Nyck de Vries kan zijn plannen aanpassen voor komende GP. Lewis Hamilton heeft wat te zeggen over zijn rug.
De Nederlandse net-niet F1-coureur Nyck de Vries weet tegenwoordig de kranten te halen. Nu is het nooit verkeerd om in het nieuws te staan, ook al vind een oud niet-F1-coureur je niet F1-waardig.
Afgelopen weekend kon de Vries invallen voor de 24 uur van Le Mans. Omdat hij op het aller, aller- allerlaatste moment kwam, moest hij en zijn equipe achteraan starten. Desondanks werden ze vierde.
Nyck de Vries kan plannen aanpassen
Sinds gistermiddag om 15:00 wordt de naam van de Vries weer veel genoemd. De reden is namelijk dat het porpoising zijn effect heeft op een van de oudste coureurs van het veld: Lewis Hamilton. De bijna achtvoudig kampioen had het namelijk zwaar te verduren. Hij stapte bijzonder moeilijk uit en liep alsof hij een avondje met Geer en Goor was wezen stappen.
Toto Wolff uitte zijn zorgen meteen. Eerst door in de radio (lekker voor het publiek) te zeggen hoe slecht hun auto is. Daana liet de Oostenrijker weten dat het helemaal niet zeker is dat Hamilton ook bij de GP van Canada van de partij is. Maar vandaag bevestigt Hamilton dat het niet waar is en Nyck de Vries zijn plannen kan aanpassen. Dat laat hij weten aan de BBC:
Gisteren was heel erg zwaar en ik heb moeite gehad om te slapen, maar vanochtend werd ik positief wakker. Mijn rug doet pijn en zit onder de blauwe plekken, maar is gelukkig niets serieus. We moeten blijven vechten. Ik zal er aankomend weekend zijn. Ik wil het absoluut niet missen.
Lewis Hamilton, is positief ondanks blauwe plekken.
Stoffel?
Dit betekent dat Nyck de Vries dus niet hoeft op te komen draven. Althans, voor de race. De kans dat hij gewoon aanwezig is, is erg groot. Samen met Stoffel Vandoorne is Nyck de reservecoureur voor Mercedes.
Daarmee kunnen we ons meteen de volgende vraag stellen: is het wel realistisch om te verwachten dat De Vries de eerste keuze is? Stoffel heeft namelijk twee jaar race-ervaring in de Formule 1 (bij McLaren in 2018 en 2019). In principe zijn beide coureurs beschikbaar. Het Formule E-seizoen heeft nu een maandje vakantie, de eerst volgende race is 2 juli in Marrakesh.
Meer lezen? Check hier de stand na de GP Azerbeidzjan 2022!
Dutchdriftking zegt
Ik vind het vooral erg onveilig. Kunnen jullie je nog de crash van Romain herinneren? Lewis had met zijn rug nooit op tijd uit kunnen stappen… Kortom, 2kg extra meenemen aan schuim in zijn stoel.
osmo zegt
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel pijn hij werkelijk had en hoeveel showgehalte er in die actie zat.
Ik hoop dat Stoffel toch nog eens de kans krijgt om voor een top team met een competitieve wagen (alhoewel Mercedes dit seizoen …) te rijden.
racerx zegt
Met een beetje adrenaline is er een hoop mogelijk natuurlijk, ook als Lewis een pijnlijke rug heeft.
Design_Driven zegt
Ik heb ook regelmatig rugpijn en stap wel eens moeilijk uit de auto maar als die in de brand staat heb je er opeens een stuk minder last van.
MB wil iedereen vast laten geloven dat het gevaarlijk is want ze willen de minimale rijhoogte aanpassen ook al wilde ze dat voor dit seizoen juist niet laten vast leggen.
berlinetta zegt
Mercedes moet gewoon niet zo moeilijk doen en die auto wat hoger zetten. Dan is het gestuiter weg. Dat ze wat langzamer zijn, boeit toch niet zoveel. Ze zijn het 3e team en dat zullen ze ook wel blijven als ze wat langzamer zijn. Qua positie en het behalen van punten verandert er dus niet zoveel.
rwdftw zegt
“The best team” that “does not make mistakes” heeft een draak van een hok gebouwd. Mercedes heeft daarnaast een actieve wielophanging ontwikkeld die het probleem porpoising moet oplossen. Dan hopen met veel gejammer en gezeur dat weer goedgekeurd te krijgen zodat ze hun voorsprong weer hebben.
Guess what happened? Actieve wielophanging is nog steeds verboden. Bijna alle teams hebben het gestuiter min of meer in check, behalve Mercedes. Die hebben hun credits besteed aan een actieve ophanging en zitten nu met een draak van een auto, geen idee hoe dat op te lossen en geen credits meer om dat te doen.
harrie zegt
Ik zie Lewis binnenkort nog wel een keer express zijn bietenbak in de muur parkeren en dan ‘schuld van porpoising’ te roepen.
Dat kudt team is werkelijk tot alles in staat om hun zin door te drammen.
racerx zegt
Laten we hopen dat op dat gebied de cost-cap z’n werk doet ;-)
Jetlag zegt
Je bent in de war met de “all mighty” Eyebrow Alonso, die had Nelson Piquet Jr nodig om eens een race te kunnen winnen…
nicolasr zegt
Lewis deed gisteren een Neymarretje. Niet meer en niet minder.
racerx zegt
Ik moest lachen om de Geer en Goor referentie, waarvoor dank!
On topic, ik denk dat Mercedes een en ander overdrijft teneinde de FIA te verleiden tot een reglementswijziging… bijvoorbeeld het homologeren van ‘active suspension’. Volgens mij heb ik gelezen dat Merc daar wat euro’s in heeft gestoken, hierboven ook benoemd, dus dat zou een flinke shuffle kunnen betekenen in de huidige pikorde. Achja, jaar 1 met nieuwe reglementen. Natuurlijk is alles nog niet perfect, aan de knappe koppen van de teams om daar binnen de regels een oplossing voor te verzinnen.
bietje zegt
De tranen sprongen mij gister in de ogen toen ik hem uit z’n auto zag strompelen… SHOWTIME !!
Serieus, wat is die man voor mij keihard van zijn voetstuk gevallen, niet alleen als coureur die niks presteert zonder totaal-dominante auto en wordt zoekgereden door zijn teammaat, maar ook als persoon. Wat een huilebalk.
Porpoising… dat is een probleem wat de teams inderdaad technisch simpel kunnen oplossen, maar bij MB kiézen ze ervoor omdat niet te doen. Dus porpoising is niet gevaarlijk, de wijze waarop teams ermee omgaan is gevaarlijk.
Ze kunnen het dus wel degelijk simpel oplossen door de auto hoger te zetten, maar dat kost hen competitiviteit… tja, suck it up buttercup !
Het is dus duidelijk dat die teams koste-wat-het-kost competitief zijn, belangrijker vinden dan de gezondheid en veiligheid van hun coureurs 🤷🏻♂️
Dáár zouden ze wat aan moeten doen. Teams verplichten de auto dusdanig aan te passen dat er bijv geen maximale G-waarden worden overschreven binnen bepaalde marges voor specifieke bewegingen. Heel simpel te organiseren met G-kracht sensoren en daardoor uitstekend te handhaven.
Maar dat moet men wel belangrijk genoeg vinden of anders stoppen met dat gezanik.
pomoek zegt
Ik vraag me af of het inderdaad aanstellerij is. Hamilton rijdt natuurlijk al sinds 2007 F1 Dat eist natuurlijk fysiek zijn tol, topsport is niet heel fijn voor je lichaam. Hij heeft bovendien in die periode best wel een paar fikse klappers meegemaakt. Niet zo extreem als anderen maar toch. Als je wat ouder wordt dan heb je natuurlijk wat sneller dat het lichaam nee joh zegt.
harrie zegt
Opa Alonso loopt toch ook niet te miepen.
Jetlag zegt
Rijdt Alonso in de derde W13, dan? Appels en peren dus…
harrie zegt
Misschien moeten Toto en de Mercedes engineers dan maar op snuffelstage gaan bij Alpine in plaats van als een verongelijkt kind te gaan lopen zaniken om regel veranderingen.
Of dat hok wat hoger afstellen, doet Alpine misschien ook wel.
Gulli zegt
Hij wilde gewoon de handjes van Angela nog ff over zijn rug voelen, dan stelt hij zich graag een beetje extra aan.
Jetlag zegt
Daar betaalt hij Angela toch al rijkelijk voor?
bernoulli zegt
De Vries in plaats van Hamilton zie ik niet gebeuren. Maar in plaats van Latifi… die bakt er echt niks van. Staat 21ste in een kampioenschap met 20 auto’s.
flyerbunch zegt
Mercedes heeft dit alles aan zichzelf te danken. Ze kiezen er voor om snelheid behouden ipv de auto wat hogere setup te geven. Hamilton kiest er zelf ook voor dus.. Huidig nieuws is dat RB vindt dat Hamilton een schwalbe uitvoerde. Dit was om de aandacht de vestigen op veiligheid in de F1 en het welzijn van de coureurs zogenaamd, maar deel van het plan is om een onderzoek te krijgen naar porpoising zodat ze de regels gaan aanpassen. Normaal heb je steun van 8 van de 10 teams nodig voor een wijziging en die is er niet, maar nu schijnt de FIA toch een onderzoek te willen gaan openen. Toto heeft recent ook een ex medewerker van Mercedes in een hoge functie bij de FIA zitten, toeval?
hans75 zegt
veiligheid idd… lewis moet gewoon een startverbod krijgen… hij moet namelijk te allen tijde binnen een aantal seconden uit de auto kunnen klimmen… dat lukt duidelijk niet echt… of echt niet…