Officieel: Aston Martin Vantage GT8

Auteur: , 31 Reacties

De Special Projects divisie van Aston Martin komt met een vlijmscherpe Vantage.

Aston Martin is inmiddels druk bezig met het ontwikkelen van splinternieuwe modellen. Met de DB11 hebben we al een goede indicatie van waar het merk heengaat in de toekomst. Vasthouden aan oude waardes, maar tegelijkertijd ook meegaan met de tijd is het motto. De rest van het gamma wordt echter niet verwaarloosd. De V12 Vantage S krijgt in Nederland zelfs een gratis handbak.

Ter ere van het succes in de GT3 en GT4 raceklasses, komt Aston nu met een extreme straatversie van de Vantage op de proppen. Deze is geïnspireerd op de Aston Martin V8 Vantage GTE die de circuits bestormt in 2016. De GT8 is de lichtste en krachtigste V8 Vantage ooit, in the world. Het in het oog springende carbon fibre bodywork is gevormd om aerodynamisch efficiënt te zijn en het chassis is opgezet om supersnel te zijn op de racebaan. Als James May’s rug dat maar overleeft. Powah komt van een herziene, 446 pk sterke versie van Aston Martin’s 4.7 liter V8 blok en schakelen gaat naar keuze met een manuele zesbak of een zeventraps ‘SportshiftTM II’ flipperkast.

David King, directeur van Aston’s Special Projects and Motorsport divisie, heeft het volgende te zeggen over de nieuwe creatie:

“We long held the desire to create a road car that truly reflects our racing activity at Le Mans. With the Vantage GT8, we’ve finally been able to achieve that. By focusing on weight savings and aerodynamics, we’ve taken the V8 Vantage to an entirely different level of agility and aggression. It’s a hugely exciting car honed to the keenest possible edge.”

Dat je het maar weet. Gelukkig is er ook een mooie video en dikke plaatjes om een en ander te illustreren. Er worden 150 exemplaren gemaakt dus mocht je er een willen hebben is het waarschijnlijk zaak om er snel bij te zijn.



31 reacties

Jammer genoeg amper te onderscheiden van een GT12, maar Aston is goed bezig de laatste tijd!
@subaru555: Waarom denk je dat ze GT8 en GT12 heten…
@debleuchamp: dus een 911 GT2 en GT3, of F12 en F12tdf moeten ook dezelfde body hebben? Wat een onzin zeg
@subaru555: Porsche en Ferrari moeten helemaal niks.
De GT8/GT12 zijn vrijwel identieke auto’s alleen met een andere motor, waar dat bij de 911 juist andersom is en beide in de basis hetzelfde blok hebben. De F12 is al helemaal niet relevant, de TDF is gewoon extra protserig met wat meer vermogen. Je vergelijking is inderdaad onzinnig.
@debleuchamp: Omdat Aston Martin de GT12 eigenlijk GT3 wilde noemen (en deze dan dus GTE of GT4 zou gaan heten) maar ze eieren voor hun geld kozen toen Porsche dreigde naar de rechter te stappen om het gebruik van de naam GT3. Achterlijk overigens, want GT3 verwijst naar de raceklasse waar de wagen op gebaseerd is, maar GT3 is sinds 2011 een geregistreerd handelsmerk van Porsche.
@subaru555: Amper? Hoe duidelijk wil je het hebben. Ze hebben er andere bumpers op geschroefd en de verschillen zijn zelfs aangegeven met een fluorkleurtje! ;)
Smeer een prachtige vrouw teveel lippenstift op en schep haar wat pep in de neus en je krijgt een beetje hetzelfde als dit. Nergens voor nodig.
@berlinetta: Je hebt wel een punt. Dit is als die gevaarlijke stoot uit de club. Je wil er best een nacht lol mee beleven. Als het moet, durf je er zelf wel eens mee gezien worden. Maar voor de langere relatie, wil je toch liever een typetje wat net iets minder scheeuwerig is.
@gregorius: Precies. Een “lady on the streets and a freak in the sheets en geen freak on the streets en iemand die je verscheurt in the sheets”.
Wat maakt Aston toch tijdloze wagens. Dat neusje blijft echt topdesign. stiekem vind ik het ook nog een fijne kleurencombo. Niet stijlvol, wel leuk.
Mooi hoor. Raar eigenlijk dat we anno 2016 446pk eigenlijk niet zo veel meer vinden. Of tenminste, voor een auto van dit caliber. Er zullen weinig reagluurders zijn die het voor de deur hebben staan.
@dutchdriftking: Dat heeft een Alfa 159 ook helemaal niet nodig.. Wel gaaf ding zeg!
@fmgarcia: Als ik het artikel van @willeme lees, kan de 159 die power wel goed gebruiken om zijn gewicht te verbloemen.
@berlinetta: was dat artikel van hem. Ja zag het die 1.8. Heb er zelf helaas ook eens in gereden en beaam het!
@dutchdriftking: Haha. Ik wilde net reageren dat ik het idd wat weinig vind.

Wat ik heb staan? 50pk, maar wel in een motor….
Is het al bekend wat er in de volgende V8 Vantage komt te liggen?
Gaan ze bij AMG nog moeilijk doen om daadwerkelijk een ander blok tov het 4.0biT ‘63amg’ te ontwikkelen voor de ‘kleine AM’?

Zelf zou ik het wel vet vinden als ze bij AMG een 3.0 V8 turbo blok gaan ontwikkelen; 450-500 pk-ish.
@gregorius: Weinig inhoud met veel cilinders is leuk idd
@gregorius: Ik verwacht geen heel nieuw AMG blok voor Aston Martin. Ik denk eerder dat ze gewoon hetzelfde blok krijgen als de 63 AMG’s, of à la Pagani een aangepast blok krijgen dat wel heel sterk verwant is aan het AMG-blok.
Tis een moeilijke: een sjieke stijlvolle aston, die eruitziet waarvoor ie bedoeld is, de gentlemancruiser. Of één – veronderstel ik toch – die goed rijdt. Beide combineren lukt aston vooralsnog niet. Toch de GT8 want een softe wagen wordt ik snel moe.
Dus een een GT12 met 4 cilinders minder.
Wel heel heel mooi!
Lekker racy maar met radio, top! Zou alleen een ander kleurtje overwegen
Ik vind astons heel gaaf maar dit… Ontzettend lelijk zeg!
Ik ben denk ik 1 van de weinige hier maar deze is echt super dik gewoon 👌 de perfecte straatracer 😍 ik wil hem!!
Heerlijk zulke auto’s
Prachtig!
Ik onthoud 2 zaken: zeer gedateerd model aan het worden en less is more: ik vind de fluo opsmuk gewoon niet mooi en ook al een beetje passé
Je zou toch net een gt12 gekocht hebben
@mrrallycross: Dan heb je 4 cilinders en 156pk extra ten opzichte van iemand die een GT8 koopt. Oh, en de GT12 is met zijn 100 gemaakte exemplaren ook nog eens zeldzamer dan de GT8.
Mooi man die chique groene fast and the furious details.
Vind die wagen mooi. Alleen hoeven die fluo-kleurtjes voor mij niet echt.
Een hele verbetering. De V8V is imo toch wel de minst mooiste AM.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).