• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Noodlijdend Stellantis steekt miljarden in Chinese EV-batterij

Auteur: Bas Leesberg, gepost 10 december 2024 om 09:55 – 11 Reacties

Stellantis heeft geen geld voor productie, maar wel voor een eigen Chinese EV-batterij.

De baas is opgestapt, de productie van verschillende auto’s ligt stil en de dealers vrezen het ergste. Nee, we kunnen niet zeggen dat het lekker gaat bij Stellantis, het moederbedrijf van onder andere Fiat, Peugeot, Opel en Citroën. Toch gaan de investeringen door. Samen met de Chinese accubouwer CATL investeert Stellantis miljarden euro’s in de bouw van een nieuwe fabriek. Deze fabriek komt er om een alternatief te bieden voor de Chinese EV-batterij.

Stellantis en CATL steken ieder € 2,05 miljard in de joint-venture. Met dit geld wordt een klimaatneutrale fabriek opgezet in het Spaanse Zaragoza. Stellantis hoopt dat deze faciliteit in 2026 kan beginnen met de productie van de Chinese EV-batterij. Dit type accu heet LFP, wat staat voor lithium-ijzer-fosfaat. Dit is een lithium-ion-batterij met lithium-ijzer-fosfaat (LiFePO4) als kathode.

In tien minuten 400 kilometer rijbereik 

Naast solid-state batterijen wordt de LFP gezien als de volgende grote stap in EV-land. Zo moet je snel kunnen laden. 400 kilometer bereik moet in 10 minuten haalbaar zijn, en 700 kilometer in een half uur. Het doel is om betrouwbare batterijen te bouwen met een hoge kwaliteit en tegen een voordelige prijs. De accu’s moeten in elektrische crossovers en SUV’s in het B- en C-segment komen met verschillende actieradiussen.

Bij afwezigheid van een CEO neemt John Elkann de honneurs waar. Hij zegt dat Stellantis vast blijft houden aan de klimaatneutrale doelstellingen. ”Deze belangrijke joint-venture met onze partner CATL brengt innovatieve batterijproductie naar de werkplaats die al een voorloper is in schone en herbruikbare energie.” Stellantis hoopt tegen 2038 helemaal CO2-neutraal te zijn. Niet met auto’s en niet met de bouw ervan. Als het bedrijf dan nog bestaat.

Ook interessant!

  • Stellantis werkt aan kunstmatige vibraties voor EV's
  • Nee toch: belangrijkste EV van Stellantis loopt vertraging op
  • Dealers Stellantis zijn doodsbang voor de toekomst
  • Stellantis komt met de perfecte McDrive-accessoire

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

batterij, Elektrisch, Stellantis

Vorig bericht: « Nieuwe Tesla Model 3 krijgt functionele carbon widebody
Volgend bericht: Nu al problemen met nieuwe tolweg in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    10 december 2024 om 10:36

    Ik hoop heel erg dat dit een stukje lange termijn visie is. Een elektrische Giulia en Giulietta opvolger met 500km range, 80% accu in 10 minuten en een scherpe prijs. Gecombineerd met fraai design wordt het dan misschien nog wat. Maar of de Stellantis groep lang genoeg blijft leven om dit te fixen…

    Login om te reageren
  2. pignon zegt

    10 december 2024 om 11:22

    Lijkt me een verstandige zet. Deze fabriek zal buiten het risico van het oude concern gehouden worden. Zodat er gesneden kan worden wat nodig is en geïnvesteerd wordt waar gewenst.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    10 december 2024 om 14:43

    LFP is toch het oudere type? Minder gunstige energiedicht, langzamer snelladen, maar ook minder zeldzame-aardmetalen, goedkoper en doet niet zo moeilijk over tot 100% gebruiken?

    Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      10 december 2024 om 15:54

      Er wordt veel winst geboekt op het gebied van energiedichtheid van de LFP batterijen. Daarbij kan je dit type batterij altijd tot 100% opladen en ze kosten tegen die tijd onder de 50 dollar per kWh.

      Hieronder een persbericht over de nieuwste LFP batterijen van CATL..

      https://www.catl.com/en/news/6239.html#:~:text=Hungary-,CATL%20Unveils%20Shenxing%20PLUS%2C%20Enabling%201%2C000%2Dkm,Range%20and%204C%20Superfast%20Charging&text=At%20Auto%20China%202024%2C%20CATL,kilometers%20with%204C%20superfast%20charging.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      10 december 2024 om 18:23

      @mashell: LFP zit veel ontwikkeling in. Mindere energiedichtheid dan NMC, maar wordt wel ingehaald. CATL loopt daar behoorlijk in voor met M-LFP o.a. die tot 20% verbetering leidt.
      En geen Cobalt nodig en nog goedkoper.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 december 2024 om 07:35

        Het kan inderdaad zo gaan. Toen platte TV’s opkwamen had je plasma en LCD. Plasma had de betere kleuren maar kon inbranden, LCD was goedkoper. De techniek ontwikkelde verder LCD kreeg betere kleuren, werd nog goedkoper en veegde plasma van de markt. Dat zouden LFP batterijen ook kunnen gaan doen, we houden het in de gaten.

        Login om te reageren
  4. Fernando zegt

    10 december 2024 om 20:00

    Ik denk dat Stellantis in 2030 al klimaatneutraal is.
    Goed voor de Chinezen want die kunnen dan een dozijn Europese merken opkopen

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 december 2024 om 07:36

      Je denkt niet dat de Franse en Italiaanse staten daar een stokje voor steken?

      Login om te reageren
  5. HZW zegt

    10 december 2024 om 20:44

    Ik vraag mijn af wat het soortelijk gewicht is van deze LFP batterijen, ten aanzien van wat er nu is.
    Meer range is mooi, maar minder gewicht is beter.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 december 2024 om 10:11

      @HZW: Dit gaat vermoedelijk om de LMFP accu’s, nieuwe ontwikkelingen, die de LFPs met zo “licht” maken als huidige NMC accu’s.

      Belangrijker dan een beetje extra gewicht is dat accu’s veel goedkoper worden met minder bijzondere materialen gemaakt. Geen Cobalt etc

      Login om te reageren
  6. RutgerK zegt

    10 december 2024 om 22:15

    Ik weet het niet helemaal zeker maar je hebt het gewicht van een batterij en van een accupakket. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat CATL een accupakket heeft van 123 kWh dat ongeveer 650 kilogram weegt tegen 480 kilogram voor een 77 kWh accupakket in de Model 3..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North