De belangrijkste info (oftewel het uiterlijk) was eerder vandaag natuurlijk al bekend, maar we weten nu ook wat er zoal onder de kap van Skoda’s grootste komt te liggen.
De nieuwe Superb(eenruimte) is langer (+ 28 mm), breder (+ 47 mm), iets hoger (+ 6 mm), heeft een langere wielbasis en kortere overhang. Toch is-ie van binnen weer een beetje ruimer geworden. De Superb was binnen het segment toch al geen kleine jongen, maar ook de been- en hoofdruimte achterin meten plusjes.
Ondanks alles is het nieuwe model wel 75 kg lichter geworden en in sommige gevallen tot 30% zuiniger. Het motorenaanbod bestaat uit drie diesels die allemaal binnen de 20%-bijtellingscategorie vallen. De 1.6 Greenline poept gemiddeld 95 gram per kilometer uit bij een verbruik van 3,7 l/100 km. Verder kan de dieselaar kiezen uit twee 2.0 TDI’s, met 150 of 190 pk.
Het pallet aan benzinemotoren wordt gevormd door een 1.4 TSI (125 of 150 pk), een 1.8 TSI (180 pk) of een 2.0 TSI (220 of 280 pk.) Het interieur wordt verder aangekleed met zaken als Apple Carplay of Android Auto. De levering in Nederland start medio juni, tijdens de aankomende AutoRAI (17 t/m 26 april) worden de prijzen bekendgemaakt.
Kia Optima… is that you?!
@boenket97: die moet je even uitleggen, ik zie het niet.
@knipperlichtje: dat was het eerste wat in me op kwam, vooral de achterkant dan
@boenket97: yes, ik zie wat je bedoelt. Achterlichtunits, reflectoren en achterklep zijn uit hetzelfde idee ontstaan. Logisch eigenlijk, zowel Kia’s als Skoda’s worden door ex-Audi designers getekend.
@boenket97: Meer Leon van voren en Ghibli van achter.
Bah! Incest binnen de VAG familie en een slippertje met een lid uit de FIAT familie.
@boenket97: Lijkt er inderdaad sprekend op!
Ik vind het best een leuk design, zou zeker hoog op mijn lijstje staan als ik in deze klasse auto’s aan het shoppen was. De kont is wat uit proportie van 3/4 achter view ziet het er wel lekker uit. Toch zou ik denk toch voor de mondeo gaan.
@lambo4all: excuses voor alle spelling en zinsfouten.. Krijg je ervan als je op de fiets aan het ab’en bent..
@lambo4all: goh, nog niet eens een haatreactie, alsof het wel algemeen geaccepteerd is dat fietsers met hun bek naar een schermpje kijken. Man ga toch op het verkeer letten.
@lekbak: slechte seks gehad? Ik bepaal zelf wel wanneer ik op ab zit. Al helemaal wanneer “dat verkeer” uit een verdwaalde koe en een beetje modder op een verlaten plattelandweggetje bestaat.
Ook de dikke 190 pk TDI heeft 20% bijtelling. Dus dat is een groot pluspunt. Serieuze vermogens bij de benzineversies trouwens! Hopelijk wordt 4×4 ook leverbaar, 280 pk op de voorwielen is iets te veel van het goede. Mag ik ervan uitgaan dat de beenruimte inmiddels met een verlengde 7-Serie te vergelijken is? De vorige was al een balzaal.
@knipperlichtje: dan maar de Mondeo Hybrid!
@knipperlichtje:
Rationeel gezien is dit écht een dikke topper. Oké, over smaal valt niet te twisten, maar de looks kunnen naar mijn idee zeker geen potentiële kopers doen afschrikken. Daarbij hebben serieuze versies ook nog 20% bijtelling. Allen als echt snob ga je dit pertinent niet rijden, verder valt er weinig tegen in te brengen.
Eigenlijk vind ik het gewoon een gaaf ding!
13 in een dozijn.
@toniominestrone: 12.
Haters gonna hate… Maar wat hadden we dan verwacht, een reïncarnatie van de Alfa 156, Lexus IS300 of Opel Insignia?
De Skoda Supurb is een grote, nette en complete value for money auto. En laten we even terug kijken: de eerste Superb was een Passat met een iets ander frontje. De tweede was als sedan/berline gewoon erg lelijk. Als Combi was ie wel aardig, overigens.
Ik vind Skoda meer en meer de sfeer krijgen van de Volvo’s van weleer. Lekker on-pretentieus, fantastisch ruim en lekker comfortabel.
@gtwillem: inderdaad! Ik vind Skoda echt leuke auto’s maken, zelfs voor VAAG-begrippen. Value for money. Alleen een malloot betaalt 20.000 euro meer voor vier van die rondjes op de gril.
@roppp: beetje afhankelijk welke Audi. Ik vind een A1 en A3 altijd moeilijk te verdedigen, vanwege het feit dat ze standaard erg kaal en aamgekleed erg duur zijn. En vaak ook door de mensen die er in rijden. Audi had vroeger, toen ik er nog idolaat van was (de eerste TT, de eerste RS4, de eerste A8 W12) wel een wat beschaafdere doelgroep. Maar de S3 sedan en A3 Cabriolet vind ik dan wel aardig (maar die hebben dan ook geen Seat of Skoda variant.)
@gtwillem:
Yep, het is eigenlijk de auto die de rest van die groep overbodig maakt.
Ik heb niets negatiefs te melden over deze Superb, dat zou toch genoeg moeten zeggen….
@gtwillem: voor jou misschien, maar de eerste Superb was vooral een 10 centimeter verlengde Passat, de tweede (huidige) was iets minder maar toch nog 5-8 centimeter verlengd.
@paddoswam: …. Dat geef ik toch ook aan? De eerste Superb was een Passat met een grotere wielbasis. De tweede is al een veel meer eigen model.
De vorige generatie vond ik best mooi, die was niet bijzonder maar wel anders dan de rest van het VAG spul. Deze is gewoon weer dertien in een dozijn qua ontwerp. Jammer.
Ik vind het een stijlvolle wagen! De zijkant heeft wel wat van de Flying Spur.
@deora: VAG gek he.
Maar de hamvraag: heeft het kofferdeksel dezelfde constructie?
@awesome: nope. Het is net als de Octavia een sedan.
@jopio:
Euh, volgens mij is de huidige 2015 Octavia gewoon een 5-deurs hatchback. Net zoals iedere Octavia ooit geweest is.
@poes: aah lomp, bedoelde ik ook!
@awesome: de eerste filmpjes op youtube laten een hatchback zien. Komt overeen met het eerdere verhaal dat de bijzondere achterklep zou komen te vervallen.
@knipperlichtje: wat was er zo bijzonder aan dan?
@mab: bij de vorige generatie kon de achterklep als één geheel open (inclusief achterraam, zoals een hatchback dus) of hij kon knikken waarbij de achterruit dicht bleef en alleen de klep open ging (zoals bij een sedan). De nieuwe heeft deze functie niet.
@ej20g:
Dit heb ik nooit geweten! (hier een filmpje wat ik net voor het eerst zag: https://www.youtube.com/watch?v=KJZ5IgzI6xo)
Jeetje, zo gezien wel zonde dat dit deze functie niet in de nieuwe Superb zit, wat ik vind het serieus geniaal bedacht!
Mooiste Audi sinds tijden!
Jammer voor Audi dat Skoda die mag bouwen.
@moveyourmind: gofferdomme, da’s een goeie grap! Wil je een lollie?
@awesome: Sorry, erg kinderachtig van me om in deze Superb een hele mooie Audi te zien.
Sorry, moet even de vergelijkingsmongool uithangen
@autogedrocht: o, doelde op de achterlichten
Dus je moet bij aanschaf van een nieuwe auto ook bepalen of je de komende jaren iOS of Android gebruikt?
Dat gaat discussies opleveren in huize CRX…
@crx: volgens mijn is dat gwn met een stekker en een progammatje zo opgelost
@MAB: ja, en 395 Euro, ex btw.
Om de a6 nog overbodiger te maken
skoda meets audi, meets seat, meets.. Hij is er in ieder geval mooier op geworden
Prachtig ding. Ik wacht op de combi. Die 2.0tsi met 280 pk is wel geweldig zeg.. Dan nog in de combi, top!
Skoda was/is toch altijd de “poor mans vw” ?
@burgerbak: denk niet dat deze goedkoop gaat zijn. ..
Die gaan we weer een hoop zien met blauwe platen. En het zal het marktaandeel onder taxi’s goed doen.
Bye bye E-klasse , bye bye!
Komt er ook weer een v6?
@mrrallycross: ik denk dat de termen Skoda in combinatie met 2.0 TSI en een 280 pk versie dat uitsluiten, maar zeker weten doe ik het niet.
Best wel een mooie! Sowieso mooier dan de huidige.
ik ben benieuwd naar de combi!
Mooie auto! Skoda is het enige volumemerk van de VAG groep dat mij kan bekorem! Ziet er gelukkig niet VW achtig uit, vernieuwend vooral ook ten opzichte van de (lelijke en slechte!! Audi’s