• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Irmscher Seven Turbo

Auteur: Dennis, gepost 10 mei 2007 om 19:49 – 21 Reacties

Caterham Seven Turbo Irmscher


Tuner Irmscher houdt zich voornamelijk bezig met Opels, maar doet zo nu en dan een uitstapje. Ze maakten daarom deze Super Seven waarbij de 2.0 liter turbomotor uit de Opel GT werd gebruikt.

In de Opel GT is deze motor goed voor 265 pk, maar in de “Seven Turbo” houdt Irmscher het iets beschaafder en is het blok getemd op 210 pk met een koppel van 285 Nm. Maar als het echt moet, kan Irmscher ook alle 265 paarden op de auto loslaten.

Met een gewicht van 725 kilo is de roadster 150 kilo zwaarder dan een Caterham, maar dat is nog steeds peanuts voor de turbomotor. Over de prestaties worden vooralsnog geen uitspraken gedaan, maar een acceleratie onder de 4 seconden en een top rond de 250 km/u zijn niet onrealistisch. Ik zeg: op naar de Nürburgring, want we weten dat een rondje ring in een Caterham geen vervelend tijdverdrijf is!

Caterham Seven Turbo Irmscher

(bron: irmscher, via: autoblog.it)

Ook interessant!

  • Deze Opel Corsa maakt zijn naam wél waar
  • Dit is de Opel Grandland voor mensen met hoogtevrees
  • Opel Mokka is eindelijk cool genoeg voor goede oude tuning
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

caterham, irmscher, Opel, tuning

Vorig bericht: « Oettinger geeft Golf GTI Edition 30 330 pk
Volgend bericht: Foto’s Nissan Skyline GT-R »

Lees Interacties

Reacties

  1. Citrofiel zegt

    10 mei 2007 om 19:52

    “maar in de Caterham houdt Irmscher het iets beschaafder”

    Zonde… :( Met alle 265 pk moet het echt bruut zijn! :D Er komt toch wel een update als de specs bekend zijn, niet? Ik wacht erop!

    Login om te reageren
  2. thomaz zegt

    10 mei 2007 om 19:54

    Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een Caterham en een Donkervoort? Of is het heiligschennis wat ik nu zeg…

    Login om te reageren
  3. jakob zegt

    10 mei 2007 om 20:01

    en een lotus seven :p

    ziet er wel netjes uit, ik heb trouwens nog een foto liggen van een dubbelspot caterham 7 – lotus elise van vorige zondag :)

    Login om te reageren
  4. Conundrum zegt

    10 mei 2007 om 20:02

    Caterham is orgineel. Donkervoort de duurdere commercieele tegenhanger.

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    10 mei 2007 om 20:07

    Zozo, nou nou, die Irmscher toch…….maar uhm wat is er optisch aan veranderd dan?

    Login om te reageren
  6. Tenck zegt

    10 mei 2007 om 20:17

    kentekenplaten?

    Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    10 mei 2007 om 20:18

    @ Tenck; :lol:

    Login om te reageren
  8. mcx zegt

    10 mei 2007 om 20:31

    verschil…. het beroemde 7-logo op de gril is verdwenen

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    10 mei 2007 om 20:37

    @Tenck

    Dat zou zo maar eens kunnen. ;)

    @mcx

    Dat is het! :)

    Login om te reageren
  10. Alwood zegt

    10 mei 2007 om 20:46

    eh… waarom zou het blok niet gewoon 265pk leveren?! ik dacht dat juist de caterham een goed onderstel had? beetje dikkere achterbandjes er op en dan kan ‘ie er zo meer weg. Dan kan tie misschien nog wel en updateje krijge ;)

    Caterham is verder een stukje minder verfijnd/afgewerkt/exclusief dan donkervoort. Donkervoort gebruikt standaard veel krachtiger audi motoren dan caterham ford(?)motoren gebruikt.

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    10 mei 2007 om 20:48

    de verschillen tussen 7-klonen en een Donkervoort zijn groter dan de overeenkomsten. De overeenkomsten zitten in het gebruik van een buizenchassis, achterwielaandrijving, aluminium en in de styling.

    Een Donkervoort heeft een grotendeels opnieuw ontworpen buizenchassis en het frame voor de voorruit is van carbon/kevlar. De stijfheid van het chassis is een stuk beter en over het buizenchassis zit handgeklopt Aluminium plaatwerk dat wordt gelijmd (+met popnagels vastgezet). De motor, versnellingsbak en alle ophangingsdelen zijn nieuw en dus compleet anders dan bij de Caterham en de Lotus 7 (of welke kitcar dan ook). Donkervoort levert verder geen kitcars maar handgebouwde kant en klare sportwagens met extreem goede afwerking en extreem goede rijeigenschappen. Nog meer lezen? Kijk dan bij de artikelen over het bezoek aan de fabriek. http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/11/het_donkervoort_productieproce en http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/10/donkervoort_special_from_holla

    Login om te reageren
  12. Moneytron zegt

    10 mei 2007 om 22:04

    Ter verduidelijking:

    De enige originele seven is de Lotus, gebouwd tussen 1957 en 1973 (SI, SII, SIII, SIV) en is relatief zeldaam. Dan heeft men de Caterham (de enige echte originele Seven die de licentie van lotus overnam in 1973). Dan heeft men enorm veel replica’s waaronder een luxe replica ‘de Donkervoort’.
    In de replica’s hebben we de goeie( oa. Westfield, Rush mohr, tiger Avon, Tiger 6, diverse locost modellen,…
    en de slechte: T&J, Robin Hood,..

    Deze laatste zijn enkel om rustig te toeren en hebben enkel de “Seven”-look gemeen. De andere, dus de goeie, zijn pure fun voor een beetje piloot.

    Login om te reageren
  13. floryn zegt

    10 mei 2007 om 22:53

    koop gewoon een donkervoort gt dit ziet er uit als speelgoed

    Login om te reageren
  14. Lampredi zegt

    10 mei 2007 om 23:42

    150 kg zwaarder, dus een slechtere auto.

    Login om te reageren
  15. JLJ zegt

    11 mei 2007 om 08:07

    Dit is dus geen Caterham. Irmscher bouwt namelijk zelf z’n eigen Super 7 (vandaar dat ie 150 kg zwaarder is, dat ligt echt niet alleen aan de motor)…

    Login om te reageren
  16. autoblogger zegt

    11 mei 2007 om 08:49

    @JLJ: je hebt helemaal gelijk! Ik heb het aangepast. Thanks.

    Login om te reageren
  17. Hoox zegt

    11 mei 2007 om 12:49

    Ik wil graag even kwijt dat Caterham voor Lotus al Super 7 onderdelen (volgens mij het chassis en carrosserie) bouwde. Toen Lotus niet meer verder wou met de Super 7 heeft Caterham het overgenomen. Wat belangrijk is dat ze dus ook betrokken waren bij de originele Super 7’s.

    Donkervoort is zeker veel beter afgewerkt, maar niet perse verfijnder of technisch superieur zoals in sommige posts gesuggereerd word. De Caterham is door de jaren heen technisch ook doorontwikkeld.

    Het punt is dat het model erg Spartaans is. Het toepassen van geile stofjes, leer en andere luxe past niet bij de filosofie van de 7. Het gaat om brute rauwheid, om sportwagens pur sang. Als ik een Donkervoort zie, zie ik toch heel iets anders. Het prijsverschil zie ik bovendien nergens in terug.

    Dit is toch prachtig
    http://www.youtube.com/watch?v=rSwb-AYBzpo
    en voor wie meer wil:
    http://www.se7enly.be/default.cfm?source=videos

    Login om te reageren
  18. w0o0dy zegt

    11 mei 2007 om 22:45

    @Hoox: je zou je eens moeten verdiepen in wat een Donkervoort nou eigenlijk is, want uit je opmerkingen blijkt dat je daar niet genoeg kennis over hebt. Het is dan ook jammer als je dingen gaat roepen als: “Donkervoort is zeker veel beter afgewerkt, maar niet perse verfijnder of technisch superieur zoals in sommige posts gesuggereerd word.” en “Het prijsverschil zie ik bovendien nergens in terug.”

    Een Donkervoort is een stuk handwerk een Caterham een massaproduct. Bij Donkervoort klopt men vlakke aluminium platen in de juiste vorm en bij Caterham heeft men een productielijk die platen machinaal in de vorm drukt…. Daar zitten een paar uur werk en dus een boel kosten verschil tussen.

    Verder werkt Donkervoort al jaren met HTS studenten die de technologische ontwikkeling en vernieuwing van het product ondersteunen. Ja Caterham is ook doorontwikkeld…. maar waarom denk je dat Donkervoort het record op de Ring heeft kunnen neerzetten? Door sterkere motoren, geavanceerde wielophanging, EN geavanceerde aerodynamica. Je ziet het misschien niet meteen maar een Donkervoort heeft echte downforce en serieuze High-tech instelbare schokdempers. Sommige modellen van Caterham zijn wel modern (de Superlights en de CSR), maar veel van de zaken die Caterham met de CRS heeft geïntroduceerd, zijn al jaren standaard op de Donkervoort auto’s. Ik twijfel er dan ook geen moment over dat een Donkervoort met vergelijkbaar gewicht en vermogen nog steeds behoorlijk wat sneller is dan welk Caterham dan ook….

    Don’t get me wrong…. ik ben een enorme fan van Caterham en heb op het punt gestaan een 7 kloon te kopen, maar vergelijken met Donkervoort is echt een belediging voor het werk van de vakmensen bij Donkervoort. Een Z4 is best een leuke cabrio, maar een Wiesmann is toch echt wat anders en wel degelijk superieur…

    Login om te reageren
  19. jan zegt

    10 juli 2007 om 23:03

    dat lijkt wel een donkervoort!

    Login om te reageren
  20. Bram zegt

    12 september 2007 om 20:02

    Andersom is het ook een belediging om een caterham een donkervoort te noemen, veel te zwaar en helemaal niet volgens de filosofie van de originele Seven->Less is more!

    Login om te reageren
  21. w0o0dy zegt

    12 september 2007 om 20:25

    @Bram…. een Donkervoort te zwaar? Wat zeg jij nou? Die auto’s wegen minder dan 670kg…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North