• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

NS belooft beterschap, koopt een paar auto’s

Auteur: jaapiyo, gepost 13 mei 2018 om 12:22 – 49 Reacties

Arnie


Hè hè, men heeft eindelijk door dat treinen zuigen bij de NS. Of niet?

Sommige mensen vinden treinen puik. Dit kan grofweg twee redenen hebben. De eerste is dat ze een Märklin baan op zolder hebben staan. De tweede is dat ze politicus zijn, zelf een auto met chauffeur hebben en de straten waar ze over rollen zo leeg mogelijk willen maken door het gepeupel in geel-blauwe buizen te proppen. Weldenkende mensen leveren zichzelf of anderen namelijk niet uit aan de dure grillen van de NS.

Los van het feit dat je sowieso al vier uur kwijt bent aan een enkeltje Zuid-Oost Brabant naar Groningen (in plaats van een kleine 2,5 uur met de auto), is er namelijk altijd wel wat loos op het spoor. Volgens de statistieken heeft ‘slechts’ één op de zeven treinen vertraging, maar als voormalig houder van een OV-kaart (studie, wat kan je doen) kan ik je verzekeren dat het voelt als meer dan dat.

Afgelopen week bijvoorbeeld strandden er nog vier treinen in de buurt van Woerden. Gebroken bovenleiding, dus geen juice voor de tsjoek-tsjoek. Passagiers zaten als sardines in het blik. Uiteindelijk moesten er diesellocs en houten loopplanken aan te pas komen om de passagiers in veiligheid te brengen. Yep, als een echte piraat met een gaatje in zijn oor laat de NS je een houten plank aflopen. Arrrrrrr matey!

Toch heeft het incident tot wat moois geleid voor toekomstige geitenwollen sokken die gevangen komen te zitten in the middle of nowhere. Men is er bij de NS namelijk achtergekomen dat er ook voertuigen bestaan die zich zonder bovenleidingen én onafhankelijk van rails kunnen voortbewegen! Je hebt deze wonderbaarlijke contrapties in allerlei soorten en maten. Er zijn ook exemplaren die hun hand er niet voor omdraaien om wat gevallen bladeren, sneeuw of weilanden te trotseren.

Zodoende heeft de NS nu besloten vier van deze units aan te schaffen, om een reddingsoperatie op touw te zetten voor toekomstige gestrande treinen. De geel-blauwe brigade heeft hierbij niet voor de minste auto’s gekozen, maar voor een kwartet Unimogs. Deze oude favorieten van Arnold Schwarzenegger kunnen de treinen door zo’n beetje elk terrein bereiken en vervolgens indien noodzakelijk de wagonnetjes zelf trekken. Puik wark.

Met dank aan Dennis voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: auto omzeilt slagbomen (maar waarom?)
  • AB-lezer weet hoe het hoort, koopt Alfa als eerste auto
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Niet eerder verkocht Porsche zoveel auto's, maar wat koopt men?
    Niet eerder verkocht Porsche zoveel auto's, maar wat koopt men?

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

openbaar-vervoer, trein, unimog

Vorig bericht: « De Donkervoort D8 GTO-40 is de allersnelste Donkie
Volgend bericht: Cazzo! Zeldzame Nederlandse Alfa gejat in Brescia »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    13 mei 2018 om 12:33

    Milieu vriendelijker dan electrische aandrijving iig ..

    Login om te reageren
    • djohnson zegt

      13 mei 2018 om 18:39

      @lincoln: u weet dat de NS “draait” op 100% groene stroom? Pro-NS modus: off

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        13 mei 2018 om 22:39

        @djohnson: groene stroom bestaat vrijwel niet in NL, Nederland produceert slechts 0,3% groene stroom van het totale verbruik.

        Noorwegen heeft een overschot aan groene stroom en verkoopt CO2 certificaten, die koopt Nederland weer en zegt we hebben groene stroom …..grootste bullshit ooit

        Login om te reageren
        • martijn10010 zegt

          14 mei 2018 om 07:58

          @slickrick: Dat duurt gelukkig niet lang meer. Nederland heeft gewacht tot de windparken op zee (bijna) zonder subsidie kunnen draaien. In 2023 kunnen we al meer dan 4 GW aan opgesteld vermogen Wind op zee verwachten (naast wind op land, PV en biomassa initiatieven). Dit komt neer op een jaarlijkse opwek van 17.8 TWh per jaar (zo’n 6.5% totale huidige huishoudelijke elektriciteitsvraag). In het jaar 2030 stijgt dit al boven de 12%.

          In mijn ogen gaan deze ontwikkelingen nog steeds langzaam, zeker als je dit afzet tegen totaal ENERGIEverbruik van alle sectoren in Nederland. Helaas hebben we met de huidige doelstellingen al de grootste moeite door tekorten aan technisch personeel (o.a. installateurs).

          Je kunt echter binnenkort in absolute zin niet meer zeggen dat we geen groene stroom hebben in Nederland.

          Login om te reageren
          • slickrick zegt

            14 mei 2018 om 08:20

            @martijn10010: heb ik ook niet gezegd, slechts een heel heel klein stukje is groene stroom….

            4gwh uur is 4 miljoen kWh , het totaal verbruik in NL is 120 miljard kWh ……dit is dus echt niks.

            En we gaan meer gebruiken met de groeiende populariteit aan elektrische auto’s , kortom NL heeft zitten slapen.

            Login om te reageren
            • martijn10010 zegt

              14 mei 2018 om 08:44

              @slickrick: Ai daar ga je (enigszins begrijpelijk) goed de mist in. Je vergelijkt nu opgesteld vermogen (GW) met energie (TWh).

              Als rule of thumb wekt een windmolen ongeveer de energie op van 4000 vollasturen per jaar. Je moet die 4+ GW dus nog met 4000 vermenigvuldigen.

              Verder heeft Nederland niet alleen liggen slapen. De meeste landen die veel duurzame energie opwekken doen dit al jaren door geografische omstandigheden (o.a. scandinavie), waardoor duurzaam opwekken goedkoper is dan vanuit fossiele brandstoffen. Nu dit punt ook in Nederland behaald is/wordt, gaan wij ook over.

              Login om te reageren
  2. ghost zegt

    13 mei 2018 om 12:35

    Prima keuze om 4 van die werkpaarden aan te schaffen.

    Login om te reageren
  3. sameshitdifferentday zegt

    13 mei 2018 om 12:38

    Mooi wark! Nu wil ik ook wel bij NS gaan werken :)

    Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    13 mei 2018 om 12:41

    Als ik het goed heb begrepen van andere nieuws media is het prorail die deze dingen aan heeft geschaft. Iets wat eigenlijk niet mocht want ze zijn beheerder van het spoornet en geen vervoerder. Nu hebben ze daar speciale toestemming van de minister voor.

    Ik vind het trouwens wel wonderbaarlijk dat zulke kleine en uiteindelijk relatief zwakke voertuigen een flinke passagierstrein kunnen verplaatsen. Je praat over honderden tonnen trein en een klein machientje van 10 tot 15 ton met misschien net een paar honderd pk. Ik heb ze in Duitsland wel eens gezien op industrieparken met zware goederentreinen, maar het blijft er onwerkelijk uitzien.

    Login om te reageren
    • galgootje zegt

      13 mei 2018 om 12:47

      @lekbak: koppel is de sleutel hier, meestal krijgen dergelijke voertuigen een mooie versnellingsbak met hele lage gearing. Dat trekt wel dan zeg maar.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        13 mei 2018 om 13:33

        @galgootje: zo’n versnellingsbak is leuk, maar als je motor het vermogen niet levert krijg je er nog geen gang in (en ja, die motor moet vermogen leveren en niet persee koppel). Met 0,5kmh naar het volgende station schiet ook niet op. Daarbij heb je eigen gewicht nodig voor de benodigde grip. Dus ja, ik vind het bijzonder dat een unimog 1000 ton aan trein kan trekken.

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          13 mei 2018 om 13:39

          @lekbak: doordat treinen stalen wielen hebben, is de rolweerstand relatief heel laag. Eenmaal op gang gebracht is dus relatief weinig vermogen nodig.

          Login om te reageren
          • galgootje zegt

            13 mei 2018 om 14:08

            @phevtreb: dat, en het koppel is nodig om die eerste beweging erin te krijgen. Lees hier een 11 jaar oud stukje van ons aller @Wouter: https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

            Login om te reageren
            • galgootje zegt

              13 mei 2018 om 14:09

              @galgootje: hmm die was @lekbak natuurlijk.

              Login om te reageren
            • lekbak zegt

              13 mei 2018 om 15:07

              @galgootje: Ik weet heel goed hoe koppel en vermogen werkt. Daar heb ik geen linkje voor nodig. Daarom weet ik ook dat je motor uiteindelijk altijd vermogen moet leveren en het koppel van de motor niet van belang is wat betreft het verplaatsen van iets.

              Login om te reageren
              • notsobig zegt

                13 mei 2018 om 22:12

                @lekbak: Als je beweert dat niet koppel maar juist vermogen van belang is bij iets verplaatsen, dan zou ik toch de link maar eens volgens of Google eens te gebruiken, want dan begrijp je het toch niet echt…

                Of begrijp ik je post verkeerd?

              • lekbak zegt

                13 mei 2018 om 22:29

                @notsobig: Je begrijpt het niet goed. Ik heb het over de motor, niet over de wielen. Je kunt bijna onbeperkt koppel aan de wielen verzorgen als je genoeg vertraging hebt. Met meer vermogen is minder vertraging nodig.

              • galgootje zegt

                13 mei 2018 om 22:22

                @lekbak: klopt, een betrekkelijk kleine motor zal het, met afdoende vertraging via een transmissie, ook voor elkaar kunnen krijgen om die trein te bewegen. Alleen niet met een hele grote snelheid. Remmen zal de trein dan ook zelf doen, die massa kun je niet veilig afremmen met alleen een unimog.

              • galgootje zegt

                13 mei 2018 om 22:23

                @galgootje: maar je vaart, dus je weet alles van vermogen en koppel. Herinner ik me van een eerdere post van je. :-)

              • lekbak zegt

                13 mei 2018 om 22:31

                @galgootje: Ik weet bepaalde dingen omdat ik net zolang zoek en lees tot ik het snap. Niet alleen dat iets zo is maar ook waarom, want anders snap je het niet. Maar weinig mensen snappen dingen tegenwoordig nog want snappen kost moeite…

              • galgootje zegt

                13 mei 2018 om 22:35

                @lekbak: reageren ook, dus aan ergens morite voor doen ben ik gewend. ;-) Je hebt gelijk trouwens over de nieuwsgierigheid van mensen tegenwoordig, vaak is iets weten voor de meeste mensen genoeg. I feel you dus.

              • lekbak zegt

                13 mei 2018 om 22:34

                @galgootje: Een hele grote motor met veel koppel en hetzelfde vermogen als die kleine motor zal niks harder gaan hoor.

              • galgootje zegt

                13 mei 2018 om 22:43

                @lekbak: klopt, dan is ie verdraaid inefficiënt. Of de transmissie is idiootziekgestoord inefficiënt.

    • dracae zegt

      13 mei 2018 om 15:40

      @lekbak: Dit is al decennia redelijk normaal voor Unimogs. Het overigens mooie plaatje hierboven is waarschijnlijk niet juist, want normaal zitten er ook wielen onder voor gebruik op het spoor.

      http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/euro-vi-unimog-road-rail-vehicle-on-show.html

      https://en.wikipedia.org/wiki/File:Shunting_vehicle_01.JPG

      Die laatste uit begin jaren 70 heeft maximaal zo’n 85 pk, met een behoorlijke hoeveelheid koppel, maar niks vergeleken met locomotieven.

      Login om te reageren
  5. MoeWat zegt

    13 mei 2018 om 12:47

    Wat maakt dit ding zich zo uber sterk ?

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      13 mei 2018 om 12:54

      @moewat: voornamelijk de versnellingsbak. Unimogs kunnen geleverd worden met extreem lage versnellingen. In de laagste versnelling vol gas minder dan 1 km/h rijden is voor een Unimog niet vreemd.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        13 mei 2018 om 13:00

        @robert110: klopt, 0,8 km/h

        Login om te reageren
  6. henk_he zegt

    13 mei 2018 om 12:51

    Sinds 1 mei vanwege een nieuwe baan in de Hofstad ook gedwongen in de gele dwangbuis. Score tot nu toe: 50% reed op tijd. Andere helft vertraging of gewoon helemaal geen trein. “gelukkig” allemaal op de terugweg, dus mijn baas heeft er nog niks van gemerkt. Kom altijd treurig thuis waar mijn rode autootje helemaal eenzaam op de oprit staat

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      14 mei 2018 om 10:34

      @henk_he: Helaas kan het op de snelweg zich ook zo gedragen. Allemaal afhankelijk van welk traject je doet.

      Login om te reageren
  7. nathanael zegt

    13 mei 2018 om 13:17

    Vroeg ging ik ook met de trein, en ja ik had ook altijd die ene van de 7 treinen die vertraging had ?

    Login om te reageren
  8. 2wheeler zegt

    13 mei 2018 om 13:23

    Wat blijven het toch gave dingen he! Lijkt me leuk om zo’n dikke Unimog in de denkbeeldige garage te hebben staan. Oh kiek nou, hij staat er in!

    Login om te reageren
  9. ukbob zegt

    13 mei 2018 om 13:24

    @jaapiyo heerlijk geschreven zoals altijd, gelezen met een brede smile!

    Login om te reageren
  10. tenaci zegt

    13 mei 2018 om 13:37

    Tijdje geleden op Amersfoort Centraal nog een Unimog gezien met een setje spoorwielen op het spoor met vijf wagons met stenen die tussen de bielzen liggen. Heb er volgens mij een fotootje van op Autojunk gedumpt. Goeie keuze dus van NS.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      13 mei 2018 om 13:40

      Link: https://www.autojunk.nl/2016/09/unimog-met-zware-lading

      Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    13 mei 2018 om 13:40

    Waar ik me meer aan erger, is de hoeveelheid treinspingers. Ik reis veel met de trein en ik maak het toch wel elke maand mee dat er weer eens iemand voor springt.

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      13 mei 2018 om 13:53

      @berlinetta: Wolfheze zeker?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 mei 2018 om 14:48

      @berlinetta: Ik zal de roeptoeters voor zijn, laten we treinspringers keihard aanpakken, hoge boetes en lange gevangenisstraffen er erop zetten, dat schrikt ze wel af. Dan springen ze wel van een viaduct of rijden tegen een vrachtwagen of eten gewoon een big mac menu met 4 blikjes red bull en een pakje paracetamol.
      Ik ben bang dat de keuze voor het pijnlijke, rommelige, overlastgevende treinspringen een direct gevolg is van hoe erg deze mensen in de knoop zitten.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        13 mei 2018 om 15:18

        @mashell: Voor de trein springen is toch wel een van de meest egoistische manieren om jezelf van kant te maken. Ik kan er geen begrip voor opbrengen of medelijden mee hebben. Het staat wat mij betreft erg dicht bij terrorisme. Die zijn ook ziek in hun hoofd en denken de maatschappij daarmee te moeten ontwrichten. Zeer politiek incorrect wat ik nu schrijf, maar zo is het wel.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          13 mei 2018 om 15:39

          @lekbak:

          Treinspringers zijn goed voor het milieu ..

          Zeer politiek correct wat ik nu schrijf .. maar het is wel zo ..

          Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    13 mei 2018 om 13:45

    Leuk, maar ik vind het maar omslachtig…

    Als ik me wil laten vervoeren in een geel ding dat gesleept wordt door een Unimog kan ik net zo goed de MB Trac van mijn pa lenen en zelf rijden:

    http://www.jamesnewell.co.uk/images/IMG_6308%20(Copy)%20(Copy).JPG

    Een MB 1000, net zo één als op de foto. Ding rijdt als een trein, is nét een Unimog en je zit nog Eerste Klas ook op de luchtgeveerde stoel.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      13 mei 2018 om 13:47

      @moveyourmind: * https://goo.gl/images/k6mFGH

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      13 mei 2018 om 14:08

      @moveyourmind: Eén van de gaafste trekkers ooit gemaakt. Staat hoog op mijn lijstje van trekkers die ik ooit nog moet bezitten (vlak achter de International 423, daar heb ik op leren rijden). Maar om het land door te rijden heb ik toch liever een personenwagen van Mercedes-Benz.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        13 mei 2018 om 18:36

        @lekbak: stoerder dan mijn eerste waarmee ik leerde rijden: Kubota B7001

        Login om te reageren
  13. phaeton zegt

    13 mei 2018 om 14:43

    Maare, vier units op duizenden kilometers spoor. Ze zullen wel strategisch worden opgesteld, maar het gebeurt natuurlijk nooit voor je neus. Voordat zo’n ding er is ben je een uur verder. Is de tijdswinst echt zo groot?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      13 mei 2018 om 15:11

      @phaeton: Het alternatief is echte locomotieven ergens neerzetten. Die moeten dan over een volledig volgepland spoornet naar je toe komen. Dat betekent ofwel de hele planning ontregelen of overal wachten op een gaatje en uren en uren kwijt zijn om ergens te komen. Deze unimogs kunnen over het veel vrijere en uitgebreidere wegennetwerk rijden. Zodra het ongepland is gaat dat dus veel sneller.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      13 mei 2018 om 18:38

      @phaeton: ik snap eerlijk gezegd niet dat treinstellen niet standaard een dieselgenerator aan boord hebben waarmee ze (desnoods) op lage snelheid weer verder kunnen tot het punt waar er wel weer bovenleiding is.

      Login om te reageren
  14. ikleesookoverautos zegt

    13 mei 2018 om 15:51

    Treinen in NL zijn waardeloos. In Japan/China hebben ze dat veel beter voor elkaar. Zo is bijvoorbeeld de reis van Shanghai naar Beijing zelfs sneller/comfortabeler en goedkoper dan met het vliegtuig.

    Login om te reageren
  15. 205zonderdak zegt

    13 mei 2018 om 18:06

    Thomas zegt dank u.

    Login om te reageren
  16. rickyt zegt

    13 mei 2018 om 21:44

    Mooie voertuigen! Worden niet door de NS aangeschaft maar door ProRail ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North