Nu ook remproblemen bij BMW?

Auteur: , 59 Reacties

Onlangs besteedden we ruimschoots aandacht aan de Audi RS3, die met een chronisch remprobleem lijkt te kampen. Nu is concurrent BMW aan de beurt.

Nu ook remproblemen bij BMW?

De Beierse toko pakt het echter anders aan dan de boys uit Ingolstadt en Neckarsulm. BMW roept in totaal namelijk 190.000 tussen 2007 en 2013 gebouwde auto’s terug uit de 1-, 3- en 5-serie. Het gaat enkel en alleen om types met een viercilinder voorin (geen diesel) én in totaal 400 auto’s van het type M2, M3 en M4. Reden achter deze recall is een eventueel probleem met de remmen.

Mogelijk zou het (uiteraard bekrachtigde) remsysteem na verloop van tijd minder goed in staat zijn om onderdruk op te bouwen, waardoor de remmen alleen nog kunnen worden aangesproken door het pedaal stevig in te trappen. Om te voorkomen dat dingen misgaan bouwt BMW nu sensoren in die de verantwoordelijke vacuümpomp beter z’n werk moet laten doen. Of er ook Nederlandse auto’s worden getroffen door de recall, is momenteel niet bekend.

Dank aan François voor het tippen!



59 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ben wel benieuwd waarom deze remproblemen zich beperken tot de viercylinders. Zit daar een ander remsysteem in de de 6cylinders?
@strijkijzer: Er zit een andere rembooster in? En eigenlijk is het cilinder, niet cylinder.
@SimonMc: gast waar maak je een probleem van??!?
@barteld: (a). Hij maakt er geen probleem van, dat doe jij. Hij vermeldt het gewoon. (b) Hij heeft gewoon gelijk. (c) Mensen die zich structureel druk maken leven significant minder lang. Doe zelf maar met die wetenschap wat je wil. Bijvoorbeeld scherp op reageren. Of ook niet.
@strijkijzer: het zit ook in de 6 cilinders 535i van m’n pa heeft ’t ook gehad
@strijkijzer: euh ja?
@strijkijzer: natuurlijk zit daar een andere, kleiner, rem systeem in. Kleiner en dus goedkoper.
Das pech (langere) rem weg
Verschil met Audi is dat dit wel op te lossen valt.
@monsieurleloure: bij Audi ook..?
@monsieurleloure: En daarnaast dat BMW het op WIL lossen i.p.v. bij Audi roepen dat er weinig klachten zijn en er dus niks aan de hand is en het gewoon aan de bestuurder ligt!
@venividivici: jongetjes jongetjes jongetjes. Audi wil dit ook prima oplossen. Echter in Nederland heb je PON, die zijn eigen regeltjes maakt…in Duitsland wordt er gewoon serieus naar het probleem gekeken.

Maar ach, het almighty BMW doet natuurlijk niets fout he. Laat BMW zich maar richten op het bouwen van echte BMW’s, ipv 2AT/GT, i3’s en auto’s met 24 uitlaten in de auto. Groetjes, een BMW-rijder.
@monsieurleloure: Bij Audi is het ook op te lossen, 1 optie is keramische schijven, de betere optie is het installeren van een echt differentieel.

De vraag is dus niet of ze het kunnen oplossen, maar of ze het gaan doen….
@dracae: Die laatste zin in je post is een retorische vraag, Audi/Pon houd je 2 jaar aan het lijntje en na het garantietermijn mag je het lekker zelf uitzoeken.
Auto’s worden alleen maar zwaarder, de remmen groeien niet in verhouding mee.
Als je ziet dat bv een RS3 gewoon 1500+ Kg weegt en de grotendeels half aluminium TT RS niet veel lichter is.
Ook bij BMW is bv een M2 net zo zwaar als een M4 ondanks dat hij kleiner is.
Al een groot deel van de A-klaasse auto’s weegt al 1000+ kg en de meeste B-klasse auto’s gaan al richting de 1300-1500 Kg.
@hzw: Hoezo ‘groeien’ de remmen niet mee? Lijkt me niet helemaal correct wat jij beweert. De meeste auto’s kunnen binnen 40meter stilstaan vanaf 100km/h. Lukte ‘vroeguh’ niet hoor.
@henkp1:
Maar doe dat een paar keer meer en je komt niet meer in de buurt van 40 meter om stil te staan, bij de Audi kookt dan de remvloeistof.
Ik vang al geruchten op dat zelfs de Ceramische remmen van de nieuwe RS3 niet geheel probleemloos hun werk zouden doen.
@hzw:
binnen 40m stil staan is een noodstop, wat is de kans dat je dat 3x zo snel achter elkaar moet doen dat je remmen geen kans hebben gehad om af te koelen?
@henkp1: het beste bewijs hierin is te vinden in het feit dat bij elk opvolgend model de velgmaat weer met één of twee inches toeneemt; voornamelijk om de grotere remschijven een plek te geven. Twintig jaar geleden was je helemaal de man als je al 15″ of 16″ onder je auto gemonteerd had, tegenwoordig is 18-20″ al steeds gewoner
@RRRobert: precies, dacht heel handig van mijn ene mondeo de wintervelgen over te leggen op de volgende….helaas passen 16″ niet. Nu lekker 18″ winterpret :)
@jpoers: wintervelgen?
@RRRobert: niet alleen de diameter is belangrijk natuurlijk. De drukker in het remsysteem kunnen ook hoger gehouden worden mede dankzij elektronica. Ook wordt bij veel auto’s de remenergie weer terug gewonnen en daardoor hoeft het bestaande systeem minder zwaar uitgevoerd te zijn.
@RRRobert: de nieuwe Espace wordt standaard geleverd op 20 inch :-)
@HZW: klopt niks van wat je zegt. Waar vroeger 1 paar schijfremmen en 2 trommelremmen de norm was (nieteens zo super lang geleden), hebben nu praktisch alle auto’s 4 deftige (en grote) schijfremmen. Zowieso zit het hem niet alleen in de diameter, maar ook de dikte, of de schijven geperforeerd en/of gegroefd zijn.
Remmen van auto’s maken per decenium flinke stappen (in de goede richting).
@HZW: wat lul je nou… Al eens een gemiddelde B segment remschijf bekeken? Zijn al pizza schijven.
@boomhauwer: exact mijn Opel familiehok met 165pk heeft 32cm schijven en mijn jaguar xjr met 320 pk heeft schijven van 28cm!!
Nou, hier gaat het om een mogelijk probleem dat netjes preventief wordt aangepakt.
Bij Audi gaat het om daadwerkelijke problemen waarbij Audi/Pon blijkbaar niet thuis geeft.

Dan toch maar liever een BMW.
Liever geen problemen: Mercedes-Benz ;)
@henkp1:
Tot zover nog geen bericht van BMW. Zal laten weten als dat verandert.
Soms zijn ze in NL een beetje traag qua recalls, de vervanging van de lagerschalen van m’n E46 M3 gebeurde indertijd pas 6 (!) maanden nadat de Duitse klanten geholpen waren (en nadat ik – met een artikel uit AMS onder m’n arm – maar eens was gaan vragen of er nog iets ging gebeuren). Dat moet toch ècht beter, eens kijken hoe het deze keer gaat.
@amghans: misschien heeft je auto het ook niet nodig
Ik had dus mogelijk aanreden kunnen worden door een BMW uit bovengenoemde modeljaren. Dat kan echt niet! Weet je wel niet wat er allemaal had kunnen gebeuren? Ik moet er niet aan denken… Wat als ik daardoor m’n carrière als azijnproducent moest opgeven? Misschien zou ik door de gevolgen van het trauma wel gaan scheiden, of iemand iets aandoen.

Ik klaag BMW Group aan voor 6.000.000 euro.
Rem problemen is al jaren gaande bij Audi en niet alleen in Nederland, ook in Duitsland zijn de klachten grootschalig aanwezig.
Audi pakt het probleem al jaren halfbakken aan met zinloze aanpassingen/oplossingen die niet werken.
BMW roept tenminste netjes zelf die auto’s terug. Kuch Audi kuch
Ik schrok al, maar gelukkig betreft het niet mijn 123d. Misschien handig om te vermelden dat het alleen om viercilinder benzinemotoren gaat, geen diesel. (Bron: http://www.t-online.de/auto/news/id_77022312/rueckruf-bei-bmw-probleme-mit-den-bremsen-beim-1er-3er-und-5er.html )
@bottchy: thanks, heb het verwerkt in artikel.
Tja, Blij Met Weinig
Iiieieeeeeeeeeeee!!!!! BAM!! Daar gaat je M3…
Oud nieuws .
En er zijn geen remproblemen maar een recall omdat ze wat verbeterd hebben .
@bohica: dat zeiden bij dieselgate ook:)
@autoblogger: dat is zwaar liegen terwijl je weet dat je fout zit . Een recall is juist iets verbeteren en dit openbaar maakt
BMW geeft het tenminste toe, ben gek op de RS modellen maar ik las dus dat je de remmen 1x onder garantie kon vervangen en daarna moet je flink betalen!
@wildewesten: En dat terwijl het probleem wss niet eens bij de remmen zelf ligt
ja boeie
Ik hoop dat Audi dit voorbeeld volgt. Zou ze sieren……
Kijk Audi, zo pak je dat aan als ‘premium’ merk!
Er wordt bij BMW vast klantvriendelijker mee omgegaan dan bij Audi/PON
Er zijn twee soorten acties bij BMW. Technische acties die bij eerstvolgende werkplaatsbezoek worden aangepakt. Dus niet urgent. En terugroepacties waarbij klanten zo snel mogelijk worden benaderd.
Krijg ik ook bericht, als 1-serie eigenaar, die niet bij een dealer gekocht heeft?
@ts46: ja de RDW stuurt gegevens van alle getroffen auto’s naar BMW.
Rempomp?
4-cilinder diesel motoren dus?
@bmwtouring: BMW heeft al erg lang ook vacuüm pompen op de benzine modellen. En die vacuüm pomp zorg voor het benodigde vacuüm voor de rembekrachtiger. Werkt dit niet goed dan moet je harder op het rempedaal drukken voor de zelfde remkracht.
@arjontje:
Al erg lang?
Rij zelf een E39 525i uit 2003, en die heeft géén vacuümpomp.

Wacht effe, het wordt me opeens duidelijk…

Met het wegvallen van de gasklep (valvetronic) op de latere motoren heb je natuurlijk veel minder vacuüm in het inlaattraject.
Dat verklaart het gebruik van vacuümpompen op de benzinemotoren.
Kijk zo hoort t gewoon terug roepen.
En niet net als die arrogante-veelste-veel-verafgode-vag-nichten. Hun klanten (die ze verafgoden) laten stikken. Bmw erkent t probleem en lost t op. Topbedrijf
Appels met peren… Wat een slecht artikel.
Ach ja, kan gebeuren
Groot verschil met Audi. BMW vervangt een essentieel onderdeel omdat het van inferieure kwaliteit blijkt te zijn.
Audi heeft simpelweg een probleem omdat het een onderstel heeft van inferieure kwaliteit. Daarmee bedoel ik wel dat het niet geschikt is voor auto’s met een vermogen als de rs3. Voor de huis en tuin koffiemolen 1.4 tsi is het voldoende.
Wat een gezeur hier over Audi. Mensen die maar wat schrijven over wat ze als gerucht hebben gehoord. Remmen van Audi hebben al jarenlang problemen?? Echt gezeur wat niet waar is . Ik rij met een S3 sedan en de remmen ziojn uitzonderlijk goed,hiervoor een Audi 1,8 en de remmen waren ook voortreffelijk. Ik heb ook een nieuwe Bmw gekocht in 2012 en veel ellende hiermee gehad . Bij Bmw zijn het ook geen fijne mensen als je terug komt voor garantie ,dat heb ik wel gemerkt . Na 11 maanden de Bmw ingeruild voor Audi en nog nooit zo tevreden geweest ,zonder enig probleem. Dus ,ik denk dat elk merk z n problemen heeft en het ligt eraan wat jervaring met het merk is !
Nederlandse 4 cilinder BMW’s worden ook teruggeroepen. Mijn vader zijn 318i uit 2009 is een aantal maanden geleden ook teruggeroepen voor de remmen. Volgens mij was het de bedoeling dat er alleen een software update werd gedaan en een sensor werd vervangen, maar aangezien er wat problemen waren opgetreden is uiteindelijk onder andere ook de hoofdremcilinder en nog wat spul vervangen.
Blijkbaar was het nu tijd voor mijn E90 uit 2010. Heb je auto 2 weken geleden naar de dealer gebracht. Er zou een vacuum sensor worden geplaatst en de software van het scherm heeft een update nodig. Zo kan het scherm melden dat er iets mis is.
Nu ben ik nooit eerder bij de merkdealer geweest maar nu vertelt hij dat er een foutmelding op de bluetooth module kwam. (heb ik nooit gebruikt) die melding hebben ze gewist en daarna de update. Nu doet het scherm niets meer.
De beste man loopt nu te mekkeren dat het hem zoveel geld kost en dat hij geen nieuwe computer van €1000 wil bestellen. Deze zijn op serienummer en kan dus niet in een nadere BMW. Hij weet zelfs te beweren dat voor deze oude ( 8 jaar) er moeilijk aan onderdelen te komen is. Levertijd is 6 weken. Ondertussen rekt hij het steeds op !! Ik zit nu al 2 weken zonder auto!! over een week komt er iemand naar kijken.
Het lijkt er steeds meer op dat hij het zolang oprekt totdat ik met een zwart scherm zonder radio en navigatie de auto ophaal. Wie heeft er ooit 3 weken bij een merkdealer op software update moeten wachten?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).