NSFW: Nissans Le Mans-racer zonder kleren

Auteur: , 50 Reacties

[Heavy breathing]

Nissan verraste vriend en vijand toen ze vorige week hun Le Mans-wapen aan de wereld lieten zien. Een megalomane racebruut met 1250 pk en voorwielaandrijving. Waarom? Omdat Nissan te gekke engineers heeft. Daarom. Oké, en een beetje om alvast nieuwe technieken voor de volgende generatie GT-R te testen.

De basis van de 880 kg wegende racer wordt gevormd door een twinturbo 3.0 V6 met 600 pk in het vooronder, aangevuld met een elektromotor – die ook de nodige elektronen kan produceren bij het remmen. Al dit vermogen gaat naar de 35 centimeter brede voorbanden, die 12,5 centimeter breder zijn dan de rubbers aan de achterzijde.

En hoe zulks er zonder carbon fiber body uitziet weten we nu ook, dankzij deze foto die NISMO op Flickr heeft gegooid. We zien de Le Mans-racer in al zijn kaalheid, waarbij het ontbreken van aandrijfassen naar de achterwielen toch een wat vreemde gewaarwording is. Het lijkt alsof we hier kijken naar een hotrod uit de toekomst. Of het ook een beetje rijd komen we op 12 april te weten, dan debuteert de GT-R LM NISMO op Silverstone.

Bekijk de foto HIERR in het groot.



50 reacties

In dit artikel van Road
@ohoogeveen: lekker die app. Ik had geschreven:

In dit artikel van Road
@ohoogeveen: raaaahhh! Waarom!? Nog een keer dan
@ohoogeveen:

In dit artikel van Road and Track is de filosofie achter de Nismo te lezen, en waarom Nissan denkt te kunnen winnen met een FWD auto: http://www.roadandtrack.com/motorsports/a24903/nissan-gt-r-lm-nismo-tech-deep-dive-with-ben-bowlby/
@ohoogeveen: normaal 3 x is scheepsrecht nu 4 x, maar ken het probleem ik heb het vaak genoeg zelf gehad.
Lijkt wel een Audi zonder opties zo
@marikoelolo: Eerder een dik aangeklede BMW…
@ibmg: voorwielaangedreven staat er blinde vink. En nee de 2 active dinges is geen echte bmw
@ettie: Sorry ik heb geen verstand van auto’s… Ik ben hier enkel voor de suffe grappen…
@ibmg: Wat zal jij gezellig zijn tijdens een feestje.
@meridian: Valt tegen… Als ik veel drink doe ik net alsof ik veel verstand van auto’s heb…
@marikoelolo: Shame on you!

Billenkoek!
@marikoelolo: Lig in een deuk :)
@norge: moet je dan niet naar een schadeherstel bedrijf?
@eferrari: Haha zó slecht, ik mag mensen met dit soort simpele humor wel
@eferrari: door reacties zoals deze komt @imbg hier dus;)
@ettie: Arme jongen toch… Als je op deze manier zieltjes moet winnen…
Volgens mij gaat dat ding nog hoge ogen gooien!
Ziet er ook wel erg gaaf uit vind ik persoonlijk
Ik zou dolgraag de redenatie achter de keuze horen. 1250pk op de voorwielen en ook nog willen kunnen sturen… Waarschijnlijk gaan ze proberen door midoor vaak stoppen heel snel te zijn?
@w0o0dy:

Niet alle pk’s gaan door de voorwielen, ook de achterwielen nemen af en toe een gedeelte voor hun rekening. Een beetje een omgekeerde R18 dus.
Afgezien van alle technische vraagtekens: wat een ongelofeliijk cool ding is dit!
Dik ding, en met een beetje fantasie zie ik er nog een GTR in.
@dutchdriftking: wat je ook gebruikt ik wil het ook proberen :)
@isn1981:
Ik denk dat je met paddo’s het verst komt. Maarja, daarmee kan je er ook een terror alien van de planeet Xox in zien.
@dutchdriftking: in de schemer met je ogen bijna dichtgeknepen?
@rolov: De grille, koplampen en raamstijlen.
@dutchdriftking: zo zag ik ook een beetje Adriana Lima in mijn vrouw…
@ziekegeest: als ze aan het eind ook giegelde als zo’n klein meisje dan heb je het goed omgezet
Ik lach mij echt kapot als ze hiermee Porsche en Audi inpakken! Hoop dat ze iets bereiken met deze auto!
@mrrallycross: Ja precies…afgelopen jaar heeft audi ook dik billenkoek gehad van toyota.
Erg mooi dat Nissan zo innovatief bezig is in de Le-Mans, hopen dat ze er ver mee komen.
In tegensteling tot de meeste vrouwen, lekkerder zonder kleren, dan met.
via Android app
@mannetje: jij komt de verkeerde vrouwen tegen dan.
Heh, als ze deze op de markt brengen als street legal bak met een motorkap, verkoopt het ook nog, daar ben ik zeker van. Wát een gave bak zo hahaha :D
Lijkt wel op zo’n hot rod
En nu nog sturen met de achterwielen….waarom eigenlijk niet?
@ricardo: Tenzij ik het Top Gear artikel vreselijk verkeerd begrepen heb, zit er geen enkele elektromotor of dergelijke in deze hele wagen. Men spreekt over een hybride voertuig, maar hybride betekent niet noodzakelijk dat er een elektrisch gedeelte aanwezig is.

Hybride wilt simpelweg zeggen, een combinatie van verschillende technieken. Bovenstaande wagen heeft als 2de aandrijving een mechanisch vliegwiel van 8 kg, dat gebruik maakt van versnellingen en koppelingen.

Wanneer de auto remt, bepaalt de ECU van de wagen of het de gewone remmen gebruikt, of gebruik gaat maken van dat vliegwiel. De inertie van het vliegwiel zal dus als remmende kracht worden gebruikt.De gerecupereerde energie in dat vliegwiel, wordt ook gebruikt als een extra hulp. Een extra hulp van 700 pk weliswaar.

Maar lang verhaal kort, er zit geen enkele elektromotor of batterijset als extra aandrijving in deze hele wagen, het is een combinatie van een verbrandingsmotor en een mechanisch vliegwiel.

Bron: http://www.topgear.com/uk/photos/nissan-le-mans-racer-lmp1-gt-r-explained-2015-02-09
Nissan is goed bezig
Racerij en voorwiel aandrijving? Dat heeft nog nooit gewerkt… Ik verwacht ook niet dat dit gaat werken…
De voorbanden hebben het al veel te druk met remmen en sturen, en dan moet er ook nog gas geven bij komen?
@schuimbekje3: Wie weet zijn het vaste voorwielen, en sturen enkel de achterwielen ;) .
@schuimbekje3: Le Mans is het beste circuit om deze truc te proberen, bijna alleen maar rechtdoor. Als je ergens een kans hebt is het daar.
@schuimbekje3:

Dr zijn een hoop WTCC kampioenen het met je oneens gok ik.
Ook antieke Mini rijders zullen zo wel hun bezwaren hebben.
@schuimbekje3: Dat is het net, als je remt hoef je geen gas te geven, en als je stuurt en gedoseerd gas geeft kun je een voorwielaandrijver belachelijk hard de bocht uit trekken, zo lang de resultante kracht de maximale wrijvingscoëfficiënt van de band niet overschrijd.

Voordeel is dat je dan de achterbanden een stuk smaller kunt maken wat de hoeveelheid wrijving en drag reduceert. Zo als je ziet in bovenstaande afbeelding zit er tussen de monocoque en het achterwiel vrijwel niets, waardoor de auto een soort druppelvorm krijgt, alles om de hoeveelheid drag zo laag mogelijk te houden (wat op zijn beurt een hogere topsnelheid betekend).
Hij ziet er beter uit zonder body
Een raar design. Het zal wel helemaal aerodynamisch verantwoordt zijn…
Omdat voorwielaandrijving gewoon beter is.
Wat een lelijk ding is het, met of zonder body.
Mooie auto maar kan iemand vertellen waarom ze voorwielaandrijving zo willen testen?
Na het artikel gelezen te hebben wat ohoogeveen gelinked had (waarvoor dank!) ben ik wel heel erg enthousiast geworden over dit concept! Ik hoop echt dat Nissan succes gaat hebben met dit ding!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).