NS modus: off
@djohnson: groene stroom bestaat vrijwel niet in NL, Nederland produceert slechts 0,3% groene stroom van het totale verbruik.

Noorwegen heeft een overschot aan groene stroom en verkoopt CO2 certificaten, die koopt Nederland weer en zegt we hebben groene stroom …..grootste bullshit ooit
@slickrick: Dat duurt gelukkig niet lang meer. Nederland heeft gewacht tot de windparken op zee (bijna) zonder subsidie kunnen draaien. In 2023 kunnen we al meer dan 4 GW aan opgesteld vermogen Wind op zee verwachten (naast wind op land, PV en biomassa initiatieven). Dit komt neer op een jaarlijkse opwek van 17.8 TWh per jaar (zo’n 6.5% totale huidige huishoudelijke elektriciteitsvraag). In het jaar 2030 stijgt dit al boven de 12%.

In mijn ogen gaan deze ontwikkelingen nog steeds langzaam, zeker als je dit afzet tegen totaal ENERGIEverbruik van alle sectoren in Nederland. Helaas hebben we met de huidige doelstellingen al de grootste moeite door tekorten aan technisch personeel (o.a. installateurs).

Je kunt echter binnenkort in absolute zin niet meer zeggen dat we geen groene stroom hebben in Nederland.
@martijn10010: heb ik ook niet gezegd, slechts een heel heel klein stukje is groene stroom….

4gwh uur is 4 miljoen kWh , het totaal verbruik in NL is 120 miljard kWh ……dit is dus echt niks.

En we gaan meer gebruiken met de groeiende populariteit aan elektrische auto’s , kortom NL heeft zitten slapen.
@slickrick: Ai daar ga je (enigszins begrijpelijk) goed de mist in. Je vergelijkt nu opgesteld vermogen (GW) met energie (TWh).

Als rule of thumb wekt een windmolen ongeveer de energie op van 4000 vollasturen per jaar. Je moet die 4+ GW dus nog met 4000 vermenigvuldigen.

Verder heeft Nederland niet alleen liggen slapen. De meeste landen die veel duurzame energie opwekken doen dit al jaren door geografische omstandigheden (o.a. scandinavie), waardoor duurzaam opwekken goedkoper is dan vanuit fossiele brandstoffen. Nu dit punt ook in Nederland behaald is/wordt, gaan wij ook over.
Prima keuze om 4 van die werkpaarden aan te schaffen.
Mooi wark! Nu wil ik ook wel bij NS gaan werken :)
Als ik het goed heb begrepen van andere nieuws media is het prorail die deze dingen aan heeft geschaft. Iets wat eigenlijk niet mocht want ze zijn beheerder van het spoornet en geen vervoerder. Nu hebben ze daar speciale toestemming van de minister voor.

Ik vind het trouwens wel wonderbaarlijk dat zulke kleine en uiteindelijk relatief zwakke voertuigen een flinke passagierstrein kunnen verplaatsen. Je praat over honderden tonnen trein en een klein machientje van 10 tot 15 ton met misschien net een paar honderd pk. Ik heb ze in Duitsland wel eens gezien op industrieparken met zware goederentreinen, maar het blijft er onwerkelijk uitzien.
@lekbak: koppel is de sleutel hier, meestal krijgen dergelijke voertuigen een mooie versnellingsbak met hele lage gearing. Dat trekt wel dan zeg maar.
@galgootje: zo’n versnellingsbak is leuk, maar als je motor het vermogen niet levert krijg je er nog geen gang in (en ja, die motor moet vermogen leveren en niet persee koppel). Met 0,5kmh naar het volgende station schiet ook niet op. Daarbij heb je eigen gewicht nodig voor de benodigde grip. Dus ja, ik vind het bijzonder dat een unimog 1000 ton aan trein kan trekken.
@lekbak: doordat treinen stalen wielen hebben, is de rolweerstand relatief heel laag. Eenmaal op gang gebracht is dus relatief weinig vermogen nodig.
@phevtreb: dat, en het koppel is nodig om die eerste beweging erin te krijgen. Lees hier een 11 jaar oud stukje van ons aller @Wouter: https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
@galgootje: hmm die was @lekbak natuurlijk.
@galgootje: Ik weet heel goed hoe koppel en vermogen werkt. Daar heb ik geen linkje voor nodig. Daarom weet ik ook dat je motor uiteindelijk altijd vermogen moet leveren en het koppel van de motor niet van belang is wat betreft het verplaatsen van iets.
@lekbak: Als je beweert dat niet koppel maar juist vermogen van belang is bij iets verplaatsen, dan zou ik toch de link maar eens volgens of Google eens te gebruiken, want dan begrijp je het toch niet echt…

Of begrijp ik je post verkeerd?
@notsobig: Je begrijpt het niet goed. Ik heb het over de motor, niet over de wielen. Je kunt bijna onbeperkt koppel aan de wielen verzorgen als je genoeg vertraging hebt. Met meer vermogen is minder vertraging nodig.
@lekbak: klopt, een betrekkelijk kleine motor zal het, met afdoende vertraging via een transmissie, ook voor elkaar kunnen krijgen om die trein te bewegen. Alleen niet met een hele grote snelheid. Remmen zal de trein dan ook zelf doen, die massa kun je niet veilig afremmen met alleen een unimog.
@galgootje: maar je vaart, dus je weet alles van vermogen en koppel. Herinner ik me van een eerdere post van je. :-)
@galgootje: Ik weet bepaalde dingen omdat ik net zolang zoek en lees tot ik het snap. Niet alleen dat iets zo is maar ook waarom, want anders snap je het niet. Maar weinig mensen snappen dingen tegenwoordig nog want snappen kost moeite…
@lekbak: reageren ook, dus aan ergens morite voor doen ben ik gewend. ;-) Je hebt gelijk trouwens over de nieuwsgierigheid van mensen tegenwoordig, vaak is iets weten voor de meeste mensen genoeg. I feel you dus.
@galgootje: Een hele grote motor met veel koppel en hetzelfde vermogen als die kleine motor zal niks harder gaan hoor.
@lekbak: klopt, dan is ie verdraaid inefficiënt. Of de transmissie is idiootziekgestoord inefficiënt.
@lekbak: Dit is al decennia redelijk normaal voor Unimogs. Het overigens mooie plaatje hierboven is waarschijnlijk niet juist, want normaal zitten er ook wielen onder voor gebruik op het spoor.

http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/euro-vi-unimog-road-rail-vehicle-on-show.html

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Shunting_vehicle_01.JPG

Die laatste uit begin jaren 70 heeft maximaal zo’n 85 pk, met een behoorlijke hoeveelheid koppel, maar niks vergeleken met locomotieven.
Wat maakt dit ding zich zo uber sterk ?
@moewat: voornamelijk de versnellingsbak. Unimogs kunnen geleverd worden met extreem lage versnellingen. In de laagste versnelling vol gas minder dan 1 km/h rijden is voor een Unimog niet vreemd.
@robert110: klopt, 0,8 km/h
Sinds 1 mei vanwege een nieuwe baan in de Hofstad ook gedwongen in de gele dwangbuis. Score tot nu toe: 50% reed op tijd. Andere helft vertraging of gewoon helemaal geen trein. “gelukkig” allemaal op de terugweg, dus mijn baas heeft er nog niks van gemerkt. Kom altijd treurig thuis waar mijn rode autootje helemaal eenzaam op de oprit staat
@henk_he: Helaas kan het op de snelweg zich ook zo gedragen. Allemaal afhankelijk van welk traject je doet.
Vroeg ging ik ook met de trein, en ja ik had ook altijd die ene van de 7 treinen die vertraging had 😖
Wat blijven het toch gave dingen he! Lijkt me leuk om zo’n dikke Unimog in de denkbeeldige garage te hebben staan. Oh kiek nou, hij staat er in!
@jaapiyo heerlijk geschreven zoals altijd, gelezen met een brede smile!
Tijdje geleden op Amersfoort Centraal nog een Unimog gezien met een setje spoorwielen op het spoor met vijf wagons met stenen die tussen de bielzen liggen. Heb er volgens mij een fotootje van op Autojunk gedumpt. Goeie keuze dus van NS.
Waar ik me meer aan erger, is de hoeveelheid treinspingers. Ik reis veel met de trein en ik maak het toch wel elke maand mee dat er weer eens iemand voor springt.
@berlinetta: Wolfheze zeker?
@berlinetta: Ik zal de roeptoeters voor zijn, laten we treinspringers keihard aanpakken, hoge boetes en lange gevangenisstraffen er erop zetten, dat schrikt ze wel af. Dan springen ze wel van een viaduct of rijden tegen een vrachtwagen of eten gewoon een big mac menu met 4 blikjes red bull en een pakje paracetamol.
Ik ben bang dat de keuze voor het pijnlijke, rommelige, overlastgevende treinspringen een direct gevolg is van hoe erg deze mensen in de knoop zitten.
@mashell: Voor de trein springen is toch wel een van de meest egoistische manieren om jezelf van kant te maken. Ik kan er geen begrip voor opbrengen of medelijden mee hebben. Het staat wat mij betreft erg dicht bij terrorisme. Die zijn ook ziek in hun hoofd en denken de maatschappij daarmee te moeten ontwrichten. Zeer politiek incorrect wat ik nu schrijf, maar zo is het wel.
@lekbak:

Treinspringers zijn goed voor het milieu ..

Zeer politiek correct wat ik nu schrijf .. maar het is wel zo ..
Leuk, maar ik vind het maar omslachtig…

Als ik me wil laten vervoeren in een geel ding dat gesleept wordt door een Unimog kan ik net zo goed de MB Trac van mijn pa lenen en zelf rijden:

http://www.jamesnewell.co.uk/images/IMG_6308%20(Copy)%20(Copy).JPG

Een MB 1000, net zo één als op de foto. Ding rijdt als een trein, is nét een Unimog en je zit nog Eerste Klas ook op de luchtgeveerde stoel.
@moveyourmind: Eén van de gaafste trekkers ooit gemaakt. Staat hoog op mijn lijstje van trekkers die ik ooit nog moet bezitten (vlak achter de International 423, daar heb ik op leren rijden). Maar om het land door te rijden heb ik toch liever een personenwagen van Mercedes-Benz.
@lekbak: stoerder dan mijn eerste waarmee ik leerde rijden: Kubota B7001
Maare, vier units op duizenden kilometers spoor. Ze zullen wel strategisch worden opgesteld, maar het gebeurt natuurlijk nooit voor je neus. Voordat zo’n ding er is ben je een uur verder. Is de tijdswinst echt zo groot?
@phaeton: Het alternatief is echte locomotieven ergens neerzetten. Die moeten dan over een volledig volgepland spoornet naar je toe komen. Dat betekent ofwel de hele planning ontregelen of overal wachten op een gaatje en uren en uren kwijt zijn om ergens te komen. Deze unimogs kunnen over het veel vrijere en uitgebreidere wegennetwerk rijden. Zodra het ongepland is gaat dat dus veel sneller.
@phaeton: ik snap eerlijk gezegd niet dat treinstellen niet standaard een dieselgenerator aan boord hebben waarmee ze (desnoods) op lage snelheid weer verder kunnen tot het punt waar er wel weer bovenleiding is.
Treinen in NL zijn waardeloos. In Japan/China hebben ze dat veel beter voor elkaar. Zo is bijvoorbeeld de reis van Shanghai naar Beijing zelfs sneller/comfortabeler en goedkoper dan met het vliegtuig.
Thomas zegt dank u.
Mooie voertuigen! Worden niet door de NS aangeschaft maar door ProRail ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).