
Dat Duitse tuner Oettinger wel raad weet met pk’s hebben wij persoonlijk kunnen ervaren toen we op pad mochten met de 280 pk sterke Golf GTI en er ook nog een aantal gespierde Audi’s voor ons klaarstonden. Ondertussen heeft Oettinger natuurlijk niet stilgezeten en is er flink doorgesleuteld aan de jubileum Golf GTI Edition 30. Deze werd in twee stappen gepeperd tot 305 en 330 pk.
De powerboost tot 305 pk is goed voor 400 Nm koppel, een acceleratie naar 100 km/u in 6,2 seconde en een top van 252 km/u. Dit wordt bereikt door het motormanagment aan te passen en kost in Duitsland slechts 1.390 euro.
De 330 pk variant is goed voor 430 Nm koppel, legt het sprintje af in 5,9 seconden en topt op 258 km/u. Hierbij werd naast het motormanagement ook het uitlaatsysteem aangepast. Hieraan hang in Duitsland een prijskaartje van 3.450 euro.
Je zou kunnen roepen dat de prestaties in relatie tot het aantal pk nog redelijk tam zijn en dat klopt op zich ook wel, maar daar is de prijs dan ook naar. Mocht het allemaal nog gewelddadiger moeten, dan zijn er aanvullende maatregelen nodig om het vermogen een beetje verantwoord op de weg te houden. Denk dan aan aangepaste vering, remmen ed. hetgeen uiteraard van invloed zal zijn op het prijskaartje (bron: Oettinger).





piep piep piep piep piep piep…(schakel) piep piep piep piep : 100 :D
op de voorwielen….
woem woem,, en daar gaat bassie met zn vw gti 330 pkaatjes.. gevolgt door adriaan in een audi s3.. o nu is het weer andersom
Volgens mij klopt de homepage niet helemaal, het hele verhaal van de Golf staat erop.
Maar ff on-topic: Voor dat geld zou ik het denk wel laten doen, maar het mag NOG bruter…
@Patjuh: fixed!
is wel lekker oettinger ownd wel
Nouu ik vraag me af of die voorwielaandrijving dat wel aankan en niet dat je in de 2 weg moet rijden ofzo :P
Nu nog een paar duizend watt speakers erin en Sjonnie is weer helemaal het mannetje!
als een mazda 3 mps 260 pk op de voorwielen amper aankan met het met 330 pk een drama worden
@ Rick Dos
En alleen de kenteken optisch getuned ;)
@ rick dos : lol :P
denk als je bij stilstaan je gas even half intrap, koppeling rusitg laat opkomen, en zodra je voelt dat die wil uitschieten gelijk in ze 2 ( mits je al redelijk vaart heb ) dat het dan nog wel redelijk op de weg te komen zal zijn, zo deed ik het vroegáh iig altijd, werkte prima, beter dan volgas in ze 1 en beslist beter voor me banden. een tuner als oettinger zal daar ook toch wel aan gedacht hebben qua wielspin denk…
Wauwie wat een mooi wagentje!
p.s. “Hieraan hang in Duitsland een prijskaartje van 3.450 euro” Moet dat niet hangt zijn? ;)
Tuurlijk, het is weer een Sjonnie-bak volgens meneer de kenner, alsof je een Golf waarvan de uiterlijke vertoning zich beperkt tot een paar brute velgen en een sportieve grill gelijk weer een Sjonnie-bak is…
Een prijs van 41.200 euro vindt ik ook niet erg Sjonnie..
Maar ja, vooroordelen zullen er altijd zijn en altijd blijven.
He, je hebt gelijk: het moet hangt zijn, verdorie, scherp opgemerkt!
Heb je de rest van het artikel wel gelezen?
330pk op de voorwielen, bah.
hier een gratis video hoe het gaat rijden , teveel vermogen op de voorwielen.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/07/straatrace-maar-dan-anders
@Tenck
LOL! :D
@Remon
“het is weer een Sjonnie-bak volgens meneer de kenner”
Bedankt, maar dat is te veel eer.
ennuh….
“Een prijs van 41.200 euro vindt ik ook niet erg Sjonnie..”
Vind zonder t graag. U is toevallig Sjonnie?! :D
Ik durf te wedden dat JD het goedkoper kan, met waarschijnlijk nog een betere resultaat….
die golf tunen met pk’s da wordt wel afgezaagd hier hoor hoeveeste keer is dat wel al niet
uh, ja
http://www.youtube.com/watch?v=C5ptO6IXeiQ
“Je zou kunnen roepen dat de prestaties in relatie tot het aantal pk nog redelijk tam zijn en dat klopt op zich ook wel”
wat ik opvallender vind is dat volgens de site de 310 pk versie (normaal dus niet editie 30) ook in 5,9s sprint
http://www.oettinger.de/navi.php?motor_id=1050 editie 30
http://www.oettinger.de/navi.php?motor_id=1010 gewone
en een sper diffje tussen de voorwielen een sportkoppelingtje, kan je ook met het koppel overweg.
330 pk en dan van 0-100 in 6 seconden, dat valt tegen, hoe zwaar weegt die bak joh?
leuk speelgoed, alleen blijft het maar een golf van een ton (in guldens)
Nahja,
330PK op een voorwielaangedreven auto, koop dan gelijk een R32…
wel lachen dat je op de snelweg goed kan planken en echt iedereen van links tot rechts wegjaagd…
Onderhoud wordt wel extreem voor een Golfje :)
Ik zou voor een R32 gaan maar dat ben ik dan hea!